Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Rijkosten electrische voertuigen

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

Re: Rijkosten electrische voertuigen

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 21 juni 2021, 14:17

reteiP schreef: ↑21 juni 2021, 13:50 Uitzondering zijn natuurlijk de Tesla eigenaars die gratis kunnen superchargen
Het is een misvatting dat Tesla rijders gratis kunnen superchargen.
Het geldt ten eerste al niet voor ieder model en niet voor iedere eigenaar van een bepaald model.
Het is zelfs zo ingewikkeld geworden dat het te lang is om hier uit de doeken te doen.
En bij de rijders die wel (nog) kunnen Tesla superchargen zit dat gewoon verrekend in de aankoopprijs van hun model.
Samengevat heeft alleen een veelrijder die veel op autosnelwegen lange afstanden rijdt er misschien iets aan.
Wat interessanter is voor de (toekomstige) elektrische voertuig eigenaar is dat hij zal kunnen laden van zijn zelf opgewekte stroom van de PV panelen, hierdoor alle accijnzen en kosten doet 'verdwijnen'.
Zolang er geen zonnepanelen zijn die zelf benzine opwekken is hier dus geen vergelijk mogelijk zelfs.
Dat zou dan in de praktijk voor veel privé eigenaars van een elektrische auto ook wel eens kunnen tegenvallen.
De zonnepanelen moeten dan al genoeg overproductie genereren op het ogenblik dat je huishouden die energie niet
nodig heeft. Men moet dan ook al in de gelegenheid zijn om de auto op te laden tijdens de uren dat de zon voldoende schijnt.
En men moet de tijd hebben om traag te laden om de extra opgewekte capaciteit van de zonnepanelen tijdens een laadbeurt niet te overschrijden. Wanneer de zonnepanelen dan ook nog eens aan het net zijn aangesloten moet je nog oppassen dat j vanaf midden 2022 geen extra capaciteitskosten gaat genereren door te snel aan een relatief hoog vermogen te willen laden.

En voor de toekomstige rijders, vanaf het ogenblik dat rekeningrijden voor personenauto's zal worden toegepast maakt het niet echt meer uit hoeveel accijnzen en kosten er al dan niet op energiedragers worden aangerekend of hoe zuinig een auto is.

SMGGM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer SMGGM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door SMGGM » 21 juni 2021, 14:31

Voor mensen met een elektrische wagen is het haast verplicht om die te kunnen opladen bij je thuis. Een publieke (trage) laadpaal is ongeveer dubbel zo duur als thuis opladen (een snel lader is eerder bedoeld voor noodgevallen zoals lange afstanden en overigens niet goed voor je batterij om frequent te gebruiken).
Daarnaast zijn er al bepaalde ideeën gaande waarbij men de gebruiker extra wilt laten betalen indien een wagen opgeladen is en nog steeds op die plaats staat. Dit maakt dat als je je wagen om 6 uur na het werk op zo'n plaats zet dat je om middernacht je wagen zal mogen gaan verplaatsen.

Nope, als je thuis niet kan opladen, zou ik geen elektrische wagen overwegen.
Kan je thuis opladen zou ik sterk overwegen zonnepanelen te plaatsen. Dit in combinatie met thuiswerk zodat je overdag je wagen kan opladen (hopelijk met een slim huis zodat je de overtollige stroom van je panelen gebruikt om de wagen mee op te laden) lijkt mij de meest ideale situatie.
Deze constructie is natuurlijk enkel voor de mensen die het geld ervoor hebben (woning met privé oprit en het vermogen voor al die investeringen).

De overheid zal moeten oppassen om publieke laadpalen te gaan belasten want dat gaat men (alweer) de armere burger belasten die niet de luxe heeft van een (half)open bebouwing incl. zonnepanelen te bezitten.

molenveld
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer molenveld
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door molenveld » 21 juni 2021, 14:37

SMGGM schreef: ↑21 juni 2021, 14:31 Daarnaast zijn er al bepaalde ideeën gaande waarbij men de gebruiker extra wilt laten betalen indien een wagen opgeladen is en nog steeds op die plaats staat. Dit maakt dat als je je wagen om 6 uur na het werk op zo'n plaats zet dat je om middernacht je wagen zal mogen gaan verplaatsen.
Het klopt dat je bij sommige operatoren een bijkomend tarief betaalt als je blijft staan nadat de wagen volledig opgeladen is.
Je wagen hiervoor midden in de nacht moeten verplaatsen is er echter niet bij. Bv. bij BlueCorner is het "connectietarief" (een luttele 1 cent per minuut) alleen van toepassing van 8u tot 20u. Dus 's avonds je auto er plaatsen en 's morgens ophalen is OK.

