Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Betalen & Kaarten Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen - Simulator zichtrekeningen
Giskart
Hero Member
Hero Member
Berichten: 829
Lid geworden op: 28 nov 2011
Contacteer:
Contacteer Giskart
Verstuur privébericht

gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door Giskart » 18 november 2020, 23:21

Hallo,

Kreeg mail van verzekeringsagent omdat P&V verzekeringen hun liet weten dat ik mijn premies niet betaalde. Was het eerste wat ik er van hoorde.

Zou geweest zijn dat de domiciliëringsopdracht faalde. En ja, dat was correct. Ik had één aanbieding die faalde. Er waren veel inkomende en uitgaande transacties die dag. Vermoedelijk is tijdens die dag het saldo te laag gekomen, tijdens die aanbieding. Het mandaat is nog actief. Geen verdere inningspogingen.

Maar P&V verzekeringen vernietigde langst hun zijde blijkbaar direct dat inningskanaal na een enkele faling en ik diende opnieuw een formulier in te vullen om terug een nieuw mandaat te geven. Heb ze dan maar een mandaat geven op dezelfde rekening waarvoor ze reeds een actief mandaat hadden.

Dat is nu niet het einde van de wereld. Maar mij komt dat over als een zeer stompzinnige wijze van werken. Zo zouden rekeningen open kunnen blijven staan.

En daar kan ik mij wel aan ergeren. Vooral omdat zoals ik het concept een Europees betaalmandaat begrijp dat nergens voor nodig is. Het is de schuldeiser die gaat vragen aan de bank om een betaling te doen. En de schuldeiser moet kunnen bewijzen dat ze daar toestemming voor hebben van de klant. En die hadden ze reeds.

Voor mij is dat zeer uitzonderlijk dat een domiciliëringsopdracht faalt. Heb daar eigenlijk niet echt ervaring mee.

Ik vraag mij af; is zoals P&V daarmee omgaat normaal en gebruikelijk of doen die gewoon moeilijk?
Omhoog

ludo
VIP member
VIP member
Berichten: 6026
Lid geworden op: 16 sep 2008
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door ludo » 19 november 2020, 00:02

Bij falen (onvoldoende saldo ) wordt dit door de bank/computer in het oog gehouden, als er binnen 10 dagen voldoende saldo op de rekening komt wordt het bedrag alsnog uitgevoerd.

Als je mandaten geeft is het uw verantwoordelijkheid te zorgen dat er voldoende saldo is..
Bij Fortis krijg je in je online banking ruim op voorhand een melding dat er een betaling/mandaat wordt geind... dit om ervoor te zorgen dat je je rekening kan voorzien van de nodige gelden...
Omhoog

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gebruikersavatar
haelewyn
VIP member
VIP member
Berichten: 4997
Lid geworden op: 13 mei 2015
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door haelewyn » 19 november 2020, 01:05

Lijkt mij ook dat de bank de eerste nieuwe poging doet. Niet de schuldeiser..
Alhoewel die het later ook opnieuw zou kunnen vragen bij niet voldoende saldo, allemaal afhankelijk van hun eigen procedures.

Bij welke bank had je dat voor ? NewB rekening ?

Er zitten er hier die dat van hierboven wel kunnen bevestigen of ontkrachten.
Omhoog

Giskart
Hero Member
Hero Member
Berichten: 829
Lid geworden op: 28 nov 2011
Contacteer:
Contacteer Giskart
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door Giskart » 19 november 2020, 07:39

haelewyn schreef: ↑19 november 2020, 01:05 Bij welke bank had je dat voor ? NewB rekening ?
Neen, Keytrade. Beheer van domiciliëringen is daar wel nogal vaag. Dat is een chronologische lijst van betalingen die hebben plaatsgevonden via domiciliëring met hun status. Ik zie daar staan overal 'Betaald' behalve bij die van P&V 'Geweigerde betaling' zonder verdere uitleg.

Verder naast elke betaling, ook deze, een pulldownmenu om de status zo'n inningen van deze schuldeiser de blokkeren, te beperken, enzo. Daar is niets te zien.

