Maaltijdcheques "witwassen"
Re: Maaltijdcheques "witwassen"
Ik 61%David_DeWa schreef: ↑7 mei 2021, 11:57Ik heb geen maaltijdcheques.
Ik bied 60% om ze over te kopen.![]()

-
- Verbannen Gebruiker
65%, echte euro's geen bitcoins.
-
- Verbannen Gebruiker
Over welk fake geld heb je het?Henkie1984 schreef: ↑7 mei 2021, 12:38 Dienstprestatie 8,1184% om fake geld te printen. Elke maand schiet ik bijna uit mijn stoel als ik dat zie op de factuur.
Maaltijdcheques kunnen het niet zijn. Dat is een legitiem betaalmiddel.
-
- VIP member
- Contacteer:
Oke ik zal het volgende maand aan de bank geven om mijn hypotheek te betalen. Of het zijn "euro's" en een legitiem betaalmiddel dus ik zal ze uitgeven in een nederlandse supermarkt. Of laat ik ze uit te muur trekken om onder mijn kussen te leggen!David_DeWa schreef: ↑7 mei 2021, 13:58Over welk fake geld heb je het?Henkie1984 schreef: ↑7 mei 2021, 12:38 Dienstprestatie 8,1184% om fake geld te printen. Elke maand schiet ik bijna uit mijn stoel als ik dat zie op de factuur.
Maaltijdcheques kunnen het niet zijn. Dat is een legitiem betaalmiddel.
Je betaald geen 8.1184% aan de bank om je euro's om te zetten naar euro's die ik in specifieke winkels kan uitgeven aan specifieke goederen. Of de bank beslist dat je geld een houdbaarheidsdatum heeft. Waar gaat dit over?
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, als je loon wordt uitbetaald in euro werd er heel wat meer afgehouden dan 8%.Henkie1984 schreef: ↑7 mei 2021, 15:22 Oke ik zal het volgende maand aan de bank geven om mijn hypotheek te betalen. Of het zijn "euro's" en een legitiem betaalmiddel dus ik zal ze uitgeven in een nederlandse supermarkt. Of laat ik ze uit te muur trekken om onder mijn kussen te leggen!
Je betaald geen 8.1184% aan de bank om je euro's om te zetten naar euro's die ik in specifieke winkels kan uitgeven aan specifieke goederen. Of de bank beslist dat je geld een houdbaarheidsdatum heeft. Waar gaat dit over?
Je kan er ook altijd voor kiezen om de cheques, voor jou blijkbaar totaal onbruikbaar, te weigeren of weg te schenken. Of met je werkgever te gaan onderhandelen en je volledig te laten uitbetalen in euro's. Uiteraard met de nodige afhoudingen.
Toegegeven je bent inderdaad een pechvogel. Jij bent die uitzondering die uitsluitend in Nederlandse supermarkten zijn maaltijden aankoopt en wiens loon in euro zo laag is dat het onvoldoende hoog is om er zijn hypotheek volledig mee te betalen.
Er word je nochtans een uitweg geboden: gegadigden genoeg om je cheques tegen een prijsje over te kopen. Kan je alsnog met de opbrengst je hypotheek betalen of in Nederland gaan shoppen.
Mogelijkheden genoeg dus.
Het enige wat je niet echt zal helpen is op een internetforum wat te liggen klagen over je first world probleem.
Je moet toch toegeven dat er betere methoden zijn om de belastingsdruk te verminderen dan het uitgeven van deze zogenaamde legitieme betaalmiddelen, waar enkel Sodexo en andere uitgevers van zulke rommel beter worden.
De bedrijfslobby's hebben goed werk geleverd voor hun leden, ten nadele van de burger, die met zijn loon niet eens meer mag doen wat hij/zij wil.
Ik vraag me af wat politici krijgen in ruil voor het creëren van zulke absurde dingen.
Waarschijnlijk wat dikbetaalde zitjes in allerlei raden van bestuur.
De bedrijfslobby's hebben goed werk geleverd voor hun leden, ten nadele van de burger, die met zijn loon niet eens meer mag doen wat hij/zij wil.