David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 21 juni 2021, 14:39

SMGGM schreef: ↑21 juni 2021, 14:31 Voor mensen met een elektrische wagen is het haast verplicht om die te kunnen opladen bij je thuis.
Kleine nuancering: voor mensen met een elektrische wagen in Vlaanderen*/België...
In Noorwegen en de UK ondervinden ze dat probleem niet en dichter bij huis, in Nederland, meestal ook niet.

*Als je het geluk hebt in de omgeving van een nieuwe Lidl te wonen en er niet tegen opziet om daar regelmatig te gaan winkelen kan je tijdens je winkelbeurt daar telkens ook wel op een half uurtje een 100-120 km gratis bijladen.
Nope, als je thuis niet kan opladen, zou ik geen elektrische wagen overwegen.
Nog eens nuanceren: als je een elektrische salariswagen mag rijden, incl. laadkaart, en je gebruikt deze waar een salarisauto in de eerste plaats voor bedoeld was is het wel het overwegen waard.
Kan je thuis opladen zou ik sterk overwegen zonnepanelen te plaatsen. Dit in combinatie met thuiswerk zodat je overdag je wagen kan opladen (hopelijk met een slim huis zodat je de overtollige stroom van je panelen gebruikt om de wagen mee op te laden) lijkt mij de meest ideale situatie.
Maar in die situatie kan men zich wel gaan afvragen of je dan nog wel zelf een auto in (privé)bezit nodig hebt, laat staan meerdere per huishouden.

SMGGM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer SMGGM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door SMGGM » 21 juni 2021, 14:53

molenveld schreef: ↑21 juni 2021, 14:37 Het klopt dat je bij sommige operatoren een bijkomend tarief betaalt als je blijft staan nadat de wagen volledig opgeladen is.
Je wagen hiervoor midden in de nacht moeten verplaatsen is er echter niet bij. Bv. bij BlueCorner is het "connectietarief" (een luttele 1 cent per minuut) alleen van toepassing van 8u tot 20u. Dus 's avonds je auto er plaatsen en 's morgens ophalen is OK.
Het idee leeft al wel en wordt al actief toegepast. In de meeste gevallen evolueert het in negatieve zin voor de eindgebruiker en niet in positieve zin.
Dat je bij de Lidl gratis mag opladen is ook iets dat op termijn wel weg zal gaan (dat zijn lokkertjes en leuk om van te kunnen genieten maar ga er vanuit dat ze niet eeuwig duren).

Daarnaast, ik zou in theorie perfect mijn wagen kunnen opladen aan de parking van een treinstation als ik op het werk ben. Als mijn wagen dan na 5 uur vol is, kan ik moeilijk de trein nemen om mijn wagen 1 plaats te verzetten.
Een extra kostprijs (zelfs al is het 1 cent per minuut) is wel een extra kost die finaal je kostprijs per kWh nog meer de hoogte in jaagt.

Daarom zou ik er dus niet op willen wedden en het lot in de handen laten van de grillen van een publieke laadpaal. Privé kunnen opladen is voor mij dan verplicht om je te beschermen van de grillen van de markt. Je elektrische wagen heb je immers voor vele jaren en het kan soms wel zeer snel gaan met extra dingen te factureren. Als het dan gebeurt dan sta je daar. Wat ga je dan doen? Je wagen verkopen? Je zal je snel even hard in het zak gezet voelen als al die mensen die in 2020 nog zonnepanelen op hun dak hebben zitten leggen met het gedacht nog een terugdraaiende teller te hebben.

Wat betreft tankkaart (of laadkaart). Bij ons op het werk is de mogelijkheid er ook, maar mijn werk verkiest om op hun kosten een laadpaal bij je thuis te installeren. Indien die mogelijkheid niet bestaat om een laadpaal te plaatsten, wordt de kostprijs van de laadpaal als extra budget gezet voor publieke laadpalen (€1200 / 4 jaar = €300 / jaar extra voor publiek laden wat nu niet echt superveel is).

En dan nog niet vergeten al het onpraktische van het vertrouwen op een publieke laadpaal. Je komt thuis met 20% van je batterij en de laadpaal is bezet. Wat mag je doen? Elke 2 uur even teruggaan om te zien of de plaats vrij is gekomen? Je wagen 2 km verder parkeren en met je plooifiets naar huis rijden? In een stad (waar parking al zo schaars is) lijkt het mij niet onbestaand dat die plaatsen nu en dan wel eens "ingepikt" wordt door iemand die moet laden of lossen.
Dat is toch wel zeer stresserend leven lijkt mij.

David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 21 juni 2021, 15:43

Het zou natuurlijk ook een mooie optie zijn als (grote) werkgevers voldoende laadpalen voorzien op de parkings voor hun personeel. Dan heb je als werknemer (meestal 8 uur de tijd om bij te laden) ook nooit geen probleem meer om de elektrische auto voldoende geladen te houden.

Overigens kan ik je uitgangspunt ook wel volgen.
Zelf zou ik wonende en werkende in Vlaanderen ook nooit voor een elektrische salarisauto kiezen als er thuis geen eigen laadpaal kon voorzien worden.
Ik zou trouwens ook niet geneigd zijn van een salarisauto met verbrandingsmotor met tankkaart over te stappen naar een elektrische auto zonder laadkaart met dezelfde voordelen als een tankkaart (in se aan alle laadpalen binnen dezelfde regio gratis openbaar laden).

Gratis laden bij de Lidl zal waarschijnlijk geen eeuwigheid blijven duren. Niets is eeuwig. Maar ondertussen doen ze het toch maar al jaren. Het grootste voordeel vind ik trouwens niet dat het gratis is maar dat je tijdens het winkelen (je moet er toch zijn dus moet niet rondrijden en verliest geen tijd aan een laadpaal) aan een relatieve snelheid (DC50) kan bijladen. Tot tien keer sneller dan thuisladen.
Ik vermoed dat het voordeel van laden aan de Lidl niet zozeer zal verdwijnen omdat het niet meer gratis is maar eerder omdat de EV populairder zal worden en de laadpaal dan constant bezet zal zijn. Het voordeel dat in Vlaanderen een EV nog niet populair is brengt wel met zich mee dat de weinige laadpalen meestal nog vrij beschikbaar zijn voor wie al wel EV rijdt.

Voor een auto op eigen kosten zou ik sowieso nooit meer kiezen. En al heel zeker niet voor een elektrische auto.
Puur een verloren investering. Toch als je het kan vermijden.
Dan speelt het probleem ook niet dat je bij wijzigende voorwaarden je auto met verlies zou moeten verkopen.

Een beetje naast de kwestie maar mensen die in 2020 nog zonnepanelen geplaatst hebben met de gedachte nog voor 15 jaar van een terugdraaiende teller te kunnen geniet waren ofwel heel slecht ingelicht of getuigen van een verregaande naïviteit.
Nooit een goed uitgangspunt voor een goed renderende belegging.
Of ze in het zak gezet zijn durf ik ook te betwijfelen. Ik ken gevallen die met kennis van zaken in december 2020 de gok wel nog gewaagd hebben. Nu de saldering niet meer geldt met de digitale meter zijn ze nog niet bedrogen uitgekomen. Integendeel. De compensatiepremie is zelfs hoger dan als ze gekozen zouden hebben voor een PV-installatie geplaatst in 2021 met de vaste plaatsingspremie van 2021.

Kiezen voor een elektrisch aangedreven voertuig is an sich niet stresserend. Het is de lakse en afwachtende houding van de Vlaamse overheid die het stresserend en onzeker maakt. De ons omringende landen tonen aan dat het anders kan. Zowel technisch als inzake beleid.

SMGGM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer SMGGM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door SMGGM » 21 juni 2021, 16:24

Dat bedrijven laadpalen beginnen installeren op hun parkings zou inderdaad een prima alternatief zijn. Op zich zou dit voldoende moeten zijn voor het meeste van de werknemers hun energieverbruik van de wagen.

