Lening bouwgrond, later bouwen
TIP
-
Gumball4000
- Newbie

- Contacteer:
Lening bouwgrond, later bouwen
Hey Iedereen,
Wij zijn een jong koppel.
Zij: pas afgestudeerde psychologe. Vindt zeer moeilijk werk als loontrekkende in de sector. Daarom werkt ze momenteel als winkelbediende 80% voor een nettoloon van +-1520€/maand (incl maaltijdcheques).
Daarnaast werkt ze ook in bijberoep als zelfstandige psychologe (20u/week) (sinds januari 2020). Loon is hier niet 100% duidelijk voor ons, maar volgens de boekhouder zou ze hier 19xx€/maand netto mee verdienen.
Hij: In loondienst. 2088€ netto + 160€ maaltijdcheques + extra-legale voordelen (wagen met tankkaart, laptop, gsm, gsm abonnement, vast internet abonnement,...)
Samen huren wij aan 750€/maand + 75€ gemeensch. kosten
Energiekosten (water, gas, elektriciteit) zitten we maandelijks aan 60€ (en we trekken altijd terug)
Voeding = 300€/maand (en we komen hier wel degelijk mee toe)
Met ons gezamenlijk loon (EXCL. zelfstandige activiteit) sparen we maandelijks minimaal 2400€. Dus met 13de maand en vakantiegeld om en bij de 30.000€/jaar.
Ons gezamenlijk spaargeld op dit moment = 110.000€ (na aankoop grond 60.000€)
We hebben onlangs ons ideaal stukje bouwgrond gezien en ook ineens een bod op gedaan. Aankoopprijs = 180.000€.
Hiervoor hebben we 50.000€ eigen inbreng gebracht en de rest geleend aan 1,11% op 25 jaar. De lening is een week geleden mondeling aanvaard geweest. Binnenkort hebben we een afspraak voor de ondertekening bij de bank.
Bij mijn vriendin telde enkel haar job in loondienst voor de lening, haar zelfstandige niet aangezien die nog maar sinds januari is opgestart.
Nu hebben we een delicaat vraagje dat we niet aan de bankbediende durven vragen...
Mijn vriendin is haar job als winkelbediende zo beu. Ze vindt het schrijnend dat ze in haar sector niet als loontrekkende kan werken. Haar zelfstandige activiteit draait voorlopig goed en ze zou er volgens de boekhouder meer aan verdienen. Daarnaast zou ze die activiteit ook wensen uit te breiden. Ze zou haar job in loondienst daarvoor wensen stop te zetten.
Wanneer kan ze die job beter stoppen? Van zodra we de papieren hebben getekend (en dus voor het toekennen van de SSV)..of pas eens alles rond is (Lening + SSV).
Ohja, niet onbelangrijk: de bouw zelf is pas voor binnen enkele jaren. Daar is wat ons betreft ook geen haast bij. We zouden onze eigen middelen willen aanvullen tot we +-150.000€ hebben om daarna aan de bouw te denken.
Wij zijn een jong koppel.
Zij: pas afgestudeerde psychologe. Vindt zeer moeilijk werk als loontrekkende in de sector. Daarom werkt ze momenteel als winkelbediende 80% voor een nettoloon van +-1520€/maand (incl maaltijdcheques).
Daarnaast werkt ze ook in bijberoep als zelfstandige psychologe (20u/week) (sinds januari 2020). Loon is hier niet 100% duidelijk voor ons, maar volgens de boekhouder zou ze hier 19xx€/maand netto mee verdienen.
Hij: In loondienst. 2088€ netto + 160€ maaltijdcheques + extra-legale voordelen (wagen met tankkaart, laptop, gsm, gsm abonnement, vast internet abonnement,...)
Samen huren wij aan 750€/maand + 75€ gemeensch. kosten
Energiekosten (water, gas, elektriciteit) zitten we maandelijks aan 60€ (en we trekken altijd terug)
Voeding = 300€/maand (en we komen hier wel degelijk mee toe)
Met ons gezamenlijk loon (EXCL. zelfstandige activiteit) sparen we maandelijks minimaal 2400€. Dus met 13de maand en vakantiegeld om en bij de 30.000€/jaar.