Ik vraag me af wat politici krijgen in ruil voor het creëren van zulke absurde dingen.
mbbs schreef: ↑7 mei 2021, 17:03 Je moet toch toegeven dat er betere methoden zijn om de belastingsdruk te verminderen dan het uitgeven van deze zogenaamde legitieme betaalmiddelen, waar enkel Sodexo en andere uitgevers van zulke rommel beter worden.
Maaltijdcheques:
Bedrijven mogen hun cantines subsidiëren zodat er in die cantines goede (middag)maaltijden aan de werknemers (onder kostprijs) kunnen aangeboden worden.
Bedrijven die geen cantine subsidiëren mogen maaltijdcheques aanbieden zodat hun werknemers ook een "goede" maaltijd kunnen kopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Pech: niet over nagedacht! (over elektronische cheques, want aan seks geen gebrek).
In de "goeie ouwe" niet-elektronische-tijd kon dat nog gemakkelijk.
Zo verkocht ik vroeger elke maand mijn overtollige "Spaar & Pluk" cheques op 2deHands tegen een concurrentiele prijs (win-win en beide partijen tevreden).
Op het laatst ook alleen nog elektronisch en in mijn geval alleen nog bruikbaar in een schoenwinkel die intussen opgedoekt is.
Bestaat S&P eigenlijk nog altijd?
-
- Verbannen Gebruiker
Iedere methode om de belastingdruk te verminderen is een goede.mbbs schreef: ↑7 mei 2021, 17:03 Je moet toch toegeven dat er betere methoden zijn om de belastingsdruk te verminderen dan het uitgeven van deze zogenaamde legitieme betaalmiddelen, waar enkel Sodexo en andere uitgevers van zulke rommel beter worden.

Maar je moet in deze context wel niet uit het oog verliezen waarvoor een maaltijdcheque eigenlijk dient.
Het is geen vervanging van een deel van het loon maar een extra dat je werkgever de werknemer mag aanbieden.
Het is voor beiden een win-winsituatie. Dat sommige werknemers er in de loop van de tijd een andere betekenis aan zijn gaan geven is een ander verhaal.
Net zoals de salarisauto. Ik ken heel weinig werknemers die steen en been klagen omdat ze door de salarisauto nu niet meer vrij de auto van hun dromen kunnen kiezen. Het kot is eerder te klein als je er aan durft te raken.
Maar ook een salarisauto is een vergoeding waar de meeste werknemers en werkgevers beter van worden. Het staat je als werknemer altijd vrij een salarisauto te weigeren en met de werkgever te onderhandelen over meer loon in euro.
Dat in coronatijden mensen nog durven te zeuren over het voordeel van een maaltijdcheque begrijp ik al helemaal niet.
Je bedrijf zou er in het verleden maar voor gekozen hebben om een bedrijfsrestaurant ter beschikking te stellen en je nu thuiswerk te laten doen. Nu kan je met je maaltijdcheque tenminste thuis je eigen maaktijd daarmee nog betalen.
Mensen die altijd in het buitenland hun aankopen doen zijn uiteraard altijd benadeeld. Pech achtervolgt blijkbaar altijd dezelfde slachtoffers.
Nooit vergeten;
Al die mogelijke cheques die er zijn. Cafetaria-plannen. Bedrijfswagens.
Dat is loon dat buiten de sociale zekerheid valt, buiten het brutoloon. Het gaat niet meetellen voor de indexering. Het gaat niet meetellen voor het pensioen. Bij werkloosheid of als men op ziekenkas valt gaat men de vergoeding berekenen zonder de waarde van die extra-legale voordelen.
En het is ook minder stabiel. Bij mij op het werk is er in 2001 een beetje voordeel gestoken in een nep verplaatsingsvergoeding die vrijgesteld is. Dit via een bedrijfs CAO die nooit geregistreed is geweest. Was toen afgetoetst met door de werkgever juridisch dat het mocht. Niemand kan die nu nog vinden. De werkgever wil dat nu niet meer betalen. Het huidige managment was er toen niet bij en begrijpt het niet. Het is ook moeilijk te begrijpen. Het was kotterij van de hoogste orde om sociale lasten te ontwijken. Nu is er dicussie over. Als dat in het bruto-loon had gezeten had dat nooit kunnen gebeuren. Nu moet er gezien worden hoe het aan te pakken. Misschien naar de arbeidsrechtbank trekken. De CAO is dan wel vermist maar de werkgever betaalde 20 jaar het bedrag in kwestie.
