Verkoop aandelen
TIP
-
Vinny70
Verkoop aandelen
Klopt het dat als aandelen binnen het jaar na aankoop opnieuw verkocht worden,je een extra belasting moet betalen?
Re: Verkoop aandelen
Nee
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Vinny70
Ik vraag dit omdat als ik aandelen wil kopen via Medirect er een overzicht is van de kosten bij verkoop na 1 jaar, 3 jaar, 5 jaar.
Vond dit vreemd en dacht daarom dat er bij verkoop voor 1 jaar in bezit extra kosten bijkwamen om speculatieve aankopen te vermijden.
Dacht dit ooit ergens te hebben gelezen.
Vond dit vreemd en dacht daarom dat er bij verkoop voor 1 jaar in bezit extra kosten bijkwamen om speculatieve aankopen te vermijden.
Dacht dit ooit ergens te hebben gelezen.
-
nyotaimori
- Sr. Member

- Contacteer:
In theorie kan de fiscus speculatief gerealiseerde meerwaarden van eender wat (aandelen, obligaties, opties, crypto, goud, huizen, ...) inderdaad belasten als divers inkomen (art 90 WIB92). In de praktijk zal dit weinig gebeuren aangezien:
- de grens tussen speculatie (=belast) en 'normaal beheer van het privé vermogen' (= onbelast) niet duidelijk afgebakend is.
- de fiscus weinig zicht heeft op uw aan- en verkopen
- de bewijslast dat uw verrichting als 'speculatie' moet beoordeeld worden bij de fiscus ligt.
De grens van 1 jaar waar je naar verwijst staat nergens in de wetgeving.
- de grens tussen speculatie (=belast) en 'normaal beheer van het privé vermogen' (= onbelast) niet duidelijk afgebakend is.
- de fiscus weinig zicht heeft op uw aan- en verkopen
- de bewijslast dat uw verrichting als 'speculatie' moet beoordeeld worden bij de fiscus ligt.
De grens van 1 jaar waar je naar verwijst staat nergens in de wetgeving.
Misschien verwar je met de oude speculatietaks. Deze is ondertussen terug afgevoerd.
Als ik mij niet vergis hebben particuliere beleggers 1 jaar lang van deze taks kunnen "genieten".
Aandelen moesten toen minimum 6? maanden aangehouden worden voordat ze speculatietaks vrij verkocht konden worden.
Het probleem voor de overheid, was dat de meerinkomsten van deze taks de lagere inkomsten op beurstransacties niet compenseerden.
Als ik mij niet vergis hebben particuliere beleggers 1 jaar lang van deze taks kunnen "genieten".
Aandelen moesten toen minimum 6? maanden aangehouden worden voordat ze speculatietaks vrij verkocht konden worden.
Het probleem voor de overheid, was dat de meerinkomsten van deze taks de lagere inkomsten op beurstransacties niet compenseerden.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash