advies gevraagd?
TIP
Re: advies gevraagd?
Wij hebben ook vorige zomer andere woning gekocht, er was niets mis met onze vorige woning. Maar gewoon een stap vooruit willen maken. Ook was het een oudere woning +-20j en door de vele woonwijken die erbij komen was nu het moment om te verkopenJefdewit schreef: ↑24 mei 2020, 12:20 Wat is er mis met je huidige woning?
Ik neem aan dat je dat toch niet tegen je goesting gekocht hebt. Zeker niet als je er zeer recent nog verbeteringswerken aan uitgevoerd hebt.
Volgens de gegevens van je makelaar (en die moet je wel geloven om alleen al de nieuwe sprong te kunnen maken) is op korte tijd de waarde van je woning gevoelig gestegen. Lijkt me eerder dat je nu al in je droomhuis woont zonder bijkomende kosten en risoco's te moeten nemen?
Afhankelijk wat de datum is op het bod. Bij verkoop van onze woning hebben we biedingen gekregen zonder eind datum. Hoeveel tijd heb je dan om het te aanvaarden?Jefdewit schreef: ↑24 mei 2020, 12:20 Ik kan je dan ook maar één goed advies geven: laat vooral de makelaar en de verkoper van de woning die je op het oog hebt niet merken hoe gebrand jullie zijn op deze woning. Dan ben je een vogel voor de kat.
Ze hebben zogezegd al een goed bod. Dat zal dus al niet ver onder de vraagprijs liggen. Hun enige doel is dan nog iemand anders naar of over de vraagprijs te drijven. Ze hebben immers niet eeuwig de tijd om het reeds gebodene niet te aanvaarden.
Goeienamiddag iedereen,
Bedankt voor jullie ‘nuchter’ advies.
De reden waarom we onze woning zouden verkopen is omdat we op een bepaalde grens zijn aangekomen dat we een sprong zouden kunnen maken...
Vanaf juli: 4 kinderen in huis, slechts 4 slaapkamers (nieuw samengesteld gezin)
Ten tweede hadden we zelf niet verwacht dat ons huis zo een schattingswaarde zou hebben, vandaar dat ons gevoel om te verkopen nog sterker is dan ervoor. We zaten ervoor met de gedachtz om de rest (keuken/bijkeuken en hal + zonnepanelen) te veranderen/ renoveren. Maar aangezien we met tijd toch een kamer tekort zullen hebben waren we stillekes opzoek naar iets anders.
De verkopers hebben we nog niet gesproken, zullen we wss ook niet spreken.
Groetjes.
De reden waarom we onze woning zouden verkopen is omdat we op een bepaalde grens zijn aangekomen dat we een sprong zouden kunnen maken...
Vanaf juli: 4 kinderen in huis, slechts 4 slaapkamers (nieuw samengesteld gezin)
Ten tweede hadden we zelf niet verwacht dat ons huis zo een schattingswaarde zou hebben, vandaar dat ons gevoel om te verkopen nog sterker is dan ervoor. We zaten ervoor met de gedachtz om de rest (keuken/bijkeuken en hal + zonnepanelen) te veranderen/ renoveren. Maar aangezien we met tijd toch een kamer tekort zullen hebben waren we stillekes opzoek naar iets anders.
Groetjes.
Hoeveel schattingen heb je laten maken?Stijn085 schreef: ↑24 mei 2020, 13:09 Goeienamiddag iedereen,
Groetjes.
Bij onze verkoop zat er tussen de laagste geschatte waarde en de hoogste geschatte waarde ±65000€. Wat nog steeds 12500€ onder mijn geschatte waarde was.
3 schattingen, allemaal tussen 270000 en 300000€
-
- Full Member
- Contacteer:
De vraagprijs van je gewenste huis is 249.000 euro, de verkoopprijs van je huidige huis 270.000 euro. Hoeveel kosten denk je dat er bij de aankoop komen kijken? Volgens mij hou je niks over. Integendeel.
Ze gaan hun huis ook verkopen, Met teruggave registratierechten eerste huis komt het totaal op 258.000 euro, ze houden dus 12.000 euro over.Maneblusser schreef: ↑26 mei 2020, 13:28De vraagprijs van je gewenste huis is 249.000 euro, de verkoopprijs van je huidige huis 270.000 euro. Hoeveel kosten denk je dat er bij de aankoop komen kijken? Volgens mij hou je niks over. Integendeel.
Toch als je er van uitgaat dat hij daadwerkelijk en tijdig de geschatte vraagprijs krijgt.
