spaargeld bij ECB?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
Mooiuitzicht
- Newbie

- Contacteer:
Re: spaargeld bij ECB?
Maximum 3000€ is dat om te lachen of zo?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Mooiuitzicht
- Newbie

- Contacteer:
Ik had niet gezien max 3000 euro. Hoe kan ik topic verwijderen?
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Waarom verwijderen, vind het een interessant topic (dat nu nog even gecapped is op 3000€)
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Die 3000€ is waarschijnlijk om de banken geen pijn te doen.
Het gaat om euro's die je elektronisch vastzet voor betalingen met bv systemen op smartphone.
Naar het idee van alipay.
Niet met de bedoeling dat het geparkeerd wordt als spaargeld.
Naar het idee van alipay.
Niet met de bedoeling dat het geparkeerd wordt als spaargeld.
Leek me een goed idee tot ik las over die 3000€. Als het dan nog 300000€ was geweest.
Yaris : het is de bedoeling dat dat elektronisch geld wordt op bv een app van je smartphone.
Naar analogie van hoe het in China gaat. Daar betaal je elke kleinigheid met je telefoon en een app als Alipay of wat anders.
Voor die kleine aankopen op straat heb je met 3000 euro ruim voldoende voor een half jaar of langer.
Dit artikel is duidelijker en legt de nadruk op de echte bedoeling :
https://www.ecb.europa.eu/paym/digital_ ... ex.nl.html
Naar analogie van hoe het in China gaat. Daar betaal je elke kleinigheid met je telefoon en een app als Alipay of wat anders.
Voor die kleine aankopen op straat heb je met 3000 euro ruim voldoende voor een half jaar of langer.
Dit artikel is duidelijker en legt de nadruk op de echte bedoeling :
https://www.ecb.europa.eu/paym/digital_ ... ex.nl.html
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
M.a.w. gewoon een crypto currency, gelinkt aan de EUR en gecontroleerd door de ECB.
Maar het woord "crypto" moet met alle mogelijke middelen verzwegen worden.
Oud nieuws eigenlijk
https://en.wikipedia.org/wiki/Stablecoin
https://en.wikipedia.org/wiki/Central_b ... l_currency
Maar het woord "crypto" moet met alle mogelijke middelen verzwegen worden.
Oud nieuws eigenlijk
https://en.wikipedia.org/wiki/Stablecoin
https://en.wikipedia.org/wiki/Central_b ... l_currency
Heruitvinden van warm water, met die digitale euro kun je gemakkelijk betalen en nog wat blabla, kan ik vandaag ook al met debet kaart, visa, cash, pay-pal, overschrijving, QR-code, enz... Waarom dan een digitale euro? Om nog gemakkelijker te weten waar en aan wat ik mijne euro uitgeef?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat had ik eerst ook als bedenking toen ik het artikel van ECB. We hebben toch al een "digitale euro" ?vortex schreef: ↑24 juni 2021, 20:56 Heruitvinden van warm water, met die digitale euro kun je gemakkelijk betalen en nog wat blabla, kan ik vandaag ook al met debet kaart, visa, cash, pay-pal, overschrijving, QR-code, enz... Waarom dan een digitale euro? Om nog gemakkelijker te weten waar en aan wat ik mijne euro uitgeef?
Echter... één van de toepassingen zou kunnen zijn dat je bv. (digitale) betalingen kan doen zonder "online" te zijn.
Dat kan bv. (bij mijn weten) vandaag nog niet.
Een cryptocurrency gaat niet enkel over "het decentraliseren zodat niemand het kan controleren".
Er zijn nog andere voordelen (en wellicht ook nadelen) aan, reeds gekend of nog te ontdekken.
Edit:
Jammer eigenlijk dat ze alle moeite doen om het "crypto" gegeven te vermijden.
Zou beter zijn dat ze uitleggen waarom een centrale controle nodig/beter is en waarom op welk niveau.
Waarom zou dat nu een cryptomunt zijn ?
Is het niet (een stuk van) de definitie van een cryptomunt dat die zijn eigen koers heeft en de waarde van geen enkele andere nationale munt volgt ?
Wat heeft dit dan te maken met een cryptomunt ?
Het is een euro en dan zogezegd een 'digitale'.
De waarde zal wel identiek zijn aan de euro zoals theoretisch (in de praktijk minder) de Schotse pond dezelfde koers volgde dan de Britse ?
In wezen gewoon een euro. Niets specialer aan dan mijn spaargeld bij Belfius... Digitaal geld.
Maar dan bij de ECB.
