Meest veilige laptop voor internetbankieren
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Meest veilige laptop voor internetbankieren
Evolutie van hoe de banken zich beschermen tegen hackers:

Privacy Badger is zooo goed dat het soms betalingen onmogelijk maakt (e-lotto via Belfius). Dan moet ik het uitzetten. Sommige nieuwssites aanvaarden ook niet dat je een adblocker of anti-tracker hebt, maar dat is pech voor hen. Groot fan van privacy badger en https everywhere.
Veilig bankieren:
- veilig surfen (Firefox, Brave)
- alert blijven (nooit paswoord via telefoon doorgeven, nooit zomaar op links klikken)
- besturingssysteem en software up to date
- eerder vermelde browser extensies installeren
- desnoods extra anti-virus en firewall
- desnoods veiliger besturingssysteem zoals Mac OS X of linux
Maar eerste vier zijn reeds meer dan voldoende. Een extra laptop voor internetbankieren is overbodig. Als je de eerste vier regels niet naleeft, maakt een extra laptop niks uit.
- veilig surfen (Firefox, Brave)
- alert blijven (nooit paswoord via telefoon doorgeven, nooit zomaar op links klikken)
- besturingssysteem en software up to date
- eerder vermelde browser extensies installeren
- desnoods extra anti-virus en firewall
- desnoods veiliger besturingssysteem zoals Mac OS X of linux
Maar eerste vier zijn reeds meer dan voldoende. Een extra laptop voor internetbankieren is overbodig. Als je de eerste vier regels niet naleeft, maakt een extra laptop niks uit.
Als de sites er niet doorkomen zegt het genoeg over de sites. Ik bezoek ze dan niet.cpnx schreef: ↑5 april 2020, 13:51Privacy Badger is zooo goed dat het soms betalingen onmogelijk maakt (e-lotto via Belfius). Dan moet ik het uitzetten. Sommige nieuwssites aanvaarden ook niet dat je een adblocker of anti-tracker hebt, maar dat is pech voor hen. Groot fan van privacy badger en https everywhere.
plugins ... ik heb er zo min mogelijk op mijn pc. Als die zaken niet upgradet worden, vormen ze op termijn zelf een beveiligingsrisico.
Wie de Linux weg wil opgaan hoeft niets te installeren. Een recente live-cd gebruiken is al voldoende. Mogelijks moet dit nu een live usb stick worden.
Wie de Linux weg wil opgaan hoeft niets te installeren. Een recente live-cd gebruiken is al voldoende. Mogelijks moet dit nu een live usb stick worden.
Als je toch een aparte PC wil gebruiken voor je bankverrichtingen om te vermijden dat malware die je via andere aktiviteiten zou kunnen binnenhalen, je bank logins zouden kunnen afsnoepen, koop je dan een raspberry pi.
Een raspberry pi is een kleine linux computer die ongeveer 40 € kost,
Als je die up to date houdt, en zelf geen stommiteiten doet, zoals ingaan op phishing pogingen, lijkt met dat een goedkope en veilige oplossing
Als je die up to date houdt, en zelf geen stommiteiten doet, zoals ingaan op phishing pogingen, lijkt met dat een goedkope en veilige oplossing
Nergens iets terug te vinden dat je met dit apparaat aan online banking kan doen.mbbs schreef: ↑1 juli 2020, 20:34 Als je toch een aparte PC wil gebruiken voor je bankverrichtingen om te vermijden dat malware die je via andere aktiviteiten zou kunnen binnenhalen, je bank logins zouden kunnen afsnoepen, koop je dan een raspberry pi.
Is denk ik meer een domotica systeem, voor je rolluiken, wasmachiene,enz. enz. welke je op afstand kan gebruiken..
Maar online banking

Dan heb je wel niet goed gekeken, mijn eerste zoekresultaat op youtube is een filmpje waar je kan zijn dat je er zelfs films mee kan editen, fotobewerking, en audio bewerking kan doen, wat toch als een redelijk zware taak beschouwd wordt voor een PC.ludo schreef: ↑1 juli 2020, 22:54Nergens iets terug te vinden dat je met dit apparaat aan online banking kan doen.mbbs schreef: ↑1 juli 2020, 20:34 Als je toch een aparte PC wil gebruiken voor je bankverrichtingen om te vermijden dat malware die je via andere aktiviteiten zou kunnen binnenhalen, je bank logins zouden kunnen afsnoepen, koop je dan een raspberry pi.
Is denk ik meer een domotica systeem, voor je rolluiken, wasmachiene,enz. enz. welke je op afstand kan gebruiken..
Maar online banking![]()
Je ziet ook dat er een office pakket op draait, en dat het gebuikt wordt om een presentatie te geven aan een universiteit.
De software blender waarover ze spreken, wordt trouwens gebruikt door Disney om video effecten te maken in films.
https://www.youtube.com/watch?v=i3ddj9_LMgU
Dat ding kan alles wat een gewone linux PC ook kan, het is geen snelheidsmonster, maar om het even welke browser werkt er op, en is er zelfs default Firefox op geinstalleerd, het wordt ook gebruikt als media station om films mee af te spelen.
