Hypothecaire lening voorstel A vs B
TIP
Hypothecaire lening voorstel A vs B
Hallo iedereen
In het algemene topic had ik reeds enkele (niet-finale) voorstellen gepost maar nu zou ik wel moeten beslissen. Jullie inzichten, ervaringen, meningen worden ten zeerste geapprecieerd! Ter info, ik leen alleen.
Onderstaand kan je alle nodige info vinden:
Voorstel A - Argenta:
Krediet: 250.000€
krediet/mandaat: 62.500/187.500 (25/75%)
Type: Vast 20Y - Var 5Y (max verdubbelen)
Rente: 1.06%
Totale terugbetaling 25Y: 284.523€ (best) - 286.047€ (worst)
Dossierkost: 500€
SSV (16Y): 295€
Verzekeringen Argenta (inboedel, diefstal, rechtsbijstand, familiale): 168€
Totaal 25Y (incl SSV, verz): 293.948€ (best) - 295.472 (worst)
Voorstel B - Fintro:
krediet/mandaat: 70.000/180.000
Type: Vast 25Y
Rente: 1.15%
Totale terugbetaling 25Y: 287.433€
Dossierkost: 0€
SSV (16Y): 250€
Verzekeringen AG of vrij te kiezen (inboedel, diefstal, rechtsbijstand, familiale): 187€
Totaal 25Y (incl SSV, verz): 296.124€
Argenta heeft voorlopig nog gratis rekeningen, terwijl bij Fintro dit 3€/maand is (900€ looptijd 25Y).
Verschil tussen beide voorstellen is niet al te groot (worst case), best case is dit al snel 2.200€. Ik hou er in principe ook rekening mee dat ik de laatste 5 jaar vervroegd zou aflossen.
Op het eerste zicht lijkt Argenta de juiste keuze, alhoewel je bij Fintro vrij bent om je verzekeringen te kiezen gedurende de looptijd.
Alle feedback is welkom!
In het algemene topic had ik reeds enkele (niet-finale) voorstellen gepost maar nu zou ik wel moeten beslissen. Jullie inzichten, ervaringen, meningen worden ten zeerste geapprecieerd! Ter info, ik leen alleen.
Onderstaand kan je alle nodige info vinden:
Voorstel A - Argenta:
krediet/mandaat: 62.500/187.500 (25/75%)
Type: Vast 20Y - Var 5Y (max verdubbelen)
Rente: 1.06%
Totale terugbetaling 25Y: 284.523€ (best) - 286.047€ (worst)
Dossierkost: 500€
SSV (16Y): 295€
Verzekeringen Argenta (inboedel, diefstal, rechtsbijstand, familiale): 168€
Totaal 25Y (incl SSV, verz): 293.948€ (best) - 295.472 (worst)
Voorstel B - Fintro:
krediet/mandaat: 70.000/180.000
Type: Vast 25Y
Rente: 1.15%
Totale terugbetaling 25Y: 287.433€
Dossierkost: 0€
SSV (16Y): 250€
Verzekeringen AG of vrij te kiezen (inboedel, diefstal, rechtsbijstand, familiale): 187€
Totaal 25Y (incl SSV, verz): 296.124€
Argenta heeft voorlopig nog gratis rekeningen, terwijl bij Fintro dit 3€/maand is (900€ looptijd 25Y).
Verschil tussen beide voorstellen is niet al te groot (worst case), best case is dit al snel 2.200€. Ik hou er in principe ook rekening mee dat ik de laatste 5 jaar vervroegd zou aflossen.
Op het eerste zicht lijkt Argenta de juiste keuze, alhoewel je bij Fintro vrij bent om je verzekeringen te kiezen gedurende de looptijd.
Alle feedback is welkom!
Laatst gewijzigd door VDV op 5 augustus 2020, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypothecaire lening voorstel A vs B
Dat van die verzekeringen is meer dan met een korreltje zout te nemen die jaarprijs.
Of is het solden tijd bij de verzekeringen ?
Of is het solden tijd bij de verzekeringen ?
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De bedragen die u opsomt voor brand, rechtsbijstand en familiale kunnen toch onmogelijk op jaarbasis zijn? Anders zou ik niet twijfelen.
Ter verduidelijking, enkel inboedel/diefstal. Gebouw wordt gedekt door de blokpolis. Zal het even aanpassen in eerste post.
Er vanuit gaan dat de prijspolitiek van verzekeringen bij een bank over een tijdspanne van 20 / 25 jaar altijd kan wijzigen en je het best case scenario niet zal halen bij Argenta zou ik gaan voor Fintro.
Maar het risico is bijzonder klein. Argenta heeft (zover ik weet) de reputatie van een goede verzekeringvoorwaarden. Als het dan zou zijn om Fintro te nemen en dan bij Argenta alsnog je verzekering te nemen, kan je evengoed Argenta nemen
Overigens, aangezien typisch alleen brandverzekering verplicht is bij een een lening kan je bij Fintro niet gewoon zeggen: ik wil geen verzekering. Als brand in de blokpolis zit dan voldoe je aan de voorwaarde van een lening.
Natuurlijk,enkel als je uit je eigen zegt dat inboedel, diefstal en familiale niet nodig zijn (of niet allemaal).
Nu in een appartement is het nut van die verzekeringen misschien iets groter. Waterschade veroorzaken bij je onderbuur, auto buur beschadigen vanwege de zeer nauwe parking,... Het kan nogal rap gebeuren.
