aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
+1. Het verschil in rentevoet is te klein tussen alle banken. Je zal dus inderdaad meer voordeel doen met vrije brandverzekering en SSV, zoals hierboven gezegd.
Je kan altijd nieuwe rentevoeten aanvragen bij je huidige bank en eventueel andere banken. Als je de berekening hier maakt, moet je wel rekening houden met het feit dat als je naar een andere bank gaat je hoogstwaarschijnlijk je woonbonus verliest. Je zal ook opnieuw dossierkosten betalen en een brandverzekering en SSV moeten nemen. Hoogstwaarschijnlijk zal het dus bij je huidige bank goedkoper blijven (eveneens omdat je geen nieuwe hypothecaire inschrijving zal moeten nemen) en dat zal je bank ook weten. Ik vermoed dan ook dat het nog wat vroeg is om te herfinancieren, tenzij je in tussentijd veel kapitaal hebt gespaard?Bae1 schreef: ↑28 april 2021, 07:41 Afgesloten in 2019;
€265.000, Q70%, 25jaar, 15/5/5
1,63% rentevoet (JKP 2.24%)
SSV 2x 100% 16j : €221 + €264 /jaar
Brandverzekering : €368/jaar
Dossierkosten : €500
Ik denk dat dit destijds geen slechte deal was, maar vanaf welk punt zou het lonen om dit te laten herzien?
Steek eens wat cijfers in https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.htmlBae1 schreef: ↑28 april 2021, 07:41 Afgesloten in 2019;
Ik denk dat dit destijds geen slechte deal was, maar vanaf welk punt zou het lonen om dit te laten herzien?
Zie je wat de kosten zijn van herfinanciering bij zelfde/nieuwe bank,
en met wat proberen kan je vinden hoeveel lager intrestvoet moet zijn bij huidige/nieuwe bank om die kosten te overwinnen
Herfinanciering is geen probleem voor woonbonus, zelfs bij andere bank.
Bedankt voor jullie feedback. Net ook nieuws ontvangen dat KBC niet meer kan zakken.
SSV gezien over 25 jaar is tussen KBC en DVV al een 5000 euro verschil idd. Als ik DVV bekijk in vergelijking met bv een CARDIFF SSV, dan is DVV nog steeds goedkoper op de eindrit... Ik vermoed dat een iets goedkopere brandverzekering dit verschil amper zal compenseren.
De hypothecaire inschrijving is op hetzelfde pand maar met een andere begunstigde.
Op het fiscaal attest van de nieuwe lening staat ook vermeld dat het om een herfinanciering gaat met de details van de oude lening.
Het is de oorspronkelijke lening die bepaalt in welk stelsel je valt. Een herfinanciering verandert daar niks aan.
Op het fiscaal attest van de nieuwe lening staat ook vermeld dat het om een herfinanciering gaat met de details van de oude lening.
Het is de oorspronkelijke lening die bepaalt in welk stelsel je valt. Een herfinanciering verandert daar niks aan.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Uw huidige variabele lening is nog steeds een goede deal als je die vergelijkt met het huidig aanbood voor 15/5/5 aan voordeeltarief van Belfius en Argenta. Het is zelfs zo dat uw variabele lening voor de resterende looptijd zelfs lager is dan de vaste lening aan het voordeeltarief. Mogelijk heb je wel nog onderhandelingsmarge.Bae1 schreef: ↑28 april 2021, 07:41 Afgesloten in 2019;
Momenteel zijn de vaste leningen goedkoper dan de variabele leningen. Daarom zou ik niet van variabele formule veranderen of voor een nieuwe variabele lening kiezen.
Maak inderdaad een aantal simulaties op spaargids en vraag een aantal vrijblijvende offertes bij uw bank en andere banken op. Uw bank zal niet het beste aanbod doen omdat zij weten hoeveel een overstap naar een andere bank kost. Kijk vooral naar de rente die je in totaal kan uitsparen.
Herfinanciering wordt beschouwd als voortzetting oorspronkelijke lening:
https://www.vlaanderen.be/geintegreerde ... 974cbd40f3
Je kan zelfs verhuizen en bestaande lening/woonbonus behouden via pandwissel (andere vraag op bovenstaande link)
Gezinnen met bestaande woonbonus = veel kiezers die men het leven niet zuur wil maken...
Dan lijkt DVV inderdaad een goede keuze voor je. SuccesWesD schreef: ↑28 april 2021, 11:22Bedankt voor jullie feedback. Net ook nieuws ontvangen dat KBC niet meer kan zakken.
SSV gezien over 25 jaar is tussen KBC en DVV al een 5000 euro verschil idd. Als ik DVV bekijk in vergelijking met bv een CARDIFF SSV, dan is DVV nog steeds goedkoper op de eindrit... Ik vermoed dat een iets goedkopere brandverzekering dit verschil amper zal compenseren.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ondertussen bij heel wat banken langs geweest of per mail alles geregeld met volgende resultaat. Lening op 25 jaar, 330 000 leenbedrag. Gestart op 1,38% - nu zitten we op 1,18% bij Belfius:
- Verplichte loondomiciliëring
- Brandverzekering
- SSV (elk 75% - niet-rokers - eenmalige premie samen 6 500 euro, maar die gaan we toch jaarlijks betalen)
Beobank geraakt aan 1,25% na wat inspanningen, Fortis kan niet lager zakken. KBC doet nog een inspanning, maar ik betwijfel of ze in de buurt gaan komen hiervan. We staan dus op het punt om te tekenen bij Belfius.