Ik heb hem al gebruikt als backup PC toen mijn laptop defect was, alles werkt gewoon, alleen niet aan dezelfde snelheid dan een moderne laptop, PC banking is zeer zeker mogelijk.
Sluit er een toetsenbord en een scherm op aan, en het werkt als een oude trage PC.
@mbbs, allemaal goe en wel, je kan er misschien nog soep of eieren mee bakken maar nog altijd geen demo gezien van online banking, en wordt ook nergens bevestigd..mbbs schreef: ↑1 juli 2020, 23:11Dan heb je wel niet goed gekeken, mijn eerste zoekresultaat op youtube is een filmpje waar je kan zijn dat je er zelfs films mee kan editen, fotobewerking, en audio bewerking kan doen, wat toch als een redelijk zware taak beschouwd wordt voor een PC.
Je ziet ook dat er een office pakket op draait, en dat het gebuikt wordt om een presentatie te geven aan een universiteit.
De software blender waarover ze spreken, wordt trouwens gebruikt door Disney om video effecten te maken in films.
https://www.youtube.com/watch?v=i3ddj9_LMgU
Dat ding kan alles wat een gewone linux PC ook kan, het is geen snelheidsmonster, maar om het even welke browser werkt er op, en is er zelfs default Firefox op geinstalleerd, het wordt ook gebruikt als media station om films mee af te spelen.
Ik heb hem al gebruikt als backup PC toen mijn laptop defect was, alles werkt gewoon, alleen niet aan dezelfde snelheid dan een moderne laptop, PC banking is zeer zeker mogelijk.
Sluit er een toetsenbord en een scherm op aan, en het werkt als een oude trage PC.
Online bankieren doe je met een webbrowser, bvb met Firefox of met Chrome, of met om het even welke andere browser.
Als je internettoegang hebt, en je hebt een webbrowser kan je aan PC banking doen.
Raspberry pi is een gewone linux computer (je kan er ook gewoon windows 10 op installeren), net zoals iedere andere computer, alleen niet zo snel als een laptop of vaste pc, en een stuk goedkoper.
PC banking is niets anders dan wat informatie die over en weer gestuurd wordt tussen een computer van een bank en een computer bij jou, via een webbrowser, daar is niets speciaals aan.
Hier is trouwens een link ivm het gebruik van de raspberry pi voor PC banking, er staat zelfs dat het zelfs iets veiliger zou kunnen zijn dan op een normale PC, omdat het niet op de gebruikelijke X86 hardware draait, en er daarvoor minder malware geschreven wordt, en de ARM CPU ook niet de hardware bugs bevat zoals een Intel CPU, zodat de Spectre of meltdown exploits er geen effect op hebben.
https://raspberrypi.stackexchange.com/q ... ne-banking
Als je internettoegang hebt, en je hebt een webbrowser kan je aan PC banking doen.
Raspberry pi is een gewone linux computer (je kan er ook gewoon windows 10 op installeren), net zoals iedere andere computer, alleen niet zo snel als een laptop of vaste pc, en een stuk goedkoper.
PC banking is niets anders dan wat informatie die over en weer gestuurd wordt tussen een computer van een bank en een computer bij jou, via een webbrowser, daar is niets speciaals aan.
Hier is trouwens een link ivm het gebruik van de raspberry pi voor PC banking, er staat zelfs dat het zelfs iets veiliger zou kunnen zijn dan op een normale PC, omdat het niet op de gebruikelijke X86 hardware draait, en er daarvoor minder malware geschreven wordt, en de ARM CPU ook niet de hardware bugs bevat zoals een Intel CPU, zodat de Spectre of meltdown exploits er geen effect op hebben.
https://raspberrypi.stackexchange.com/q ... ne-banking
De mogelijkheden zijn legio met die raspberry voor echt weinig geld.
Ludo je kan daar gewoon een scherm en toetsenbord aanhangen. Ik heb mijn muis gekregen in de kringwinkel en het toetsenbord voor 1 eur op de kop getikt. Het verbaasd mij dat mensen veel goed materiaal gewoon in de poubelle willen smijten. In de kringwinkel zie je toch wel wat liggen voor heel weinig geld, doch dit terzijde. ik heb hier dus een raspberry aan de tv hangen als mediacenter. Ik kan daarmee ook surfen op het web. je kan ook gans dat spel bedienen met je smartphone als afstandsbediening (goed voor uitgesteld tv kijken via kodi/vrtnu/vtmgo en plex mediacenter, noem maar op). Das nog iets voor een spaargidser die interesse heeft in tech!

Hou er rekening mee dat een Raspberry Pie niet komt met een OS. Je hebt een andere computer nodig om dat ding aan de praat te krijgen (je moet een andere computer gebruiken om een OS op je SD kaartje te laden).
Als je een andere PC hebt dan kan je er uiteraard Raspbian opzetten en dan heb je een op Linux gebaseerd OS erop staan dat vrij gelijk is aan Windows wat basis functionaliteiten betreft.
Natuurlijk zo'n OS mag dan wel veiliger zijn om mee te surfen (ook het feit dat je er weinig klassieke dingen mee kan doen helpt om rommel buiten te houden), de trend van tegenwoordig is phishing via mail en je te overhalen codes door te geven, je naar valse website te leiden enz.
Daar gaat geen enkel OS je bij beschermen.
Met een goedkope prijs komt ook een nadeel, verwacht niet dat je hier 100 tabs mee kunt openen en veel kan multitasken. Ik heb zelf een Raspberry Pie 3 B en als je hierop een OS zet met desktop doeleinden, dan kan je je misschien snel irriteren aan de snelheid van dat ding.
Als het voor desktop doeleinden is, raad ik toch aan om zeker voor de 4 te gaan.
Ik gebruik de mijne voor domotica thuis en daar is de 3 prima voor.
Als je een andere PC hebt dan kan je er uiteraard Raspbian opzetten en dan heb je een op Linux gebaseerd OS erop staan dat vrij gelijk is aan Windows wat basis functionaliteiten betreft.
Natuurlijk zo'n OS mag dan wel veiliger zijn om mee te surfen (ook het feit dat je er weinig klassieke dingen mee kan doen helpt om rommel buiten te houden), de trend van tegenwoordig is phishing via mail en je te overhalen codes door te geven, je naar valse website te leiden enz.
Daar gaat geen enkel OS je bij beschermen.
Met een goedkope prijs komt ook een nadeel, verwacht niet dat je hier 100 tabs mee kunt openen en veel kan multitasken. Ik heb zelf een Raspberry Pie 3 B en als je hierop een OS zet met desktop doeleinden, dan kan je je misschien snel irriteren aan de snelheid van dat ding.
Als het voor desktop doeleinden is, raad ik toch aan om zeker voor de 4 te gaan.
Ik gebruik de mijne voor domotica thuis en daar is de 3 prima voor.
Wat jij zegt is: "ik gebruik geen condoom want als de condoom stuk is kun je aids krijgen."
Zo marcheert het niet. Eerder vermelde plugins (ublock origin, https everywhere, privacy badger) breiden de functionaliteit van je browser niet uit. Integendeel, dit zijn plugins die functionaliteit tegenhouden. Wanneer ze niet geupdate worden zullen ze hun effectiviteit in het slechtste geval verliezen, maar zelfs dat is nog beter dan niets.
Je hebt natuurlijk wel een punt: die functies zouden standaard in de browser ingebouwd moeten zitten. Maar omwille van het verdienmodel doen ze dat uiteraard niet. Zo zal Chrome (de browser van Google) nooit Google-advertenties tegenhouden. Op dat vlak bewonder ik de initiatieven van Apple met hun Safari browser.
Raspberry Pi is toch niet echt voor iedereen, je moet wel een halve IT-er zijn om er goed je weg in te vinden. Maar in principe kan het wel, je kan er gemakkelijk een browser op gebruiken zoals op een andere computer.
(Doet mij beetje denken aan de Winklevoss broers die massaal bitcoins kochten & die dan gebruik maakten van 2 laptops om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen, maar die ene laptop werd nooit verbonden met het internet dan ...)
(Doet mij beetje denken aan de Winklevoss broers die massaal bitcoins kochten & die dan gebruik maakten van 2 laptops om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen, maar die ene laptop werd nooit verbonden met het internet dan ...)
Bij een aantal winkels kan je, bij de bestelling van de Raspberry pi ineens ook een SD kaartje met het OS voorgeinstalleerd kopen, dat bezwaar valt dus weg.
Het is wel zo dat de pi niet zo krachtig is als een gewone pc, als je hem wil gaan gebruiken als vervanger van een PC, zal je je waarschijnlijk al snel gaan ergeren aan het feit dat hij trager is.
Hier is het de bedoeling dat hij enkel zal gebruikt worden voor pc banking, en niet als pc om alles op te gaan doen, en daar is hij prima geschikt voor.
Als je hem up to date houdt, en enkel naar de site van je bank surft, is dat een zeer veilige oplossing.
Het grootste veiligheidsrisico voor PC banking bevindt zich trouwens tussen de stoel en het keyboard, namelijk de persoon die de computer bedient.
Ga niet op internet en in je mailbox klikken op alles wat beweegt, want dat is DE manier om allerlei malware op je pc te krijgen,
en geef ook nooit logins en paswoorden door als iemand ernaar vraagt, banken en dergelijke zullen je nooit kontakteren om bankgegevens en logins te vragen, als iemand dat toch doet, moet je daar niet op ingaan.
En al zeker niet als je een telefoontje krijgt zogezegd van Microsoft of een of andere helpdesk, die beweren dat ze een fout of malware op je pc gedetecteerd hebben. Ze zullen je zo ver proberen te krijgen dat je een software zoals teamviewer of iets dergelijks gaat installeren, zodat ze van op afstand toegang hebben tot je computer, en dan ben je gezien.