Geen cryptomunt wegens geen koersverschillen of waardeschommelingen.
Zie ik dat verkeerd ?
Is het niet (een stuk van) de definitie van een cryptomunt dat die zijn eigen koers heeft en de waarde van geen enkele andere nationale munt volgt ?
Wat heeft dit dan te maken met een cryptomunt ?
Het is een euro en dan zogezegd een 'digitale'.
De waarde zal wel identiek zijn aan de euro zoals theoretisch (in de praktijk minder) de Schotse pond dezelfde koers volgde dan de Britse ?
In wezen gewoon een euro. Niets specialer aan dan mijn spaargeld bij Belfius... Digitaal geld.
Maar dan bij de ECB.
Geen cryptomunt wegens geen koersverschillen of waardeschommelingen.
Zie ik dat verkeerd ?
Dat kan nu toch ook al met prepaid of cash. Maar als dat het doel is, kunnen er nog tal van mogelijkheden ontwikkeld worden die niet afhankelijk zijn van een centraalbank digimunt. Dat niet online zijn is trouwens een drogreden, er zijn er nog nooit zo veel mensen online geweest als nu, bijna iedereen is constant online met een smartphone. Diegene die geen smartphone hebben of willen gebruiken gaan sowieso niks hebben aan een digitale euro, gezever in pakjes met andere woorden.EarthNvstr1 schreef: ↑24 juni 2021, 21:01Dat had ik eerst ook als bedenking toen ik het artikel van ECB. We hebben toch al een "digitale euro" ?vortex schreef: ↑24 juni 2021, 20:56 Heruitvinden van warm water, met die digitale euro kun je gemakkelijk betalen en nog wat blabla, kan ik vandaag ook al met debet kaart, visa, cash, pay-pal, overschrijving, QR-code, enz... Waarom dan een digitale euro? Om nog gemakkelijker te weten waar en aan wat ik mijne euro uitgeef?
Echter... één van de toepassingen zou kunnen zijn dat je bv. (digitale) betalingen kan doen zonder "online" te zijn.
Dat kan bv. (bij mijn weten) vandaag nog niet.
LOL, als een centraal bank een digitale euro wil invoeren zal het niet zijn omdat ze er geen controle over willen hebben, in tegendeel, deze euro zal niet decentraal zijn maar volledig bij de ECB op hun systemen draaien.EarthNvstr1 schreef: ↑24 juni 2021, 21:01 Een cryptocurrency gaat niet enkel over "het decentraliseren zodat niemand het kan controleren".
Er zijn nog andere voordelen (en wellicht ook nadelen) aan, reeds gekend of nog te ontdekken.
Dat crypto gegeven is niet het probleem, dat is niks meer dan de beveiliging (bv tegen namaak of dubbel gebruik) van de munt. Dat een centraal bank met het idee speelt om zelf met digi munten aan de slag te gaan is louter om de controle over geld en geld creatie in eigen handen te houden, op de bitcoins en consoorten hebben ze immers geen vat.EarthNvstr1 schreef: ↑24 juni 2021, 21:01 Edit:
Jammer eigenlijk dat ze alle moeite doen om het "crypto" gegeven te vermijden.
Zou beter zijn dat ze uitleggen waarom een centrale controle nodig/beter is en waarom op welk niveau.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Lees de info van ECB eens.
Het gaat over een cryptomunt, maar dan één onder controle van de ECB en gekoppeld aan de euro.
Nee.
Een cryptomunt is een digitale munt met cryptografie.
Ja.
Kijk eens naar het koersverloop van USDT/USD bv.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad is dat omdat ze er controle over willen hebben en wellicht zal het gekoppeld zijn aan de euro.
Daar zijn ze dan ook duidelijk over.
De keuze tussen centraal versus decentraal en op "wie zijn systemen" het zal draaien is nog iets anders.
Men zou dit bv. perfect decentraal kunnen doen met alle centrale banken van de euro members.
Inderdaad.vortex schreef: ↑25 juni 2021, 07:28 Dat crypto gegeven is niet het probleem, dat is niks meer dan de beveiliging (bv tegen namaak of dubbel gebruik) van de munt. Dat een centraal bank met het idee speelt om zelf met digi munten aan de slag te gaan is louter om de controle over geld en geld creatie in eigen handen te houden, op de bitcoins en consoorten hebben ze immers geen vat.
Daarom is het jammer dat ze het woord "crypto" vermijden.
Maar ik kan wel begrijpen waarom ze dat (het vermijden van het woord crypto) doen ...