Rentecap
TIP
Rentecap
Misschien een vreemde vraag maar kun je je als particulier wapenen tegen een stijgende rente?
Nu de rente goedkoop staat, zou ik die ergens willen kunnen vastklikken voor de toekomst (denk bv. aan put/callopties bij aandelen).
Ik weet niet wat de toekomst brengt maar het zou verdomd handig zijn mocht ik de huidige rente (1,50% à 2%) kunnen vastklikken mocht ik bv. over pakweg 20 à 25 jaar beslissen een nieuwe eigendom (vastgoed) aan te kopen.
Nu de rente goedkoop staat, zou ik die ergens willen kunnen vastklikken voor de toekomst (denk bv. aan put/callopties bij aandelen).
Ik weet niet wat de toekomst brengt maar het zou verdomd handig zijn mocht ik de huidige rente (1,50% à 2%) kunnen vastklikken mocht ik bv. over pakweg 20 à 25 jaar beslissen een nieuwe eigendom (vastgoed) aan te kopen.
Re: Rentecap
Uit een informatiesessie van Binck Bank:

Ik breid dit nog uit naar: obligaties/aandelen van vastgoedportefeuilles (oa Xior), alle mogelijke (bit)coinsgoud, vastgoed, "inflation linkers" (een soort obligatie)

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zeker geen gewone obligaties kopen, deze zullen namelijk in waarde dalen als de rente stijgt.
In de praktijk zeer moeilijk voor partciluiere belegger, je zou short moeten gaan op belgische staatsobligaties.
Als je belgisch staatspapier bezit begin met dat te verkopen.
Heb er zelf ook naar gezocht bij de vorige herzieningen van mijn lening, gelukkig niet gedaan, want iets dat geld opbrengt als de intresten stijgen kost natuurlijk geld als ze dalen of stabiel blijven.
In de praktijk zeer moeilijk voor partciluiere belegger, je zou short moeten gaan op belgische staatsobligaties.
Als je belgisch staatspapier bezit begin met dat te verkopen.
Heb er zelf ook naar gezocht bij de vorige herzieningen van mijn lening, gelukkig niet gedaan, want iets dat geld opbrengt als de intresten stijgen kost natuurlijk geld als ze dalen of stabiel blijven.
Ik had het eigenlijk over de rentevoeten bij een hypothecaire lening. Kun je de huidige 'vaste' rente vastklikken? Mocht ik bv. tijdens mijn midlife plots beslissen om een appartement aan de kust of een chalet in de Ardennen te kopen, dat ik kan profiteren van de huidige lage rente.
Bij Mevr Leemans uw beste vriendin gaat dat zeker lukken.Kevva schreef: ↑1 maart 2021, 12:02 Ik had het eigenlijk over de rentevoeten bij een hypothecaire lening. Kun je de huidige 'vaste' rente vastklikken? Mocht ik bv. tijdens mijn midlife plots beslissen om een appartement aan de kust of een chalet in de Ardennen te kopen, dat ik kan profiteren van de huidige lage rente.
Estate Guru believer.
Als je huidige woning een hypotheeklening heeft dan kan je opteren voor een heropname van de hypotheek. Een hypothecaire inschrijving loopt altijd 30 jaar.Kevva schreef: ↑1 maart 2021, 12:02 Ik had het eigenlijk over de rentevoeten bij een hypothecaire lening. Kun je de huidige 'vaste' rente vastklikken? Mocht ik bv. tijdens mijn midlife plots beslissen om een appartement aan de kust of een chalet in de Ardennen te kopen, dat ik kan profiteren van de huidige lage rente.
Dat kun je doen maar dat is sowieso aan de rentevoeten die op dat moment van toepassing zijn. Ik heb dat gedaan. In mijn geval was de rente gelukkig voordeliger dan wanneer ik de intiële lening afsloot. Ik denk niet dat de banken gaan staan springen om je oude voordelige rentevoet te geven wanneer tegen dan de rentevoeten significant gestegen zullen zijn.
Je kunt de hypothecaire lening die je hebt afgesloten voor uw huis volgens mij dan ook niet gebruiken om een wederopname te doen voor het kopen van een appartement aan zee.
Je kunt de hypothecaire lening die je hebt afgesloten voor uw huis volgens mij dan ook niet gebruiken om een wederopname te doen voor het kopen van een appartement aan zee.