CNDX
TIP
CNDX
Ik droom al een tijdje om in de grote tech bedrijven Individueel te beleggen.
Maar heb het nooit gedurfd.
Naast cspx en iwda, zou ik cndx er ook nog willen bijnemen.
Die zit bomvol met die grote techbedrijven.
Zijn er hier nog spaargidsers die deze al bezitten?
Maar heb het nooit gedurfd.
Naast cspx en iwda, zou ik cndx er ook nog willen bijnemen.
Die zit bomvol met die grote techbedrijven.
Zijn er hier nog spaargidsers die deze al bezitten?
Re: CNDX
CSPX (SP500) is het US gedeelte van IWDA (MSCI world), 60% van IWDA zijn de aandelen van CSPX.
Als je in beide belegd, heb je dus de US dubbel en concentreer je jouw beleggingen dus daar.
CNDX (Nasdaq) bevat groei/technologie bedrijven van de US. Het grote deel van CSPX zijn de aandelen van CSPX.
Als je in alle drie belegd, heb je dus de US groei/technologie bedrijven drievoudig, ben je zeer weinig gespreid.
Ja de nasdaq aandelen hebben het heel goed gedaan de laatste tijd. Wie kan voorspellen dat dit ook in de toekomst zo is.
Vergeet niet dat de Nasdaq aandelen in 2000 met meer dan 80% daalden en het 14 (veertien) jaar duurde voor de Nasdaq aandelen diet verlies hadden goedgemaakt.
Als ik me herinner zijn de actieve fondsen die je in je portefeuille hebt ook vooral in US groeiaandelen belegd.
Is het slim om voor een groot deel van je portefeuille in een enkele vijver te vissen?
Als je in beide belegd, heb je dus de US dubbel en concentreer je jouw beleggingen dus daar.
CNDX (Nasdaq) bevat groei/technologie bedrijven van de US. Het grote deel van CSPX zijn de aandelen van CSPX.
Als je in alle drie belegd, heb je dus de US groei/technologie bedrijven drievoudig, ben je zeer weinig gespreid.
Ja de nasdaq aandelen hebben het heel goed gedaan de laatste tijd. Wie kan voorspellen dat dit ook in de toekomst zo is.
Vergeet niet dat de Nasdaq aandelen in 2000 met meer dan 80% daalden en het 14 (veertien) jaar duurde voor de Nasdaq aandelen diet verlies hadden goedgemaakt.
Als ik me herinner zijn de actieve fondsen die je in je portefeuille hebt ook vooral in US groeiaandelen belegd.
Is het slim om voor een groot deel van je portefeuille in een enkele vijver te vissen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De nasdaq had een p/e van bijna 200 in 2000... nu is dit rond de 22 (dus qua waardering staat het ongeveer op 90% minder dan toen). Tech is niet zo overvalued als altijd gezegd wordt... los van het advies omtrent spreiding
CNDX:
P/E-ratio per 11/nov/2020 34,65
Voor wie het interesseert:
Nasdaq is sinds 30 aug 2019 wel met 54% gestegen:

Nasdaq is sinds 30 aug 2019 wel met 54% gestegen:

Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Het wordt nog wat meer zorgwekkend als we de vaststelling maken dat de techgiganten tegen liefst 44 keer die verwachte winst noteerden. Dat is op het waarderingsniveau van de beurstoppen in 1929 en 2000