Ouderlijk huis kopen
TIP
Ouderlijk huis kopen
Ik en mijn vriendin zouden graag het huis van haar moeder kopen. Mijn vriendin woont in bij haar ma en ik huur een appartement. Aangezien we momenteel nog niet genoeg zelf kunnen inbrengen hadden wij gedacht om het huis eerst te huren voor een aantal jaar, en daarna het huis te kopen mits de gehuurde som van de aankoopprijs kan worden afgetrokken. De moeder zou wel samen met ons in het huis blijven wonen. Is dit enigszins mogelijk of moet het huis meteen gekocht worden?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Re: Ouderlijk huis kopen
Dat kan zeker als je dat zo met de moeder overeenkomt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als de moeder het nu eens moest schenken aan de dochter.KS23 schreef: ↑2 oktober 2020, 08:52 Ik en mijn vriendin zouden graag het huis van haar moeder kopen. Mijn vriendin woont in bij haar ma en ik huur een appartement. Aangezien we momenteel nog niet genoeg zelf kunnen inbrengen hadden wij gedacht om het huis eerst te huren voor een aantal jaar, en daarna het huis te kopen mits de gehuurde som van de aankoopprijs kan worden afgetrokken. De moeder zou wel samen met ons in het huis blijven wonen. Is dit enigszins mogelijk of moet het huis meteen gekocht worden?
Alvast bedankt
Iedereen tevree op de goedkoopste manier die er is.
Moeder blijft sowieso eigenares.
Natuurlijk uitgaande van maar een kind.
En neem contact met notaris voor advies.
Estate Guru believer.
Koop desnoods enkel de naakte eigendom...
ni echt een gouden zaak de moeder in huis nemen.
Denk er goed over na welke impact dit op jullie leven kan hebben...
Soms moet je dingen echt kunnen loslaten......
Denk er goed over na welke impact dit op jullie leven kan hebben...
Soms moet je dingen echt kunnen loslaten......
Als dat het idee van de moeder was is dat natuurlijk OK maar als de toekomstige huurder en koper daarop rekent is dat wishful thinking. Je kunt aan de moeder niet vragen dat ze de betaalde huur van de normale verkoopprijs aftrekt.
Laatst gewijzigd door Yaris op 2 oktober 2020, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij je schenkt met behoud van het vruchtgebruik ben je het geschonken goed definitief ‘kwijt’. De eigendom daarvan gaat namelijk over op de begiftigde. Een geschonken, voor altijd kwijt.........platin schreef: ↑2 oktober 2020, 10:34Als de moeder het nu eens moest schenken aan de dochter.KS23 schreef: ↑2 oktober 2020, 08:52 Ik en mijn vriendin zouden graag het huis van haar moeder kopen. Mijn vriendin woont in bij haar ma en ik huur een appartement. Aangezien we momenteel nog niet genoeg zelf kunnen inbrengen hadden wij gedacht om het huis eerst te huren voor een aantal jaar, en daarna het huis te kopen mits de gehuurde som van de aankoopprijs kan worden afgetrokken. De moeder zou wel samen met ons in het huis blijven wonen. Is dit enigszins mogelijk of moet het huis meteen gekocht worden?
Alvast bedankt
Iedereen tevree op de goedkoopste manier die er is.
Moeder blijft sowieso eigenares.
Natuurlijk uitgaande van maar een kind.
En neem contact met notaris voor advies.
Ouders moeten niet te vlug zijn met al hun bezit aan hun kinderen weg te schenken. Als de relatie met de kinderen vertroebelt staan ze met lege handen op straat.
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Toch een loss-loss scenario in mijn ogen.
1. Je koopt een huis van je schoonmoeder, dus je gaat er centen voor neertellen. Familie en Geld is altijd een dubbeltje op z'n kant. Kan ze er mentaal afstand van doen? Wat als jullie zaken beginnen te slopen en renoveren?
2. Buiten het feit dat je veel geld voor een huis hebt neergeteld ga je dan nog eens je schoonmoeder in huis hebben. Of je daar nu een goede of slechte band mee hebt laat ik nog in 't midden. Maar ge zet uwzelf waarschijnlijk op voor een 2 vs 1 scenario. Uw schoonmoeder gaat waarschijnlijk vaak voor de dochter haar kant van een verhaal kiezen.
Andere opmerking; Als de 'huurgelden' die jullie betalen om in het huis te wonen, voor de effectieve aankoop, er achteraf weer worden afgetrokken, dan is dit geen huur, maar een voorschot. Objectief gezien hebben jullie dan gewoon jaren gratis en voor niets ingewoond.
1. Je koopt een huis van je schoonmoeder, dus je gaat er centen voor neertellen. Familie en Geld is altijd een dubbeltje op z'n kant. Kan ze er mentaal afstand van doen? Wat als jullie zaken beginnen te slopen en renoveren?
2. Buiten het feit dat je veel geld voor een huis hebt neergeteld ga je dan nog eens je schoonmoeder in huis hebben. Of je daar nu een goede of slechte band mee hebt laat ik nog in 't midden. Maar ge zet uwzelf waarschijnlijk op voor een 2 vs 1 scenario. Uw schoonmoeder gaat waarschijnlijk vaak voor de dochter haar kant van een verhaal kiezen.
Andere opmerking; Als de 'huurgelden' die jullie betalen om in het huis te wonen, voor de effectieve aankoop, er achteraf weer worden afgetrokken, dan is dit geen huur, maar een voorschot. Objectief gezien hebben jullie dan gewoon jaren gratis en voor niets ingewoond.
" daarna het huis te kopen mits de gehuurde som van de aankoopprijs kan worden afgetrokken. De moeder zou wel samen met ons in"
De fiscus eist op de volle waarde registratierechten, anders boetes
De fiscus eist op de volle waarde registratierechten, anders boetes
-hamsterhuren-
https://www.tijd.be/netto/vastgoed/is-h ... 97159.html
Het komt erop neer dat mensen een woning van ons huren met de mogelijkheid het huis te kopen als ze wat meer financiële ademruimte hebben of als ze er zeker van zijn dat ze ook eigenaar willen worden’, zegt gedelegeerd bestuurder Rudi Gilen. ‘Als de huurder de aankoopoptie licht, wordt het huis aan hem verkocht.
De som van de al betaalde huurgelden wordt dan in mindering gebracht van de aankoopsom.’
https://www.tijd.be/netto/vastgoed/is-h ... 97159.html
Het komt erop neer dat mensen een woning van ons huren met de mogelijkheid het huis te kopen als ze wat meer financiële ademruimte hebben of als ze er zeker van zijn dat ze ook eigenaar willen worden’, zegt gedelegeerd bestuurder Rudi Gilen. ‘Als de huurder de aankoopoptie licht, wordt het huis aan hem verkocht.
De som van de al betaalde huurgelden wordt dan in mindering gebracht van de aankoopsom.’
samen gaan wonen met je schoonmoeder.....GOE ZOT!!!
Ze Yaris , daar slaat ge de bal volledig mis.
Zolang een van de twee ouders in leven is er niks aan de hand.
Alle 2 de kijker gelaten dan pas volle eigendom voor aan wie geschonken.
Estate Guru believer.
TS heeft het over het huis van de moeder van zijn partner.
Dan mogen we er, hoop ik toch, vanuitgaan dat alles niet achter de rug van de vader bedisseld wordt.
Dan mogen we er, hoop ik toch, vanuitgaan dat alles niet achter de rug van de vader bedisseld wordt.