Vervroegd terugbetalen lening verhuurde woning
TIP
-
Ihavenoidea
- Newbie

- Contacteer:
Vervroegd terugbetalen lening verhuurde woning
Op een appartement dat vanaf dit najaar zal verhuurd worden hebben mijn partner en ik nog een lening staan van +- 120 000 euro. Lening werd aangegaan in 2016 en loopt nog 21 jaar aan ongeveer 2%. Ik heb ook gevraagd om de lening te herzien maar bij dezelfde bank is het niet interessant. (We betalen nu ongeveer 600 euro, verhuurwaarde zal minstens 1000 euro zijn, ki is 1306).
Wij hebben ondertussen gebouwd en verhuizen dit najaar, hiervoor hebben we ook geleend in 2018 en hiervoor zou mijn partner recht hebben op de geïntegreerde woonbonus.
We willen nu graag een deel van de lening op het appartement terugbetalen maar onze bank staat hiervoor niet te springen. Er werd ons voorgesteld zelf enkele simulaties te doen via de tax simulator van de overheid door met code 1146 en 1358 te spelen. Hoeveel mogen wij maximum terugbetalen om fiscaal optimaal van deze aftrek gebruik te kunnen maken? Klopt het dat er 75270 euro moet blijven staan?
Ikzelf heb sowieso geen recht op aftrek dus het gaat enkel over het gedeelte van mijn partner.
Advies is welkom, bedankt.
Wij hebben ondertussen gebouwd en verhuizen dit najaar, hiervoor hebben we ook geleend in 2018 en hiervoor zou mijn partner recht hebben op de geïntegreerde woonbonus.
We willen nu graag een deel van de lening op het appartement terugbetalen maar onze bank staat hiervoor niet te springen. Er werd ons voorgesteld zelf enkele simulaties te doen via de tax simulator van de overheid door met code 1146 en 1358 te spelen. Hoeveel mogen wij maximum terugbetalen om fiscaal optimaal van deze aftrek gebruik te kunnen maken? Klopt het dat er 75270 euro moet blijven staan?
Ikzelf heb sowieso geen recht op aftrek dus het gaat enkel over het gedeelte van mijn partner.
Advies is welkom, bedankt.
Re: Vervroegd terugbetalen lening verhuurde woning
Tja, als een bank er niet staat om te springen weet je meestal al genoeg...
Ik kan hier veel over schrijven maar licht eerst eens toe hoe jij geen ‘recht op aftrek’ hebt en je partner wel? En dan zullen we van daar starten. (En wie eigenaar is van app)
Ik kan hier veel over schrijven maar licht eerst eens toe hoe jij geen ‘recht op aftrek’ hebt en je partner wel? En dan zullen we van daar starten. (En wie eigenaar is van app)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Daarnaast is de 120000€ het openstaande kapitaal of het geleende kapitaal?
Ik kan de bank begrijpen omdat het fiscale maximum (2390€ voor kapitaalaflossingen in 2020) bij het federale langetermijnsparen nog wordt geïndexeerd t.o.v. 1520€ vast (kapitaal + interesten) bij de geïntegreerde woonbonus.
Ik kan de bank begrijpen omdat het fiscale maximum (2390€ voor kapitaalaflossingen in 2020) bij het federale langetermijnsparen nog wordt geïndexeerd t.o.v. 1520€ vast (kapitaal + interesten) bij de geïntegreerde woonbonus.
-
Ihavenoidea
- Newbie

- Contacteer:
Lening is aangegaan door partner voor 140 000 euro. Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen maar hebben onze onroerende goederen en bijkomende leningen expliciet in de gemeenschap gestoken. Ikzelf heb geen recht op aftrek omdat ik internationaal ambtenaar ben en dus ook amper (wel btw, kadaster, etc,...) /geen belastingen betaal.
Onze redenering was gewoon, waarom zouden we 2% rente betalen als we het spaargeld staan hebben en daar maar 0.11% rente op krijgen. We willen enkel laten staan wat ons nog voordeel oplevert.
(Toevallig van A’pen naar Hasselt verhuisd? Stuur me dan maar een pm)
Voordeel kapitaalaftrek is idd geïndexeerd maar is ook niet zo groot (640 eur nu?) en enkel op eerste schijf 75k vd lening (hoeveel is al afbetaald?) + zelfde korf Vlaamse aftrek. Gezien de lange looptijd van die lening verwacht ik hier amper voordeel. Je kan indexerende bedragen uitrekenen en in tax simulator gooien maar met de 2k rente per jaar die ke nu betaalt is het voordeel al snel duidelijk denk ik dan...