Nog geen rekening bij NewB.

Ik ga eens aan Keytrade vragen of die daar iets meer over kunnen zeggen dan wat ik kan zien via de inferfase. Toch curieus.
Omhoog

WaltR
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2019
Contacteer:
Contacteer WaltR
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door WaltR » 19 november 2020, 08:36

Als er onvoldoende saldo op je rekening staat zullen de meeste banken de domiciliëring een aantal dagen in wacht laten staan. De termijn kan echter verschillen per bank. Pas als er na verloop van tijd nog geen voldoende saldo is zal de domiciliëring definitief geweigerd worden.

Dat de schuldeiser meteen het mandaat schrapt na één geweigerde domiciliëring lijkt mij echter geen normale manier van werken. Je zou verwachten dat de schuldeiser simpelweg een nieuwe poging tot invordering doet.
Omhoog

Gebruikersavatar
haelewyn
VIP member
VIP member
Berichten: 4997
Lid geworden op: 13 mei 2015
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door haelewyn » 19 november 2020, 09:15

Ja, wie weet..
Ik dacht dat het misschien een kinderziekte was van de rekening van newB... Alhoewel die hun software ook wel ergens zullen gaan halen waar de andere (kleine) banken het kopen.
Als ze dat zelf nog moeten ontwikkelen helemaal.... Te veel werk en te duur (?)

Keytrade rekent geen kosten voor een geweigerde domiciliëring ?
Dat is tegenwoordig ook nog iets dat van achter de hoek komt kijken bij veel banken.
Omhoog

platin
VIP member
VIP member
Berichten: 3959
Lid geworden op: 17 jan 2012
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door platin » 19 november 2020, 12:35

Giskart schreef: ↑18 november 2020, 23:21 Hallo,

Kreeg mail van verzekeringsagent omdat P&V verzekeringen hun liet weten dat ik mijn premies niet betaalde. Was het eerste wat ik er van hoorde.

Zou geweest zijn dat de domiciliëringsopdracht faalde. En ja, dat was correct. Ik had één aanbieding die faalde. Er waren veel inkomende en uitgaande transacties die dag. Vermoedelijk is tijdens die dag het saldo te laag gekomen, tijdens die aanbieding. Het mandaat is nog actief. Geen verdere inningspogingen.

Maar P&V verzekeringen vernietigde langst hun zijde blijkbaar direct dat inningskanaal na een enkele faling en ik diende opnieuw een formulier in te vullen om terug een nieuw mandaat te geven. Heb ze dan maar een mandaat geven op dezelfde rekening waarvoor ze reeds een actief mandaat hadden.

Dat is nu niet het einde van de wereld. Maar mij komt dat over als een zeer stompzinnige wijze van werken. Zo zouden rekeningen open kunnen blijven staan.

En daar kan ik mij wel aan ergeren. Vooral omdat zoals ik het concept een Europees betaalmandaat begrijp dat nergens voor nodig is. Het is de schuldeiser die gaat vragen aan de bank om een betaling te doen. En de schuldeiser moet kunnen bewijzen dat ze daar toestemming voor hebben van de klant. En die hadden ze reeds.

Voor mij is dat zeer uitzonderlijk dat een domiciliëringsopdracht faalt. Heb daar eigenlijk niet echt ervaring mee.

Ik vraag mij af; is zoals P&V daarmee omgaat normaal en gebruikelijk of doen die gewoon moeilijk?
Energie maatschappijen werken ook op deze manier , het waarom ?
Estate Guru believer.
Omhoog

platin
VIP member
VIP member
Berichten: 3959
Lid geworden op: 17 jan 2012
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door platin » 19 november 2020, 12:37

Giskart schreef: ↑19 november 2020, 07:39
haelewyn schreef: ↑19 november 2020, 01:05 Bij welke bank had je dat voor ? NewB rekening ?
Neen, Keytrade. Beheer van domiciliëringen is daar wel nogal vaag. Dat is een chronologische lijst van betalingen die hebben plaatsgevonden via domiciliëring met hun status. Ik zie daar staan overal 'Betaald' behalve bij die van P&V 'Geweigerde betaling' zonder verdere uitleg.

Verder naast elke betaling, ook deze, een pulldownmenu om de status zo'n inningen van deze schuldeiser de blokkeren, te beperken, enzo. Daar is niets te zien.

Nog geen rekening bij NewB.

Ik ga eens aan Keytrade vragen of die daar iets meer over kunnen zeggen dan wat ik kan zien via de inferfase. Toch curieus.
Weer maar eens Keytrade .....
Als ze er maanden overdoen om een klant relatie stop te zetten .... en gestopt.
Slagen ze er nog in om documenten via mail op te vragen , van een relatie die is stop gezet.
Estate Guru believer.
Omhoog

Giskart
Hero Member
Hero Member
Berichten: 829
Lid geworden op: 28 nov 2011
Contacteer:
Contacteer Giskart
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door Giskart » 20 november 2020, 18:10

Reactie van Keytrade ontvangen;
De domiciliëring ging inderdaad niet door omdat er onvoldoende saldo op de rekening stond. Als er meermaals gepoogt zou worden om het geld af te halen moet dit gebeuren door de handelaar. Wij geven geen melding wanneer een domiciliëring niet door gaat.
Dus .. ik heb slechts één melding van een geweigerde betaling. Dus nadat het niet lukte probeerde P&V het niet nogmaals. Maar blijkbaar laat de bank niets weten over die weigering. De schuldeiser merkt enkel dat er niets komt. Raar. Ook geen indicatie van Keytrade dat het feit dat de betaling faalde dat mandaat uitschakelde langst de kant van bank.
Omhoog

Gebruikersavatar
haelewyn
VIP member
VIP member
Berichten: 4997
Lid geworden op: 13 mei 2015
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door haelewyn » 20 november 2020, 18:17

Ik ben even gaan zoeken want dacht al dat het niet overal dezelfde werkwijze is :

https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 29879.html
Omhoog

Giskart
Hero Member
Hero Member
Berichten: 829
Lid geworden op: 28 nov 2011
Contacteer:
Contacteer Giskart
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door Giskart » 20 november 2020, 18:34

Interessant. Elke bank doet het anders. Ook lastig voor de schuldeiser. Bij Keytrade is het gewoon 1x proberen, weliswaar zonder kosten voor de klant bij faling. Maar de schuldeiser weet dat niet.

De kosten die sommige banken aanrekenen lijken mij ook nogal fictief. Het is niet dat daar een bediende mee bezig om om te trachten die betalingen door te laten gaan, diverse keren. Zou wel eens een algemeen wettelijk kader over mogen zijn. Liefst Europees. Het is toch een Europese SEPA-overschrijving en betaalmandaat.

Morgen is het Algemene Vergadering NewB. Nu heb ik iets om een vraag over te stellen; hoe gaat NewB om met gefaalde betaalopdrachten en betaalmandaten? Kosten en meerdere inningspogingen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Nefertari
VIP member
VIP member
Berichten: 3824
Lid geworden op: 07 aug 2008
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

Re: gefaalde inning via betaalmandaat; hoe gaan bedrijven daarmee om?

  • Citeer

Bericht door Nefertari » 21 november 2020, 11:11

Een domicilieringsopdracht is iets dat afgesloten wordt tussen een bedrijf en de klant.
De bank is daarbij slechts een tussenpersoon en is niet verantwoordelijk als het misloopt door te weinig saldo.

De normale gang van zaken is altijd al geweest: als een bedrijf merkt dat een betaling niet tijdig gebeurde, krijgt de klant een aanmaning om te betalen "indien dit intussen nog niet gebeurd is".
En dat is niet anders met domicilieringen: niet-uitgevoerde domicilieringen door te weinig saldo op de rekening, zal voor grote bedrijven wel dagelijkse kost zijn.
Omhoog

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Zichtrekeningen & Bankkaarten”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy