Wees voorzichtig nu met individuele aandelen
TIP
Re: Wees voorzichtig nu met individuele aandelen
U bent verkeerd ingelicht.
Goud geeft u geen dividend, aandelen vaak wel.
Grafiek van laatste 50 jaar.
Vaak onderschat door velen, de kracht van het cumulatief rendement. U had gelijk indien we dividend zouden negeren en enkel naar koersverloop kijken, dit zou echter niet correct zijn.
Goud geeft u geen dividend, aandelen vaak wel.
Grafiek van laatste 50 jaar.
Vaak onderschat door velen, de kracht van het cumulatief rendement. U had gelijk indien we dividend zouden negeren en enkel naar koersverloop kijken, dit zou echter niet correct zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik kijk naar de grafieken en concludeer: "goud en zilver waren geen goede belegging in vergelijking tot aandelen."
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Maar niet onbelangrijk: sinds 1982 is de LT rente van toen boven de 15% steeds maar lager gegaan naar negatieve rente nu. Dat is ook een gegeven dat de aandelenkoersen een enorme boost heeft gegeven. Indien de LT rente ooit terug zou gaan stijgen dan is het wellicht gedaan met het beursfeest dat nu al bijna 40 jaren duurt.
Aandelen staan te hoog vooral de technologische aandelen maar zolang mensen blijven kopen kan de beurs gerust hoger gaan.Ik ben geen koper meer aan deze prijzen ,kunnen niet stijgen tot in de hemel maar grote dalingen van de beurzen verwacht ik niet.In januari zie ik beurzen nog even stijgen maar februari wordt het opletten geblazen .Maar er zijn weinig alternatieven dat te beleggen in aandelen op dit ogenblik.MoreOrLess schreef: ↑31 december 2020, 07:20 Maar niet onbelangrijk: sinds 1982 is de LT rente van toen boven de 15% steeds maar lager gegaan naar negatieve rente nu. Dat is ook een gegeven dat de aandelenkoersen een enorme boost heeft gegeven. Indien de LT rente ooit terug zou gaan stijgen dan is het wellicht gedaan met het beursfeest dat nu al bijna 40 jaren duurt.
"Aandelen staan te hoog" kun je "te hoog" concreet maken aub?
Persoonlijk vind ik een fiets te duur, toch koop ik een fiets omdat het mijn conditie een boost geeft.
De markt is vraag en aanbod, jij vind aandelen te duur, zolang de markt stabiel blijft of stijgt denkt de markt er anders over.
Zoals mijn aankoop van de fiets kan ik wachten deze te kopen en heel wat mooie momenten te missen.
Persoonlijk vind ik een fiets te duur, toch koop ik een fiets omdat het mijn conditie een boost geeft.
De markt is vraag en aanbod, jij vind aandelen te duur, zolang de markt stabiel blijft of stijgt denkt de markt er anders over.
Zoals mijn aankoop van de fiets kan ik wachten deze te kopen en heel wat mooie momenten te missen.
Mooie verwoording, is grosso modo ook hoe ik erover denk.elibar schreef: ↑31 december 2020, 09:20Aandelen staan te hoog vooral de technologische aandelen maar zolang mensen blijven kopen kan de beurs gerust hoger gaan.Ik ben geen koper meer aan deze prijzen ,kunnen niet stijgen tot in de hemel maar grote dalingen van de beurzen verwacht ik niet.In januari zie ik beurzen nog even stijgen maar februari wordt het opletten geblazen .Maar er zijn weinig alternatieven dat te beleggen in aandelen op dit ogenblik.MoreOrLess schreef: ↑31 december 2020, 07:20 Maar niet onbelangrijk: sinds 1982 is de LT rente van toen boven de 15% steeds maar lager gegaan naar negatieve rente nu. Dat is ook een gegeven dat de aandelenkoersen een enorme boost heeft gegeven. Indien de LT rente ooit terug zou gaan stijgen dan is het wellicht gedaan met het beursfeest dat nu al bijna 40 jaren duurt.
Aandelen zijn echt niet zo duur als ze lijken, en zeker tech niet... Peter Lynch zei ooit dat de beurs historisch tussen een PE van 10 en 20 schommelt, na aftrek van inflatie, en afhankelijk van de interest rates (minimum was toen 5-6%). Momenteel zit de s&p en nasdaq op een forward PE in de lage 20... zeker na aftrek van inflatie... maar de risk-free rate is onder de 1% voor 10 jaar, en slechts 2% voor 30 jaar... dus een veel hogere risk premium dan toen..
Of om het anders te zeggen.. als je de risk free rate naar PE’s vertaalt... dan heeft de 10 year een PE van om en bij de 100, en de 30 year een PE van 50... maar zonder enige groei! Terwijl de earnings van de bedrijven in de Nasdaq en S&P elk jaar groeien.
Dit wil niet zeggen dat aandelen niet “duur” staan, maar in vergelijking met het alternatief (en waarop hun waarde het meest gebaseerd wordt) zijn ze een stuk goedkoper dan je zou denken
Of om het anders te zeggen.. als je de risk free rate naar PE’s vertaalt... dan heeft de 10 year een PE van om en bij de 100, en de 30 year een PE van 50... maar zonder enige groei! Terwijl de earnings van de bedrijven in de Nasdaq en S&P elk jaar groeien.
Dit wil niet zeggen dat aandelen niet “duur” staan, maar in vergelijking met het alternatief (en waarop hun waarde het meest gebaseerd wordt) zijn ze een stuk goedkoper dan je zou denken
-
- Jr. Member
Raar dat de beurzen vandaag zo zakken, met al het goede nieuws van de laatste dagen : vaccinaties, brexit-deal, daling besmettingen, nieuw opperhoofd in de vs, zon schijnt enz...
De beurzen zijn niet (op dit moment van schrijven) hevig aan het zakken. Ze zitten wel aan zware weerstanden.OdetteMaes schreef: ↑31 december 2020, 11:24 Raar dat de beurzen vandaag zo zakken, met al het goede nieuws van de laatste dagen : vaccinaties, brexit-deal, daling besmettingen, nieuw opperhoofd in de vs, zon schijnt enz...
S&P nu -0,14%
DAX -0,36%
CAC -0,21%
Dit is niks. Wetende dat de beurzen zelfs in goede jaren, dagen hebben van -3%.
De eerste dagen van 2020 vlogen ze omhoog, hopelijk brengt 2021 hetzelfde.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Ja maar kijk eens hier naar de weekgrafiek van de DAX. Na een week op 6 botsten ze dan tegen dezelfde weerstand waar we nu terug aan beland zijn. Of eindelijk een uitbraak over de weerstand door dat iedereen massaal uit huis activiteiten gaat doen? Te volgen in 2021.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
K/W waarde van sommige aandelen zijn veel te hoog, de winsten die bedrijven maken staan in schril contrast met het aantal aandelen dat ze uitstaan hebben.Tesla is daar een goed voorbeeld van veel te duur het aandeel en toch kopen mensen dit steeds weer gaat verkeerd aflopen.Rosnyx schreef: ↑31 december 2020, 09:28 "Aandelen staan te hoog" kun je "te hoog" concreet maken aub?
Is die jaarlijkse verkoop van aandelen voor tax redenen in de USA nog een issue?
Vorig jaar was dat met kerst zo'n gedoe, en was dat deel van de grote kerstdaling, maar dit jaar hoor je er niks van...
Vorig jaar was dat met kerst zo'n gedoe, en was dat deel van de grote kerstdaling, maar dit jaar hoor je er niks van...
Elk jaar: ivm meerwaardetaks: Tax Loss Harvesting en Tax Gain Harvesting.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ja, maar dit jaar hebben we er niet veel van gemerkt he?
Terwijl het vorig jaar vaak werd aangehaald als deel van de reden voor de dalingen
Terwijl het vorig jaar vaak werd aangehaald als deel van de reden voor de dalingen