Maar het risico is bijzonder klein. Argenta heeft (zover ik weet) de reputatie van een goede verzekeringvoorwaarden. Als het dan zou zijn om Fintro te nemen en dan bij Argenta alsnog je verzekering te nemen, kan je evengoed Argenta nemen
Overigens, aangezien typisch alleen brandverzekering verplicht is bij een een lening kan je bij Fintro niet gewoon zeggen: ik wil geen verzekering. Als brand in de blokpolis zit dan voldoe je aan de voorwaarde van een lening.
Natuurlijk,enkel als je uit je eigen zegt dat inboedel, diefstal en familiale niet nodig zijn (of niet allemaal).
Nu in een appartement is het nut van die verzekeringen misschien iets groter. Waterschade veroorzaken bij je onderbuur, auto buur beschadigen vanwege de zeer nauwe parking,... Het kan nogal rap gebeuren.
Inderdaad, daar ben ik mij heel bewust van. Het prijsverschil worst case zou ongeveer 700€ bedragen + nog een extra voordeel door hoger mandaat (totaal misschien 900-1.000€). Voor mijn begrip, waarom zou je dan Fintro kiezen?
Zoals boven gesteld hou ik rekening met een vervroegde aflossing op jaar 20 (het moment dat de rente zou kunnen verdubbelen bij Argenta). Op dat moment is er een feitelijk verschil van 2.000€ tussen beide voorstellen.
Deze verzekeringen zijn inderdaad geen verplichting, maar eerder een verzoek van mijn kant. De voorbeelden zoals je aanhaalt zou ik willen verzekeren.SMGGM schreef: ↑5 augustus 2020, 13:19 Maar het risico is bijzonder klein. Argenta heeft (zover ik weet) de reputatie van een goede verzekeringvoorwaarden. Als het dan zou zijn om Fintro te nemen en dan bij Argenta alsnog je verzekering te nemen, kan je evengoed Argenta nemen
Waarom ik Fintro zou kiezen?
Vrijheid keuze brandverzekering opwegen tov een marginaal prijsverschil op 20 / 25 jaar.
Wat gaat er overigens gebeuren mocht je over 5 jaar beslissen de woning te verhuren? Hoe ga jij dan nog voldoen aan de verplichte verzekeringen?
Vrijheid keuze brandverzekering opwegen tov een marginaal prijsverschil op 20 / 25 jaar.
Wat gaat er overigens gebeuren mocht je over 5 jaar beslissen de woning te verhuren? Hoe ga jij dan nog voldoen aan de verplichte verzekeringen?
ARGENTA is een Vlaamse bank. Gratis rekeningen en dergelijke. Bij vervroegde terugbetaling zit je ook goed. Kan je niet nog wat onderhandelen bij hun over de kosten?
Welke kosten zou ik nog over kunnen onderhandelen? Dossierkosten worden verplicht vanuit het hoofdkantoor, verzekeringen hebben al de hoogste korting...
Bij een (zelfstandig) kantoor zijn de dossierkosten vaak de inkomsten van het kantoor zelf.
Op zich kan je hierover onderhandelen, maar dan zit je te snijden in hun inkomsten.
Als de bank onder zijn opgelegde quotas zit zou het er misschien flexibeler mee omspringen.
Bij deze onderhandeling helpt het als je al enige tijd klant bent bij de bank.
Moest je aan pensioensparen doen en er geen probleem mee hebben dit te verhuizen kan je dit meenemen in de onderhandelingen. Schrap dossierkosten en laat pensioensparen mee opnemen.
Op zich kan je hierover onderhandelen, maar dan zit je te snijden in hun inkomsten.
Als de bank onder zijn opgelegde quotas zit zou het er misschien flexibeler mee omspringen.
Moest je aan pensioensparen doen en er geen probleem mee hebben dit te verhuizen kan je dit meenemen in de onderhandelingen. Schrap dossierkosten en laat pensioensparen mee opnemen.
Ben al meer dan 15 jaar klant en het zou een zelfstandig kantoor moeten zijn. Toch blijkt dit 'verboden' te zijn vanuit het hoofdkantoor. Pensioensparen heb ik al bij Argenta. Dus daar zijn ook geen mogelijkheden vrees ik.SMGGM schreef: ↑6 augustus 2020, 09:54 Bij een (zelfstandig) kantoor zijn de dossierkosten vaak de inkomsten van het kantoor zelf.
Iets anders waar jullie nog aan denken?
Als je naar een andere bank gaat ga je je pensioenfonds meepakken. Maar daar gaan ze niet voor zwichten denk ik.
De dossierkosten gaan ze misschien niet kunnen verlagen, maar de rentevoet kan nog altijd lager.
Waar ze zeker nog iets extra's doen is nieuwe klanten aanbrengen. Dat zei Argenta toen bij mij, 10jaar geleden. Als uw ouders meekomen dan ....
Maar dat wou ik toen absoluut niet.
De dossierkosten gaan ze misschien niet kunnen verlagen, maar de rentevoet kan nog altijd lager.
Waar ze zeker nog iets extra's doen is nieuwe klanten aanbrengen. Dat zei Argenta toen bij mij, 10jaar geleden. Als uw ouders meekomen dan ....
Deze rente is al onder voorwaarden van het aanbrengen van mijn ouders. Nog een lagere rentevoet, volgende stap is -0.05%, daarvoor moet je nog eens X aantal € in liquide middelen of beleggingen hebben. Uitzonderingen waren niet mogelijk gezien de rente momenteel gestegen is en ik op het tarief van juli nog zit, wat lager is.voodoo schreef: ↑6 augustus 2020, 11:25 Als je naar een andere bank gaat ga je je pensioenfonds meepakken. Maar daar gaan ze niet voor zwichten denk ik.
Pff aanbrengen ouders. Vind ik maar niets. Maar ik snap het wel.
Succes ermee nog!
Succes ermee nog!