édit: je hebt dan nog renteaftrek, dus laten we zeggen dat de lening 1k kost hierna, dus je voordeel bij vervroegde terugbetaling
Voordeel kapitaalaftrek is idd geïndexeerd maar is ook niet zo groot (640 eur nu?) en enkel op eerste schijf 75k vd lening (hoeveel is al afbetaald?) + zelfde korf Vlaamse aftrek. Gezien de lange looptijd van die lening verwacht ik hier amper voordeel. Je kan indexerende bedragen uitrekenen en in tax simulator gooien maar met de 2k rente per jaar die ke nu betaalt is het voordeel al snel duidelijk denk ik dan...
édit: je hebt dan nog renteaftrek, dus laten we zeggen dat de lening 1k kost hierna, dus je voordeel bij vervroegde terugbetaling
Ihavenoidea schreef: ↑25 juli 2020, 11:40Het grootbank en 0,11 % verhaal .......... er is wel iets meer te ontvangen hoor dan die 0,11 %DIKKELU schreef: ↑25 juli 2020, 09:35 Tja, als een bank er niet staat om te springen weet je meestal al genoeg...
Onze redenering was gewoon, waarom zouden we 2% rente betalen als we het spaargeld staan hebben en daar maar 0.11% rente op krijgen. We willen enkel laten staan wat ons nog voordeel oplevert.
Maar u zult zelf actie moeten ondernemen.
Zie al eens op spaargids en spaar rekeningen. of er nu 1000 of 100.000 € op een sr rekening staat.
Tenzij ge sponsor wilt blijven van jullie grootbank.
Estate Guru believer.
Zelfs als je vervroegd terugbetaald zal de fiscus voor de kapitaalaflossingen blijven rekenen met de formule: [kapitaalaflossing * (75270€/140000€)]*1/2
1/2 omdat door de inbreng jullie voor de helft eigenaar zijn van het appartement en ieder afzonderlijk belast worden. Ieder geeft dan de helft van het KI van het appartement aan, waarop je zal belast worden. Door de geïntegreerde woonbonus heb je inderdaad in 2020 nog maar 640€/persoon over voor het federale langetermijnsparen. Door de interestaftrek wordt een gedeelte/alles van het OI gereduceerd. Mogelijk blijf jij steeds onder de belastingvrije som maar voor jouw man moet je het effect uitrekenen via taxcalc.
Dit jaar (aj 2021) heb je nog het probleem dat je voor het appartement zowel de geïntegreerde woonbonus tot aan de verhuring en het federale langetermijnsparen vanaf de verhuring hebt. Hierdoor zal je moeten pro-rateren.
Volgend jaar heb je dat probleem niet meer.
Voor het gewestelijk voordeel op de woning, geïntegreerde woonbonus, geef je ieder de helft van de totale afbetalingen beperkt tot 1520€/persoon aan. Mogelijk kan je het dit jaar (aj 2021) niet aangeven omdat het al opgebruikt is door het appartement, maar vanaf volgend jaar heb je dat probleem niet meer.
Via simulaties op taxcalc kan je dan de optimale aflossingen en interestbetalingen voor jullie berekenen rekening houdend met de formule.
TIP: In 2028 kan je de lening van het huis vervroegd aflossen en beperken tot het fiscaal maximum. Vervroegde terugbetalingen binnen de eerste 10jaar geven geen recht op belastingvermindering bij geïntegreerde woonbonus!
1/2 omdat door de inbreng jullie voor de helft eigenaar zijn van het appartement en ieder afzonderlijk belast worden. Ieder geeft dan de helft van het KI van het appartement aan, waarop je zal belast worden. Door de geïntegreerde woonbonus heb je inderdaad in 2020 nog maar 640€/persoon over voor het federale langetermijnsparen. Door de interestaftrek wordt een gedeelte/alles van het OI gereduceerd. Mogelijk blijf jij steeds onder de belastingvrije som maar voor jouw man moet je het effect uitrekenen via taxcalc.
Dit jaar (aj 2021) heb je nog het probleem dat je voor het appartement zowel de geïntegreerde woonbonus tot aan de verhuring en het federale langetermijnsparen vanaf de verhuring hebt. Hierdoor zal je moeten pro-rateren.
Voor het gewestelijk voordeel op de woning, geïntegreerde woonbonus, geef je ieder de helft van de totale afbetalingen beperkt tot 1520€/persoon aan. Mogelijk kan je het dit jaar (aj 2021) niet aangeven omdat het al opgebruikt is door het appartement, maar vanaf volgend jaar heb je dat probleem niet meer.
Via simulaties op taxcalc kan je dan de optimale aflossingen en interestbetalingen voor jullie berekenen rekening houdend met de formule.
