cooperatieve aandelen
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: cooperatieve aandelen
Inderdaad. Ik zie die coop-aandelen als semi-bedrijfsobligaties en als deel van mijn BOND portefeuille. Het hogere risico dat ik neem, zie je gereflecteerd in een quasi gegarandeerde opbrengst van meer dan 3% netto per jaar (dankzij RV recup). Grootste gedeelte van mijn cash staat overigens op Medirect/Santander/Aion aan gemid. 0,85% rente, wat genen vette is. Mijn bond-etf’s doen het gewoon slecht.
Kleine toevoeging: ik geloof ook in een positieve ontwikkeling van de bankensector nu de rentes in de toekomst weer gaan stijgen. KBC is een van de gezondste banken van Europa. Argenta is klein maar scherp.
Kleine toevoeging: ik geloof ook in een positieve ontwikkeling van de bankensector nu de rentes in de toekomst weer gaan stijgen. KBC is een van de gezondste banken van Europa. Argenta is klein maar scherp.
Een aandeel als Tinc gedraagt zich ook eerder als een obligatie en het bruto dividend bedraagt rond de 4% maar wordt grotendeels als kapitaalvermindering uitgekeerd waar geen RV op is verschuldigd.troglodytes schreef: ↑17 mei 2021, 15:09 Inderdaad. Ik zie die coop-aandelen als semi-bedrijfsobligaties en als deel van mijn BOND portefeuille. Het hogere risico dat ik neem, zie je gereflecteerd in een quasi gegarandeerde opbrengst van meer dan 3% netto per jaar (dankzij RV recup). Grootste gedeelte van mijn cash staat overigens op Medirect/Santander/Aion aan gemid. 0,85% rente, wat genen vette is. Mijn bond-etf’s doen het gewoon slecht.
Zo zie ik het ook,ik gebruik tinc-care property invest en Gimv in plaats van obligaties.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik begrijp dit. Maar ik vind toch dat deze coop-aandelen iets veiliger zijn en iets meer op obligaties lijken dan deze opa-aandelen. Met name door de vaste koersvan 50eur/aandeel.
In volgorde van risico:
- staatsobligaties
- bedrijfsobligaties
- coop aandelen
- opa-aandelen zoals Tinc
- aandelen
In mijn hoofd behoren de eerste drie tot het Bond-gedeelte van mijn portefeuille. De laatste twee bij Stocks. Maar de grens is wazig. Ik kan ook voor beide kiezen maar voor mijn aandelen-gedeelte wil ik voor ‘echte’ aandelen gaan (zie mijn onderschrift).
In volgorde van risico:
- staatsobligaties
- bedrijfsobligaties
- coop aandelen
- opa-aandelen zoals Tinc
- aandelen
In mijn hoofd behoren de eerste drie tot het Bond-gedeelte van mijn portefeuille. De laatste twee bij Stocks. Maar de grens is wazig. Ik kan ook voor beide kiezen maar voor mijn aandelen-gedeelte wil ik voor ‘echte’ aandelen gaan (zie mijn onderschrift).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Beauvent doet nog eens een kapitaalsoproep.
https://www.beauvent.be/kapitaalsoproep_alpro
https://www.beauvent.be/kapitaalsoproep_alpro
Ik overweeg alvast wat aandelen bij te kopen ... nog een weekje om erover na te denken.Beauvent plant een kapitaalsoproep van € 2.500.000. Je kan intekenen op maximaal 10 aandelen van € 250, dus voor een maximum van € 2.500 per persoon. Coöperanten die al aandelen bezitten, kunnen bijkopen tot maximaal 25 aandelen.
“Werknemers van Alpro krijgen één week voorrang om mee te investeren in de kapitaalsoproep. Alle andere geïnteresseerden kunnen op dinsdag 9 november om 10u aandelen kopen.”
De vorige uitgifte was op een paar minuten tijd helemaal volgeschreven.
De vorige uitgifte was op een paar minuten tijd helemaal volgeschreven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok. En wat is je punt ?
Je gaat er een week over nadenken en dan net te laat komen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ziezo, ingeschreven ...
Vinden jullie Beauvent de moeite? Met hoeveel euro zitten jullie hierin? Risico's?
Ook net ingetekend om een beetje bij te kopen.
Tot hoeveel kopen jullie bij?
Is 2500eur totaal teveel? Kan dit makkelijk missen, maar wil het ook niet kwijt
(ivm risico)
Is 2500eur totaal teveel? Kan dit makkelijk missen, maar wil het ook niet kwijt

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Beauvent lijkt mij samen met EcoPower "de moeite", ja.
Ze investeren vooral zélf in projecten en voor mij is het investeren in "groene" energie ook een punt waardoor het rendement wat minder belangrijk is (maar moet wel redelijk zijn).
Andere coops doen enkel achtergestelde leningen, dat vind ik minder interessant.
Exacte bedrag vind ik zinloos, maar ik wil je wel meegeven dat met deze extra aankoop Beauvent nu zo'n 30% van al mijn coops bedraagt. Ik ben wel van plan om nog wat extra te diversifiëren wanneer de mogelijkheid zich aandient.
Al mijn coops samen zijn zo'n 5% van mijn totaal belegbaar vermogen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 9 november 2021, 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.