David_DeWa schreef: ↑21 juni 2021, 15:43 Ik zou trouwens ook niet geneigd zijn van een salarisauto met verbrandingsmotor met tankkaart over te stappen naar een elektrische auto zonder laadkaart met dezelfde voordelen als een tankkaart (in se aan alle laadpalen binnen dezelfde regio gratis openbaar laden).
Bij ons is de elektrische wagen policy met 1 jaar verschoven (en wordt het ieder jaar opnieuw herbekeken). Iedereen had verwacht met een Tesla naar huis te kunnen rijden, maar het bleek eerder vele Renault Zoë te worden. Dat staat natuurlijk niet mooi voor een manager. In tussentijd is benzine of hybride (afhankelijk van aantal km) verplicht. Diesel enkel voor > 30.000km/ jaar.
Nu dat de overheid de verbrandingsmotor wel begint af te straffen vermoed ik dat het niet lang meer zal duren voordat het toch doorgedrukt wordt. Nu er is wel al een pak meer aanbod als 2 jaar geleden.
De VW ID.3 kost €32.000 en de ID.4 €47.000 wat voor leasing prijzen iets toegankelijker zijn dan een Tesla Model 3 van bijna €60.000.

Ik sta wel open voor met een elektrische wagen te rijden maar gezien ik in een rijwoning zonder garage woon, de dichtsbijzijnde laadpaal 1 km weg is en ik met de trein naar het werk ga (dus daar niet kan opladen), is het praktisch niet te doen.
Het idee van eentje te bestellen en hopen dat de overheid in de buurt een laadpaal plaats is ook weer te vaag en niet om op te vertrouwen.

molenveld
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer molenveld
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door molenveld » 21 juni 2021, 16:32

SMGGM schreef: ↑21 juni 2021, 14:53 Daarom zou ik er dus niet op willen wedden en het lot in de handen laten van de grillen van een publieke laadpaal. Privé kunnen opladen is voor mij dan verplicht om je te beschermen van de grillen van de markt. Je elektrische wagen heb je immers voor vele jaren en het kan soms wel zeer snel gaan met extra dingen te factureren. Als het dan gebeurt dan sta je daar. Wat ga je dan doen? Je wagen verkopen? Je zal je snel even hard in het zak gezet voelen als al die mensen die in 2020 nog zonnepanelen op hun dak hebben zitten leggen met het gedacht nog een terugdraaiende teller te hebben.
De prijzen van fossiele brandstoffen schommelen nochtans ook hevig, en de accijnzen gaan steeds maar omhoog, maar dat is geen bezwaar?

David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 21 juni 2021, 17:11

SMGGM schreef: ↑21 juni 2021, 16:24 Dat bedrijven laadpalen beginnen installeren op hun parkings zou inderdaad een prima alternatief zijn. Op zich zou dit voldoende moeten zijn voor het meeste van de werknemers hun energieverbruik van de wagen.

Bij ons is de elektrische wagen policy met 1 jaar verschoven (en wordt het ieder jaar opnieuw herbekeken). Iedereen had verwacht met een Tesla naar huis te kunnen rijden, maar het bleek eerder vele Renault Zoë te worden. Dat staat natuurlijk niet mooi voor een manager. In tussentijd is benzine of hybride (afhankelijk van aantal km) verplicht. Diesel enkel voor > 30.000km/ jaar.
Nu dat de overheid de verbrandingsmotor wel begint af te straffen vermoed ik dat het niet lang meer zal duren voordat het toch doorgedrukt wordt. Nu er is wel al een pak meer aanbod als 2 jaar geleden.
De VW ID.3 kost €32.000 en de ID.4 €47.000 wat voor leasing prijzen iets toegankelijker zijn dan een Tesla Model 3 van bijna €60.000.
Op de carpolicy van een bedrijf heb je als werknemer uiteraard weinig vat. Het enige wat je kan doen is, toch als je in die positie verkeerd, heronderhandelen of, als je het je kan veroorloven, uitkijken naar een bedrijf dat beter bij je past.

