Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Luchtvervuiling met als gevolg duizenden doden elk jaar in België, luchtaandoeningen voor x% van de bevolking, energieverkwisting vanwege inefficiënte verbranding ?DeanThe2nd schreef: ↑21 maart 2021, 10:13 Wat was er mis met die oude platte diesels? Waar je zoetjes aan meer dan een miljoen kilometers mee bolde.
Heb je LED-verlichting bij je thuis of gebruik je nog gloeilampen, olielampen, ... ?
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ja, want er is een gigantisch overschot aan altijd beschikbare groene elektriciteit. Not.Umi schreef:
Luchtvervuiling met als gevolg duizenden doden elk jaar in België, luchtaandoeningen voor x% van de bevolking, energieverkwisting vanwege inefficiënte verbranding ?
Of jawel. Die heet ´kernenergie´. Maar die wil men ook niet meer. Nee, we ´evolueren´. We gaan gascentrales bijbouwen.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Als alle mensen altijd zo hadden geredeneerd was er nooit enige technologische vernieuwing of vooruitgang geweest en zaten we nu nog in het steentijdperk. Want wat was er mis met die werktuigen en wapens van steen? Daarmee ging het toch ook?
-
Timoootjex
- Hero Member

- Berichten: 661
- Lid geworden op: 26 feb 2020
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
We hebben conservatieven nodig maar toch ook veel progressieven.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 369
- Lid geworden op: 07 jan 2021
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
.
Laatst gewijzigd door amturingas op 21 maart 2021, 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Toen progressieve apen miljoenen jaren geleden uit de bomen kropen waren er ook conservatieve apen die dat maar niks vonden en het best goed vonden in de bomen. Gelukkig hebben de progressieven doorgezet.


-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 369
- Lid geworden op: 07 jan 2021
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ah, een kleine opmerking.
Strikt genomen hadden de progressieven geen verdienste in het verbeteren van de wereld. Ze deden enkel wat in hun aard lag.
Net zoals we de conservatieven niet kunnen verwijten dat ze de vooruitgang wilden tegenhouden. Ze deden enkel wat in hun aard lag.
Maar zoals Darwin perfect beschreven heeft: wie zich best kan aanpassen, die heeft meer kans op overleven. En zal op de duur ook overleven.
En wie zich minst kan aanpassen, verdwijnt op de duur.
En zo evolueert de wereld naar een hoger niveau.
Dat was met de apen zo. Zo is het nu ook met de mens.
Het gaat traag maar er is geen ontkomen aan.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ze zullen deze wagens ons promoten met alles en nog wat, maar de oplossing is het zeker niet!
Misschien tijdelijk voor ons en de volgende generatie, daarna zullen de, tot heden, armere regio's/werelden hier ook wel de nodige bezwaren amenderen.
Het is ook zoiets totaal kortzichtig, maar ja als je politici kan overtuigen (al dan niet met de nodige centen) kun je alles bekomen.
Misschien tijdelijk voor ons en de volgende generatie, daarna zullen de, tot heden, armere regio's/werelden hier ook wel de nodige bezwaren amenderen.
Het is ook zoiets totaal kortzichtig, maar ja als je politici kan overtuigen (al dan niet met de nodige centen) kun je alles bekomen.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Eén van die apen is waarschijnlijk je spiegelbeeld?amturingas schreef: ↑21 maart 2021, 14:50Ah, een kleine opmerking.
Strikt genomen hadden de progressieven geen verdienste in het verbeteren van de wereld. Ze deden enkel wat in hun aard lag.
Net zoals we de conservatieven niet kunnen verwijten dat ze de vooruitgang wilden tegenhouden. Ze deden enkel wat in hun aard lag.
Maar zoals Darwin perfect beschreven heeft: wie zich best kan aanpassen, die heeft meer kans op overleven. En zal op de duur ook overleven.
En wie zich minst kan aanpassen, verdwijnt op de duur.
En zo evolueert de wereld naar een hoger niveau.
Dat was met de apen zo. Zo is het nu ook met de mens.
Het gaat traag maar er is geen ontkomen aan.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 369
- Lid geworden op: 07 jan 2021
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Er is nog nooit iets gemaakt dat eeuwigdurend is.E10ne schreef: ↑21 maart 2021, 14:54 Ze zullen deze wagens ons promoten met alles en nog wat, maar de oplossing is het zeker niet!
Misschien tijdelijk voor ons en de volgende generatie, daarna zullen de, tot heden, armere regio's/werelden hier ook wel de nodige bezwaren amenderen.
Het is ook zoiets totaal kortzichtig, maar ja als je politici kan overtuigen (al dan niet met de nodige centen) kun je alles bekomen.
Ook elektrische wagens zullen maar een paar generaties meegaan.
Het zou trouwens de eerste keer in de geschiedenis zijn dat rekening gehouden wordt met de bezwaren van de armere regio's.
Maar ook hier geen nood: geen enkele beschaving is eeuwigdurend. Waarom zou de Vlaamse Beschaving eeuwigdurend zijn?
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Is er een beschaving in Vlaanderen?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Berichten: 7276
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik ben voor het openhouden van de recentste kerncentrales. (na afweging van voor & nadelen)Fakkel schreef: ↑21 maart 2021, 13:45Ja, want er is een gigantisch overschot aan altijd beschikbare groene elektriciteit. Not.Umi schreef:
Luchtvervuiling met als gevolg duizenden doden elk jaar in België, luchtaandoeningen voor x% van de bevolking, energieverkwisting vanwege inefficiënte verbranding ?
Of jawel. Die heet ´kernenergie´. Maar die wil men ook niet meer. Nee, we ´evolueren´. We gaan gascentrales bijbouwen.
![]()
Maar zelfs dan... Een gascentrale stoot een pak minder fijn stof uit dan de vloot ICE voertuigen. De concentratie fijn stof die ophoopt rond & op de openbare weg zal sterk dalen. Dus veel minder blootstelling aan hoge concentraties.
Het is trouwens een misvatting dat EV's op groene energie moeten rijden. Zolang het niet 100% kool is, stoot een EV massa's minder C02 uit, omdat een elektromotor 90% efficiënt is.
Vergeet niet dat de efficiëntie van een ICE bedroevend laag is. Voor een diesel (<2000rpm) zo'n 20-25% tank-to-wheel efficiëntie. (well-to-twheel dus nog véél lager)
Als heel België elektrisch zou rijden zou de elektriciteitsbehoefte met zo'n 15% stijgen bleek uit een studie (dacht van Elia). Nu verwacht men dat tegen 2030 zo'n +50% van de verkoop EV's zullen zijn. ( ik verwacht een pak meer), maar ook dan zullen er nog ICE-voertuigen rond de kerk rijden. Want is dat niet wat we 99,9% van de tijd doen?
btw, in 2018 importeerden we zo'n 25% van de energiebehoefte.. Omdat de kerncentrales in onderhoud waren.
We zullen in de toekomst moeten rekenen op onze buurlanden voor groene energie (oa UK, Denemarken)
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
1 containerschip verstookt 250.000L zware fuel per dag.
1 dieselauto ongeveer 2L (6L/100km, 33km/dag).
1 Boeing 737, 50L per minuut.
Ik vind dat weer zo´n voorbeeld van "we gaan een onkruidje plukken tussen de tegels van den oprit, maar dat gans onze tuin overwoekerd is, och ja, dan is ´t maar zo".
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/MSC_Bea ... 8.000%20pk.
https://www.btv-rotterdam.nl/16-faq-s/4 ... 0brandstof.
1 dieselauto ongeveer 2L (6L/100km, 33km/dag).
1 Boeing 737, 50L per minuut.
Ik vind dat weer zo´n voorbeeld van "we gaan een onkruidje plukken tussen de tegels van den oprit, maar dat gans onze tuin overwoekerd is, och ja, dan is ´t maar zo".
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/MSC_Bea ... 8.000%20pk.
https://www.btv-rotterdam.nl/16-faq-s/4 ... 0brandstof.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 369
- Lid geworden op: 07 jan 2021
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het is ook wel belangrijk dat je cijfers kunt interpreteren.Fakkel schreef: ↑21 maart 2021, 17:04 1 containerschip verstookt 250.000L zware fuel per dag.
1 dieselauto ongeveer 2L (6L/100km, 33km/dag).
1 Boeing 737, 50L per minuut.
Ik vind dat weer zo´n voorbeeld van "we gaan een onkruidje plukken tussen de tegels van den oprit, maar dat gans onze tuin overwoekerd is, och ja, dan is ´t maar zo".
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/MSC_Bea ... 8.000%20pk.
https://www.btv-rotterdam.nl/16-faq-s/4 ... 0brandstof.
In de wereld zijn er ongeveer 1,4 miljard voertuigen.
En 5400 containerschepen.
En zowat 30.000 vliegtuigen (passagier en cargo).
Nu, eigenlijk maakt deze discussie niets uit. Hoe sterk je ook probeert de evolutie tegen te houden, de molen van de vooruitgang maalt verder.
Laatst gewijzigd door amturingas op 21 maart 2021, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.


