Opleiding Boekhouder
Re: Opleiding Boekhouder
Er zal wel veel veranderd zijn intussen.
Uiteraard waren er altijd kosten te betalen voor studiemateriaal, maar in officiële (dag)scholen die ook avondonderwijs aanbieden, moest er geen inschrijvingsgeld of lesgeld betaald worden. (In tegenstelling tot privé-initiatieven die betalende cursussen aanbieden).
Ik hoop dat dit nu nog altijd zo is: mensen die willen bijstuderen mogen niet ontmoedigd worden.
Op dat punt moet ik toegeven dat je gelijk hebt.
Het is trouwens op die manier dat ik indertijd mijn laatste job kwijtgeraakte bij een grote multinational: "mijn" afdeling werd zogezegd afgeschaft, maar naar ik later vernam van een ex-chef: verplaatst naar Polen.
Dat klopt: tenslotte moet ieder bedrijf(je) een boekhouding bijhouden, en dus is het een beroep dat altijd wel zal blijven bestaan.
Van gratis opleidingen heb ik toch nog niet gehoord, tenzij dan via VDAB ofzo. Een graduaatsopleiding kost pakweg 500-600EUR per jaar.Nefertari schreef: ↑26 november 2020, 13:49Er zal wel veel veranderd zijn intussen.
Uiteraard waren er altijd kosten te betalen voor studiemateriaal, maar in officiële (dag)scholen die ook avondonderwijs aanbieden, moest er geen inschrijvingsgeld of lesgeld betaald worden. (In tegenstelling tot privé-initiatieven die betalende cursussen aanbieden).
Ik hoop dat dit nu nog altijd zo is: mensen die willen bijstuderen mogen niet ontmoedigd worden.
Maar de eenvoudige zaken dat zijn dingen die meer en meer geautomatiseerd worden, dat gaat er op termijn ook uit. Facturen boeken bv dat is maar een programma de factuur laten inlezen en dan eens na te kijken of alles klopt.Nefertari schreef: ↑26 november 2020, 13:55Op dat punt moet ik toegeven dat je gelijk hebt.
Het is trouwens op die manier dat ik indertijd mijn laatste job kwijtgeraakte bij een grote multinational: "mijn" afdeling werd zogezegd afgeschaft, maar naar ik later vernam van een ex-chef: verplaatst naar Polen.
Dat klopt: tenslotte moet ieder bedrijf(je) een boekhouding bijhouden, en dus is het een beroep dat altijd wel zal blijven bestaan.
Uiteraard zijn er diverse niveaus in de boekhouding, en dus ook in de opleidingen.
Zo liet ik o.a. weten dat een minimum opleiding boekhouden in avondschool vroeger 3 jaar duurde.
Dit ook om een aantal misverstanden uit de wereld te helpen; als zou men een volwaardige boekhouder kunnen worden door een cursus van enkele maanden te volgen.
Een van mijn broers volgde indertijd trouwens 6 jaar avondles: na de aanvankelijke minimum 3 jaar, nog eens 3 extra jaren erbij. En daar stopt het uiteraard niet, want in die branche kan men niet blijven stilstaan.
Zo liet ik o.a. weten dat een minimum opleiding boekhouden in avondschool vroeger 3 jaar duurde.
Dit ook om een aantal misverstanden uit de wereld te helpen; als zou men een volwaardige boekhouder kunnen worden door een cursus van enkele maanden te volgen.
Een van mijn broers volgde indertijd trouwens 6 jaar avondles: na de aanvankelijke minimum 3 jaar, nog eens 3 extra jaren erbij. En daar stopt het uiteraard niet, want in die branche kan men niet blijven stilstaan.
Bedankt voor de links, heb de brochure van HOGent aangevraagd.ThomasDM schreef: ↑25 november 2020, 20:41 .
https://www.hogent.be/opleidingen/gradu ... istration/
https://www.howest.be/nl/opleidingen/gr ... nistration
De opleiding van thomasmore is dan weer anders dan die van HOGent...Ik heb geen idee wat de beste zou zijnSpruitekop schreef: ↑25 november 2020, 22:53 Een avondopleiding tot (hulp)-boekhouder gaat jou MINIMUM 3 jaar aan avondonderwijs vragen, hou ook rekening met stages en eindwerk. Dan heb je een opleiding als boekhouder op graduaat-niveau. Je kan dan nog bijkomende opleidingen volgen om van uw diploma een volwaardig bachelor-diploma te maken.
Naar een eindwerk kijk ik zeker niet naar uit, ik zie het wel niet tussen de opleidingsonderdelen staan.
Ik heb wel al een diploma van verder studeren maar van een totaal andere richting, zat maar heel klein beetje boekhouding.
Het graduaat boekhouding zal ik wel niet op hetzelfde niveau als mijn huidige diploma kunnen zetten.
Dat jaar extra (om het op bachelor niveau te zetten) is dat dan via dagonderwijs of gaat dit via avond/weekend onderwijs?ThomasDM schreef: ↑26 november 2020, 12:16 Een graduaat is een opleiding die een trapje lager staat dan een bacheloropleiding. Sinds vorig jaar worden die opleidingen niet meer door CVOs gegeven maar door hogescholen. Via een schakeltraject kan je dan eventueel nog de bachelor behalen maar dat is natuurlijk weer minstens een jaar extra.
Het is meer hoor, tussen 700-1000 euro/jaar, toch via HOGent(hangt af of je het in 2 of 3 jaar doet).ThomasDM schreef: ↑26 november 2020, 14:10Van gratis opleidingen heb ik toch nog niet gehoord, tenzij dan via VDAB ofzo. Een graduaatsopleiding kost pakweg 500-600EUR per jaar.Nefertari schreef: ↑26 november 2020, 13:49
Er zal wel veel veranderd zijn intussen.
Maar de eenvoudige zaken dat zijn dingen die meer en meer geautomatiseerd worden, dat gaat er op termijn ook uit. Facturen boeken bv dat is maar een programma de factuur laten inlezen en dan eens na te kijken of alles klopt.Nefertari schreef: ↑26 november 2020, 13:55
Op dat punt moet ik toegeven dat je gelijk hebt.
Met dat laatste zeg je eigenlijk dat er niet veel toekomst is voor een graduaat boekhouder?
Ik vrees dat dit inderdaad via dagonderwijs is, of volledig op zelfstandige basis.
Hangt af van het aantal studiepunten. De jaarlijkse kostprijs van hoger onderwijs voor een niet-beurs student is een vast tarief van 245.20EUR plus 11.70EUR per opgenomen studiepunt. Daar komt dan nog de kostprijs van boeken e.d. bij natuurlijk. In de graduaten zitten minder studiepunten dan in de bachelor wegens minder leerstof.Het is meer hoor, tussen 700-1000 euro/jaar, toch via HOGent(hangt af of je het in 2 of 3 jaar doet).
Dat weet ik niet. Ik merk alleen dat AI meer en meer zijn intrede aan het doen is. En met een graduaat sta je lager in de rangorde dan een bachelor want je hebt minder leerstof gezien.Met dat laatste zeg je eigenlijk dat er niet veel toekomst is voor een graduaat boekhouder?
Hou er ook rekening mee dat er in de graduaten tegenwoordig heel veel stage zit. Hoe dat praktisch in elkaar zit weet ik niet, zeker niet met corona, maar de doelstelling is om 1/3de van de opleiding als "werkplekleren" te hebben waarvan dus een deel stage. Als je geen stage bij je huidige werkgever kan volgen is dat al een groot struikelblok.
Tussendoor heb ik mij verder blijven informeren, de hogescholen in Oost-Vlaanderen en Antwerpen vergeleken. Mijn voorkeuren lijken naar HoGent en Artevelde te gaan. Als je het graduaat eerst volgt, kan je daarna via een verkorte traject nog een bachelor bedrijfsmanagement (afstudeerrichtingen Accountancy-fiscaliteit) behalen. Dit in 1,5 jaar als je het voltijds zou volgen. Bij HoGent kun je dit via afstandsonderwijs doen.
Mijn plan is nu om eerst voor het graduaat te gaan. Ik ben er alleen niet uit via avond/weekendlessen in combinatie met voltijdswerken (=3 jaar)of via dagonderwijs in combinatie met deeltijdswerken (=2jaar).Daarna zie ik het wel zitten om via afstandsonderwijs aan de HoGent, de bachelor te behalen. Dan wel gespreid over meer dan 1,5 jaar omdat ik het dan wil combineren met voltijdswerken.
Dan betekent dit wel dat ik mijn huidige bachelor nooit zal benut hebben, zonde van de tijd. Als ik dat op voorhand had geweten...
Daarna kan ik nog via schakelprogramma voor een master gaan, ooit als ik op pensioen ben
Als ik het goed begrijp met de niveaus:Nefertari schreef: ↑26 november 2020, 15:47 Uiteraard zijn er diverse niveaus in de boekhouding, en dus ook in de opleidingen.
-Assistent/hulp boekhouder kun je met graduaat diploma. Is ook de enigste job die blijkbaar in een 9 to 5 regime kan.
-Voor rangen vanaf junior account, general ledger, senior accountant,.. heb je minstens de bachelor nodig.
Dagen van 10 -12 uur zijn niet uitzonderlijk. Vind ik op zich niet erg maar ik lees dat de overuren niet worden uitbetaald
Dit kan toch niet wettelijk zijn??
Als het mogelijk is kun je eens vragen aan je broer of dit gangbaar is? Kun je ook eens vragen hoe het leven van een (senior) accountant is? Ik krijg daar tegenstrijdige berichten over, soms lees ik hoge werkdruk voor laag loon(dat laatste verbaast mij dan wel).
Ik heb een graduaat, de vroegere HBO5, opgeklommen bij mijn bedrijf (kmo) tot hoofdboekhouder met dito verloning.
Mijn taken zijn venb jaarrekening btw closing voor 5 bedrijven.
Als je het in u hebt is een bachelor of master echt geen vereiste.
Mijn taken zijn venb jaarrekening btw closing voor 5 bedrijven.
Als je het in u hebt is een bachelor of master echt geen vereiste.
Was je begonnen als assistent boekhouding? Wat was de tijdsduur om op te klimmen? Hoe zien je dag/week uren eruit?
Ik kwam nu ook nog termen tegen als: finance Manager en financial controller.
Is mij niet helemaal duidelijk maar lijken mij hogere rangen binnen de accountancy sector?
Geen idee of het noodzakelijk zijn maar er bestaan ook opleidingen voor https://www.emsbrussel.be/financial-controlling
Ons team ziet er zo uit:
Finance manager met daaronder chief accountant (ik) en controller.
Daaronder 6 mensen voor algemene boekhouding.
8 jaar gedaan om de functie te hebben wat ik nu doe.
Eerste week van de maand zeer druk. De andere drie zijn normale werkweken.
Periode van jaarrekening (april mei) is extra werk, venb (september) ook extra druk.
Maar ik werk dus niet op een boekhoudkantoor. (Nooit gedaan zelfs)
Finance manager met daaronder chief accountant (ik) en controller.
Daaronder 6 mensen voor algemene boekhouding.
8 jaar gedaan om de functie te hebben wat ik nu doe.
Eerste week van de maand zeer druk. De andere drie zijn normale werkweken.
Periode van jaarrekening (april mei) is extra werk, venb (september) ook extra druk.
Maar ik werk dus niet op een boekhoudkantoor. (Nooit gedaan zelfs)
Bij de sector Internationaal Transport Witteneuzenpoeder zoeken ze ook altijd competente boekhouders. Kwestie van de ladingen en de centjes niet te verliezen.
Aan mijn broer kan ik het niet meer vragen, want hij is spijtig genoeg sinds enkele jaren overleden op een veel te jonge leeftijd.Denfi schreef: ↑26 december 2020, 20:18 ...Als ik het goed begrijp met de niveaus:Nefertari schreef: ↑26 november 2020, 15:47 Uiteraard zijn er diverse niveaus in de boekhouding, en dus ook in de opleidingen.
-Assistent/hulp boekhouder kun je met graduaat diploma. Is ook de enigste job die blijkbaar in een 9 to 5 regime kan.
-Voor rangen vanaf junior account, general ledger, senior accountant,.. heb je minstens de bachelor nodig.
Dagen van 10 -12 uur zijn niet uitzonderlijk. Vind ik op zich niet erg maar ik lees dat de overuren niet worden uitbetaald![]()
Dit kan toch niet wettelijk zijn??
Als het mogelijk is kun je eens vragen aan je broer of dit gangbaar is? Kun je ook eens vragen hoe het leven van een (senior) accountant is? Ik krijg daar tegenstrijdige berichten over, soms lees ik hoge werkdruk voor laag loon(dat laatste verbaast mij dan wel).
Zélf heb ik gedurende een 30 jaar in diverse bedrijven in boekhoudafdelingen gewerkt, waar ik de laatste jaren een job "from 08:30 to 5" deed.
De benamingen kunnen verschillen van bedrijf tot bedrijf, waar de laatste jaren steeds meer de Amerikaanse titels worden gebruikt.
Zo ben ik mijzelf steeds als "hulpboekhouder" blijven benoemen; terwijl ik bij mijn laatste werkgever als "Assistant Credit Manager" te boek stond.
Wat de overuren betreft: mijn jarenlange ervaring is, dat niet alleen in de boekhoudafdelingen, maar in álle afdelingen, in de grote bedrijven er géén rekening gehouden wordt met "wettelijk te betalen overuren" voor de bedienden/kaderleden die een hogere functie hebben.
Van hen wordt verwacht dat hun hoog vast maandloon niet bedoeld is voor een job met vaste werkuren.
Als "lagere" bediende, heb ik nooit overuren hoeven te doen.
Behalve toen ik (uitzonderlijk tussen 2 jobs door), een jaar als interim in een Amerikaans bedrijf gewerkt heb.
Bv: tijdens de maandelijkse drukke periode bij het afsluiten van de boekhouding om de “deadline” te halen voor het moederbedrijf in de USA, maar daar werd ik als interim wél voor betaald.
Interims werden per uur betaald, terwijl vaste bedienden een maandloon kregen.