Al die mogelijke cheques die er zijn. Cafetaria-plannen. Bedrijfswagens.
Dat is loon dat buiten de sociale zekerheid valt, buiten het brutoloon. Het gaat niet meetellen voor de indexering. Het gaat niet meetellen voor het pensioen. Bij werkloosheid of als men op ziekenkas valt gaat men de vergoeding berekenen zonder de waarde van die extra-legale voordelen.
En het is ook minder stabiel. Bij mij op het werk is er in 2001 een beetje voordeel gestoken in een nep verplaatsingsvergoeding die vrijgesteld is. Dit via een bedrijfs CAO die nooit geregistreed is geweest. Was toen afgetoetst met door de werkgever juridisch dat het mocht. Niemand kan die nu nog vinden. De werkgever wil dat nu niet meer betalen. Het huidige managment was er toen niet bij en begrijpt het niet. Het is ook moeilijk te begrijpen. Het was kotterij van de hoogste orde om sociale lasten te ontwijken. Nu is er dicussie over. Als dat in het bruto-loon had gezeten had dat nooit kunnen gebeuren. Nu moet er gezien worden hoe het aan te pakken. Misschien naar de arbeidsrechtbank trekken. De CAO is dan wel vermist maar de werkgever betaalde 20 jaar het bedrag in kwestie.
-
- Verbannen Gebruiker
Vooral niet vergeten dat als je werkgever je al die voordelen in loon moet uitkeren dat je netto niet hetzelfde gaat kunnen doen wat je nu wel kan doen met die extra legale voordelen.
Als hij al de moeite wil doen om je die extra's in geld uit te keren. Hij betaalt dan immers veel meer dan jij netto krijgt.
Ook niet vergeten dat de pensioenen geplafonneerd zijn. Vanaf een bepaald punt maakt het niet meer uit hoe hoog je brutoloon als werknemer is. Je hebt er geen voordeel meer mee bij de berekening van je pensioen.
De meeste werknemers hebben ook de hoogste netto koopkracht nodig in het begin van hun carrière, niet meer als ze op pensioen gaan.
Het is niet voor niets dat werknemers die geen of weinig extra legale voordelen krijgen, vooral geen salariswagen, daar door de band genomen nogal afgunstig en bitsig op reageren. Ik zie en hoor er weinig die blij zijn dat ze hun loon volledig in euro krijgen uitgekeerd en niet gedwongen worden aan die vervloekte maaltijdcheques en salariswagens te moeten meedoen.
En een bedrijf dat wat zit te foefelen met zijn CAO's als referentie gebruiken is nu ook weer geen doorslaggevend argument.
Uiteraard zou het beter zijn dat je netto van je loon evenveel zou overhouden dan je huidige loon + de extra voordelen.
Maar dat is nu eenmaal niet zo.
Wanneer ze dat afschaffen zullen er meer zijn die er in echte koopkracht op achteruitgaan dan echt vooruit.
Al de voorgestelde alternatieven, bv. cash for car en het mobiliteitsbudget, zijn ook geen succes geworden.
Als hij al de moeite wil doen om je die extra's in geld uit te keren. Hij betaalt dan immers veel meer dan jij netto krijgt.
Ook niet vergeten dat de pensioenen geplafonneerd zijn. Vanaf een bepaald punt maakt het niet meer uit hoe hoog je brutoloon als werknemer is. Je hebt er geen voordeel meer mee bij de berekening van je pensioen.
De meeste werknemers hebben ook de hoogste netto koopkracht nodig in het begin van hun carrière, niet meer als ze op pensioen gaan.
Het is niet voor niets dat werknemers die geen of weinig extra legale voordelen krijgen, vooral geen salariswagen, daar door de band genomen nogal afgunstig en bitsig op reageren. Ik zie en hoor er weinig die blij zijn dat ze hun loon volledig in euro krijgen uitgekeerd en niet gedwongen worden aan die vervloekte maaltijdcheques en salariswagens te moeten meedoen.