Dat is een punt dat wij van hieruit niet kunnen inschatten.
De woning is ook maar 'half' gerenoveerd. Voor sommige kan dit een pluspunt zijn maar het kanandere kopers afschrikken omdat ze zich afvragen waarom de werken in uitvoering gestopt zijn of misschien zijn de renovatiewerken niet naar hun smaak? Als koper koop je liever een woning die volledig afgewerkt is en geef je daar dan de prijs voor die je wenst te betalen of je koopt een woning waar weinig tot niets aan gedaan is en hoop je die zo goedkoop mogelijk te verwerven en dan volledig aan te passen naar eigen wens en budget.
Een half afgewerkte woning is meestal ergens tussenin waar weinigen op zitten te wachten.
Maar nogmaals, van hieruit is dat moeilijk in te schatten.
En het is me ook niet duidelijk of de geschatte verkoopprijs de netto prijs voor TS is of hierop nog eventueel makelaarskosten in mindering gebracht dienen te worden.
Dat is een punt dat wij van hieruit niet kunnen inschatten.
De woning is ook maar 'half' gerenoveerd. Voor sommige kan dit een pluspunt zijn maar het kanandere kopers afschrikken omdat ze zich afvragen waarom de werken in uitvoering gestopt zijn of misschien zijn de renovatiewerken niet naar hun smaak? Als koper koop je liever een woning die volledig afgewerkt is en geef je daar dan de prijs voor die je wenst te betalen of je koopt een woning waar weinig tot niets aan gedaan is en hoop je die zo goedkoop mogelijk te verwerven en dan volledig aan te passen naar eigen wens en budget.
Een half afgewerkte woning is meestal ergens tussenin waar weinigen op zitten te wachten.
Maar nogmaals, van hieruit is dat moeilijk in te schatten.
En het is me ook niet duidelijk of de geschatte verkoopprijs de netto prijs voor TS is of hierop nog eventueel makelaarskosten in mindering gebracht dienen te worden.
Daar is ook niets mis mee.
Het probleem in dit specifiek geval is dat TS wel al weet wat hij moet betalen (de vraagprijs want er zijn al andere kopers die een goed bod deden) maar nog niet weet wat hij voor zijn eigen huis effectief gaat krijgen. Komt daar nog eens de wijzigende gezinssituatie bovenop en de relatief kleine financiële buffer die ze hebben om iets op te vangen als er ook maar iets mis gaat.
Ik weet uiteraard niet wat de bieders en de verkopers van de woning die TS op het oog heeft overeengekomen zijn. En als hij denkt de verkopers niet te spreken kan hij alleen maar afgaan op de info van de makelaar. En die heeft er alle belang bij hem te pushen tot verkoop en nieuwe aankoop.
Ik heb ook al meerdere gezinswoningen gekocht en terug verkocht. Ben dus de laatste om daar tegen te zijn. Maar nooit vanuit een positie dat ik kost wat kost iets moest verkopen om iets anders te kunnen kopen.
Bij een koop is het nooit goed iets veel te hard te willen. Het versmalt je nuchtere visie en je geeft bijna al je troeven in handen van de verkopende partij.
https://www.thelegalhome.be/tips/2018/1 ... ing-geldigNairo schreef: ↑24 mei 2020, 13:08Wij hebben ook vorige zomer andere woning gekocht, er was niets mis met onze vorige woning. Maar gewoon een stap vooruit willen maken. Ook was het een oudere woning +-20j en door de vele woonwijken die erbij komen was nu het moment om te verkopenJefdewit schreef: ↑24 mei 2020, 12:20 Wat is er mis met je huidige woning?
Ik neem aan dat je dat toch niet tegen je goesting gekocht hebt. Zeker niet als je er zeer recent nog verbeteringswerken aan uitgevoerd hebt.
Volgens de gegevens van je makelaar (en die moet je wel geloven om alleen al de nieuwe sprong te kunnen maken) is op korte tijd de waarde van je woning gevoelig gestegen. Lijkt me eerder dat je nu al in je droomhuis woont zonder bijkomende kosten en risoco's te moeten nemen?
Afhankelijk wat de datum is op het bod. Bij verkoop van onze woning hebben we biedingen gekregen zonder eind datum. [Jefdewit schreef: ↑24 mei 2020, 12:20 Ik kan je dan ook maar één goed advies geven: laat vooral de makelaar en de verkoper van de woning die je op het oog hebt niet merken hoe gebrand jullie zijn op deze woning. Dan ben je een vogel voor de kat.
