Coronavaccinaties en de cijfers
Re: Coronavaccinaties en de cijfers
Ik kan het niet lezen wegens geen abonnement en mijn gratis beurten zijn al opgebruikt.
Het zou leuk zijn moest het ook zorgen voor enige onvruchtbaarheid bij het monster mens. Er loopt al genoeg vuiligheid rond.
Het zou leuk zijn moest het ook zorgen voor enige onvruchtbaarheid bij het monster mens. Er loopt al genoeg vuiligheid rond.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik vermoed dat het de bedoeling is om alle 65+ in te enten met Pfizer.
Naar analogie met de wzc en recent ook de assistentiewoningen (die niet fysiek verbonden zijn met een wzc).
Tenzij iemand weet heeft dat er toch al een 65+ (85+) in een vaccinatie-centrum AstraZeneca kreeg.
De reden is dat de effectiviteit bij 65+ hoger ligt met Pfizer dan met AstraZeneca.
Zowel wat hospitalisatie betreft (87% tov 80%)
als (en zeker) wat milde symptomatische covid betreft (94% tov 70%), weliswaar pas na 2de dosis Pfizer.
Men gaat evt. thuisvaccinatie voor 65+ specifiek met J&J doen, wat jammer is want dan wordt het voordeel van Pfizer hen ontnomen.
[J&J biedt wel de beste bescherming tegen milde Z-Afrik variant, nl. 50%]
Naar analogie met de wzc en recent ook de assistentiewoningen (die niet fysiek verbonden zijn met een wzc).
Tenzij iemand weet heeft dat er toch al een 65+ (85+) in een vaccinatie-centrum AstraZeneca kreeg.
De reden is dat de effectiviteit bij 65+ hoger ligt met Pfizer dan met AstraZeneca.
als (en zeker) wat milde symptomatische covid betreft (94% tov 70%), weliswaar pas na 2de dosis Pfizer.
Men gaat evt. thuisvaccinatie voor 65+ specifiek met J&J doen, wat jammer is want dan wordt het voordeel van Pfizer hen ontnomen.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 27 maart 2021, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Massa's !!spaarfreakje schreef: ↑27 maart 2021, 13:16
Meer AZ dan Pfizer. Ongeveer een verhouding 5 op 1.
Gewoon omdat er van AZ veel binnen was en van Pfizer weinig (in verhouding).
We draaien volle dagen op AZ voor 85+ de laatste weken.
Af en toe eens een beetje Pfizer.
Toen ik mijn vaccin ging halen zat het er vol oudjes. Ik vermoed dat de gemiddelde leeftijd een pak boven de 70 was. Die hebben ook allemaal AZ gekregen.spaarfreakje schreef: ↑27 maart 2021, 13:16 Ik vermoed dat het de bedoeling is om alle 65+ in te enten met Pfizer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jij haalt je cijfers wellicht uit de fase 3 studies (met 30.000 tot 40.000 proefpersonen, waarvan de helft placebo).spaarfreakje schreef: ↑27 maart 2021, 13:16 Ik vermoed dat het de bedoeling is om alle 65+ in te enten met Pfizer.
Maar ! Als je kijkt naar de real life data (op ongeveer een half miljoen gevaccineerde Schotten, dus niet alleen in de dagelijkse realiteit, maar ook nog eens op veel grotere aantallen !), dan zijn de resultaten anders.
4 weken na de eerste Pfizerprik is het risico op ziekenhuisopname door Covid 85 % gedaald.
4 weken na de eerste AZprik is het risico op ziekenhuisopname door Covid 94% gedaald.
In deze populatie kregen de hele ouden personen vooral AZ.
https://www.bmj.com/content/372/bmj.n523
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Er is al zeer beperkt begonnen met thuisvaccinatie. Huisartsen komen dan een paar geprepareerde spuiten halen in het vaccinatiecentrum, gevuld met wat dan voorradig is.
J&J zou uiteraard het gemakkelijkst en convenient zijn om thuis toe te dienen, maar soms wil men zo lang niet wachten.