En een bedrijf dat wat zit te foefelen met zijn CAO's als referentie gebruiken is nu ook weer geen doorslaggevend argument.

Uiteraard zou het beter zijn dat je netto van je loon evenveel zou overhouden dan je huidige loon + de extra voordelen.
Maar dat is nu eenmaal niet zo.
Wanneer ze dat afschaffen zullen er meer zijn die er in echte koopkracht op achteruitgaan dan echt vooruit.
Al de voorgestelde alternatieven, bv. cash for car en het mobiliteitsbudget, zijn ook geen succes geworden.
Al die cheques en salariswagens, is allemaal fiscale koterij en korte termijn populisme.
Het houdt enkel de veel te dure belasting op arbeid in stand, werken is, als je naar de belastingsvoet kijkt, bijna een crimineel ding dat met hoge belastingen moet ontmoedigd worden.
Als er daar dan protest tegen komt, wordt er als zoethoudertje dan zo een cheque uitgevonden waar dan een beperkt aantal mensen, een beperkt aantal produkten kan mee kopen.
Een echte oplossing zou een verlaging van de belasting op arbeid zijn voor iedereen, ipv enkel voor een bepaald groepje.
Vb Ecocheque: een beperkt aantal mensen kan hiermee een beperkt aantal dingen kopen.
Als men echt wil nastreven dat mensen milieuvriendelijke dingen gaan kopen, verlaag dan de belasting (BTW) op die dingen,
Het houdt enkel de veel te dure belasting op arbeid in stand, werken is, als je naar de belastingsvoet kijkt, bijna een crimineel ding dat met hoge belastingen moet ontmoedigd worden.
Als er daar dan protest tegen komt, wordt er als zoethoudertje dan zo een cheque uitgevonden waar dan een beperkt aantal mensen, een beperkt aantal produkten kan mee kopen.
Een echte oplossing zou een verlaging van de belasting op arbeid zijn voor iedereen, ipv enkel voor een bepaald groepje.
Vb Ecocheque: een beperkt aantal mensen kan hiermee een beperkt aantal dingen kopen.
Als men echt wil nastreven dat mensen milieuvriendelijke dingen gaan kopen, verlaag dan de belasting (BTW) op die dingen,
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat we er allemaal wel ongeveer hetzelfde over denken.
In een democratie is een consensus meestal niet mogelijk, dus moet er gezocht worden naar een compromis.
Het gevolg daarvan zijn al die koterijen.
Begrijp me niet verkeerd: van mij mag het ook allemaal veel eenvoudiger.
Echter, sturing vanuit (een democratisch verkozen) overheid is denk ik wel nodig/zinvol.
In een democratie is een consensus meestal niet mogelijk, dus moet er gezocht worden naar een compromis.
Het gevolg daarvan zijn al die koterijen.
Begrijp me niet verkeerd: van mij mag het ook allemaal veel eenvoudiger.
Echter, sturing vanuit (een democratisch verkozen) overheid is denk ik wel nodig/zinvol.
Doet mij hier aan denken. 'Voor hetzelfde geld' Hoger bruto-loon versus extra legale voordelen.
https://www.youtube.com/watch?v=ywAW8gLtRWI
https://www.youtube.com/watch?v=ywAW8gLtRWI
Interessante vergelijking.
Op het eerste zicht lijkt de fiscale koterij interessanter, maar als je alles in rekening brengt is het net omgekeerd.
En dan hebben ze nog geen rekening gehouden met de extra belasting, voordelen van alle aard die er nog moet afgetrokken worden bij de fiscale koterij case, en het feit dat je niet vrij bent om je loon te spenderen hoe je zelf wil.
Op het eerste zicht lijkt de fiscale koterij interessanter, maar als je alles in rekening brengt is het net omgekeerd.
En dan hebben ze nog geen rekening gehouden met de extra belasting, voordelen van alle aard die er nog moet afgetrokken worden bij de fiscale koterij case, en het feit dat je niet vrij bent om je loon te spenderen hoe je zelf wil.