Belfius Gloabal TRACK, koersverloop 4 varianten
TIP
Belfius Gloabal TRACK, koersverloop 4 varianten
Belfius biedt nu ongeveer 2 jaar Belfius TRACK aan in 4 varianten:
Stability (67,55% Obligaties, 18,75% Aandelen, 13,7% Cash /Risico-indicator (SRRI) 3)
Balanced (43,0% Obligaties, 47,2% Aandelen, 9,8% Cash /Risico-indicator (SRRI): 4)
Growth (33,0% Obligaties, ,64,6% Aandelen, 2,4% Cash /Risico-indicator (SRRI): 5)
Peak (1,1% Obligaties, ,96,1% Aandelen, 2,8% Cash /Risico-indicator (SRRI): 6)
Het merkwaardige is nu als je het koersverloop bekijkt van deze 4 varianten, die ongeveer gelijk lopen (zie grafiek)
Is dit normaal dat 4 verschillende risicoprofielen zo gelijk lopen of is er iets fout met de uitbalancering van dit product?

Stability (67,55% Obligaties, 18,75% Aandelen, 13,7% Cash /Risico-indicator (SRRI) 3)
Balanced (43,0% Obligaties, 47,2% Aandelen, 9,8% Cash /Risico-indicator (SRRI): 4)
Growth (33,0% Obligaties, ,64,6% Aandelen, 2,4% Cash /Risico-indicator (SRRI): 5)
Het merkwaardige is nu als je het koersverloop bekijkt van deze 4 varianten, die ongeveer gelijk lopen (zie grafiek)
Is dit normaal dat 4 verschillende risicoprofielen zo gelijk lopen of is er iets fout met de uitbalancering van dit product?

Re: Belfius Gloabal TRACK, koersverloop 4 varianten
Wat je ziet op de grafieken is niet verwonderlijk.
De verhouding in je portefeuille bepaald de volatiliteit.
De meer agressieve portefeuille stijf sneller en zakt ook dieper bij correcties en crashen. In de periode die je bekijkt verloren de aandelen een maal 1/5 en maal 1/3 van hun waarde.
Meer defensieve portefeuilles gaan zacht omhoog en zakken minder.
De daling van de blauwe grafiek lijkt me wel veel. Ook lijkt het me vreemd dat de portefeuilles vandaag onder de startwaarde zakten. Dit lijkt een product met grote kosten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is weer iets typisch dat de Plastronnekes cashen.
De klant op zijn honger blijft zitten.
Moesten die centen in de dynamische zitten van de verguisden zou een heel ander resultaat zijn.
Maar er zijn er nog velen die in het plastronneke verhaal geloven.
Hierboven weer een typisch iets , heeft het al na 2 j door dat hij gesjost is.
Zie ook uwe mail pb.
De klant op zijn honger blijft zitten.
Moesten die centen in de dynamische zitten van de verguisden zou een heel ander resultaat zijn.
Maar er zijn er nog velen die in het plastronneke verhaal geloven.
Hierboven weer een typisch iets , heeft het al na 2 j door dat hij gesjost is.
Zie ook uwe mail pb.
Estate Guru believer.
Ik wist wel dat platin over de plastronnekes zou beginnen.
Het is inderdaad weinig tactvol gezegd van platin maar er zit een grond van waarheid in.
In mijn geval heb ik wel aan de lijve ondervonden dat bij belfius verkoop primeert op beleggingsadvies.
In maart 2019 ben ik begonnen met Belfius Global Track Balanced omdat dit product ongeveer het enige was dat u toeliet te beleggen in ETF's voor een laag maandelijks bedrag. Daarom wou ik het toch een kans geven.
Vorige maand werd ik opgebeld door Belfius om eens te komen praten over mijn beleggingen.
Het gesprek begon met dat het eigenlijk niet zinvol is in een maandelijkse belegging om voor een product te kiezen met obligaties erin. Je kiest beter voor een maandelijkse belegging 100% aandelen, je hebt het defensieve van obligaties niet nodig omdat er zowel op pieken en dalen wordt gekocht .
Vervolgens begon de belfius medewerker dat mijn Track belegging de crash van maart 2020 nog steeds niet goed heeft gemaakt. Dan werden er mij een reeks van grafieken van Belfius Dakfonsen getoond die hun verlies van maart 2020 wel al hadden goed gemaakt. Ik maakte toen de opmerking dat er mij nu beleggingen worden getoond met risico-indicator 6 en 7 terwijl mijn belegging risico-indicator 4 heeft en dat er telkens maar over een periode van 1 jaar werd gekeken.
Dat maakte niet veel indruk, er werd nog steeds geprobeerd mij te overtuigen te stoppen met belfius Track en maandelijks Belfius Dakfondsen aan te kopen.
Ik ben er niet op ingegaan, ik heb enkel nog de vraag gesteld of het mogelijk was te switchen tussen de track varianten.
Dat kon enkel online via de App was het antwoord, ik heb het in ieder geval niet gevonden.
Mijn indruk na dit gesprek is: Met Belfius Track proberen ze u naar het kantoor te lokken om u vervolgens andere producten aan te raden waar Belfius meer op verdient.
B7H4long gaf ook nog de opmerking dat fondsen nog zo dicht bij hun startwaarde staan.
Voor Balanced is dit de samenstelling, persoonlijk denk ik dat USA onder vertegenwoordigd is in Global fonds. Wat denken jullie?

