Hoe warm wordt het in huis
TIP
Re: Hoe warm wordt het in huis
Ik zou proberen rolluiken aan de slaapkamers te onderhandelen eigenlijk. Altijd leuk wel, ook als kids moeten slapen om 7u ofzo
Onder in de living tja, screens ofzo kan al snel duur worden. Is het om te verhuren?
Onder in de living tja, screens ofzo kan al snel duur worden. Is het om te verhuren?
Ik ken 2 mensen met een nieuwbouw.
1 ervan heeft een woning met over de volledige breedte ramen (naar zuide gericht), 3 dubbelglas met verduistering langs de buitenkant zonder airco (want dit verpest je eco score en kan je geen voordeel krijgen van de overheid). Tijdens de warme zomer was het daar 29°, 2° warmer dan in mijn veel oudere woning.
De woning afkoelen was zeer moeilijk.
Iemand anders zit in een appartement en daar was het een gelijkaardig verhaal (zij had geen verduistering en heeft deze laten plaatsen toen ze merkte dat het vreselijk warm werd). Zij kwam uit tot 30°.
Ik ken ook nog iemand anders dat een nieuwbouw heeft geplaatst, maar hij woont er nog niet lang in. Hij heeft al voorbereidingen getroffen voor airco (aansluitingen en leidingen). Een nieuwbouw met airco gaat zeer moeilijk de econormen halen om er fiscaal voordeel uit te halen. Hij gaat volgende zomer overwegen om een airco te plaatsen (wilt eerst voelen "hoe erg" het is).
Bij nieuwbouw is het eenmaal warmte binnen geraak je het moeilijk kwijt. Prettig in de winter, iets minder prettig tijdens een zeer warme zomer.
Je voordeel dat je doet met weinig te moeten verwarmen doe je voor een stuk teniet in de zomer (maar daarvoor zijn zonnepanelen zeker?).
1 ervan heeft een woning met over de volledige breedte ramen (naar zuide gericht), 3 dubbelglas met verduistering langs de buitenkant zonder airco (want dit verpest je eco score en kan je geen voordeel krijgen van de overheid). Tijdens de warme zomer was het daar 29°, 2° warmer dan in mijn veel oudere woning.
De woning afkoelen was zeer moeilijk.
Iemand anders zit in een appartement en daar was het een gelijkaardig verhaal (zij had geen verduistering en heeft deze laten plaatsen toen ze merkte dat het vreselijk warm werd). Zij kwam uit tot 30°.
Ik ken ook nog iemand anders dat een nieuwbouw heeft geplaatst, maar hij woont er nog niet lang in. Hij heeft al voorbereidingen getroffen voor airco (aansluitingen en leidingen). Een nieuwbouw met airco gaat zeer moeilijk de econormen halen om er fiscaal voordeel uit te halen. Hij gaat volgende zomer overwegen om een airco te plaatsen (wilt eerst voelen "hoe erg" het is).
Bij nieuwbouw is het eenmaal warmte binnen geraak je het moeilijk kwijt. Prettig in de winter, iets minder prettig tijdens een zeer warme zomer.
Je voordeel dat je doet met weinig te moeten verwarmen doe je voor een stuk teniet in de zomer (maar daarvoor zijn zonnepanelen zeker?).
Toch maar raar dat men daar bij nieuwbouw niet aan denkt, kortzichtig. We gaan meer en meer van die warme zomers krijgen.
Het huis van mijn ouders is van de jaren 40 of 50. Heeft zelfs geen centrale verwarming. De laatste jaren wel goed geïsoleerd aan de buitenkant. Glas vervangen van de veranda, was daarvoor enkel glas(= broeikas). Bij dat warm weer, de rolluiken naar beneden waardoor het rond de 25 graden blijft,terwijl nieuwbouw boven de 30 zit. Zijn die architecten achterlijk ofzo, kijken gewoon niet vooruit. Als iedereen in de toekomst op airco moet...goed voor het milieu.
