buffer, wat hou je op je rekening
Re: buffer, wat hou je op je rekening
@ Jamesken: Het lijkt me nogal een moeilijk gegeven om correct te achterhalen wat het aandeel vrij te besteden spaargeld is van één persoon/gezin in verband tot de totale inkomsten.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 28 juni 2020, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik beoordeel niemand anders.
TS stelt een vraag en ik antwoord wat ik zelf zou doen. Ik kan toch moeilijk de mening van een ander verkondigen?

Voor jou is jouw uitgangspunt waarshijnlijk het goede. Ik heb gewoon een ander uitgangspunt.
Nu heeft TS al verschillende uitgangspunten en kan hij bepalen wat het best aansluit bij zijn mening. Of bij, voor hem, steekhoudende argumenten zijn mening bijstellen of herzien.
Meer moet je er niet achter zoeken.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 28 juni 2020, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
De jaren 70 - 80 kon je makkelijk geld lenen van de banken om vastgoed te kopen om te verhuren. Heb destijds hetzelfde gedaan( Ben nu 68 jaar ) in 2008 als de ( huurders de ) leningen betaald waren heb ik al mijn vastgoed verkocht, behalve waar ik woon ) Om nu hetzelfde te doen en geld van de bank te krijgen is niet meer zo evident.
Laatst gewijzigd door ludo op 28 juni 2020, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is uiteraard weer een ander uitgangspunt.
Jij gaat er van uit dat TS geld gaat lenen om te investeren in een vastgoedproject.
Ik ging er van uit, gezien het doel is om te verhuren, hij reeds gepensioneerd is en om dezelfde redenen die jij aanhaalt, dat het om eigen spaargeld zou gaan.
TS is hierin inderdaad niet duidelijk.
Dat mag dus wel eerst uitgeklaard worden want dat werpt een ander licht op de zaak.
Overigens heb ik ook al mijn vastgoed, op mijn woonplaats en die van mijn vriendin na, verkocht.
Jij gaat er van uit dat TS geld gaat lenen om te investeren in een vastgoedproject.
Ik ging er van uit, gezien het doel is om te verhuren, hij reeds gepensioneerd is en om dezelfde redenen die jij aanhaalt, dat het om eigen spaargeld zou gaan.
TS is hierin inderdaad niet duidelijk.
Dat mag dus wel eerst uitgeklaard worden want dat werpt een ander licht op de zaak.
Overigens heb ik ook al mijn vastgoed, op mijn woonplaats en die van mijn vriendin na, verkocht.
We zijn op rente.
Hebben alle maanden centen te veel.( car , caravan , eigen stulpje , stacaravan allemaal betaald met te werken)
Dat noemen ze een luxe.
Nee geen 2 - 3 eigendommen en de miserie.
Waar is de tijd van de zelf gemaakte belegde boterham op te eten op het werk.
Heden is het belegd broodje en drankje aan een kleine 7 € per dag dit *2 *3 reken maar uit dat men niet kan sparen per maand. (meegaan met anderen zeker)
Dan nog s'avonds niet zelf koken wegens geen tijd zogezegd.( de hobby's die centjes kosten)
Men kan heden niet meer sparen he hoe zou dat toch komen.
Wil niet zeggen dat men als voorgaande er niet is men als een Pater leeft.
Hebben alle maanden centen te veel.( car , caravan , eigen stulpje , stacaravan allemaal betaald met te werken)
Dat noemen ze een luxe.
Nee geen 2 - 3 eigendommen en de miserie.
Waar is de tijd van de zelf gemaakte belegde boterham op te eten op het werk.
Heden is het belegd broodje en drankje aan een kleine 7 € per dag dit *2 *3 reken maar uit dat men niet kan sparen per maand. (meegaan met anderen zeker)
Dan nog s'avonds niet zelf koken wegens geen tijd zogezegd.( de hobby's die centjes kosten)
Men kan heden niet meer sparen he hoe zou dat toch komen.
Wil niet zeggen dat men als voorgaande er niet is men als een Pater leeft.
Estate Guru believer.
Als ik me goed herinner is de vuistregel minstens 6 maand uitgaven of pakweg 10k. Ik heb 9 maand inkomen + wat extra ifv m'n wagen leeftijd. En het zou nog een stuk hoger zijn moest ik eigenaar zijn van vastgoed.
Er zijn mensen op het werk die het al moeilijk hebben met enkele maanden wat minder te verdienen en nu smachten naar hun vakantiegeld. Daar verschiet ik toch van.
Er zijn mensen op het werk die het al moeilijk hebben met enkele maanden wat minder te verdienen en nu smachten naar hun vakantiegeld. Daar verschiet ik toch van.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Verschieten neem van mijn vorige posting maar eens totaal per maand voor 1 iets.Cydox schreef: ↑28 juni 2020, 10:56 Als ik me goed herinner is de vuistregel minstens 6 maand uitgaven of pakweg 10k. Ik heb 9 maand inkomen + wat extra ifv m'n wagen leeftijd. En het zou nog een stuk hoger zijn moest ik eigenaar zijn van vastgoed.
Reeds vele jaren terug voor nieuwe auto altijd een regel toegepast.
x cent per gereden kilometer per maand.
Die x cent + overname = altijd de nieuwe betaald geweest.
En alzo altijd lening vermeden uitgezonderd de eerste auto.
Estate Guru believer.
Omdat jullie op pensioen zijn, is er reeds een vast en betrouwbaar inkomen, geld om tijdelijk inkomensverlies te overbruggen is niet nodig.
Verder is het redelijk zinloos om op een forum naar een voldoende groot bedrag te vissen. Ten eerste gaat dat voor iedereen totaal verschillend zijn, de ene voelt zich comfortabel met €5000, de andere vindt €50.000 te weinig. Ten tweede hangt dat in grote mate af van je persoonlijke situatie. Neem nog maar gewoon een auto, hoe oud is die, wat wens je uit te geven aan een vervanging,... Het kosten risico zal voor een 2 jaar oude auto met omnium kleiner zijn dan bij eentje van 15 jaar, in het tweede geval zal je dus meer geld ter beschikken moeten hebben. Nog iets dat meespeelt, stel dat je tot x euro buffer komt, moet dat dan allemaal cash op een spaarrekening zijn of kunnen dat ook investeringen zijn die je snel in cash kan omzetten. En dan kom je meteen tot de vraag; is investeren in vastgoed om een aanvullend inkomen naast het pensioen te hebben de beste oplossing. Misschien levert bv beurs genoteerd vastgoed een betrouwbaarder inkomen op en is het sneller terug in cash om te zetten. Wat je uiteindelijk ook doet, bedenk ook eens een scenario voor wat als een van beide partners wegvalt.
Verder is het redelijk zinloos om op een forum naar een voldoende groot bedrag te vissen. Ten eerste gaat dat voor iedereen totaal verschillend zijn, de ene voelt zich comfortabel met €5000, de andere vindt €50.000 te weinig. Ten tweede hangt dat in grote mate af van je persoonlijke situatie. Neem nog maar gewoon een auto, hoe oud is die, wat wens je uit te geven aan een vervanging,... Het kosten risico zal voor een 2 jaar oude auto met omnium kleiner zijn dan bij eentje van 15 jaar, in het tweede geval zal je dus meer geld ter beschikken moeten hebben. Nog iets dat meespeelt, stel dat je tot x euro buffer komt, moet dat dan allemaal cash op een spaarrekening zijn of kunnen dat ook investeringen zijn die je snel in cash kan omzetten. En dan kom je meteen tot de vraag; is investeren in vastgoed om een aanvullend inkomen naast het pensioen te hebben de beste oplossing. Misschien levert bv beurs genoteerd vastgoed een betrouwbaarder inkomen op en is het sneller terug in cash om te zetten. Wat je uiteindelijk ook doet, bedenk ook eens een scenario voor wat als een van beide partners wegvalt.
Fakkel, het gaat over het gezinsinkomen.Fakkel schreef: ↑28 juni 2020, 09:11Tja, da´s dan een artikel over en voor de Lucky few. Die met een netto maandloon van € 3.000 lopen niet dik gezaaid. Als het dan niet lukt om € 18.000 opzij te hebben als buffer, gaat het nooit lukken.delaby schreef: ↑28 juni 2020, 08:46 Er stond daar gisteren een artikel over in De Tijd, ze raden aan om 6 maanden van je maandloon opzij te houden, gemiddeld 18000 €. Verder stond erin dat 55% geen 3 maand kan overbruggen en 25% helemaal geen spaargeld heeft. Qua consumentenkredieten noteren ze een opvallende stijging in leningen om een fiets aan te kopen. Hopelijk voor hen is dat om fiscale redenen.
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
@jefdewit Er zijn wel zorgelozere manieren om een rendement van 2-3% te bekomen (in de veronderstelling dat je dat op die leeftijd nog belangrijk vindt) waarbij uw kapitaal niet onherroepelijk voor een tijd geblokkeerd staat.
aan wat denk je dan...
wij zouden inderdaad een deel moeten lenen en de huur betaalt de lening mee af; maar op je boekje laten staan brengt niets op... wij zien het als een creëren van een inkomen; en vastgoed kan je altijd verkopen
@platin je rubriek, zo zien wij het ook, doen ons niets te kort, maar een zelf gesmeerd broodje is niets mis mee, wij leven goed maar kunnen ook sober leven; als wij maar een fijne thuis/huis hebben. Aan al die poehaa zoals op restaurant gaan voor meer dan €100 dat begrijpen wij niet.
@vortex Misschien levert bv beurs genoteerd vastgoed een betrouwbaarder inkomen op en is het sneller terug in cash om te zetten. Wat je uiteindelijk ook doet, bedenk ook eens een scenario voor wat als een van beide partners wegvalt.
beursgenoteerd vastgoed, daar heb ik zo geen kijk op, je mag mij hierin helpen...
aan wat denk je dan...
wij zouden inderdaad een deel moeten lenen en de huur betaalt de lening mee af; maar op je boekje laten staan brengt niets op... wij zien het als een creëren van een inkomen; en vastgoed kan je altijd verkopen
@platin je rubriek, zo zien wij het ook, doen ons niets te kort, maar een zelf gesmeerd broodje is niets mis mee, wij leven goed maar kunnen ook sober leven; als wij maar een fijne thuis/huis hebben. Aan al die poehaa zoals op restaurant gaan voor meer dan €100 dat begrijpen wij niet.
@vortex Misschien levert bv beurs genoteerd vastgoed een betrouwbaarder inkomen op en is het sneller terug in cash om te zetten. Wat je uiteindelijk ook doet, bedenk ook eens een scenario voor wat als een van beide partners wegvalt.
beursgenoteerd vastgoed, daar heb ik zo geen kijk op, je mag mij hierin helpen...
Laatst gewijzigd door geldwolvinnetje op 28 juni 2020, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- geldwolvinnetje
- Full Member
- Contacteer:
het was nog niet af, verkeerd geklikt, ik ga verder
@vortex bedenk ook eens een scenario voor wat als een van beide partners wegvalt
een waarheid, zo logisch en toch niet aan gedacht, hoe los je dat op, want met vastgoed, wij hebben kinderen gaat de helft naar hun als 1 van de 2 overlijdt....
Veel invalshoeken om over na te denken. Bedankt iedereen.
Verhuren, ik denk aan een studentenstudio. Contracten van jaar tot jaar zodat ik en ook niet de huurder voor lang een contract heeft; en verlengbaar per academiejaar. Ik zie dat niet als kopzorg maar als actieve bezigheid.
@vortex bedenk ook eens een scenario voor wat als een van beide partners wegvalt
een waarheid, zo logisch en toch niet aan gedacht, hoe los je dat op, want met vastgoed, wij hebben kinderen gaat de helft naar hun als 1 van de 2 overlijdt....
Veel invalshoeken om over na te denken. Bedankt iedereen.
Verhuren, ik denk aan een studentenstudio. Contracten van jaar tot jaar zodat ik en ook niet de huurder voor lang een contract heeft; en verlengbaar per academiejaar. Ik zie dat niet als kopzorg maar als actieve bezigheid.
Het laatste kwartier?

[/quote]
Ah, ik wist niet dat je pas tijdens je laatste kwartier naar extra inkomsten voor je pensioen kon zoeken. Ik dacht dat je op je 48ste ook een simulatie kon doen, maar weet ik veel ...

Buffer:
6 maanden van de verwachte uitgaven + voldoende voor onverwachte uitgaven ( denk vervangen wasmachine, auto, chauffageketel).
6 maanden van de verwachte uitgaven + voldoende voor onverwachte uitgaven ( denk vervangen wasmachine, auto, chauffageketel).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In De Tijd staat ook:
"Volgens Nibud kan een kleinere buffer volstaan voor onvoorziene uitgaven. ‘Op basis van een voorbeeldprofiel van een gezin hebben we onderzocht hoe hoog die onverwachte uitgaven gemiddeld oplopen. Uit dat onderzoek bleek dat u best minstens 10 procent van uw jaarinkomen onaangeroerd laat staan op uw spaarrekening’, zegt Radstaak."
Wat dan weer veel minder is dan de 6 maanden loon wat eerder al uit dat artikel werd geciteerd...
"Volgens Nibud kan een kleinere buffer volstaan voor onvoorziene uitgaven. ‘Op basis van een voorbeeldprofiel van een gezin hebben we onderzocht hoe hoog die onverwachte uitgaven gemiddeld oplopen. Uit dat onderzoek bleek dat u best minstens 10 procent van uw jaarinkomen onaangeroerd laat staan op uw spaarrekening’, zegt Radstaak."
Wat dan weer veel minder is dan de 6 maanden loon wat eerder al uit dat artikel werd geciteerd...