Maandelijkse ETF-aankopen: kosten minimaliseren
TIP
Maandelijkse ETF-aankopen: kosten minimaliseren
Maandelijks besteed ik als appeltje voor de dorst een vast bedrag aan trackers.
Doel: langetermijnbeleggen in wereldwijd gediversifieerde fondsen tegen ultra-lage kosten.
Concreet: op jaarbasis koop ik (*)
- 75% IWDA (large caps)
0,20% TER / €0 transactiekosten (via Degiro Kernselectie)
- 16,5% IUSN (small caps)
0,35% TER / €4 + 0,05% transactiekosten
- 8,5% EMIM (emerging markets)
0,18% TER / €2 + 0,03% transactiekosten
(*) deze percentages qua allocatie zijn het rechtstreekse gevolg van mijn gemakzucht:
elke twee jaar doorloop ik een cyclus van 24 maandelijkse aankoopschijven: 18x koop ik IWDA, 4x IUSN en 2x EMIM
in de veronderstelling hiermee een relatief accurate benadering te bekomen van de gehele wereldmarkt.
Heeft er iemand weet van alternatieve ETF's waarmee ik de bovenstaande kosten verder kan drukken?
Idealiter zelfs één globale tracker die ik gewoon elke maand kan kopen...?
Alvast bedankt.
Doel: langetermijnbeleggen in wereldwijd gediversifieerde fondsen tegen ultra-lage kosten.
Concreet: op jaarbasis koop ik (*)
- 75% IWDA (large caps)
0,20% TER / €0 transactiekosten (via Degiro Kernselectie)
- 16,5% IUSN (small caps)
0,35% TER / €4 + 0,05% transactiekosten
- 8,5% EMIM (emerging markets)
0,18% TER / €2 + 0,03% transactiekosten
(*) deze percentages qua allocatie zijn het rechtstreekse gevolg van mijn gemakzucht:
elke twee jaar doorloop ik een cyclus van 24 maandelijkse aankoopschijven: 18x koop ik IWDA, 4x IUSN en 2x EMIM
in de veronderstelling hiermee een relatief accurate benadering te bekomen van de gehele wereldmarkt.
Heeft er iemand weet van alternatieve ETF's waarmee ik de bovenstaande kosten verder kan drukken?
Idealiter zelfs één globale tracker die ik gewoon elke maand kan kopen...?
Alvast bedankt.
Re: Maandelijkse ETF-aankopen: kosten minimaliseren
Iemand meldde recent dat de lopende kost van de IEMA emerging markets ETF verlaagd is tot 0,18% en dat dit fonds gratis kan worden aangekocht bij De Giro.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
maar 2x per 2 jaar EMIM kopen is niet meteen DCA en groter risk.
eventueel IWDA/EMIM vervangen door 1 maandelijkse VWCE?
4x per 2 jaar IUSN kopen is ook niet echt gespreid
eventueel IWDA/EMIM vervangen door 1 maandelijkse VWCE?
4x per 2 jaar IUSN kopen is ook niet echt gespreid
Zolang je de frequentie klein genoeg houdt is er niet zo'n groot verschil tussen maandelijks of driemaandelijks.
Portfoliovisualizer laat toe om backtesten uit te voeren met vele varianten, spijtig genoeg alleen met US/USD gegevens.
Dit is wel voldoende om een vergelijking te maken voor Emerging Markets.
Het verschil tussen maandelijks en trimestrieel is een heel klein, een paar percentbasispunten op het geannualiseerd rendement.
https://www.portfoliovisualizer.com/bac ... ion1_1=100
Portfoliovisualizer laat toe om backtesten uit te voeren met vele varianten, spijtig genoeg alleen met US/USD gegevens.
Dit is wel voldoende om een vergelijking te maken voor Emerging Markets.
Het verschil tussen maandelijks en trimestrieel is een heel klein, een paar percentbasispunten op het geannualiseerd rendement.
https://www.portfoliovisualizer.com/bac ... ion1_1=100
Laatst gewijzigd door B7H4long op 26 april 2020, 08:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bedankt; wellicht switch ik van EMIM naar IEMA.
Moest er nu nog iemand een kernselectie-alternatief hebben voor IUSN ...

-
- Jr. Member
- Contacteer:
Op de factsheets merk ik niet echt verschillen tussen EMIM en IEMA. Zijn er significante verschillen die keuze kunnen beïnvloeden? (naast deel van de kernselectie bij De Giro of niet)
Verschil staat hier uitgelegd: post442323.html#p442323JanPeeterss schreef: ↑27 april 2020, 11:32 Op de factsheets merk ik niet echt verschillen tussen EMIM en IEMA. Zijn er significante verschillen die keuze kunnen beïnvloeden? (naast deel van de kernselectie bij De Giro of niet)
Ik zit zelf bij Degiro: het is erg voordelig dat hun kernselectie gratis is maar een groot nadeel is dat ze een erg hoge kost (100€ per kostenlijn) hanteren voor een uitgaande transfer. Klopt het dat keytrade de enige belgische broker is die deze kost volledig compenseert?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Is het nu nog zinvol om te starten met te beleggen in volgende tracker: iShares Core S&P 500 UCITS ETF?
Of vinden jullie dat die ondertussen te veel gestegen is? Wacht ik best op een nieuwe daling van de beurs vooraleer ik hierin beleg?
Of vinden jullie dat die ondertussen te veel gestegen is? Wacht ik best op een nieuwe daling van de beurs vooraleer ik hierin beleg?
Niemand weet wat de beurs gaat doen in de toekomst. De stand van de beurs vandaag in de laagste zijn voor de volgende 10 jaar.
Aandelen hebben op lange termijn een hoger verwacht (niet gegarandeerd) rendement dan cash. Als je in aandelen belegd kan je een hoger rendement verwachten dan dat je in cash blijft zitten.
Als belegger beslis je elke dag om je beleggingen te houden of niet.
Vandaag is het even zinvol om in aandelen te beleggen als eender andere dag.
Aandelen hebben op lange termijn een hoger verwacht (niet gegarandeerd) rendement dan cash. Als je in aandelen belegd kan je een hoger rendement verwachten dan dat je in cash blijft zitten.
Als belegger beslis je elke dag om je beleggingen te houden of niet.
Vandaag is het even zinvol om in aandelen te beleggen als eender andere dag.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Maar het is toch altijd beter dan laag in te stappen dan als het hoog/hoger staat?
Natuurlijk had je beter een maand geleden belegd, maar niemand weet wat de toekomst zal brengen.
Waarom heb je een maand geleden niet belegd?
Aandeelbeleggingen zijn beleggingen voor de lange termijn.
Elke gespreide belegging van meer dan 13 maanden geleden heeft nu winst. Ook aandelen beleggingen gedaan op de piek in 2018 hebben nu een hogere winst dan cash/spaarboekje.
Elke gespreide belegging van meer dan 13 maanden geleden heeft nu winst. Ook aandelen beleggingen gedaan op de piek in 2018 hebben nu een hogere winst dan cash/spaarboekje.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dus elk moment is goed om te beleggen volgens jou?B7H4long schreef: ↑28 april 2020, 10:29 Natuurlijk had je beter een maand geleden belegd, maar niemand weet wat de toekomst zal brengen.
En voeg ik hieraan nog de volgende 2 trackers toe (IUSN en EMIM naast ishares core SP 500) en dan heb ik de ganse wereldmarkt? Of moet ik ook nog tracker toevoegen die in obligaties belegd om wat veiligheid in te bouwen?