Huizenmarkt post-corona?
Re: Huizenmarkt post-corona?
Je hebt believers en nonbelievers.
Wie gelijk heeft en wie niet, daar kan je dagen over discussiëren. Ieder zijn ding.
En net zoals met de beurs heb je jaloezie en reacties in die trend.
En net zoals met de beurs heb je stemmen die roepen dat ze het nog meer moeten belasten.
Nog maar eens iedereen zijn ding.
Ik geloof in vastgoed omdat dat ook hetgene is dat ik ken, ben daar half mee in op gegroeid. Wat nietts wil zeggen dat de spelregels niet kunnen wijzigen. En wat niet wil zeggen dat ik het altijd interessant zal blijven vinden.
Wie gelijk heeft en wie niet, daar kan je dagen over discussiëren. Ieder zijn ding.
En net zoals met de beurs heb je jaloezie en reacties in die trend.
En net zoals met de beurs heb je stemmen die roepen dat ze het nog meer moeten belasten.
Nog maar eens iedereen zijn ding.
Ik geloof in vastgoed omdat dat ook hetgene is dat ik ken, ben daar half mee in op gegroeid. Wat nietts wil zeggen dat de spelregels niet kunnen wijzigen. En wat niet wil zeggen dat ik het altijd interessant zal blijven vinden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Huizenmarkt post-corona?
Ik verhuur, samen met ouders, ook wat vastgoed - rendement is tot op heden iets meer dan 3%.
Waarom wij dat doen:
- Vrij stabiele bron van inkomen
- 3% is niet gigantisch maar in combinatie met al deze argumenten veilig, het blijft meer dan bvb een termijnrekening
- we zijn niet afhankelijk van externen voor het uitvoeren van herstellingen
- wij verhuren zo een 15% onder de marktprijs, in ruil hebben we trouwe huurders (10+ jaar) die alles relatief goed onderhouden en de kleinere zaken gewoon zelf oplossen. Een win/win situatie - toegegeven, in het prille begin wel wat problemen gehad met eerdere huurders - vandaar de aanpak en selectie van huurders anders aangepakt.
- panden zijn goedkoop aangekocht - dat maakt eigenlijk niets uit voor de opbrengst uit de investering maar dat voelt gewoon goed aan.
- panden dicht bij de eigen woning en gelegen in een goede buurt
Bovenstaande situatie een haalbare kaart voor onze situatie, echter wordt de situatie snel veel minder interessant als 1 of 2 belangrijke punten komen te vervallen - zoals ik al zij, deze markt is veel kwetsbaarder dan de meeste mensen denken - als er problemen zijn heb je als eigenaar zeer snel aanzienlijke schade en zorgen.
Ik zeg hier niet dat het niet rendabel is, dat is het wel maar het is niet zo dat daar geen inspanningen tegenover staan zoals velen denken. Ook de orde -grootte van opbrengst wordt door velen verkeerdelijk ingeschat - het is daarom goed dat er wat overleg is tussen huurders, verhuurders en overheden.
Ook de overheden weten dit want zij hebben heel veel personeel bij o.a. OCMW die dagelijks met probleemhuurders te maken hebben - deze mensen, herstellingen, wanbetalers ... worden betaald met belastinggeld. Stel dat er geen of minder privé -huurwoningen worden aangeboden, dan moeten er meer huurwoningen van de overheid aangeboden worden want niet iedereen die huurt kan of wenst een woning te kopen, zelfs al zouden deze 20% dalen in prijs. Het is verre van zeker dat meer huurwoningen vanuit de overheid een goedkoper systeem zou zijn dan het huidige (met of zonder extra belastingen).