In mijn geval heb ik wel aan de lijve ondervonden dat bij belfius verkoop primeert op beleggingsadvies.
In maart 2019 ben ik begonnen met Belfius Global Track Balanced omdat dit product ongeveer het enige was dat u toeliet te beleggen in ETF's voor een laag maandelijks bedrag. Daarom wou ik het toch een kans geven.
Vorige maand werd ik opgebeld door Belfius om eens te komen praten over mijn beleggingen.
Het gesprek begon met dat het eigenlijk niet zinvol is in een maandelijkse belegging om voor een product te kiezen met obligaties erin. Je kiest beter voor een maandelijkse belegging 100% aandelen, je hebt het defensieve van obligaties niet nodig omdat er zowel op pieken en dalen wordt gekocht .
Vervolgens begon de belfius medewerker dat mijn Track belegging de crash van maart 2020 nog steeds niet goed heeft gemaakt. Dan werden er mij een reeks van grafieken van Belfius Dakfonsen getoond die hun verlies van maart 2020 wel al hadden goed gemaakt. Ik maakte toen de opmerking dat er mij nu beleggingen worden getoond met risico-indicator 6 en 7 terwijl mijn belegging risico-indicator 4 heeft en dat er telkens maar over een periode van 1 jaar werd gekeken.
Dat maakte niet veel indruk, er werd nog steeds geprobeerd mij te overtuigen te stoppen met belfius Track en maandelijks Belfius Dakfondsen aan te kopen.
Ik ben er niet op ingegaan, ik heb enkel nog de vraag gesteld of het mogelijk was te switchen tussen de track varianten.
Dat kon enkel online via de App was het antwoord, ik heb het in ieder geval niet gevonden.
Mijn indruk na dit gesprek is: Met Belfius Track proberen ze u naar het kantoor te lokken om u vervolgens andere producten aan te raden waar Belfius meer op verdient.
B7H4long gaf ook nog de opmerking dat fondsen nog zo dicht bij hun startwaarde staan.
Voor Balanced is dit de samenstelling, persoonlijk denk ik dat USA onder vertegenwoordigd is in Global fonds. Wat denken jullie?

Is dat de inhoud van de portefeuille hierboven?
Maw, zij herverpakken wat al verpakt is!
Jij kan die etf ook gewoon zo kopen, hé!
Daar hoef je hun bovenliggende kostenstructuur niet voor te hebben!
Open een online broker account, medirect, binck, degiro, ...
En koop u die etfs gewoon zelf!
Zie het zo: als jij een nieuwe keuken wil, dan ga je die toch ook direct bij de maker kopen?
Dan ga je toch niet bij een tussenpersoon een keuken kopen die op zijn beurt ergens een keuken koopt en dan die keuken met een extra % bij u komt laten plaatsen, met daarboven nog een jaarlijkse keuken beheerkost en nog wat extra onnodige verzekeringen, die jij allemaal extra moet betalen.
Doe zoals Roger en doe het gewoon zelf.
Succes
Jij kan die etf ook gewoon zo kopen, hé!
Daar hoef je hun bovenliggende kostenstructuur niet voor te hebben!
Open een online broker account, medirect, binck, degiro, ...
En koop u die etfs gewoon zelf!
Zie het zo: als jij een nieuwe keuken wil, dan ga je die toch ook direct bij de maker kopen?
Dan ga je toch niet bij een tussenpersoon een keuken kopen die op zijn beurt ergens een keuken koopt en dan die keuken met een extra % bij u komt laten plaatsen, met daarboven nog een jaarlijkse keuken beheerkost en nog wat extra onnodige verzekeringen, die jij allemaal extra moet betalen.
Doe zoals Roger en doe het gewoon zelf.
Succes
70% VWCEjugo schreef: ↑10 november 2020, 14:57 Belfius biedt nu ongeveer 2 jaar Belfius TRACK aan in 4 varianten:
![]()
30% DBZB
Voila, dit zal beter presteren als die kutfondsen en een pak goedkoper zijn.
Inderdaad dan kan je de portefeuille veel beter zelf samenstellen of aan de hand van een template
Ik versta niet waarom deze portefeuille balanced genoemd word.
Wereldwijd is ongeveer 2/3 van het bedrag van de aandelenbeleggingen in aandelen gebaseerd in de US.
In deze portefeuille is dit een paar percent. Belfius heeft beslist om 60% van de aandelenmarkt links te laten.
De laatste jaren is het vooral de US (en technologie) die vooruitging maakte op de aandelenmarkt.
De gok van Belfius met deze Global Track portefeuilles is dus totaal verkeerd uitgedraaid.
De keuze van de obligatiefondsen is heel vreemd voor een "balanced" portefeuille.
De drie fondsen zijn bedrijfs/junk obligatiefondsen. Zulke fondsen gaan me op en (vooral) neer met de aandelenmarkt.
Ze zorgen helemaal niet voor stabiliteit.
Neen, Belfius heeft de bal totaal misgeslagen met hun keuzes van hun ETFs - men zou zelfs kunnen denken dat dit met opzet is, om de klant dan op bezoek te vragen en hun dan huisfondsen aan te bevelen waaraan ze zelf veel verdienen.
Zoals anderen reeds aanhaalden kan je zelf makkelijk een portefeuille aanmaken:
- een breedgespreid aandelenfonds - voor het % dat jij wenst - bvb VWCE, IWDA
- een breedgespreid obligatiefonds - voor het % dat jij wenst - DBZB, VAGF, AGGH, IARG
- eventueel een deel cash
Ik ben er zeker van dat de combinatie van bovenstaande fondsen de overrenkomstige global track van Belfius makkelijk verslagen heeft.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.