- Brandverzekering
- SSV (elk 75% - niet-rokers - eenmalige premie samen 6 500 euro, maar die gaan we toch jaarlijks betalen)
Beobank geraakt aan 1,25% na wat inspanningen, Fortis kan niet lager zakken. KBC doet nog een inspanning, maar ik betwijfel of ze in de buurt gaan komen hiervan. We staan dus op het punt om te tekenen bij Belfius.
Welke quotiteit hebben jullie? Wij blijven hangen op 1.32%, maar wel met een leenbedrag van 302.000... Komt qua interesten een beetje overeen. 

Momenteel ook in onderhandeling voor een lening. Kredietwaarde €390.000 met Q < 0.80 over 20 tot 25 jaar.
Beste tarief momenteel bij KBC met 1.08 % vast aan 22 jaar, bij de rest van de banken schommelde dit telkens rond de 1.30 %.
Daarnaast nog precies het meest interessant voor ons - het VLK systeem van Argenta. Dit zorgt ervoor dat we € 390.000 kunnen lenen op 20 jaar maar wel een zwaardere last per jaar naarmate de jaren vorderen (dit lijkt ons haalbaar) met 15/5.
Uiteindelijke rente komt zo op hetzelfde uit als KBC in worst case berekening van variabele rentevoet, maar SSV bij Argenta komt in de long run een stuk goedkoper uit - voorstel dat brandverzekering is nog in opmaak bij KBC maar verwacht hier ook dat Argenta goedkoper zit.
Binnenkort nog naar ING, maar zijn alvast redelijk content met de voorstellen die we tot nu toe krijgen. Het systeem van Argenta zorgt er natuurlijk wel voor dat het 'uitspelen' minder wordt.
Beste tarief momenteel bij KBC met 1.08 % vast aan 22 jaar, bij de rest van de banken schommelde dit telkens rond de 1.30 %.
Daarnaast nog precies het meest interessant voor ons - het VLK systeem van Argenta. Dit zorgt ervoor dat we € 390.000 kunnen lenen op 20 jaar maar wel een zwaardere last per jaar naarmate de jaren vorderen (dit lijkt ons haalbaar) met 15/5.
Uiteindelijke rente komt zo op hetzelfde uit als KBC in worst case berekening van variabele rentevoet, maar SSV bij Argenta komt in de long run een stuk goedkoper uit - voorstel dat brandverzekering is nog in opmaak bij KBC maar verwacht hier ook dat Argenta goedkoper zit.
Binnenkort nog naar ING, maar zijn alvast redelijk content met de voorstellen die we tot nu toe krijgen. Het systeem van Argenta zorgt er natuurlijk wel voor dat het 'uitspelen' minder wordt.
Laatst gewijzigd door HAKE op 29 april 2021, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij ons volgde KBC wel altijd Belfius en ging er telkens onder. We hebben uiteindelijk getekend bij Belfius aan 0,85%. KBC beweerde telefonisch toen we meedeelden met Belfius in zee te gaan dat ze daar ook nog onder konden. KBC deed echter moeilijker met het bewijzen van eigen middelen en was ietsje duurder in verzekeringen dan Belfius. Dus vergelijk ook zeker de randvoorwaarden.MusicGamer schreef: ↑29 april 2021, 08:43 Ondertussen bij heel wat banken langs geweest of per mail alles geregeld met volgende resultaat. Lening op 25 jaar, 330 000 leenbedrag. Gestart op 1,38% - nu zitten we op 1,18% bij Belfius:
- Brandverzekering
650.000 geleend voor nieuwbouw (waarvan klein gedeelte als hypothecaire inschrijving)
25 jaar
Vaste rentevoet 1,15%
Geen verplichting tot SSV
Belfius bank
25 jaar
Vaste rentevoet 1,15%
Geen verplichting tot SSV
Belfius bank
-
- Newbie
- Contacteer:
KBC heeft echt geprobeerd, maar komt niet lager dan 1,28. Ook Fortis kan niet echt lager dan dat. SSV was bij KBC ook wel (aanzienlijk duurder), dus op dat vlak scoort Belfius ook wel goed. Beobank heeft ons net wel weten te verrassen: 1,15% - SSV op 75% voor beiden samen 325 euro per jaar (ik heb het nagevraagd - maar gaat waarschijnlijk wel om SSV op 2 hoofden - hier weet ik écht niet goed of op 2 hoofden interessant is of niet, dus daar twijfel ik nog...). Er komt nu nog een finaal voorstel van Belfius - gevoelsmatig zou ik ook voor hen kiezen. Van in het begin mooi voorstel en ook heel professioneel geholpen, duidelijk advies, ook fiscaal (want: externe herfinanciering + hypotheekwissel voor een nog te bouwen niewbouw, daar moeten zelfs de fiscale diensten blijkbaar wel eens over nadenken).
Quotiteit zit wel goed: bouwgrond (160k) volledig zelf gefinancierd. Ook nog ca. 20k van het bouwbudget dat we zelf financieren.
Quotiteit zit wel goed: bouwgrond (160k) volledig zelf gefinancierd. Ook nog ca. 20k van het bouwbudget dat we zelf financieren.