Info bellegingsplan
TIP
Info bellegingsplan
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb algemene vragen omdat ik de mensen van de bank niet zozeer vertrouw met mijn geld. Ben 18 jaar en heb zojuist toegang tot mijn spaarboekje van mijn ouders op Belfius gekregen. Mijn ouders belegde altijd naar info van de bank maar dit heeft niet zo positief gewerkt in het verleden. Nu vraag ik me af waar ik mijn geld moet in beleggen?
Algemene info: Ben 18 jaar dus heb het geld pas na +-4 jaar terug nodig.
Het is zo een 13.000€.
Ik start dit jaar aan de hogeschool in bank en verzekeringswezen dus hoop zelf ook wat bij te leren.
Bank stelde voor van in robotics en klimaat of de chinese markt te investeren als ik rendement wouw zien maar heb hier geen verstand van.
Ik zou wel graag nog even bij Belfius blijven tot ik afgestudeerd ben en zeker weet wat doen.
Met wat moet ik rekening houden als ik een fonds kies? Welke fondsen zijn mooi verspreid maar hebben toch een stijgend rendement? Hoe kies ik tussen korte of lange termijn fondsen? Wat raden jullie aan als het gaat om Candriam sustainable fondsen want hier zit ook een verschil in met high/medium en low?
Wat ik wil bereiken met dit geld zijn geen extreem risicovolle stunten maar wel een degelijk rendement op die jaren.
Alvast bedankt voor alle info die wordt gegeven en tijd die jullie in de antwoorden zullen steken.
Algemene info: Ben 18 jaar dus heb het geld pas na +-4 jaar terug nodig.
Het is zo een 13.000€.
Ik start dit jaar aan de hogeschool in bank en verzekeringswezen dus hoop zelf ook wat bij te leren.
Bank stelde voor van in robotics en klimaat of de chinese markt te investeren als ik rendement wouw zien maar heb hier geen verstand van.
Ik zou wel graag nog even bij Belfius blijven tot ik afgestudeerd ben en zeker weet wat doen.
Met wat moet ik rekening houden als ik een fonds kies? Welke fondsen zijn mooi verspreid maar hebben toch een stijgend rendement? Hoe kies ik tussen korte of lange termijn fondsen? Wat raden jullie aan als het gaat om Candriam sustainable fondsen want hier zit ook een verschil in met high/medium en low?
Wat ik wil bereiken met dit geld zijn geen extreem risicovolle stunten maar wel een degelijk rendement op die jaren.
Alvast bedankt voor alle info die wordt gegeven en tijd die jullie in de antwoorden zullen steken.
-
anonymous
Re: Info bellegingsplan
Als je dat geld binne +/- 4jaar nodig hebt, zou ik het zeker niet beleggen op dit moment!
De beurzen zijn zeer volatiel en niet voorspelbaar.
Wat ga je doen, als volgende maand die fondsen 50% lager staan?
De beurzen zijn zeer volatiel en niet voorspelbaar.
Wat ga je doen, als volgende maand die fondsen 50% lager staan?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
Dit vind ik eigenlijk wel grappig
Wat raad u dan aan dat ik met dit geld doe? Spaarboekjes kosten haast meer dan dat ze opleveren?
En als het risico dat ze volgende maand 50% lager staan is toch mininiem als ik het in een fonds steek dat verspreid? een kleine daling op een maand maakt mij zozeer niet uit als dit op lange termijn in een stijgende lijn gaat., dit is geen geld waarvan ik leef, heb het misschien pas binnen 20 jaar nodig. weet gewoon zeker dat ik het minstens 4 jaar al niet nodig heb.
- miljonairtje
- Full Member

- Contacteer:
Haha, viel me ook op! Maar wel al direct een goede eigenschap om sceptisch te zijn tegenover adviseurs van banken.
Zo ken ik er een paar uit mijn hogeschool-tijd die uiteindelijk in de bank zijn geëindigd maar vakken die bankgerelateerd waren wel 4 keer moesten doen voor een 10/20. En ben vrij zeker dat ze de financiële ratio's nog niet onder de knie hebben, maar goed.
De wijsheid die ik hierover zou willen meegeven;
Als deze adviseurs écht zo goed waren in beleggings- / verzekeringsadvies geven, zaten ze daar niet maar waren ze met eigen vermogen extra vermogen aan 't creëren.
Het feit dat je nu zelf sceptisch bent over 'bankmensen' zou je al moeten doen nadenken over hoe jij je later zou kunnen distantiëren van deze standaardgroep en hoe jij andere mensen juist vertrouwen kan geven als je zelf in het vak zit.
- miljonairtje
- Full Member

- Contacteer:
Les 1 over fondsen en aandelen die mij geleerd was en ik dus ook zal delen; behaalde rendementen en prestaties bieden geen garanties voor de toekomst. Waarmee bedoelt wordt dat een stijgend grafiekje doorheen de jaren niet gegarandeerd een stijgend grafiekje blijft na uw instap en vice versa. Want ik ken helaas wel een paar mensen die zo redeneren op de beurs.
Misschien eens kijken voor een schoolhandboek beleggen? Als je je er echt in wilt verdiepen zijn deze boeken vaak echt een goede basis.
Misschien eens kijken voor een schoolhandboek beleggen? Als je je er echt in wilt verdiepen zijn deze boeken vaak echt een goede basis.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Ah ja, om een crimineel te vangen, moet je denken gelijk een crimineel! Ideale opleiding dus!
Mijn bescheiden mening : als je het zelfs niet fatsoenlijk kunt spellen, blijf er af. Dat bespaart jou veel leed achteraf!
Mijn bescheiden mening : als je het zelfs niet fatsoenlijk kunt spellen, blijf er af. Dat bespaart jou veel leed achteraf!
Zowiezo niet alles beleggen.
Mischien Keyplan bij Keytrade iets voor u.
Mischien Keyplan bij Keytrade iets voor u.
Gespreid instappen in een goed gespreid beleggingsfonds waar je je goed bij voelt of, beter nog, in de wereld trackers IWDA of VWCE. Als je jong bent en voor de lange termijn wilt beleggen, zou ik zeker voor aandelen (fonds of tracker) gaan. Als je het geld over 4 jaar beschikbaar wilt hebben, dan ga je beter voor een meer defensieve mix van aaandelen en vastrentend. Dit kan een gemengd fonds zijn waar je je goed bij voelt, of een mix van aandelen- en obligatie-trackers.
-
anonymous
Kijk eens naar die fondsen tijdens de maanden februari-maart van dit jaar. Hoeveel is er in die periode afgegaan?K0I3E schreef: ↑7 september 2020, 15:09 Wat raad u dan aan dat ik met dit geld doe? Spaarboekjes kosten haast meer dan dat ze opleveren?
En als het risico dat ze volgende maand 50% lager staan is toch mininiem als ik het in een fonds steek dat verspreid? een kleine daling op een maand maakt mij zozeer niet uit als dit op lange termijn in een stijgende lijn gaat., dit is geen geld waarvan ik leef, heb het misschien pas binnen 20 jaar nodig. weet gewoon zeker dat ik het minstens 4 jaar al niet nodig heb.
Kijk eens naar die fondsen, wat er in 2008 gebeurd is.
Kan je dat aan?
Je horizon wisselt van 4jaar naar 20jaar?
Als ik van jou was, zou ik eerst sparen voor een eigen stek nadat je afgestudeerd bent, vooraleer ik risico's neem.
Als je het wil proberen, vanuit studie oogpunt:
Open een account op bv MeDirect, waar je al geen instapkosten en bewaarkosten hebt.
Probeer daar uit met een fonds met 100€/maand ofzo. Daar kan je mee experimenteren en bv maandelijks bijstorten. Dan kan je al eens kijken wat het met je rendement doet.
Maar hou steeds in het achterhoofd, dat het leuk is dat die kors enkele procenten op en neer gaat, maar de echte test is, als je op enkele dagen tijd je fondsen 20 of 30% omlaag ziet staan.
(Zoek maar eens op de posts van Lerre in maart, dan zie je wat paniek betekent)
+1
Geld dat je binnen 4 jaar nodig hebt kan/mag je niet beleggen in aandelen(fondsen): aandelenbeurzen kunnen altijd zakken met 10,20,50%, of meer en het is mogelijk dat dit verlies zelfs na verschillende jaren niet goedgemaakt zal zijn. Kijk bijvoorbeeld naar wat gebeurde in 2000-2002 en 2007-2009.
Indien je het geld niet absoluut nodig hebt binnen 4 jaar kan je wel denken aan beleggingen in aandelen(fondsen).
Ook in dat geval moet je de eigen risicotolerantie goed inschatten en enkel dat deel in aandelen beleggen dat je kan verliezen. In het begin van het jaar hebben veel beleggers gepanikeerd en hun aandelen met verlies verkocht.
Het andere deel van je portefeuille beleg je in stabiele beleggingen; met een lager verwacht rendement maar ook met veel lagere volatiliteit en risico.
Geld dat je binnen 4 jaar nodig hebt kan/mag je niet beleggen in aandelen(fondsen): aandelenbeurzen kunnen altijd zakken met 10,20,50%, of meer en het is mogelijk dat dit verlies zelfs na verschillende jaren niet goedgemaakt zal zijn. Kijk bijvoorbeeld naar wat gebeurde in 2000-2002 en 2007-2009.
Indien je het geld niet absoluut nodig hebt binnen 4 jaar kan je wel denken aan beleggingen in aandelen(fondsen).
Ook in dat geval moet je de eigen risicotolerantie goed inschatten en enkel dat deel in aandelen beleggen dat je kan verliezen. In het begin van het jaar hebben veel beleggers gepanikeerd en hun aandelen met verlies verkocht.
Het andere deel van je portefeuille beleg je in stabiele beleggingen; met een lager verwacht rendement maar ook met veel lagere volatiliteit en risico.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.