Ik ben niet mee met wat je bedoelt met de elektrische wagen policy met 1 jaar verschoven?
Het bedrijf waar ik de car policy goed van ken heeft enkele tijd geleden de mogelijkheid tot gebruik van een elektrische auto voor iedere werknemer toegankelijk gemaakt. Van hoog tot laag. Persoonlijk autobudget is dan ook (tijdelijk?) niet van toepassing voor een elektrische auto. Maar het is niet verplicht. Ook hybride niet. Maar persoonlijk mobiliteitsbudget blijft wel van toepassing voor fossiel en hybride. Met welk elektrisch voertuig je als werknemer wil rijden hangt in de praktijk dus gewoon af van de eigen keuze en hoeveel VAA er je er zelf voor over hebt. Het aandeel VAA boven het vastgestelde forfaitaire minimum moet je als werknemer zelf blijven betalen.
Gebruikskosten zijn er voor de werknemers niet. Zelfde voordelen voor een laadkaart als voor een tankkaart. Eigenlijk voor de laadkaart ruimer dan voor de tankkaart. Tankkaart is gebonden aan één petroleummerk, laadkaart daarentegen geldig op alle openbare laadpalen binnen de toegestane regio. Voldoende AC laadpalen beschikbaar op de bedrijfsparking. Sinds corona zelfs veel te veel. Indien de thuissituatie het technisch toelaat (eigen oprit, thuisnetwerk up to date,...) ook gratis een laadpaal geplaatst met draadloze back office en kWh vergoeding volgens CREG maandtarief.
Ik sta wel open voor met een elektrische wagen te rijden maar gezien ik in een rijwoning zonder garage woon, de dichtsbijzijnde laadpaal 1 km weg is en ik met de trein naar het werk ga (dus daar niet kan opladen), is het praktisch niet te doen.
Het idee van eentje te bestellen en hopen dat de overheid in de buurt een laadpaal plaats is ook weer te vaag en niet om op te vertrouwen.
Begrijp ik volkomen.
De dichtstbijzijnde AC openbare laadpaal ligt hier op 2 km.
Dan heb je in de Vlaamse steden nog het bijkomend probleem dat de staanplaatsen voor veel laadpalen voorbehouden zijn voor Cambio en dergelijke. Drie parkeerplaatsen voor één laadpaal met twee aansluitpunten waarvan twee parkeerplaatsen voorbehouden voor Cambio. En meestal staat die Cambio dan op de vrij toegankelijke laadplek en zijn de voorbehouden plaatsen niet in gebruik en heb je als niet cambio gebruiker niet de mogelijkheid er te laden.
Zoals ik ook al schreef, zonder eigen laadpaal of op regelmatige basis kunnen laden op het werk is een elektrische auto in Vlaanderen nog geen aanrader.

David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 21 juni 2021, 17:18

molenveld schreef: ↑21 juni 2021, 16:32 De prijzen van fossiele brandstoffen schommelen nochtans ook hevig, en de accijnzen gaan steeds maar omhoog, maar dat is geen bezwaar?
Voor een salarisautorijder niet echt.
Zowel de tankkaart voor een auto met verbrandingsmotor als de laadkosten voor een elektrisch voertuig zijn voor de werknemer doorgaans nihil. Dus dat maakt in dat geval niet uit.

En het is wat het is.
Van de weinige, in verhouding tot het geheel, elektrische auto's in Vlaanderen zijn het merendeel nog altijd salarisauto's.
Wie goed kan rekenen en jaarlijks geen tienduizenden km's rijdt, volgens de cijfers dus de meerderheid van de Vlamingen, is de aanschafprijs (meerprijs) privé van een elektrisch voertuig tov een vergelijkbaar voertuig met verbrandingsmotor nog niet te verantwoorden.
Tweedehands auto's met verbrandingsmotor vind je privé tegenwoordig ook relatief voor een prikje.
Op goede tweedehands elektrische auto's is het nog even wachten tot het eerste contingent lease auto's massaal op de tweedehands markt komt.

Brembos
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Brembos
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Brembos » 21 juni 2021, 19:09

Ik heb sinds ongeveer een jaar een hybride Audi A4 die echt weinig verbruikt (17 euro voor 400 km) en vrijgesteld is van verkeersbelasting. Enkel het onderhoud bij de stealer is veel te duur. Na afloop van de garantieperiode van 5 jaar ga ik wel bij een universele garage die normale prijzen vraagt.

Giskart
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Giskart
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Giskart » 22 juni 2021, 09:36

Voor wie thuis kan opladen; geweldig.

Voor wie dat niet kan; laadpalen op straat daar kom je maar zover mee.
Het is onhandig -> speciale handeling; auto van parkeerplek verplaatsen naar opladingsplek die vrij moet zijn, opladen. Wanneer opgeladen terug gaan om te ontkoppelen en op zoek te gaan naar een parkeerplek.
Je kunt maar zoveel publieke oplaadpalen plaatsen op straat. Er moeten ook nog parkeerplaatsen overblijven.

Wat het verschil gaat maken is indien de grote supermarkten meedoen. Die kunnen een deel van hun parkeerplaatsen uitrusten met laadinfrastructuur. Langzaam meer plekken naargelang de vraag. Tijdens de openingsuren voor klanten. Ze kunnen de tarieven afhankelijk maken aan bepaalde parameters. Hoelang je al aan het opladen bent/je die plek bezet. Heel duur voor niet-klanten. Heel goedkoop voor goede klanten die niet te lang blijven.

Daarmee hebben ze dan ook een manier om indien de winkelketens dat willen te sturen wanneer mensen de winkels bezoeken. Ik bedoel bijvoorbeeld; 'Tussen 12u en 14u op dinsdag, woensdag en donderdag krijg je uw oplaadkosten 100% terug in Carrefour-punten'.

En voor buiten de openingsuren kunnen ze abonnementen verkopen om dan te komen opladen. Dan brengt de infrastructuur ook iets op wanneer de winkel gesloten is.

Op die wijze kunnen mensen met een elektrische wagen hebben maar geen private parking & oplader de bulk van het opladen doen terwijl ze aan het winkelen zijn. En dat tegen een redelijke prijs. Mogelijk zal en dan wel trouwer moeten zijn aan een bepaalde winkelketen om een gunstiger tarief te krijgen.

Laadpalen op straat zijn dan meer bijvulling. En natuurlijk ook oplaadpunten op het werk en bepaalde openbare gebouwen. Maar in principe gaat iedereen één of twee keer naar de supermarkt per week. Die zijn volgens mij de sleutel om het elektrisch model haalbaar te maken.

David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door David_DeWa » 22 juni 2021, 11:10

Giskart schreef: ↑22 juni 2021, 09:36 Laadpalen op straat zijn dan meer bijvulling. En natuurlijk ook oplaadpunten op het werk en bepaalde openbare gebouwen. Maar in principe gaat iedereen één of twee keer naar de supermarkt per week. Die zijn volgens mij de sleutel om het elektrisch model haalbaar te maken.
Maar dan moet je het aanpakken zoals de Lidl, nl. minstens ongedeeld DC50 laadsnelheid, en niet zoals de Colruyt het in het begin deed, een langzame gedeelde AC laadpaal waar je dan alleen nog maar kon laden met een laadkaart aangekocht bij de Colruyt.
De meeste mensen gaan ook niet langer winkelen dan een half uur. Als ze het meerdere keren per week doen waarschijnlijk nog minder. De tijd dat je voertuig dan staat te laden moet het wel een merkbaar verschil maken.

Met de nodige laaddiscipline, een modern aangepast thuisnetwerk en als je minstens een parkeerplek voor de deur hebt die niet onderbroken is door een fiets of voetpad kunnen ook al veel mensen thuis laden zonder vaste laadpaal.
Een thuislaadpaal is tenslotte niet meer dan een stopcontact met wat simpele software en een plastic omhuizing omheen. De echte laadinfrastructuur (omvormer) zit in het voertuig zelf.

Giskart
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Giskart
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Giskart » 22 juni 2021, 11:50

David_DeWa schreef: ↑22 juni 2021, 11:10
Maar dan moet je het aanpakken zoals de Lidl, nl. minstens ongedeeld DC50 laadsnelheid, en niet zoals de Colruyt het in het begin deed, een langzame gedeelde AC laadpaal waar je dan alleen nog maar kon laden met een laadkaart aangekocht bij de Colruyt.
De meeste mensen gaan ook niet langer winkelen dan een half uur. Als ze het meerdere keren per week doen waarschijnlijk nog minder. De tijd dat je voertuig dan staat te laden moet het wel een merkbaar verschil maken.
Ja, de laadpaal moet wel een beetje snel zijn. Ik was eigenlijk aan de Dacia Spring aan het denken die vermoedelijk zeer populair zal worden. Die zeer bescheiden auto heeft een trage snellader van 30 kW. En daarmee kan men de batterij opladen van 0 tot 80% in 43 minuten (in theorie) . Ja, het is een kleinere batterij. Maar je moet die dan ook niet leegrijden. Met een half uurtje opladen kun je schijnbaar toch wel al iets doen.

Jamesken
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jamesken
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jamesken » 22 juni 2021, 12:16

Als sporadisch autogebruiker bij Cambio, heb ik enkele keren met de Zoe gereden.

Heb eens een rit opgezocht:

ongeveer 7 uur (en wat verminderd tarief omdat auto vroeger terug gezet is) de auto huren en 58 km rijden kwam afgerond op 30 eur.

15 eur voor de gereden kms en 15 eur voor de huurtijd.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

33 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy