deficitaire erfenis - curator
deficitaire erfenis - curator
Elke maand verwerpen zo'n 3200 Belgen een deficitaire erfenis, om voor de schulden van de overledene niet op te draaien. Als de overledene huurde dan zit de verhuurder met een probleem: wat met de inboedel ? Ook al heeft die weinig waarde, hij maakt deel uit van de verworpen erfenis. Zolang die blijft staan kan de eigenaar niet opnieuw verhuren. Bij mijn weten moet de verhuurder naar de familierechtbank stappen en een curator laten aanstellen. Dat kost allemaal tijd en geld.
Bestaan er andere (wettelijke) middelen ? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat elke maand zo’n 3000 curatoren worden aangesteld.
Bestaan er andere (wettelijke) middelen ? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat elke maand zo’n 3000 curatoren worden aangesteld.
Re: deficitaire erfenis - curator
De verhuurder is niet verplicht de procedure voor het vredegerecht te volgen hoor..
Beste kom je iets overeen op papier met de verhuurder,om het pand te ontruimen zodat hij het terug kan verhuren,en eventueel dat hij de opbrengst van de verkoop van de meubelen en de huurwaarborg hem ten goede komen.
Hij heeft er alle baat bij dit onderling te regelen en te doen, omdat achterstallige huurgelden en ontruimingen nooit zullen betaald worden als je een erfenis verwerpt.. en dit kan zeker met Corona heel tijdje duren voor dit beslecht is.. ..
Er zijn firma's die panden ontruimen, weet niet in welke regio het te ontruimen pand gelegen is??
https://www.deopruimers.be/
Beste kom je iets overeen op papier met de verhuurder,om het pand te ontruimen zodat hij het terug kan verhuren,en eventueel dat hij de opbrengst van de verkoop van de meubelen en de huurwaarborg hem ten goede komen.
Hij heeft er alle baat bij dit onderling te regelen en te doen, omdat achterstallige huurgelden en ontruimingen nooit zullen betaald worden als je een erfenis verwerpt.. en dit kan zeker met Corona heel tijdje duren voor dit beslecht is.. ..
Er zijn firma's die panden ontruimen, weet niet in welke regio het te ontruimen pand gelegen is??
https://www.deopruimers.be/
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De erfgenamen zullen het pand niet ontruimen want dat betekent impliciet de erfenis aanvaarden.
Net zomin zullen ze de verhuurder een geschreven toestemming geven om te ontruimen.
Net zomin zullen ze de verhuurder een geschreven toestemming geven om te ontruimen.
Wat niet weet, niet deerd.. Kwestie dat beide overenkomen...
Het pand kon evengoed al leeg gehaald zijn voor het overlijden..
Een leeg appartement niet verder verhuren, en 4/5 maanden op ne curator wachten waardoor het huurverlies voor de verhuurder kan oplopen heeft géén enkele zin...
In de huurovereenkomst kan bijvoorbeeld opgenomen zijn dat de huur ten persoonlijke titel van de huurder werd afgesloten en dat het contract automatisch eindigt bij overlijden van de huurder.
Interessant ! Het bevestigt wel de verplichting van een curator met alle rompslomp en kosten vandien.
Zoals gezegd zullen de erfgenamen de woning niet leeghalen.
De enige die ook toegang heeft is de verhuurder; als die het doet komt hij mogelijks in de problemen.
Een clausule in de huurovereenkomst opnemen waarbij het contract automatisch eindigt bij overlijden van de huurder geeft hem nog niet het recht de inboedel op straat te zetten, weg te geven of te evrkopen.
Tja, U doet maar als je de regeltjes precies wil volgen..joverwimp schreef: ↑8 september 2020, 15:32Interessant ! Het bevestigt wel de verplichting van een curator met alle rompslomp en kosten vandien.
De enige die ook toegang heeft is de verhuurder; als die het doet komt hij mogelijks in de problemen.
Een clausule in de huurovereenkomst opnemen waarbij het contract automatisch eindigt bij overlijden van de huurder geeft hem nog niet het recht de inboedel op straat te zetten, weg te geven of te evrkopen.
Alhoewel het ook onderling op te lossen is, zonder Curator en toestanden..
De verhuurder kan de inboedel laten opslaan/in bewaring geven in de stadsmagazijnen..
Zelf ben ik geen betrokken partij, maar probeer oudere mensen te helpen die dat appartement verhuurden.ludo schreef: ↑8 september 2020, 16:09Tja, U doet maar als je de regeltjes precies wil volgen..joverwimp schreef: ↑8 september 2020, 15:32
Interessant ! Het bevestigt wel de verplichting van een curator met alle rompslomp en kosten vandien.
Alhoewel het ook onderling op te lossen is, zonder Curator en toestanden..
De verhuurder kan de inboedel laten opslaan/in bewaring geven in de stadsmagazijnen..
Ze weten niet wat ze moeten doen en verwachten niets van de erfgenamen.
Laten opslaan in de stadsmagazijnen ? dat lijkt me geen verplichting voor de stad, die overigens bergruimte tekort heeft. Opslaan betekent overigens rompslomp en kosten, en met welk vooruitzicht ?
@joverwimp,,
Als je de geijkte weg via curator enz. gaat volgen gaat het heel lang duren voor het appartement weer verhuurbaar is.
Die curator zit niet te wachten om zijn ereloon dat hij wegens verwerping erfenis nooit zal betaald krijgen..
Een andere legale weg is er niet..
Als je de geijkte weg via curator enz. gaat volgen gaat het heel lang duren voor het appartement weer verhuurbaar is.
Die curator zit niet te wachten om zijn ereloon dat hij wegens verwerping erfenis nooit zal betaald krijgen..
Dus een illegale weg volgen en bv het kringloopcentrum alles laten ophalen ? Risico's?ludo schreef: ↑8 september 2020, 16:31 @joverwimp,,
Zoals ik reeds meedeelde, in overleg met de erfgenamen, en indien mogelijk iets op papier dat de huisraad van generlei waarde is en mag verwijderd worden op kosten van de verhuurder en er geen vergoeding verschuldigd is..
Erfgenamen die een erfenis verwerpen mogen absoluut geen enkele actie nemen ivm de erfenis.
Een aktie ivm met de erfenis - zoals "iets op papier zetten" - word aanzien als het aanvaarden van de erfenis.
De erfgenamen moeten dit dus ten alle prijzen vermijden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als iemand een nalatenschap verwerpt, is deze persoon geen erfgenaam meer.
Hierdoor treedt plaatsvervulling op (iemand anders komt dan in de plaats van de erfgenaam die verworpen heeft), en dit kan tot de 6de graad, meen ik..
Als je onderstaande weg volgt ben je voor minstens maand of 5 vertrokken eer het app. vrij komt. Dat het de verhuurder geld gaat kosten is zonder twijfel...
Inboedel.
Als de erfgenamen het pand niet ontruimen tegen het einde van de tweede maand na het overlijden of als er geen erfgenamen zijn, dan kunt u door de vrederechter een curator laten aanstellen. Die maakt dan een beschrijving op van de huisraad alsook van het geld en de roerende waarden die er aangetroffen worden. De curator kan de aan hem toevertrouwde voorwerpen geheel of deels verkopen (onderhands of openbaar) na een termijn van 30 dagen, te rekenen vanaf zijn aanwijzing. Die termijn kan door de rechter verkort worden. De bevoegdheden van de curator nemen een einde als de erfgenamen die de nalatenschap aanvaarden, zich bekendmaken en de curator vergoeden voor eventuele openstaande kosten. Na beëindiging van de opdracht van de curator beslist de rechter over het eventueel positief saldo uit de verkoop van de goederen en over de huurwaarborg.
Wat ik zou doen in dergelijk geval is:::
Ik liet een deurwaarder komen om een "" proces-verbaal van vaststelling "" op te maken, en vervolgens de huisraad ergens laten stockeren in stadsmagazijn ,garage of huurbox ( shurgard ) en vervolgens het appartement terug verhuren..
Hierdoor treedt plaatsvervulling op (iemand anders komt dan in de plaats van de erfgenaam die verworpen heeft), en dit kan tot de 6de graad, meen ik..
Als je onderstaande weg volgt ben je voor minstens maand of 5 vertrokken eer het app. vrij komt. Dat het de verhuurder geld gaat kosten is zonder twijfel...
Inboedel.
Als de erfgenamen het pand niet ontruimen tegen het einde van de tweede maand na het overlijden of als er geen erfgenamen zijn, dan kunt u door de vrederechter een curator laten aanstellen. Die maakt dan een beschrijving op van de huisraad alsook van het geld en de roerende waarden die er aangetroffen worden. De curator kan de aan hem toevertrouwde voorwerpen geheel of deels verkopen (onderhands of openbaar) na een termijn van 30 dagen, te rekenen vanaf zijn aanwijzing. Die termijn kan door de rechter verkort worden. De bevoegdheden van de curator nemen een einde als de erfgenamen die de nalatenschap aanvaarden, zich bekendmaken en de curator vergoeden voor eventuele openstaande kosten. Na beëindiging van de opdracht van de curator beslist de rechter over het eventueel positief saldo uit de verkoop van de goederen en over de huurwaarborg.
Wat ik zou doen in dergelijk geval is:::
Ik liet een deurwaarder komen om een "" proces-verbaal van vaststelling "" op te maken, en vervolgens de huisraad ergens laten stockeren in stadsmagazijn ,garage of huurbox ( shurgard ) en vervolgens het appartement terug verhuren..