Dienstencheques nog dit jaar aankopen?
Re: Dienstencheques nog dit jaar aankopen?
Zijn nooit verlengbaar. Wel kan je ze inruilen voor 70pct van de waarde
Geen foute info geven
https://dienstencheques.vlaanderen.be/b ... idstermijn
Voor de elektronische dienstencheques, wordt de geldigheidsdatum automatisch aangepast in uw elektronische portefeuille.
Ludo, ik denk dat we onbedoeld twee zaken door elkaar aan het halen zijn.
Tot verleden jaar kreeg ik voor de vervaldag van de elektronische dienstencheque telkens een mail van Sodexo dat de geldigheidsdatum op datum x zou worden bereikt. Ik moest dan naar het portaal van Sodexo om de cheques aan te kruisen en te verlengen. Dit was kosteloos en de bijna vervallen cheques waren weer een periode te gebruiken (wat voor mij het belangrijkste is
).
Dat is nog steeds niet automatisch.
Heb recent wel nog een mail van Sodexo gekregen dat ivm de Covid-19 de cheques automatisch zouden verlengd worden. Maar dat staat buiten de standaardprocedure.
Waarschijnlijk hebben we het dus gewoon over iets anders. Ik had het voor alle duidelijkheid over de standaardprocedure en niet over de Covid-maatregel.
Ik heb voor een deel van mijn dienstencheques de geldigheidsdatum al drie keer aangepast (verlengd dus).
edit: ik zie aan je link nu dat je het over de covid-verlenging hebt. Ik had het over de verlenging* die je tegen de vervalperiode kosteloos kan doen voor een elektronische cheque. Uiteraard niet de papieren cheques.
Voor alle zekerheid heb ik het nog eens nagekeken in mijn eigen portefeuille.
Het "verlengen" heet idd "omruilingsaanvraag". Maar komt voor mij op hetzelfde neer: je krijgt tegen de vervaldatum van de elektronische cheque gewoon een nieuwe zonder kosten.
*Gezien het elektronisch is komt dat "omruilen" gewoon neer op aanpassing van een datum in de elektronische portefeuille.
Tot verleden jaar kreeg ik voor de vervaldag van de elektronische dienstencheque telkens een mail van Sodexo dat de geldigheidsdatum op datum x zou worden bereikt. Ik moest dan naar het portaal van Sodexo om de cheques aan te kruisen en te verlengen. Dit was kosteloos en de bijna vervallen cheques waren weer een periode te gebruiken (wat voor mij het belangrijkste is
Dat is nog steeds niet automatisch.
Heb recent wel nog een mail van Sodexo gekregen dat ivm de Covid-19 de cheques automatisch zouden verlengd worden. Maar dat staat buiten de standaardprocedure.
Waarschijnlijk hebben we het dus gewoon over iets anders. Ik had het voor alle duidelijkheid over de standaardprocedure en niet over de Covid-maatregel.
Ik heb voor een deel van mijn dienstencheques de geldigheidsdatum al drie keer aangepast (verlengd dus).
edit: ik zie aan je link nu dat je het over de covid-verlenging hebt. Ik had het over de verlenging* die je tegen de vervalperiode kosteloos kan doen voor een elektronische cheque. Uiteraard niet de papieren cheques.
Voor alle zekerheid heb ik het nog eens nagekeken in mijn eigen portefeuille.
Het "verlengen" heet idd "omruilingsaanvraag". Maar komt voor mij op hetzelfde neer: je krijgt tegen de vervaldatum van de elektronische cheque gewoon een nieuwe zonder kosten.
*Gezien het elektronisch is komt dat "omruilen" gewoon neer op aanpassing van een datum in de elektronische portefeuille.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 29 april 2020, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
JefDeWit, ben je woonachtig in Vlaanderen? Kan zijn dat er andere regels zijn in VL, Wal en BXL.
Dus stel je hebt een cheque die geldig is tot 31.12.2020. Kan je dan op pakweg 1.12.20 vragen om deze te verlengen?
Dat is totaal nieuw voor mij, maar als de waarde gelijk blijft lijkt me dit wel mogelijk. Dacht dat je ze dan enkel kon terugverkopen aan Sodexo.
Dus stel je hebt een cheque die geldig is tot 31.12.2020. Kan je dan op pakweg 1.12.20 vragen om deze te verlengen?
Dat is totaal nieuw voor mij, maar als de waarde gelijk blijft lijkt me dit wel mogelijk. Dacht dat je ze dan enkel kon terugverkopen aan Sodexo.
Je hebt het dan over de papieren cheques.
Ik heb het over de elektronische cheques. Die behouden na inruilen gewoon hun nominale waarde.
Gezien je me hebt doen twijfelen toch eens nagekeken.
Ik heb cheques van 9 euro en die zijn na omruiling nog steeds 9 euro waard en gelijk in aantal.
Hier een overzicht van de laatste omruiling:
Dienstencheques Product Betalingsdatum Bedrag
8 Elektronisch 04/05/2019 72,00 EUR Ontvangen
8 Elektronisch 19/09/2018 72,00 EUR Ontvangen
Detail van de laatste omruil:
Aantal: 8
Type: Elektronisch
Bedrag: 8 x 9,00 EUR = 72,00 EUR
Betalingsdatum: 04/05/2019
Bestelreferentie: Aantal: 8
Type: Elektronisch
Bedrag: 8 x 9,00 EUR = 72,00 EUR
Betalingsdatum: 04/05/2019
Betaalwijze: Bankoverschrijving
Bestelreferentie: 55958454
Als ik de laatste nu aanklik om om te ruilen blijven het nog steeds 8 cheques van elk 9 euro:
Selecteer de bestelling die u wenst om te ruilen:
Bestelreferentie: 55958454
Geldigheidsdatum: 31/07/2020
Dienstencheques: 8
Waarschijnlijk hebben onze berichten elkaar gekruist.
Ja ik ben ingeschreven in Vlaanderen.voodoo schreef: ↑29 april 2020, 11:56 JefDeWit, ben je woonachtig in Vlaanderen? Kan zijn dat er andere regels zijn in VL, Wal en BXL.
De cheque die geldig is tot 31.12.2020 (jouw voorbeeld) kan je op elk moment omruilen. Dan gaat er weer een nieuwe periode in. In je e-portefeuille zitten dan gewoon hetzelfde aantal cheques met dezelfde waarde maar met een ander referentienummer en de nieuwe datum. Zie mijn praktijkvoorbeeld hiervoor.
Ik kan de e-cheques met vervaldatum op 20 juli nu ook al omruilen. Ga ik uiteraard niet bevestigen voor uitvoering want de termijn begint telkens te lopen vanaf de omruildatum. Gewoon geklikt op de omruiling om naar aanleiding van vorige posts dit duidelijk te kunnen maken.
Wel een beetje onnozel dat je ze telkens moet omruilen. Als daar geen beperking opstaat kunnen ze even goed de omruildatum onbeperkt instellen. Maar waarschijnlijk gokken ze er op dat niet iedereen ze omruilt en ze dan vervallen.
Man, je hebt me met je opmerking wel bijna een hartfalen bezorgd.
Ik dacht al drie keer op rij erover heen gekeken te hebben dat ze telkens 30% in waarde zouden dalen.
https://dienstencheques.vlaanderen.be/b ... /omruiling
Je kan ze inderdaad omruilen via papier of via je beveilgde zone
Je kan ze inderdaad omruilen via papier of via je beveilgde zone
Ha, nog beter. Top!
Voor papier dus zelfde procedure (geen ervaring mee, maar is dat geen aflopend verhaal?).
Jeroen zijn probleem is hiermee dus opgelost.
Kan hij ze dit jaar niet meer opgebruiken ruilt hij ze voor vervaldatum gewoon terug om en zijn ze terug een jaar geldig.
Voor papier dus zelfde procedure (geen ervaring mee, maar is dat geen aflopend verhaal?).
Jeroen zijn probleem is hiermee dus opgelost.
Kan hij ze dit jaar niet meer opgebruiken ruilt hij ze voor vervaldatum gewoon terug om en zijn ze terug een jaar geldig.