Belasting op winst van bitcoin
TIP
Re: Belasting op winst van bitcoin
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
Die cash die niet overgeschreven is is niet relevant. Je realiseert geen meerwaarde op cash, wel op iets dat je verkoopt, en dat je later opnieuw verkoopt. Als je 1 miljoen BTC koopt en ze daarna opnieuw voor 1 miljoen BTC verkoopt, is er geen meerwaarde en dus ook geen belastbaarheid daar.
Ik denk dat je bedragen laag genoeg zijn om er niet van wakker te liggen.
Die cash die niet overgeschreven is is niet relevant. Je realiseert geen meerwaarde op cash, wel op iets dat je verkoopt, en dat je later opnieuw verkoopt. Als je 1 miljoen BTC koopt en ze daarna opnieuw voor 1 miljoen BTC verkoopt, is er geen meerwaarde en dus ook geen belastbaarheid daar.
Ik denk dat je bedragen laag genoeg zijn om er niet van wakker te liggen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Eigen ervaring sinds langere tijd. 3 Belgische banken geprobeerd, weigeren allemaal. Om maar één voorbeeld te geven: bnp paribas België. Probeer maar eens.zes schreef: ↑4 januari 2021, 10:02Waar vind je dat ergens terug?kierkegaard schreef: ↑4 januari 2021, 09:42 En ik hoop dat je je winst vlot weg krijgt van die exchange, want houdt er maar rekening mee dat zeer veel grootbanken inkomende en uitgaande overschrijvingen naar die exchanges hebben verbannen.
OP geeft ook aan dat alles nog op de exchange staat. Zolang dat het geval is, moet je niets aangeven.
-
- Full Member
- Contacteer:
Niks gezever, komende van iemand met waarschijnlijk veel meer ervaring.Roo schreef: ↑4 januari 2021, 19:08Wat een zever. Komende van iemand die ervaringen heeft met aan- en verkopen!kierkegaard schreef: ↑4 januari 2021, 09:42 En ik hoop dat je je winst vlot weg krijgt van die exchange, want houdt er maar rekening mee dat zeer veel grootbanken inkomende en uitgaande overschrijvingen naar die exchanges hebben verbannen.
En het volstaat om gewoon hier en daar eens op de fora van banken te gaan kijken. De meeste grootbanken hebben de overschrijvingen gebannen en wees maar zeker dat er nog zullen volgen. Feit.
https://nl.community.bnpparibasfortis.b ... -meer-4473
Laatst gewijzigd door kierkegaard op 5 januari 2021, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
En zelfs kraken geeft het zelf aan. Is dat ook 'gezever'? Ze geven op de website maar een 'tiny sample' (want ze willen hun klanten niet wegjagen natuurlijk) maar de lijst is zeer zeer lang.
https://support.kraken.com/hc/en-us/art ... -exchanges
https://support.kraken.com/hc/en-us/art ... -exchanges
-
- Full Member
- Contacteer:
Lol, een ruling aanvragen voor een paar honderd euro. Er gaat flink gelachen worden daar in de financietorenRoo schreef: ↑4 januari 2021, 23:23 Ruling zelf is gratis. De fiscalist die 'm moet opmaken rekent 200 tot 400 EUR per uur (die 500 EUR lijkt mij persoonlijk aan de hoge kant voor een fiscaal advocaat).
Als je niet zitten traden hebt lijkt het mij een investering als goede huisvader, dus belastingvrij. Ik zou het niet aangeven.

Kierkegaard, die link naar het BNP forum gaat specifiek over litebit. Ik ken het alvast niet. In dat geval, maar goed dat de bank tussenkomt. Ikzelf schrijf over vanaf een andere grootbank naar Binance, zonder issues. Dus overschrijvingen zijn zeker exchange afhankelijk en waarschijnlijk ook volgens ordegrootte van bedrag. Als je aangeeft naar welke exchange je hebt proberen overschrijven vanaf 3 banken, zijn we weer wat wijzer.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja, ik gaf maar lukraak een link. Surf maar eens verder op dat forum en je vindt tal van vragen. Hier een voorbeeld van kraken en coinbase: https://fr.community.bnpparibasfortis.b ... sible-3355 BNP paribas hield eerst vol dat er geen blokkering was (typisch front desk die niet weet wat compliance doet) maar heeft ondertussen gecommuniceerd dat ze effectief het verkeer met crypto exchanges hebben gestopt. Misschien glippen er nog een paar door de mazen van het net, maar met kraken kan het alleszins niet meer. Verder heb ik nog twee grootbanken gecheckt: zelfde verhaal.zes schreef: ↑5 januari 2021, 12:38 Kierkegaard, die link naar het BNP forum gaat specifiek over litebit. Ik ken het alvast niet. In dat geval, maar goed dat de bank tussenkomt. Ikzelf schrijf over vanaf een andere grootbank naar Binance, zonder issues. Dus overschrijvingen zijn zeker exchange afhankelijk en waarschijnlijk ook volgens ordegrootte van bedrag. Als je aangeeft naar welke exchange je hebt proberen overschrijven vanaf 3 banken, zijn we weer wat wijzer.
Er zijn er wél nog die het toelaten, maar ze zijn heel beperkt. Die blokkering bij BNP is ook vrij recent, als ik me niet vergis sinds begin dit jaar, voorheen kon het wel. De tendens is overal via compliance om het te schrappen - een kwestie van tijd. Kraken weet dat ook, ik heb ze al eens gecontacteerd en ze stellen (in sommige landen) vast dat er een brede blokkering is. Er is nochtans niks illegaals aan, maar veel van die grootbanken schrikt het gewoon af... En ze zijn sowieso niet de grootste crypto vrienden

-
- Full Member
- Contacteer:
Neen, staat los van het bedrag. Ik deed testen voor enkele euro's.zes schreef: ↑5 januari 2021, 12:38 Kierkegaard, die link naar het BNP forum gaat specifiek over litebit. Ik ken het alvast niet. In dat geval, maar goed dat de bank tussenkomt. Ikzelf schrijf over vanaf een andere grootbank naar Binance, zonder issues. Dus overschrijvingen zijn zeker exchange afhankelijk en waarschijnlijk ook volgens ordegrootte van bedrag. Als je aangeeft naar welke exchange je hebt proberen overschrijven vanaf 3 banken, zijn we weer wat wijzer.
-
- Full Member
- Contacteer:
En nog een artikel waarin een lijst wordt gemaakt van banken die bitcoin geblacklist hebben. Op dat moment al een lange lijst, incl. BNP, maar artikel is een jaar oud en de lijst is enkel gegroeid.
https://www.capital.fr/votre-argent/les ... es-1358960
https://www.capital.fr/votre-argent/les ... es-1358960
Oke dus geen zorgen maken, ook als ik mijn “2000€” bitcoin omzet in euro en terug overschrijf naar mijn rekening ?kierkegaard schreef: ↑5 januari 2021, 09:40Lol, een ruling aanvragen voor een paar honderd euro. Er gaat flink gelachen worden daar in de financietorenRoo schreef: ↑4 januari 2021, 23:23 Ruling zelf is gratis. De fiscalist die 'm moet opmaken rekent 200 tot 400 EUR per uur (die 500 EUR lijkt mij persoonlijk aan de hoge kant voor een fiscaal advocaat).
Als je niet zitten traden hebt lijkt het mij een investering als goede huisvader, dus belastingvrij. Ik zou het niet aangeven.![]()
-
- Full Member
- Contacteer:
Je gaf zelf al aan dat dit een 'goede huisvader' belegging was, in het kader van het normaal beheer van het privé vermogen, dus mijn inschatting zou zijn dat hiervoor geen aangifteplicht is.Kevke2 schreef: ↑5 januari 2021, 14:43Oke dus geen zorgen maken, ook als ik mijn “2000€” bitcoin omzet in euro en terug overschrijf naar mijn rekening ?kierkegaard schreef: ↑5 januari 2021, 09:40
Lol, een ruling aanvragen voor een paar honderd euro. Er gaat flink gelachen worden daar in de financietoren![]()