1 hypotheek voor 2 projecten - Kan dit?
TIP
1 hypotheek voor 2 projecten - Kan dit?
Hallo,
Graag had ik geweten of het mogelijk is om 1 hypotheek af te sluiten voor 2 projecten tezamen.
Zou toch een verschil zijn in kosten, enerzijds dossierkosten, maar ook notaris en hypotheekkosten.
Hieronder concrete cijfers:
2de verblijf: Lening 80.000 euro op 10 jaar
Kosten met betrekking tot krediet: €880 (registratierechten) + €2620 (Erelonen notaris en hypotheekkosten) = €3500
Opbrengsteigendom: Lening 275.000 euro op 15 jaar
Kosten met betrekking tot krediet: €1553 (registratierechten) + €4406 (Erelonen notaris en hypotheekkosten) = €5959
Combinatie
Hypotheek 355.000 euro (combinatie beiden)
Kosten met betrekking tot krediet: €2003 (registratierechten) + €4689 (Erelonen notaris en hypotheekkosten) = €6692
Verschil: (3500 + 5959) - 6692 = €2767
Opgelet: Voor te berekenen heb ik nergens kunnen stellen in de online tools dat het om 2 verschillende eigendommen ging.
Graag had ik geweten of het mogelijk is om 1 hypotheek af te sluiten voor 2 projecten tezamen.
Zou toch een verschil zijn in kosten, enerzijds dossierkosten, maar ook notaris en hypotheekkosten.
Hieronder concrete cijfers:
2de verblijf: Lening 80.000 euro op 10 jaar
Kosten met betrekking tot krediet: €880 (registratierechten) + €2620 (Erelonen notaris en hypotheekkosten) = €3500
Opbrengsteigendom: Lening 275.000 euro op 15 jaar
Kosten met betrekking tot krediet: €1553 (registratierechten) + €4406 (Erelonen notaris en hypotheekkosten) = €5959
Combinatie
Hypotheek 355.000 euro (combinatie beiden)
Kosten met betrekking tot krediet: €2003 (registratierechten) + €4689 (Erelonen notaris en hypotheekkosten) = €6692
Verschil: (3500 + 5959) - 6692 = €2767
Opgelet: Voor te berekenen heb ik nergens kunnen stellen in de online tools dat het om 2 verschillende eigendommen ging.
Re: 1 hypotheek voor 2 projecten - Kan dit?
Beste
Indien beide kredieten bij dezelfde bank en op zelfde tijdstip bij notaris beschreven worden, kan dit. Er wordt dan een hypotheekakte met eventuele bijkomende volmachtakte beschreven. In die hypotheekakte worden dan beide panden vermeld en dus dat ze bezwaard zijn met het vernoemde bedrag van de hypotheek.
Dit zal je idd besparen op erelonen, bijlagen en eventueel registratie. Hoeveel moet je aan de notaris vragen. Het is sowieso goedkoper.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In theorie wel, sommige banken zullen het doen, en andere houden het liever gesplitst..
Het zal ook wel zijn voor en nadelen hebben, afhangkelijk wat je later ooit met die panden gaat doen en de gevestigde hypotheek erop..
Het zal ook wel zijn voor en nadelen hebben, afhangkelijk wat je later ooit met die panden gaat doen en de gevestigde hypotheek erop..
Beste,
ik zit met hetzelfde vraagstuk; ik heb een tweede appartement gekocht, en ga het mijne verhuren:
Ik geraak er niet wijs uit.
Wat is het interessants, de kosten van handlichting etc in acht genomen. Behoud ik mijn woonbonus op het eerste pand?
Alvast bedankt voor jullie inzichten.
Mvg,
Olivier
ik zit met hetzelfde vraagstuk; ik heb een tweede appartement gekocht, en ga het mijne verhuren:
- Mijn bank KBC stelt voor een tweede lening aan 850€/maand (20j) naast de bestaande aan 625€/maand (nog 14j) 1475€/maand
- Immotheker maakt 1 nieuwe lening op 20 jaar voor de 2 appartementen aan 1342€/maand
Ik geraak er niet wijs uit.
Wat is het interessants, de kosten van handlichting etc in acht genomen. Behoud ik mijn woonbonus op het eerste pand?
Alvast bedankt voor jullie inzichten.
Mvg,
Olivier
Indien je opbrengsteigendom genoeg waarde heeft enkele hypotheek daarop nemen zou ik zeggen. Met je 2de verblijf doe je dan wat je wilt.