Het huis van mijn ouders is van de jaren 40 of 50. Heeft zelfs geen centrale verwarming. De laatste jaren wel goed geïsoleerd aan de buitenkant. Glas vervangen van de veranda, was daarvoor enkel glas(= broeikas). Bij dat warm weer, de rolluiken naar beneden waardoor het rond de 25 graden blijft,terwijl nieuwbouw boven de 30 zit. Zijn die architecten achterlijk ofzo, kijken gewoon niet vooruit. Als iedereen in de toekomst op airco moet...goed voor het milieu.
Dat is nu eens een mooi voorbeeld van de regelneverij waarmee we gepest worden.Denfi schreef: ↑3 november 2020, 11:24 Toch maar raar dat men daar bij nieuwbouw niet aan denkt, kortzichtig. We gaan meer en meer van die warme zomers krijgen.
We zien het ook in de overdreven maatregelen tegen corona. Zo werd deze zomer in Spanje een surfster door de Guardia Civil op het water gehaald en geboeid weggevoerd omdat ze bij het surfen geen masker droeg. Arme visjes.
Machtswellustelingen !
SparSpaar schreef: ↑3 november 2020, 11:31Dat is nu eens een mooi voorbeeld van de regelneverij waarmee we gepest worden.Denfi schreef: ↑3 november 2020, 11:24 Toch maar raar dat men daar bij nieuwbouw niet aan denkt, kortzichtig. We gaan meer en meer van die warme zomers krijgen.
We zien het ook in de overdreven maatregelen tegen corona. Zo werd deze zomer in Spanje een surfster door de Guardia Civil op het water gehaald en geboeid weggevoerd omdat ze bij het surfen geen masker droeg.Correctie: het meisje zat in quarantaine. Maar het geboeid afvoeren was er zwaar over, dat wel. Arme visjes.
Machtswellustelingen !
Dank voor de reacties.
Misschien dit project maar links laten liggen en eerder kijken naar iets met een tuintje op het westen of zo.
Dan heb je toch nog redelijk wat zon en kan je de hitte van de middag mijden, en heb je voldoende schaduw.
Een grote raampartij op het westen zal dan niet voor problemen zorgen.
Bij mijn ouders , huis van 50 jaar oud , was het afgelopen zomer ook 'maar' 25 graden binnen...
Geeft toch te denken over waar we nu mee bezig zijn...
Misschien dit project maar links laten liggen en eerder kijken naar iets met een tuintje op het westen of zo.
Dan heb je toch nog redelijk wat zon en kan je de hitte van de middag mijden, en heb je voldoende schaduw.
Bij mijn ouders , huis van 50 jaar oud , was het afgelopen zomer ook 'maar' 25 graden binnen...
Is inderdaad veel beter voor het milieu. In de winter amper energie nodig om de woning te verwarmen en in de zomer wanneer er volop stroom beschikbaar is van de zonnepanelen kan er gekoeld worden. In mijn ogen de enige manier om minder afhankelijk te worden van fossiele energie voor onze woningen.
Hier verbruik ik trouwens maar rond de 200kWu per zomer voor de airco
-
Charlesvdw
- Hero Member

- Contacteer:
Een oversteek op het zuiden is ook zeer goed.Eric schreef: ↑3 november 2020, 19:56 Dank voor de reacties.
In de zomer als de zon hoog staat, houdt het veel tegen.
In de winter kan de lage zon wel binnenschijnen en verwarmen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Niewbouw houtskelet heeft geen "massa", daarom warmt zo'n huis snel op.
Ons huis (geen houtskeletbouw) heeft grote ramen die uitgeven op het zuidoosten. We hebben zonnewering buiten (luifels, wel windgevoelig met zulke grote ramen dus niet altijd uitrolbaar). Daardoor warmt het huis binnenin niet snel op. Maar je moet natuurlijk ramen en deuren gesloten houden tijdens de dag (en ramen open tijdens de nacht). In onze huiskamer was het dit jaar max. 27 graden (na verloop van tijd).
In de lente/herfst/winter ben ik superblij met de grote ramen en het beetje extra warmte van de zon.
Ons huis (geen houtskeletbouw) heeft grote ramen die uitgeven op het zuidoosten. We hebben zonnewering buiten (luifels, wel windgevoelig met zulke grote ramen dus niet altijd uitrolbaar). Daardoor warmt het huis binnenin niet snel op. Maar je moet natuurlijk ramen en deuren gesloten houden tijdens de dag (en ramen open tijdens de nacht). In onze huiskamer was het dit jaar max. 27 graden (na verloop van tijd).
In de lente/herfst/winter ben ik superblij met de grote ramen en het beetje extra warmte van de zon.
+1
Airco lijkt me een nogal dure, milieu-onvriendelijke en onnodige oplossing in ons klimaat, zelf met warmere en drogere zomers zoals dit jaar. Zoals gezegd kan je met nachtventilatie al veel effect bereiken als je het op een correcte manier doet: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200804_93671770
De tips gelden evenveel voor nieuwbouw als oudere woningen.
Ook opletten dat je de ramen niet te vroeg opent. Op bepaalde dagen afgelopen zomer werd het pas tegen tien uur 's avonds koeler dan binnen.
vraag dat aan de persoon die de EPB heeft opgemaaktEric schreef: ↑2 november 2020, 16:14 Beste
Er is in mijn buurt een project waar er enkele gesloten bebouwingen verkocht gaan worden.
2 verdiepingen, plat dak.
Woning wordt gebouwd met de momenteel geldende isolatie normen, ventilatie D, vloerverwarming ...
De tuintjes liggen op het westen, maar je hebt al zon vanaf kort na de middag tot zonsondergang schat ik zo..
Heel de achtergevel op gelijkvloers (zo'n 6,5 meter) is één grote raampartij om voldoende lichtinval te hebben.
Boven 2 slaapkamers aan die kant met een 'normaal' raam.
Ziet er mooi uit, maar ik vraag me af wat dat gaat geven in de zomer?
Je hoort soms (horror)verhalen van mensen die 's zomers van de hitte bijna uit hun nieuwbouw drijven bij manier van spreken.. Rolluiken zijn standaard niet voorzien.
Reacties zijn welkom.
Mvg
Eric
Je vergeet wel dat de efficiëntie vermindert, van zonnepanelen bij warme zomers. Zomers die we meer en meer gaan ondervinden.maartenn schreef: ↑3 november 2020, 20:34Is inderdaad veel beter voor het milieu. In de winter amper energie nodig om de woning te verwarmen en in de zomer wanneer er volop stroom beschikbaar is van de zonnepanelen kan er gekoeld worden. In mijn ogen de enige manier om minder afhankelijk te worden van fossiele energie voor onze woningen.
Hier verbruik ik trouwens maar rond de 200kWu per zomer voor de airco
Hier een splinternieuwe houtskeletbouw en ons huis warmt helemaal niet snel op. Heel de zomer doorgekomen zonder warmte in huis, behalve in 1 slaapkamer waar we een heel groot raam hebben dat vanaf 14-15u volop zon krijgt, zonder zonwering.dreaZ schreef: ↑3 november 2020, 21:02 Niewbouw houtskelet heeft geen "massa", daarom warmt zo'n huis snel op.
Dat is juist veel nadeliger. In de zomer staat de zon 's avonds laag in het westen en schijnt dus diep binnen, wat voor veel meer opwarming zorgt dan hoog in het zuiden (komt dan amper binnen, zeker met wat dakoversteek). En in de winter is de zon in het westen al bijna onder zodat je er geen welkome opwarming meer door hebt (en staat ze 's middags in het zuiden juist laag en dus diep binnen).
foutje van mij... ik bedoelde tuin op het oosten..