Een rekening per doel?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Een rekening per doel?
Ik wil voor enkele dingen sparen.
Ik heb enkele spaarrekeningen waar ik gewoon elke maand op stort.
Nu zou ik duidelijk er willen werken en zorgen dat het geld dat ik spaar ook echt apart gehouden zal worden.
Zo zou ik misschien een rekening willen voor 2 spaardoelen.
In de huidige situatie spaar ik wel geld op een spaarrekening, maar daar haal ik ook soms geld af, en ik zou liever echt gescheiden werken.
Ik ben klant bij fortis, DB, Ethias First, Binck en Rabo.
Kan je ergens een rekening voor een bepaald doel hebben, zonder extra kosten?
Nu gebruik ik bv bij fortis een 'doorlopende opdracht', maar dat geld komt dan weer bij al het andere spaargeld.
Snap je? :-)
Dus concreet: een aparte rekening per spaardoel.
Ik heb enkele spaarrekeningen waar ik gewoon elke maand op stort.
Nu zou ik duidelijk er willen werken en zorgen dat het geld dat ik spaar ook echt apart gehouden zal worden.
Zo zou ik misschien een rekening willen voor 2 spaardoelen.
In de huidige situatie spaar ik wel geld op een spaarrekening, maar daar haal ik ook soms geld af, en ik zou liever echt gescheiden werken.
Ik ben klant bij fortis, DB, Ethias First, Binck en Rabo.
Kan je ergens een rekening voor een bepaald doel hebben, zonder extra kosten?
Nu gebruik ik bv bij fortis een 'doorlopende opdracht', maar dat geld komt dan weer bij al het andere spaargeld.
Snap je? :-)
Dus concreet: een aparte rekening per spaardoel.
Re: Een rekening per doel?
Je kan een variabel bedrag sparen, je kan een doorlopende opdracht instellen, je kan manueel geld overboeken als er een mooie som op je zicht staat.
Ik stort af en toe wat geld op een andere spaarrekening (bij CE), die ik dan gebruik om een nieuwe duurdere aankoop te financieren, zodat ik niet aan mijn grotere spaarboekjes moet komen.
Ik stort af en toe wat geld op een andere spaarrekening (bij CE), die ik dan gebruik om een nieuwe duurdere aankoop te financieren, zodat ik niet aan mijn grotere spaarboekjes moet komen.
Laatst gewijzigd door Campzie op 12 april 2009, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat ik er van begrepen heb is dat je verschillende spaardoelen hebt: aankoop fiets, auto, airco en diepvriezer (hypothetisch) en dat je voor ieder doel een aparte spaarrekening hebt? Fiets bij Fortis, auto bij Dexia, airco bij keytrade en diepvriezer bij rabo (hypothetisch). Spaarrekeningen zijn gratis (kan je er a volonté openen) dus kan je een gewone doorlopende opdracht van je zichtrekening naar die andere spaarrekeningen openen met daarin een mededeling, spaargeld ... Dan spaar je automatisch. Het is eigenlijk beter om te storten op spaarrekening juist na de uitbetaling van het loon, omdat je dan automatisch je consumptiepatroon aanpast aan het beschikbaar inkomen. Wanneer er dan alreeds 200 euro richting spaarrekeningen gegaan is, ga je automatisch het consumptiepatroon aanpassen aan beschikbaar inkomen - 200 euro (een simpele maar toch juiste economische wet). Ik doe dit ook, is eigenlijk de electronische variant van het enveloppe systeem.
Vele banken bieden zelfs deze service aan via plannen. Dexia heeft het Dexia save plan waarbij je verschillende beleggingsfondsen en de spaarrekening aanklikt met een verdeelsleutel. Je stort dan automatisch het ingevoerde bedrag in en deze wordt dan verspreid over de fondsen en spaarrekening.
Vele banken bieden zelfs deze service aan via plannen. Dexia heeft het Dexia save plan waarbij je verschillende beleggingsfondsen en de spaarrekening aanklikt met een verdeelsleutel. Je stort dan automatisch het ingevoerde bedrag in en deze wordt dan verspreid over de fondsen en spaarrekening.
Ik doe het als volgt. Mijn spaargeld gaat op de rekening bij de bank waar het het meest opbrengt. Ik hou alle bewegingen op die rekening bij in een excel sheet. Daar doe ik dus de opsplitsing...
-
JurgenG
Vraagt een beetje discipline maar zo doe ik het ook.varkentje schreef: Ik doe het als volgt. Mijn spaargeld gaat op de rekening bij de bank waar het het meest opbrengt. Ik hou alle bewegingen op die rekening bij in een excel sheet. Daar doe ik dus de opsplitsing...
Idem hier. Ik laat zo'n 1000 euro op een rekening staan die zo goed als niets opbrengt, maar wel snel werkt (KBC). Kan je altijd aan 'noodkrediet', een buffer dus. De rest zwier ik op een spaarboekje (of ander product) dat meer opbrengt en waar ik niet aankom. Als ik kosten in het vooruitzicht heb, bouw ik die buffer op. Dus hansv, om op je originele vraag te antwoorden: als je zoiets bedoelt zoals in mijn voorbeeld, dat kan je perfect doen zonder extra kosten.
Buy bitcoin
Ja, een excel zal het dan worden (gebruik reeds iets gelijkaardig).
Maar dan heb je natuurlijk discipline nodig :-)
Bv; tijdens het sparen voor bv een nieuwe auto en je hebt geld nodig, het toch even afhalen :-)
Bedankt!
Maar dan heb je natuurlijk discipline nodig :-)
Bv; tijdens het sparen voor bv een nieuwe auto en je hebt geld nodig, het toch even afhalen :-)
Bedankt!
-
Joker
Ik doe het ook op deze maniervarkentje schreef: Ik doe het als volgt. Mijn spaargeld gaat op de rekening bij de bank waar het het meest opbrengt. Ik hou alle bewegingen op die rekening bij in een excel sheet. Daar doe ik dus de opsplitsing...
Idem hier. Hoewel ik verschillende rekeningen heb, maakt het niet uit, alles staat mooi opgesplitst in Excel.varkentje schreef: Ik doe het als volgt. Mijn spaargeld gaat op de rekening bij de bank waar het het meest opbrengt. Ik hou alle bewegingen op die rekening bij in een excel sheet. Daar doe ik dus de opsplitsing...