TIP: In 2028 kan je de lening van het huis vervroegd aflossen en beperken tot het fiscaal maximum. Vervroegde terugbetalingen binnen de eerste 10jaar geven geen recht op belastingvermindering bij geïntegreerde woonbonus!
-
Ihavenoidea
- Newbie

- Contacteer:
Bedankt, is duidelijk, ik was niet zeker dat de formule 75270/140000 bleef of dat dit zakte naar 75270/75270 bij vervroegde terugbetaling.Tycoon schreef: ↑26 juli 2020, 13:23 Zelfs als je vervroegd terugbetaald zal de fiscus voor de kapitaalaflossingen blijven rekenen met de formule: [kapitaalaflossing * (75270€/140000€)]*1/2
We zitten aan het einde van de bouw maar van die lening hebben we al het kapitaal nog niet opgenomen, dus een andere optie kan zijn om dit gewoon niet meer op te nemen.
Ter info, wij hebben ons niet misrekent, wij hebben gewoon ineens kapitaal vrij waarop we niet gerekend hadden.
Bedankt voor jullie antwoorden en tips!
Correctie: In 2020 heb je elk nog 2390€ over voor het federale langetermijnsparen omdat aparte korven zijn met de geïntegreerde woonbonus. Voor de vroegere woonbonussen en het federale langetermijnsparen was het wel één korf.
Het overtollige kapitaal niet opnemen bij nieuwbouw kan een optie zijn maar vraag dit na bij de bank en lees het gedeelte geïntegreerde woonbonus in deze brochure. Ik ben niet zeker of de Vlaamse fiscus het totaal beschikbare kapitaal toch niet beschouwt als geleend. Waardoor het niet opgenomen kapitaal als een vermindering binnen de eerste 10 jaar word beschouwd en vanaf dan geen recht geeft op belastingvermindering.
Het overtollige kapitaal niet opnemen bij nieuwbouw kan een optie zijn maar vraag dit na bij de bank en lees het gedeelte geïntegreerde woonbonus in deze brochure. Ik ben niet zeker of de Vlaamse fiscus het totaal beschikbare kapitaal toch niet beschouwt als geleend. Waardoor het niet opgenomen kapitaal als een vermindering binnen de eerste 10 jaar word beschouwd en vanaf dan geen recht geeft op belastingvermindering.
Blz 26 van de brochure:
8. VERVROEGDE TERUGBETALING VAN DE HYPOTHECAIRE LENING
Uitgaven die dienen voor het vervroegd terugbetalen van de hypothecaire lening komen niet in
aanmerking voor de geïntegreerde woonbonus als deze vervroegde terugbetaling binnen de eerste
tien jaar gebeurt.
Uitgaven voor een schuldsaldoverzekering aangegaan tot dekking van die hypothecaire lening, komen
niet langer in aanmerking voor de geïntegreerde woonbonus vanaf het belastbaar tijdperk waarin de
verzekering niet meer dient tot dekking van de hypothecaire lening.
De maandelijkse uitgaven voor de hypothecaire lening, die gedaan zijn vóór de datum van de vervroegde
terugbetaling blijven wel in aanmerking komen voor de geïntegreerde woonbonus in dat jaar. De
belastingvermindering die reeds werd toegekend voor uitgaven gedaan in de voorgaande jaren wordt
niet teruggevorderd.
VOORBEELD
U bent een hypothecaire lening aangegaan in 2016 en geniet voor de uitgaven van die
lening van de geïntegreerde woonbonus. U besluit de lening vervroegd terug te betalen op
7 december 2018. De uitgaven die u betaalde vóór 7 december 2018 kunnen in aanmerking
komen voor de geïntegreerde woonbonus. Vermits de vervroegde terugbetaling zelf
plaatsvindt binnen de eerste tien jaar na het aangaan van de hypothecaire lening, komt die
uitgave niet in aanmerking voor de geïntegreerde woonbonus. Hoewel de totale looptijd
van de lening minder bedroeg dan tien jaar (en er dus niet voldaan is aan een van de
basisvoorwaarden voor de geïntegreerde woonbonus), wordt de belastingvermindering die
tijdens de voorgaande jaren werd toegepast niet teruggevorderd.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 26 juli 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ihavenoidea
- Newbie

- Contacteer:
Zie gewijzigd bericht! Je hebt elk 2390€ voor het federale langetermijnsparen en 1520€ voor de geïntegreerde woonbonus. Het zijn nu aparte korven.
Ook bij de bank nagevraagd voor herziening en meteen inkorting op 20 jaar ipv 21 jaar?
Dit levert waarschijnlijk een betere rentevoet op.
Dit levert waarschijnlijk een betere rentevoet op.