ITSME
Re: ITSME
En hoe zit het met de bevestigings code ?Janmetvrees schreef: ↑30 juni 2020, 10:50 Ik probeer al een hele week een account te maken op itsme. Dat lukt nooit. Telkens eindigt dat met de mededeling 'indien de fout zich blijft voordoen, contacteer de klantendienst...'
Dat heb ik gisteren gedaan, en dan krijg je de boodschap 'al onze oproeplijnen zijn afgesloten, wegens de grote toevloed van oproepen' ...
Rare dingen
Estate Guru believer.
-
Janmetvrees
- Jr. Member

Ik heb inmiddels een gedetailleerde beschrijving van hen gekregen hoé je je moet registreren. En dat begint met de app te installeren op een smartphone. Je kan itsme dus niet gebruiken alleen op je pc.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Dat is het concept van itsme ... Weet je wel wat het is eigenlijk?Janmetvrees schreef: ↑1 juli 2020, 12:52 Ik heb inmiddels een gedetailleerde beschrijving van hen gekregen hoé je je moet registreren. En dat begint met de app te installeren op een smartphone. Je kan itsme dus niet gebruiken alleen op je pc.
-
Janmetvrees
- Jr. Member

nee, leg eens uit...?
Itsme is een authenticatiemiddel voor de federale overheid, en sommige andere diensten.
Dit wil zeggen: het laat je toe om in te loggen op bepaalde diensten.
Alternatieve authenticatiemiddelen zouden bv zijn: kaartlezer voor identiteitskaart, gebruikersnaam/wachtwoord, response/challenge-bakje van de bank, ...
Het concept van ItsMe werkt als volgt:
Je installeert een app op je gsm. Deze app is gekoppeld aan
Eens deze configuratie gebeurd is kan je nu eenvoudig inloggen op sites van de overheid (ook vanop je pc):
Dit wil zeggen: het laat je toe om in te loggen op bepaalde diensten.
Alternatieve authenticatiemiddelen zouden bv zijn: kaartlezer voor identiteitskaart, gebruikersnaam/wachtwoord, response/challenge-bakje van de bank, ...
Het concept van ItsMe werkt als volgt:
Je installeert een app op je gsm. Deze app is gekoppeld aan
- Jouw gsm-nummer
- Jouw identiteit (éénmalig te verifiëren bij instellen van de app)
- Jouw specifieke gsm
Eens deze configuratie gebeurd is kan je nu eenvoudig inloggen op sites van de overheid (ook vanop je pc):
- Je geeft je gsm-nummer in
- Er verschijnt een melding op je gsm
- Je klikt op goedkeuren + geeft pincode in op je gsm
- Je bent nu ingelogd.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Hoe heb je dan de hele week geprobeerd een account aan te maken?
Het eerste dat Itsme vraagt om een account aan te maken is de app downloaden op je smartphone met internetverbinding.
Wat je gisteren om 10:52 trouwens zelf al aangaf.
Belangrijke opmerking: het is niet van de federale overheid en is een privé bedrijf. Het is een initiatief en eigendom van de ING, BNPPF, KBC, Belfius, Proximus, Orange en Telenet.
Je kan er wel mee aanmelden op de diensten van de federale overheid naast aanmelden op banken en andere diensten die vaak vereisen om zeker te zijn met wie ze te maken hebben (verzekeraars, energieleverancier,...).
De operatoren zorgen voor de hardware veiligheid omdat itsme is gelinkt aan je SIM kaart, de banken zorgen voor de KYC (know your customer). Om itsme te activeren kan je gebruikmaken van de kaart en kaartlezer van de bank (omdat zij zekerheid zijn dat jij jij bent) of je kan gebruikmaken van de eID (maar in principe kan iedereen een eID uitlezen).
- WildeHilde
- Newbie

- Contacteer:
Je moet wel cookies toestaan op je smartphone,
Ik had initieel ook een probleem daarmee.
Ik had initieel ook een probleem daarmee.
En wat als je GSM gestolen wordt ?
Zelfde principe als een bankkaart of identiteitskaart: je kan ItsMe van op afstand deactiveren, en ItsMe is met een pincode beveiligd.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Alleen doe je dit niet via cardstop maar via https://my.itsme.be/nl/block
Maar gelijkaardig aan je kaart heeft het een beveiliging en x aantal keer fout en je account wordt geblokkeerd.
itsme heeft echter ook vingerafdruk mogelijkheden. Of die gebruikt mogen worden is afhankelijk van wat je wilt doen (inloggen is vaak met vingerafdruk, maar betalingen tekenen vaak niet).
Moest iemand je toestel stelen en een vinger toevoegen aan je Android of iPhone zal itsme automatisch de functie vingerafdruk uitschakelen.
Je kan uiteraard ook kiezen om geen vingerafdruk te kiezen.
Maar gelijkaardig aan je kaart heeft het een beveiliging en x aantal keer fout en je account wordt geblokkeerd.
itsme heeft echter ook vingerafdruk mogelijkheden. Of die gebruikt mogen worden is afhankelijk van wat je wilt doen (inloggen is vaak met vingerafdruk, maar betalingen tekenen vaak niet).
Moest iemand je toestel stelen en een vinger toevoegen aan je Android of iPhone zal itsme automatisch de functie vingerafdruk uitschakelen.
Je kan uiteraard ook kiezen om geen vingerafdruk te kiezen.
Harde schijf op pc vervangen...
Itsme werkte niet meer en heb drie keer tevergeefs mijn paswoord moeten ingeven, daarna herinitialiseren.
Ik had geen idee dat dat ook mee gelinkt was.
Itsme werkte niet meer en heb drie keer tevergeefs mijn paswoord moeten ingeven, daarna herinitialiseren.
Ik had geen idee dat dat ook mee gelinkt was.
De bedoeling is uiteraard dat wanneer men bvb je PC zou stelen men niet eenvoudigweg het certificaat kan overzetten naar een andere PC en vanaf daar gebruiken om in te loggen in je bank. Bepaalde eigenschappen van je PC zitten dus versleuteld in je certificaat (mac adres, CPU id, hdd id,..).
Itsme kende een heel moeilijke start, maar het is ondertussen een (relatief) veilige en toch gebruiksvriendelijke oplossing gebleken om in te loggen op diverse platformen waar anonimiteit niet gewenst is (mutualiteiten, banken, belastingen, sociaal secretariaat,...).
ITSME is supergemakkelijk. Werkt ook perfect vanuit het verre buitenland.
Maar ik heb me wel al afgevraagd of het ook diefstalproof is. Wat als je smartphone gestolen wordt? Je code met 5 cijfers is dan de enige beveiliging die er nog is. Hoe veilig is dat?
Bij de meeste websites moet je nu een ingewikkeld paswoord verzinnen (letters, cijfers, upper-lowercase, speciale tekens,...). Waarom volstaan hier 5 cijfertjes?
Maar ik heb me wel al afgevraagd of het ook diefstalproof is. Wat als je smartphone gestolen wordt? Je code met 5 cijfers is dan de enige beveiliging die er nog is. Hoe veilig is dat?
Bij de meeste websites moet je nu een ingewikkeld paswoord verzinnen (letters, cijfers, upper-lowercase, speciale tekens,...). Waarom volstaan hier 5 cijfertjes?