€ 240 aan roerende voorheffing op dividenden op aandelen te recupereren
TIP
€ 240 aan roerende voorheffing op dividenden op aandelen te recupereren
Hallo,
Via de aangifte personenbelasting is het mogelijk om tot € 240 aan roerende voorheffing op dividenden op aandelen te recupereren.
Mijn vraag is: is dit een echte terugbetaling of kan het alleen maar afgetrokken worden van de inkomen?
In andere woorden, als men geen inkomen heeft en dus geen belasting betaalt (en dus geen aftrek mogelijk), wordt men dan echt terugbetaald van deze €240?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Via de aangifte personenbelasting is het mogelijk om tot € 240 aan roerende voorheffing op dividenden op aandelen te recupereren.
Mijn vraag is: is dit een echte terugbetaling of kan het alleen maar afgetrokken worden van de inkomen?
In andere woorden, als men geen inkomen heeft en dus geen belasting betaalt (en dus geen aftrek mogelijk), wordt men dan echt terugbetaald van deze €240?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Re: € 240 aan roerende voorheffing op dividenden op aandelen te recupereren
Strikvraag. indien men geen inkomen heeft kan men àlle roerende voorheffing onder het belastingsvrije minimum terugvragen 

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ja, maar dan gaat het niet om 240 euro, maar mogelijk zelfs om veel grotere bedragen, en die moeten dan in een ander vakje worden aangegeven.
Voorheffing is maar "voorheffing" als je dat wil.
Ze is maar "bevrijdend" als je dat wil.
Als je dat wil (als je uiteindelijke belasting lager is dan 30%) kan je al je roerende inkomsten aangeven in je inkomensbelasting. Je zal er dan belast op worden volgens een variabel percentage. Dit kan hoger of lager dan 30% zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Yep. Maar verwacht geen snelle terugbetaling. Dat duurt een jaar eer dat op uw rekening zal staan.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Als je zoveel roerende inkomsten aangeeft dat je boven 30% zou komen, wordt je belasting toch beperkt tot de bevrijdende RV van 30%. Op die inkomsten moet je ook geen gemeentebelastingen betalen.Als je dat wil (als je uiteindelijke belasting lager is dan 30%) kan je al je roerende inkomsten aangeven in je inkomensbelasting. Je zal er dan belast op worden volgens een variabel percentage. Dit kan hoger of lager dan 30% zijn.
- WildeHilde
- Newbie
- Contacteer:
Ja ,ik moest een lijst voorleggen en de fiscus heeft lijst-attest van de bank niet aanvaard omdat ik de echtheid niet kan bewijzen zegt de ambtenaar aan telefoon.Ik kan dat nagemaakt hebben in excel.Daarenboven zegt hij ontbreken er enkele
details in dat bankattest zoals wat is de amerikaanse voorheffing voor een betreffend aandeel.
De bank reageert zelfs niet meer op mijn vraag om duidelijkheid.
details in dat bankattest zoals wat is de amerikaanse voorheffing voor een betreffend aandeel.
De bank reageert zelfs niet meer op mijn vraag om duidelijkheid.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Normaal heb je van elke uitbetaling een statement (typisch PDF file) van je bank/broker met daarop de afgehouden *Belgische* RV.
Dat is wat je nodig hebt voor de fiscus. Met een Excel file moet je uiteraard niet afkomen.
Ik voeg dat statement (of die statements) trouwens direct toe als bijlage (ook al hoeft dat niet) bij mijn belastingaangifte.
Dat is wat je nodig hebt voor de fiscus. Met een Excel file moet je uiteraard niet afkomen.
Ik voeg dat statement (of die statements) trouwens direct toe als bijlage (ook al hoeft dat niet) bij mijn belastingaangifte.
- WildeHilde
- Newbie
- Contacteer:
En dan zegt die ambtenaar dat het statement/pdf.file niet echt is !
Je hebt dat nagemaakt zegt hij.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Als hij zegt dat de documenten van de bank niet echt zijn, moet hij dat bewijzen !
Als de documenten vals zijn, zal je een grote boete krijgen !
Als de documenten vals zijn, zal je een grote boete krijgen !
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dan zal hij daar een reden voor hebben. Vraag wat er nodig is als bewijs.WildeHilde schreef: ↑11 april 2021, 17:18 En dan zegt die ambtenaar dat het statement/pdf.file niet echt is !
Ik vind je uitleg trouwens ook vreemd.
"ik moest een lijst voorleggen en de fiscus heeft lijst-attest van de bank niet aanvaard"
Wat voor lijst moest je voorleggen ?
Wat voor een lijst-attest van de bank was dat ?
Als men bij een niet Belgisch aandeel RV betaald, mag men kiezen welke men recupeert of moet dit steeds de Belgische RV zijn?
Soms is de buitenlandse RV hoger dan de Belgische. (Als men niet aan het totaal van 240.00 € komt.)
Soms is de buitenlandse RV hoger dan de Belgische. (Als men niet aan het totaal van 240.00 € komt.)
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
Je kan van de Belgische staat enkel recuperen wat je aan de Belgische staat betaald hebt. Lijkt me logisch.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- WildeHilde
- Newbie
- Contacteer:
Het was een vraag om inlichtingen zoals dat noemt en die is er gekomen nadat mijn boekhouder vergeten was die aftrek
in te vullen en er een herziening/bezwaar ingevuld is.Een ambtenaar heeft me daarna tweemaal opgebeld en die vroeg
me zelfs tijdens het gesprek : een broker wat is dat ? En een gewone mens kan in België toch alleen maar een gemeenschappelijk fonds kopen ? ..
in te vullen en er een herziening/bezwaar ingevuld is.Een ambtenaar heeft me daarna tweemaal opgebeld en die vroeg
me zelfs tijdens het gesprek : een broker wat is dat ? En een gewone mens kan in België toch alleen maar een gemeenschappelijk fonds kopen ? ..