J&J zou uiteraard het gemakkelijkst en convenient zijn om thuis toe te dienen, maar soms wil men zo lang niet wachten.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb het o.a. over dezelfde studie maar specifiek toegepast op 65+Charlesvdw schreef: ↑27 maart 2021, 15:27Jij haalt je cijfers wellicht uit de fase 3 studies (met 30.000 tot 40.000 proefpersonen, waarvan de helft placebo).spaarfreakje schreef: ↑27 maart 2021, 13:16 Ik vermoed dat het de bedoeling is om alle 65+ in te enten met Pfizer.
Maar ! Als je kijkt naar de real life data (op ongeveer een half miljoen gevaccineerde Schotten, dus niet alleen in de dagelijkse realiteit, maar ook nog eens op veel grotere aantallen !), dan zijn de resultaten anders.
4 weken na de eerste Pfizerprik is het risico op ziekenhuisopname door Covid 85 % gedaald.
4 weken na de eerste AZprik is het risico op ziekenhuisopname door Covid 94% gedaald.
De cijfers die jij citeert zijn gemiddelden over de hele populatie 18-80+.
In de eigenlijke studie (jij leest een journalistieke afdruk ervan) staat:
Dus die 94% AZ linken aan 'de hele ouden', is echt niet correct.when restricting the analysis to those aged ≥80 years 81%...
OK, wellicht voor een 70er dan 85%
Mijn punt is dat Pfizer toch een zeker voordeel heeft voor 65+
zeker wat betreft matige asymptomatische covid.
Die laatste cijfers heb ik van de site Hoge Gezondheidsraad en Domus Medica (huisartsen-vereniging).
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 27 maart 2021, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Hier eerder de mentaliteit : dat gaan we zo veel mogelijk vermijden of zo hard mogelijk beperken.R1150GS schreef: ↑27 maart 2021, 18:04 Er is al zeer beperkt begonnen met thuisvaccinatie. Huisartsen komen dan een paar geprepareerde spuiten halen in het vaccinatiecentrum, gevuld met wat dan voorradig is.
Wie thuis woont en totaal niet kan komen moet zeker nog even wachten.
Wie problemen heeft met vervoer wordt geholpen door een vrijwilliger te zoeken die die klus klaart voor een paar euro.
Er bestaan rolwagentaxis maar het is me niet opgevallen dat die al zouden gebruikt zijn.
-
- VIP member
- Contacteer:
De Moderna levering is -zoals gepland- reeds toegekomen: https://twitter.com/jorisvaesen/status/ ... 8258909193R1150GS schreef: ↑27 maart 2021, 08:00 Het is voorzien dat Moderna ook naar de vaccinactiecentrums gaat komen, maar eerst moeten de ziekenhuizen nog verder bediend worden. Er is nog een vrij grote Moderna levering op komst- 96,000 tegen het einde van deze maand. Ik geloof dat dat ongeveer voldoende zal zijn voor de 2de prik in die ziekenhuizen.
Daarna komt alles naar de vaccinatiecentrums
Eens proberen CN voor te zijn ;-)

Hier wordt het ook zoveel mogelijk beperkt, maar als het echt moet doen we (en de huisartsen natuurlijk) ons best. Deze week is er ook een test met een mobiel team.haelewyn schreef: ↑27 maart 2021, 18:51Hier eerder de mentaliteit : dat gaan we zo veel mogelijk vermijden of zo hard mogelijk beperken.R1150GS schreef: ↑27 maart 2021, 18:04 Er is al zeer beperkt begonnen met thuisvaccinatie. Huisartsen komen dan een paar geprepareerde spuiten halen in het vaccinatiecentrum, gevuld met wat dan voorradig is.
Wie thuis woont en totaal niet kan komen moet zeker nog even wachten.
Wie problemen heeft met vervoer wordt geholpen door een vrijwilliger te zoeken die die klus klaart voor een paar euro.
Er bestaan rolwagentaxis maar het is me niet opgevallen dat die al zouden gebruikt zijn.
rolwagentaxis heb ik al veel zien komen. Ook reguliere taxis, de stad betaald een gedeelte van de rit. Minder mobielen centrale ook al paar keer gezien, sommigen komen onder begeleiding van de bejaardenhelpster. Maar sommige mensen zijn langdurig bedlegerig, dan is er geen andere oplossing
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind bescherming tegen asymptomatige Covid als eindpunt minder belangrijk dan bescherming tegen hospitalisatie.spaarfreakje schreef: ↑27 maart 2021, 18:42Ik heb het o.a. over dezelfde studie maar specifiek toegepast op 65+Charlesvdw schreef: ↑27 maart 2021, 15:27
Jij haalt je cijfers wellicht uit de fase 3 studies (met 30.000 tot 40.000 proefpersonen, waarvan de helft placebo).
De cijfers die jij citeert zijn gemiddelden over de hele populatie 18-80+.
In de eigenlijke studie (jij leest een journalistieke afdruk ervan) staat:Dus die 94% AZ linken aan 'de hele ouden', is echt niet correct.when restricting the analysis to those aged ≥80 years 81%...
OK, wellicht voor een 70er dan 85%
Mijn punt is dat Pfizer toch een zeker voordeel heeft voor 65+
zeker wat betreft matige asymptomatische covid.
Die laatste cijfers heb ik van de site Hoge Gezondheidsraad en Domus Medica (huisartsen-vereniging).
Wat geeft het dat iemand een asymptotische Covidinfectie doet ? Hij/ zij is er dan per definitie niet ziek van. OK, hij/zij kan nog besmetting doorgeven, maar als de partner ook gevaccineerd is, maakt dat niet veel uit.
Bescherming tegen hospitalisatie vind ik belangrijker. En daar scoorde AZ zelfs beter dan Pfizer. Ondanks het feit dat, zoals in mijn link staat, bij de hele oude personen vooral AZ gegeven werd, en geen Pfizer. Aangezien immuniteit moeilijker op te wekken is bij ouderen, zou je dan ook verwachten dat daarom het beschermingspercentage van AZ lager zou zijn. En toch scoorden ze beter qua bescherming qua hospitalisatie.
Ik heb het laatste advies van de HGR(10/03/2021) nagekeken, en jouw voorkeur voor Pfizer bij ouderen vind ik er er nergens in terug.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik bedoelde 'matig symptomatische covid'.
Dus met een paar dagen koorts.
Soit.
Wellicht zal de voorkeur Pfizer of AZ of J&J eerder gevoelsmatig zijn maar dat speelt bij vaccinatie toch een zekere rol.
Pfizer en Moderna zijn 'synthetische' vaccins, terwijl AZ en J&J 'biologische' zijn.
Voor sommigen is dat ook al een element van persoonlijke voorkeur.
AZ beweerde eerst dat een halve 1ste dosis beter was dan een hele, wat niet eens weerhouden werd door EMA.
Hoe kan AZ, dat geen ervaring heeft in vaccin-productie, voor 20% van de prijs een vaccin produceren?
't Is maar dat ik Pfizer en hun studies meer vertrouw dan AZ...
Enne.... Jonhson is een gokker hé. Eerst met de Brexit, later herd-immunity, nu vaccinatie-strategie gebaseerd op 2de dosis na 12 weken, ook voor de Pfizers...
Tja?
Dus met een paar dagen koorts.
Soit.
Wellicht zal de voorkeur Pfizer of AZ of J&J eerder gevoelsmatig zijn maar dat speelt bij vaccinatie toch een zekere rol.
Pfizer en Moderna zijn 'synthetische' vaccins, terwijl AZ en J&J 'biologische' zijn.
Voor sommigen is dat ook al een element van persoonlijke voorkeur.
AZ beweerde eerst dat een halve 1ste dosis beter was dan een hele, wat niet eens weerhouden werd door EMA.
Hoe kan AZ, dat geen ervaring heeft in vaccin-productie, voor 20% van de prijs een vaccin produceren?
't Is maar dat ik Pfizer en hun studies meer vertrouw dan AZ...
Enne.... Jonhson is een gokker hé. Eerst met de Brexit, later herd-immunity, nu vaccinatie-strategie gebaseerd op 2de dosis na 12 weken, ook voor de Pfizers...
Tja?
De productieprijs van de vaccins loopt niet zo gek ver uiteen. Pfizer en Moderna verkopen met winst, AstraZeneca verkoopt aan breakeven (het eerste jaar althans). Ziedaar het prijsverschil.
De manier waarop het moet bewaard en vervoerd worden drijft m.i. zeker de prijs op van Pfizer vaccins.
-70 graden, Remember ?
-70 graden, Remember ?