Ons gezamenlijk spaargeld op dit moment = 110.000€ (na aankoop grond 60.000€)
We hebben onlangs ons ideaal stukje bouwgrond gezien en ook ineens een bod op gedaan. Aankoopprijs = 180.000€.
Hiervoor hebben we 50.000€ eigen inbreng gebracht en de rest geleend aan 1,11% op 25 jaar. De lening is een week geleden mondeling aanvaard geweest. Binnenkort hebben we een afspraak voor de ondertekening bij de bank.
Bij mijn vriendin telde enkel haar job in loondienst voor de lening, haar zelfstandige niet aangezien die nog maar sinds januari is opgestart.
Nu hebben we een delicaat vraagje dat we niet aan de bankbediende durven vragen...
Mijn vriendin is haar job als winkelbediende zo beu. Ze vindt het schrijnend dat ze in haar sector niet als loontrekkende kan werken. Haar zelfstandige activiteit draait voorlopig goed en ze zou er volgens de boekhouder meer aan verdienen. Daarnaast zou ze die activiteit ook wensen uit te breiden. Ze zou haar job in loondienst daarvoor wensen stop te zetten.
Wanneer kan ze die job beter stoppen? Van zodra we de papieren hebben getekend (en dus voor het toekennen van de SSV)..of pas eens alles rond is (Lening + SSV).
Ohja, niet onbelangrijk: de bouw zelf is pas voor binnen enkele jaren. Daar is wat ons betreft ook geen haast bij. We zouden onze eigen middelen willen aanvullen tot we +-150.000€ hebben om daarna aan de bouw te denken.
-
anonymous
Re: Lening bouwgrond, later bouwen
Hmmm deze vraag klinkt eigenlijk een beetje als "misbruik".
Ma goed: Nu wordt er bij het toekennen van een lening steeds gekeken naar de situatie op het moment van de aanvraag. Er staat in geen enkel lening contract dat je gedurende de looptijd je werk contract moet behouden.
Voor SSV maakt het geen verschil uit of je nu werkt of niet.
Bij mijn weten, heb je zelfs geen meldingsplicht als er iets aan je situatie verandert.
Lees voor de zekerheid even je contract ervoor na.
Een ander advies dat ik je kan geven:
Waarom leen je voor die grond? of toch zoveel?
De raad die ik je kan geven:
* Met een hypotheek op die grond, sta je in slechte onderhandelingspositie bij het aanvragen voor een lening van een huis.
* Hou enkel een minimum aan spaargeld over voor onverwachte zaken. Betaal zoveel mogelijk zelf voor die grond en leen zo weinig mogelijk. Elke € rente die je betaalt, is een € verloren.
* Probeer die lening dus zo klein mogelijk te houden en zo snel mogelijk af te betalen: Termijn zo kort mogelijk, eventueel nadien via vervroegde kapitaalsaflossing.
* Als je eventueel backup van ouders hebt, gebruik al je spaargeld om die grond te kopen + kleine lening van je ouders.
Ma goed: Nu wordt er bij het toekennen van een lening steeds gekeken naar de situatie op het moment van de aanvraag. Er staat in geen enkel lening contract dat je gedurende de looptijd je werk contract moet behouden.
Voor SSV maakt het geen verschil uit of je nu werkt of niet.
Bij mijn weten, heb je zelfs geen meldingsplicht als er iets aan je situatie verandert.
Lees voor de zekerheid even je contract ervoor na.
Een ander advies dat ik je kan geven:
Waarom leen je voor die grond? of toch zoveel?
De raad die ik je kan geven:
* Met een hypotheek op die grond, sta je in slechte onderhandelingspositie bij het aanvragen voor een lening van een huis.
* Hou enkel een minimum aan spaargeld over voor onverwachte zaken. Betaal zoveel mogelijk zelf voor die grond en leen zo weinig mogelijk. Elke € rente die je betaalt, is een € verloren.
* Probeer die lening dus zo klein mogelijk te houden en zo snel mogelijk af te betalen: Termijn zo kort mogelijk, eventueel nadien via vervroegde kapitaalsaflossing.
* Als je eventueel backup van ouders hebt, gebruik al je spaargeld om die grond te kopen + kleine lening van je ouders.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Dat verhaal is toch te mooi om waar te zijn. 80% werken en 1500 euro netto plus 1900 euro per maand voor 50% in bijberoep... meer verdienen met je bijberoep dan in loondienst...
Dan maakt de fiscus je vanzelf zelfstandige in hoofdberoep, inclusief de hogere sociale bijdragen
Dat moet dan nogal een eindafrekening worden bij de aangifte pb van aanslagjaar 2021
Te betalen : 10 000 euro
Dan maakt de fiscus je vanzelf zelfstandige in hoofdberoep, inclusief de hogere sociale bijdragen
Dat moet dan nogal een eindafrekening worden bij de aangifte pb van aanslagjaar 2021
Te betalen : 10 000 euro
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Je mag zoveel verdienen als je wil als zelfstandige in bijberoep, zolang je hoofdstatuut maar in orde is. De grote lijn is daar: 50% van een fulltime job aanhouden, of 60% in het onderwijs. Je betaalt als iets of wat verdienende zelfstandige bijberoeper ongelofelijk veel belastingen. Denk ook aan de sociale bijdragen waar je als bijberoeper nul voor terugkrijgt. Ik heb een tijd (veel) meer verdiend met mijn bijberoep dan met mijn officiële hoofdberoep.Sebastiaan1985 schreef: ↑25 juli 2020, 18:46 Dat verhaal is toch te mooi om waar te zijn. 80% werken en 1500 euro netto plus 1900 euro per maand voor 50% in bijberoep... meer verdienen met je bijberoep dan in loondienst...
Dan maakt de fiscus je vanzelf zelfstandige in hoofdberoep, inclusief de hogere sociale bijdragen![]()
Uitgaande van werk in het wit...Dat moet dan nogal een eindafrekening worden bij de aangifte pb van aanslagjaar 2021![]()
Te betalen : 10 000 euro![]()
Als hun boekhouder iets waard is, dan zal die dat wel geoptimaliseerd/gecommuniceerd hebben zeke^^^hopelijk.
Als vrouwlief 1900€/maand netto overhoudt aan haar bijberoep, dan ligt haar bruto-inkomen conservatief geschat toch rond een kleine 70000€ per jaar. Als ze haar bijberoep met een job wil blijven combineren, dan moet ze echt wel dringend eens denken over een voordeliger fiscaal statuut...
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
70k per jaar voor halftijds te werken in bijberoep. dat geloof je toch zelf niet... Ik vrees dat de zaken te schoon worden voorgesteld aan haar 
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Het is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk:
- 60€/u is niet ongewoon in de sector, al is het dat wel voor starters
- 100% vol afsprakenboekje dankzij praktijk overgenomen van vorige generatie (ma of pa?)
- 100% factureerbare uren (de rest niet meegeteld in de 20u)
- BTW-vrijgesteld
- weinig of geen onkosten dankzij praktijkruimte op kosten van de vorige generatie
- 4800€/maand bruto
- 500€ kosten die de boekhouder deels als "inkomen" voorstelt, want ook privé-voordeel aan (tanken, internet, forfaitaire kost, dagvergoeding, ...)
- grofweg 20% sociale bijdragen en 50% inkomstenbelasting
= 1720€/maand netto+ vergoedingen
Enfin, ik moet hier eigenlijk de rekening voor een ander niet maken...
- 60€/u is niet ongewoon in de sector, al is het dat wel voor starters
- 100% vol afsprakenboekje dankzij praktijk overgenomen van vorige generatie (ma of pa?)
- 100% factureerbare uren (de rest niet meegeteld in de 20u)
- BTW-vrijgesteld
- weinig of geen onkosten dankzij praktijkruimte op kosten van de vorige generatie
- 4800€/maand bruto
- 500€ kosten die de boekhouder deels als "inkomen" voorstelt, want ook privé-voordeel aan (tanken, internet, forfaitaire kost, dagvergoeding, ...)
- grofweg 20% sociale bijdragen en 50% inkomstenbelasting
= 1720€/maand netto+ vergoedingen
Enfin, ik moet hier eigenlijk de rekening voor een ander niet maken...