De hypocrisie van de huizenmarkt
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: De hypocrisie van de huizenmarkt
Zo heb ik het nog nooit bekeken.... lijkt mij inderdaad wel een bron van realiteit in te zitten, als je kijkt wat ze soms durven vragen en het dan ook nog eens verkocht raakt...Nipo schreef: ↑5 februari 2020, 17:53 De gewoonte om kinderen bij de aankoop van een huis wat geld toe te stoppen veroorzaakt een opwaartse druk op de prijzen. Daardoor heeft het duwtje uiteindelijk minder effect. Als we erin zouden slagen om dat collectief niet meer te doen, zouden huizen veel goedkoper worden, en zouden we dat uitgespaarde geld kunnen gebruiken voor renovatie of verbeteringen.
Als je de huizenmarkt volledig aan vastgoedspeculanten wil overlaten, lijkt me dat een uitstekend idee.Nipo schreef: ↑5 februari 2020, 17:53 De gewoonte om kinderen bij de aankoop van een huis wat geld toe te stoppen veroorzaakt een opwaartse druk op de prijzen. Daardoor heeft het duwtje uiteindelijk minder effect. Als we erin zouden slagen om dat collectief niet meer te doen, zouden huizen veel goedkoper worden, en zouden we dat uitgespaarde geld kunnen gebruiken voor renovatie of verbeteringen.

Dat zou zo zijn als alle potentiële kopers jonge twintigers/dertigers zijn met geld van de ouders.Nipo schreef: ↑5 februari 2020, 17:53 De gewoonte om kinderen bij de aankoop van een huis wat geld toe te stoppen veroorzaakt een opwaartse druk op de prijzen. Daardoor heeft het duwtje uiteindelijk minder effect. Als we erin zouden slagen om dat collectief niet meer te doen, zouden huizen veel goedkoper worden, en zouden we dat uitgespaarde geld kunnen gebruiken voor renovatie of verbeteringen.
De realiteit is dat zij slechts een minderheid uitmaken van het publiek dat een bod wil/kan doen. Ze moeten opboksen tegen 40tigers en 50tigers die een investeringspand kopen met hun spaargeld of gezinnen die bvb groter gaan wonen en een mooie meerwaarde op hun vorige pand kunnen inleggen.
Ik weet niet... Ik heb van mijn ouders zo'n duwtje gekregen toen ik als alleenstaande op zoek ging naar een huisje. Een aantal keer een bod gedaan op een huisje dat semi in orde was, telkens niks. Vaak stonden die huizen een paar maanden later te huur. Dat zijn dan geen jonge koppels die kopen he.Nipo schreef: ↑5 februari 2020, 17:53 De gewoonte om kinderen bij de aankoop van een huis wat geld toe te stoppen veroorzaakt een opwaartse druk op de prijzen. Daardoor heeft het duwtje uiteindelijk minder effect. Als we erin zouden slagen om dat collectief niet meer te doen, zouden huizen veel goedkoper worden, en zouden we dat uitgespaarde geld kunnen gebruiken voor renovatie of verbeteringen.
Uiteindelijk een huis gekocht dat volledig moest worden gestript, dat is niet interessant voor mensen die snel willen verhuren.
De hoge prijzen die jonge mensen vandaag kunnen betalen door de lage rente en het ouderlijke ‘duwtje’. Die komen ook ten goede aan diezelfde speculanten. Het enige verschil is dat daarvoor zelfs geen deftige huurwoning moeten aanbieden. Gewoon afwachten tot de prijs is gestegen volstaat.