Rijkosten electrische voertuigen
Rijkosten electrische voertuigen
Dag iedereen,
Vandaag las ik in de krant dat de kostprijs voor het publiek opladen van elektrische voertuigen rond de 11euro/100 km !!!! (of 20kWh) ligt. Snellading welteverstaan; een beetje de manier waarop men nu tankt dus. Gewoon publiek laden kost 6,3 Euro /100 km. Een vergelijkbare kost met benzine.
Ik maak de bedenking dat er nu nog niet veel accijns wordt gegeven op de elektriciteit zoals diesel/benzine. Waar gaat dit naartoe gaan? Het (toekomstig) verlies aan accijns zal toch moeten worden gecompenseerd?
Als dit zo verder gaat wordt elektrisch rijden veel duurder dan nu, los van de aankoop. En wie thuis oplaadt zal worden geconfronteerd met het capaciteitstarief.
Pffft.
Vandaag las ik in de krant dat de kostprijs voor het publiek opladen van elektrische voertuigen rond de 11euro/100 km !!!! (of 20kWh) ligt. Snellading welteverstaan; een beetje de manier waarop men nu tankt dus. Gewoon publiek laden kost 6,3 Euro /100 km. Een vergelijkbare kost met benzine.
Ik maak de bedenking dat er nu nog niet veel accijns wordt gegeven op de elektriciteit zoals diesel/benzine. Waar gaat dit naartoe gaan? Het (toekomstig) verlies aan accijns zal toch moeten worden gecompenseerd?
Als dit zo verder gaat wordt elektrisch rijden veel duurder dan nu, los van de aankoop. En wie thuis oplaadt zal worden geconfronteerd met het capaciteitstarief.
Pffft.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Re: Rijkosten electrische voertuigen
terecht zonder inkomsten gaat de staat falliet en dat is ook de bedoeling niet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk dat in "de toekomst" de prijs voor het elektrisch opladen even duur zal zijn als de prijs voor benzine/diesel nu ... de "subsidies" die ze nu geven aan deze vorm van "minder milieubelastend" rijden (want elektriciteit komt gratis uit de lucht vallen
) zal wegvallen en men zal het verlies van inkomsten op benzine/diesel moeten compenseren. De prijs van elektrische voertuigen zal misschien iets goedkoper worden maar nog altijd duurder zijn dan een gewonea auto nu.
Resultaat : duurdere basisprijs voor auto's, brandstof even duur, resultaat voor het milieu : heel beperkt ... en Jan met de pet die boerde voort

Resultaat : duurdere basisprijs voor auto's, brandstof even duur, resultaat voor het milieu : heel beperkt ... en Jan met de pet die boerde voort

Ik denk dat dit een juiste benadering is en dat we dus mooi terug in de luren worden gelegd.Lukske schreef: ↑6 mei 2021, 09:48 Dag iedereen,
Pffft.
Iedereen zou moeten weten dat groene energie tot heden ZEER DUUR is.
Waarschijnlijk zullen in de (nabije?) toekomst nog wel technologische verbeteringen komen, maar zullen toch nog niet voor de eerste jaren zijn.
Dat impliceert aan de huidige benzineprijs van €1,40/L een verbruik van 4,5L/100km, wat me onrealistisch zuinig lijkt.
Bij diesel/benzine bepalen accijnzen (40%) en BTW ongeveer tweederde van de totale prijs.
Bij elektriciteit zijn netwerkkosten dan weer een grote factor, naast taksen en heffingen (20%).
De inkomsten voor de overheid zijn dus inderdaad verschillend, terwijl elektriciteit eigenlijk goedkoper zou moeten worden (bv. tov aardgas) als je de kleinere CO2-uitstoot van elektriciteit niet financieel wil bestraffen.
-
- Verbannen Gebruiker
Hoe kom je daar bij?
De energiecomponent bedraagt maar 25% van de kWh-prijs.
De transportkost voor particulieren in Vlaanderen bedraagt 26%, waarvan ook nog een deel van de koek naar de overheid gaat.
Al de rest zijn heffingen en taksen.
Je zal alleen maar met het capaciteitstarief worden geconfronteerd als je thuis je elektriciteit van het openbaar net afneemt. En dat zal alleen meer kosten dan nu wanneer je een capaciteit van meer dan 3.15 kW overschrijdt.
Omgekeerd is 20 kWh/100 km zeer onzuinig voor een EV, dus hier worden appelen met citroenen vergeleken.
-
- Verbannen Gebruiker
Daar zou ik me ook niet aan mispakken.
Als je de kostprijs wil vergelijken mag je niet vergeten dat een liter die je uit de pomp haalt ook een liter is die in je tank gaat.
Maar om een kWh in een autoaccu te krijgen en deze om te zetten van wisselstroom naar gelijkstroom heb je wel een verlies van 10 tot 15%. Je moet het verbruik van een EV getoond in het voertuig dus altijd vermeerderen met het verlies of nog beter, de afgenomen energie van uit de laadpaal bijhouden en delen door het aantal km dat je voertuig daarmee kan afleggen.
Je betaalt immers de energie die je effectief laadt en niet die je EV verbruikt.
Maar iemand die er in slaagt een benzineauto gemiddeld aan 4.5 l/100 km te rijden zal er ook in slagen een gelijkaardige EV gemiddeld over een jaar aan 15 kWh/100 km te rijden. Wat een effectief te betalen elektriciteitsrekening van ongeveer 17 kWh/100 km betekent.
Ik reken voor een benzinewagen rond de 10 cent per km, 10 euro per 100 km.
Alleen omdat ik kalm rijd haal ik dat cijfer met mijn auto.
Het is een doorsnee middenklasser met een moderne euro6 motor nochtans.
Alleen omdat ik kalm rijd haal ik dat cijfer met mijn auto.
Het is een doorsnee middenklasser met een moderne euro6 motor nochtans.
Bij thuisladen kost 20 kWh pakweg €5, capaciteitstarief kan beperkt worden door 's nachts te laden aan een laag vermogen, met bv 10 uur aan 3kW laad je 150km wat ruim voldoende is voor 95% van de dagelijkse verplaatsingen. Wie zonnepanelen heeft en overdag kan laden is het beste af, anders stroom opslaan in een thuisbatterij. Ideaal zou er een contract tussen laadpalen uitbater en EV/zonnepanelen bezitter bestaan, waarbij de klant zijn groene injectie stroom verkoopt aan de uitbater en die elders tegen een redelijke meerprijs afneemt om zijn EV op te laden.Lukske schreef: ↑6 mei 2021, 09:48 Dag iedereen,
Het verlies van accijnzen op brandstoffen zal wel gecompenseerd worden door een of andere vorm van rekening rijden, zo maakt het voor de staat niet meer uit op welke energie een auto rijdt.
Dat rekeningrijden zou ook gewoon het eerlijkste zijn.
Niet voor zij die:
- De hoge investering dat een elektrisch voertuig nu nog steeds is niet kunnen betalen
- In de stad, een appartement of in een rijwoning woont en niet thuis kan opladen
- Een 9 to 5 job heeft en onmogelijk kan thuiswerken dus de hoogste prijs van rekeningrijden zullen krijgen
Laat dit nu net de mensen zijn die het nu juist vandaag al moeilijk hebben, terwijl de mensen die rijk zijn de hoge investering wel kunnen betalen, vaak wel flexibele management jobs hebben om tijdens minder drukken tijden naar hun werk te gaan en genoeg geld hebben om zonnepanelen te kopen en zelfs misschien een thuisbatterij kunnen erbij te plaatsen.
Ik weet nog niet hoe eerlijk dat rekeningrijden echt zal zijn.
Nou, als ik zie welke wagens elke dag in de file richting Brussel en Antwerpen staan dan heb ik niet de indruk dat die mensen het zo moeilijk hebben.
Rekeningrijden zal geen invloed hebben op het feit of je nu elektrisch rijdt of niet. Rijden is rijden.
Verkeersbelasting voor iedereen afschaffen en rekeningrijden invoeren. Diegene die het meeste rijden betalen ook het meest. Dat is niet meer dan logisch.
Mensen die het moeilijk hebben rijden niet elke dag van Brugge naar Brussel om te gaan werken. Die nemen de bus, de trein of gaan met de fiets.
Met de opbrengst van het rekeningrijden kun je de kost van het openbaar vervoer naar beneden halen en de btw op (elektrische) fietsen naar 6 procent brengen.
Met goodwill van de werkgever kan zowat iedereen flexibele uren hebben. Het vergt alleen wat extra planning.
Het rekeningrijden zal net een stimulans zijn om mensen te doen nadenken of het eigenlijk wel nodig is om elke dag 200 km naar hun werk te bollen. Misschien kunnen ze dichter bij hun werk gaan wonen of dichter bij huis gaan werken.
Rekeningrijden zal geen invloed hebben op het feit of je nu elektrisch rijdt of niet. Rijden is rijden.
Verkeersbelasting voor iedereen afschaffen en rekeningrijden invoeren. Diegene die het meeste rijden betalen ook het meest. Dat is niet meer dan logisch.
Mensen die het moeilijk hebben rijden niet elke dag van Brugge naar Brussel om te gaan werken. Die nemen de bus, de trein of gaan met de fiets.
Met de opbrengst van het rekeningrijden kun je de kost van het openbaar vervoer naar beneden halen en de btw op (elektrische) fietsen naar 6 procent brengen.
Met goodwill van de werkgever kan zowat iedereen flexibele uren hebben. Het vergt alleen wat extra planning.
Het rekeningrijden zal net een stimulans zijn om mensen te doen nadenken of het eigenlijk wel nodig is om elke dag 200 km naar hun werk te bollen. Misschien kunnen ze dichter bij hun werk gaan wonen of dichter bij huis gaan werken.
-
- Verbannen Gebruiker
Of je bent bij de ongelukkigen waarvan een deel het loon in een salarisauto wordt omgezet en vervolgens ook nog eens moeten thuiswerken.

Het leven is nooit voor iedereen even eerlijk. Dat is een utopie.
Je kan een systeem wel bijsturen of veranderen maar daar bevoordeel of benadeel je dan weer anderen mee.
De prijs van een publieke laadpaal is niet echt interessant om de kost van een elektrische auto te gaan berekenen, uit onderzoek blijkt dat de eigenaars van elektrische voertuigen zelden of nooit een publieke laadpaal gebruiken. Uitzondering zijn natuurlijk de Tesla eigenaars die gratis kunnen superchargen of diegenen die omwille van een verre verplaatsing niet anders kunnen.
Wat interessanter is voor de (toekomstige) elektrische voertuig eigenaar is dat hij zal kunnen laden van zijn zelf opgewekte stroom van de PV panelen, hierdoor alle accijnzen en kosten doet 'verdwijnen'.
Zolang er geen zonnepanelen zijn die zelf benzine opwekken is hier dus geen vergelijk mogelijk zelfs.
Wat interessanter is voor de (toekomstige) elektrische voertuig eigenaar is dat hij zal kunnen laden van zijn zelf opgewekte stroom van de PV panelen, hierdoor alle accijnzen en kosten doet 'verdwijnen'.
Zolang er geen zonnepanelen zijn die zelf benzine opwekken is hier dus geen vergelijk mogelijk zelfs.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash