Alimentatie bij EOT en minder verdienen
Alimentatie bij EOT en minder verdienen
In september/oktober hebben we een EOT ingediend, hierin stonden een eenmalige partneralimentatie van 2000 EUR en maandelijks 300 EUR. Wij waren slechts 2 jaar gehuwd. Voor het huwelijk was mijn ex-vrouw werkloos en woonde ze in Filipijnen in een sloppenwijk.
Mijn verdiensituatie:
Zelfs mijn minimumloon voltijds + Groeipakket incl sociale toelage zou zij dan maandelijks meer netto inkomen hebben dan mij, wat absurd zou lijken na een huwelijk van twee jaar.
Ik heb echter tot twee maand gezocht naar nieuw werk in Luxemburg na kennisgeving van ontslag zonder succes, dan verderop gezocht en vrijwel meteen succes. Echter omdat mijn werkgever de papieren pas te laat beschikbaar stelde voor de RVA ginder (ADEM), heb ik nog geen dopgeld ontvangen. Hierdoor is het mogelijk dat ik geen dopgeld ontvang indien ik het land verlaat om in Spanje te gaan werken voordat ik goedkeuring heb op dopgeld.
2) Kan een EOT mij ook verplichten dat ik de alimentatie niet inbreng om af te trekken van mijn belastingen? Ik heb die vraag ook gesteld aan het belastingskantoor. Omdat bij mijn weten een ontvanger verplicht wordt deze inkomsten aan te geven.
Mijn verdiensituatie:
- Tot en met juni 2020: Belgie - 2500 EUR per maand met bedrijfswagen
- juli 2020 - oktober 2020: Luxemburg: 3700 EUR per maand zonder bedrijfswagen (13 maandleijks regime)
- vanaf december 2020: Spanje: 2400 EUR per maand in 12-maandelijks regime
Zelfs mijn minimumloon voltijds + Groeipakket incl sociale toelage zou zij dan maandelijks meer netto inkomen hebben dan mij, wat absurd zou lijken na een huwelijk van twee jaar.
Ik heb echter tot twee maand gezocht naar nieuw werk in Luxemburg na kennisgeving van ontslag zonder succes, dan verderop gezocht en vrijwel meteen succes. Echter omdat mijn werkgever de papieren pas te laat beschikbaar stelde voor de RVA ginder (ADEM), heb ik nog geen dopgeld ontvangen. Hierdoor is het mogelijk dat ik geen dopgeld ontvang indien ik het land verlaat om in Spanje te gaan werken voordat ik goedkeuring heb op dopgeld.
2) Kan een EOT mij ook verplichten dat ik de alimentatie niet inbreng om af te trekken van mijn belastingen? Ik heb die vraag ook gesteld aan het belastingskantoor. Omdat bij mijn weten een ontvanger verplicht wordt deze inkomsten aan te geven.
-
anonymous9
Re: Alimentatie bij EOT en minder verdienen
300 EUR per maand is natuurlijk in de Filippijnen wel een bom geld. Dat is ongeveer 1,3X het BBP per capita. Ter vergelijking, 300 EUR in de Filippijnen komt overeen met 4.000 EUR per maand in België. Dus zeker geen slechte onderhandeling van mevrouw.
Ik veronderstel dat ze terug vertrokken is naar de Filippijnen (of althans van plan is)? Als ze nog niet al te oud is kan ze zo wel een zeer comfortabele levensstijl aanhouden.
Wellicht een win-win situatie. Jonas is ervanaf, en het kost hem nog niet àl te veel.
Ik veronderstel dat ze terug vertrokken is naar de Filippijnen (of althans van plan is)? Als ze nog niet al te oud is kan ze zo wel een zeer comfortabele levensstijl aanhouden.
Wellicht een win-win situatie. Jonas is ervanaf, en het kost hem nog niet àl te veel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Jongens, kunnen jullie nu niets anders dan onnozele commentaren geven?
Ook een huwelijk met een Belg(ische) kan binnen het jaar op de klippen lopen!
En ook daar zal moeten gedokt worden, indien één van de huwelijkspartners aanzienlijk minder (of geen) inkomsten heeft.
@jonash,
Voor een alimentatie kan inderdaad vermindering aangevraagd worden als het inkomen intussen verminderd is.
Indien de alimentatie opgelegd werd door de rechtbank, dan kan je niet verplicht worden om dit bedrag te blijven betalen, indien je dit kunt bewijzen voor de rechter.
Maar bij een EOT (echtscheiding met onderlinge toestemming) wordt er een scheidingsovereenkomst gesloten tussen de ex-echtgenoten, en dan zal het ervan afhangen wat precies in jullie persoonlijk contract overeengekomen werd.
Ook een huwelijk met een Belg(ische) kan binnen het jaar op de klippen lopen!
En ook daar zal moeten gedokt worden, indien één van de huwelijkspartners aanzienlijk minder (of geen) inkomsten heeft.
@jonash,
Voor een alimentatie kan inderdaad vermindering aangevraagd worden als het inkomen intussen verminderd is.
Indien de alimentatie opgelegd werd door de rechtbank, dan kan je niet verplicht worden om dit bedrag te blijven betalen, indien je dit kunt bewijzen voor de rechter.
Maar bij een EOT (echtscheiding met onderlinge toestemming) wordt er een scheidingsovereenkomst gesloten tussen de ex-echtgenoten, en dan zal het ervan afhangen wat precies in jullie persoonlijk contract overeengekomen werd.
-
anonymous9
@Poldermol: naar welk land trek je?
@jonash: Klinkt niet fijn. Iedereen maakt natuurlijk voor zichzelf de rekening, maar daar zou ik niet met akkoord gaan (zeker gelet die 2 jaar en het feit dat het EOT is).
Is er geen mogelijkheid om dat bedrag van 300 EUR te beperken tot de duurtijd van het huwelijk, of er een soort van GDP coefficient op toe te passen? Even naar BE komen om vervolgens 300 EUR for life te ontvangen in de Filipijnen lijkt mij disproportioneel.
Ook rekening houden dat andere landen andere fiscale regels hanteren. Ik heb toevallig een BE vriend (ook BE vrouw) die gescheiden is toen hij in Spanje woonde, en daar waren onderhoudsuitkeringen niet in te brengen voor de belastingen.
@jonash: Klinkt niet fijn. Iedereen maakt natuurlijk voor zichzelf de rekening, maar daar zou ik niet met akkoord gaan (zeker gelet die 2 jaar en het feit dat het EOT is).
Is er geen mogelijkheid om dat bedrag van 300 EUR te beperken tot de duurtijd van het huwelijk, of er een soort van GDP coefficient op toe te passen? Even naar BE komen om vervolgens 300 EUR for life te ontvangen in de Filipijnen lijkt mij disproportioneel.
Ook rekening houden dat andere landen andere fiscale regels hanteren. Ik heb toevallig een BE vriend (ook BE vrouw) die gescheiden is toen hij in Spanje woonde, en daar waren onderhoudsuitkeringen niet in te brengen voor de belastingen.
Ik heb hier even wat grote kuis gehouden. Het was nodig...
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Deze is normaal gezien al beperkt tot de duurtijd. Initieel was het 200 EUR per maand op 2 jaar. Het is 300 EUR per maand op 1.5 jaar geworden. In Luxemburg had ik normaal in een voordelig regime beland, maar inderdaad, in Spanje is er geen aftrek mogelijk.Roo schreef: ↑29 november 2020, 21:14 @Poldermol: naar welk land trek je?
Misschien is de eenvoudigste weg gewoon niet betalen? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze voor 3000 EUR een advocaat onder de arm zal nemen. Misschien dat er nog gedreigd kan worden met een schijnhuwelijk en deportatie en dat ze het dan helemaal laat voor wat het is.
Zij blijft ook in België wonen, ze heeft ondertussen al een ander slachtoffer gevonden.
Ben geen jurist maar als ik het mij goed herinner genieten onderhoudsuitkeringen wel bijzondere mogelijkheden om in te vorderen. Moet je eens nakijken. Maar gelet je in Spanje zal wonen misschien minder relevant, als je daar al je spaargelden zal aanhouden. (Top land trouwens om te wonen!)
Een deurwaarder kan "cross border" wel invorderen binnen Europe. Ook niet vergeten.
Een deurwaarder kan "cross border" wel invorderen binnen Europe. Ook niet vergeten.
Waarom zou jij risico willen nemen voor zo'n 5000 Euro gespreid over 1.5 jaar?
Ik veronderstel dat je toch nog naar Belgie wil kunnen komen.
Ik veronderstel dat je toch nog naar Belgie wil kunnen komen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.