Lening aan familie versus overlijden
Lening aan familie versus overlijden
Stel .. ik leen aan mijn zus 20.000 euro die ze mag terugbetalen als het past. Maar we zetten het wel op papier.
Als mijn zus zou sterven en ik ben haar erfgenaam : betaal ik dan belastingen op het geld (erfenis) dat naar mij terugkeert als afbetaling van de schuld ?
Of hetzelfde voorbeeld met ouders en kinderen...
Ouder leent 20k aan dochter. Die overlijdt voor de ouders..
Betalen de ouders als erfgenaam dan belastingen op wat er naar hen terugkeert als betaling van de schuld ?
Als mijn zus zou sterven en ik ben haar erfgenaam : betaal ik dan belastingen op het geld (erfenis) dat naar mij terugkeert als afbetaling van de schuld ?
Of hetzelfde voorbeeld met ouders en kinderen...
Ouder leent 20k aan dochter. Die overlijdt voor de ouders..
Betalen de ouders als erfgenaam dan belastingen op wat er naar hen terugkeert als betaling van de schuld ?
Re: Lening aan familie versus overlijden
Normaal betaalt de erfenis eerst de schulden alvorens de rest verdeelt wordt.
Enkel op dit laatste deel worden erfenisrechten betaald.
Enkel op dit laatste deel worden erfenisrechten betaald.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous9
Er zal vast wel een termijn voor bestaan (3 jaar of zo) en men zal moeten kunnen bewijzen dat het om een lening gaat. Anders zou hier een gigantische achterpoort liggen om successierechten te ontwijken.
Kan perfect. Valt idd buiten de successie.
Mogelijk wel aan te raden om de onderhandse overeenkomst te registreren bij het registratiekantoor, zodat er zekerheid is van de datum en bepalingen moest er zever zijn in de toekomst met de fiscus. Kost 50 EUR.
Bij ouders doe je beter een bankgift voorzien van een beding van terugkeer. Dat is logischer / properder.
Mogelijk wel aan te raden om de onderhandse overeenkomst te registreren bij het registratiekantoor, zodat er zekerheid is van de datum en bepalingen moest er zever zijn in de toekomst met de fiscus. Kost 50 EUR.
Bij ouders doe je beter een bankgift voorzien van een beding van terugkeer. Dat is logischer / properder.
Nog even doordenken : wetend dat men op 31 december de rekeningstanden van jezelf en van je ouders , je zus , etc doorgeeft... Is dit een achterpoort die werkt ? Sommigen vinden van wel.MoreOrLess schreef: ↑26 december 2020, 21:13 Er zal vast wel een termijn voor bestaan (3 jaar of zo) en men zal moeten kunnen bewijzen dat het om een lening gaat. Anders zou hier een gigantische achterpoort liggen om successierechten te ontwijken.
En net zo zou je dan een lening kunnen aangaan bij een kameraad zonder vaste terugbetalingstermijn.
Er valt veel te regelen als je elkaar maar volledig vertrouwt !
Met gesloten aangetekende brieven , is later registratie mogelijk.Roo schreef: ↑26 december 2020, 21:19 Kan perfect. Valt idd buiten de successie.
pacte adjoint.
Estate Guru believer.