Ze hebben zogezegd al een goed bod. Dat zal dus al niet ver onder de vraagprijs liggen. Hun enige doel is dan nog iemand anders naar of over de vraagprijs te drijven. Ze hebben immers niet eeuwig de tijd om het reeds gebodene niet te aanvaarden.
[/b]b]Hoeveel tijd heb je dan om het te aanvaarden?
Inderdaad Ludo.
Vandaar mijn antwoord:
Ik hoop tenminste dat TS meer weet dan wij.
Dus als men het na 3 maand aanvaard en men wil er van onder dan zal men geluk moeten hebben van met de rechter die uitspraak doet.ludo schreef: ↑26 mei 2020, 14:52https://www.thelegalhome.be/tips/2018/1 ... ing-geldigNairo schreef: ↑24 mei 2020, 13:08
Wij hebben ook vorige zomer andere woning gekocht, er was niets mis met onze vorige woning. Maar gewoon een stap vooruit willen maken. Ook was het een oudere woning +-20j en door de vele woonwijken die erbij komen was nu het moment om te verkopen
Afhankelijk wat de datum is op het bod. Bij verkoop van onze woning hebben we biedingen gekregen zonder eind datum. [
Jefdewit schreef: ↑26 mei 2020, 14:40Daar is ook niets mis mee.
Het probleem in dit specifiek geval is dat TS wel al weet wat hij moet betalen (de vraagprijs want er zijn al andere kopers die een goed bod deden) maar nog niet weet wat hij voor zijn eigen huis effectief gaat krijgen. Komt daar nog eens de wijzigende gezinssituatie bovenop en de relatief kleine financiële buffer die ze hebben om iets op te vangen als er ook maar iets mis gaat.Ik weet uiteraard niet wat de bieders en de verkopers van de woning die TS op het oog heeft overeengekomen zijn. En als hij denkt de verkopers niet te spreken kan hij alleen maar afgaan op de info van de makelaar. En die heeft er alle belang bij hem te pushen tot verkoop en nieuwe aankoop.
Ik heb ook al meerdere gezinswoningen gekocht en terug verkocht. Ben dus de laatste om daar tegen te zijn. Maar nooit vanuit een positie dat ik kost wat kost iets moest verkopen om iets anders te kunnen kopen.
Bij een koop is het nooit goed iets veel te hard te willen. Het versmalt je nuchtere visie en je geeft bijna al je troeven in handen van de verkopende partij.
Idd zijn buffer is wat beperkt en een huis verkopen is altijd wat stress. Toen wij onze huidige woning kochten hield ik rekening met de geschatte prijs -50000€ ( wat zwaar onder de marktprijs was). Dat was het bedrag waarop ik alles heb op gebaseerd. Sommige banken vonden mij te terughoudend maar ik wist zo zeker dat ik een lening had + buffer spaargeld. En alles wat we meer kregen voor de woning was extra geld om te investeren. Was een luxe dat het verkocht was na 5 dagen. (Nog voor de stormloop naar huizen)
Bij de aankoop van onze huidige woning heb ik ook 7500€ teveel betaald naar wat ik wilde betalen, gewoon omdat ik het echt wilde. Was voor ons budget een unieke kans. Dus bedacht ik mij wat is 7500€ op 2 mensenlevens? We zijn nu 30j. Dus op jaarbasis is dit niets voor een woning waar je beiden echt kan in vinden. Want woningen kopen is voor beiden compromissen maken.
Jouw situatie is dus niet geheel vergelijkbaar met die van TS. Hij heeft niet eens de luxe om onder zijn geschatte verkoopprijs te gaan. En zoals het er nu uitziet moet hij eerst beslissen om een woning te verkopen en dan kan hij pas beslissen om zijn huidige woning te verkopen. Hij zet dus zichzelf onder twee keer druk.Nairo schreef: ↑26 mei 2020, 16:23 Idd zijn buffer is wat beperkt en een huis verkopen is altijd wat stress. Toen wij onze huidige woning kochten hield ik rekening met de geschatte prijs -50000€ ( wat zwaar onder de marktprijs was). Dat was het bedrag waarop ik alles heb op gebaseerd. Sommige banken vonden mij te terughoudend maar ik wist zo zeker dat ik een lening had + buffer spaargeld. En alles wat we meer kregen voor de woning was extra geld om te investeren. Was een luxe dat het verkocht was na 5 dagen. (Nog voor de stormloop naar huizen)
Bij de aankoop van onze huidige woning heb ik ook 7500€ teveel betaald naar wat ik wilde betalen, gewoon omdat ik het echt wilde. Was voor ons budget een unieke kans. Dus bedacht ik mij wat is 7500€ op 2 mensenlevens? We zijn nu 30j. Dus op jaarbasis is dit niets voor een woning waar je beiden echt kan in vinden. Want woningen kopen is voor beiden compromissen maken.
Ten eerste om in te gaan op de vraagprijs zonder er veel van kunnen af te doen. Vervolgens ieder bod op zijn woning vlug te aanvaarden om het eerste te financieren.
Wat betreft de aankoop van je woning waarnaar je verwijst hebt je exact de som betaalt die je er voor wou geven. Alleen wist je dat voor de koop gesloten werd zelf nog niet.

Wat bedoel je dat een woning kopen voor beiden betekent dat je toegevingen moet doen? Als één van beide partijen voet bij stuk houdt hangt het er gewoon van af wie het meeste wil toegeven. De koper of de verkoper. Geeft niemand toe gaat de koop gewoon niet door. Ze kunnen elkaar inderdaad ook nog ergens in het midden vinden. Je hebt in plaats van één optie dus altijd vier opties. Het is een vrije markt met genoeg aanbod en partijen.
Bedoelde een compromis tussen mij en mijn vriendinJefdewit schreef: ↑26 mei 2020, 16:45Jouw situatie is dus niet geheel vergelijkbaar met die van TS. Hij heeft niet eens de luxe om onder zijn geschatte verkoopprijs te gaan. En zoals het er nu uitziet moet hij eerst beslissen om een woning te verkopen en dan kan hij pas beslissen om zijn huidige woning te verkopen. Hij zet dus zichzelf onder twee keer druk.Nairo schreef: ↑26 mei 2020, 16:23 Idd zijn buffer is wat beperkt en een huis verkopen is altijd wat stress. Toen wij onze huidige woning kochten hield ik rekening met de geschatte prijs -50000€ ( wat zwaar onder de marktprijs was). Dat was het bedrag waarop ik alles heb op gebaseerd. Sommige banken vonden mij te terughoudend maar ik wist zo zeker dat ik een lening had + buffer spaargeld. En alles wat we meer kregen voor de woning was extra geld om te investeren. Was een luxe dat het verkocht was na 5 dagen. (Nog voor de stormloop naar huizen)
Ten eerste om in te gaan op de vraagprijs zonder er veel van kunnen af te doen. Vervolgens ieder bod op zijn woning vlug te aanvaarden om het eerste te financieren.
Wat betreft de aankoop van je woning waarnaar je verwijst hebt je exact de som betaalt die je er voor wou geven. Alleen wist je dat voor de koop gesloten werd zelf nog niet.Je hebt het alleen met een reden omkleed om het aan jezelf verkocht te krijgen.
Wat bedoel je dat een woning kopen voor beiden betekent dat je toegevingen moet doen? Als één van beide partijen voet bij stuk houdt hangt het er gewoon van af wie het meeste wil toegeven. De koper of de verkoper. Geeft niemand toe gaat de koop gewoon niet door. Ze kunnen elkaar inderdaad ook nog ergens in het midden vinden. Je hebt in plaats van één optie dus altijd vier opties. Het is een vrije markt met genoeg aanbod en partijen.

Vandaar. Ok.
Ik hou (geld)zaken en persoonlijke relaties altijd strikt van elkaar gescheiden. Dan moet ik daar al geen rekening mee houden en geen compromis sluiten. Als je dan van vriendin wisselt heb je tenslotte voorheen een nodeloos compromis gesloten.
Vrouwen zijn gemakkelijker te vinden en te wisselen dan goede woonhuizen.
Maar ik weet wel dat dit niet de normale gang van zaken is.
Ik heb jong en onbezonnen ook één keer die fout gemaakt en er de nodige lessen uit getrokken.
Ik hou (geld)zaken en persoonlijke relaties altijd strikt van elkaar gescheiden. Dan moet ik daar al geen rekening mee houden en geen compromis sluiten. Als je dan van vriendin wisselt heb je tenslotte voorheen een nodeloos compromis gesloten.
Vrouwen zijn gemakkelijker te vinden en te wisselen dan goede woonhuizen.

Maar ik weet wel dat dit niet de normale gang van zaken is.

Ik heb jong en onbezonnen ook één keer die fout gemaakt en er de nodige lessen uit getrokken.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 26 mei 2020, 20:57, 4 keer totaal gewijzigd.