Schatter
TIP
Re: Schatter
Mijn ervaring is dat die schatting van de bank exact het bedrag is waarvoor je het huis hebt gekocht. 300€ in de pocket voor de schatter. Niet nodig om daarvoor op hete kolen te zitten ze
Oh dus de schatter kan niet veel meer aan de lening veranderen? Wij moeten nog tot volgende week wachten op verslag van de schatter is dan al de 2e week en dat kost dan 300€ dan zou je verwachten dat het wat sneller gaat
De schatter schat de waarde van het huis :
1/In vrijwillige verkoop
2/Openbare vekoop
3.Gedwongen verkoop
Rekening houdende met de huidige marktwaarde.Het is dan ook een moment opname..
Op basis daarvan gaat de bank onder andere na of je krediet gedekt wordt in geval van ...
De schatter gaat niet méér schatten dan de waarde van het pand, en hij heeft géén uitstaans met hoeveel je gaat lenen en of je kredietwaardigheid....
De schatting kan wel een invloed hebben op de quotiteit van je lening. Indien jij een woning hebt aangekocht voor 300K en de schatter schat deze woning op 250K dan moet jij 50K extra eigen middelen hebben omdat je nooit meer dan 100% mag lenen.
Maar in de meeste gevallen ligt de schatting vrij dicht tegen de verkoopprijs.
Deze is echt duidelijk voor mij! In onze omgeving zegt iedereen(en wij zelf) dat de prijs van het huis echt wel hoger ligt dan dat wij het hebben gekocht. Hebben ook aan een lager bod gekocht door scheiding van vorige eigenaars. Dus ik kan al wat geruster zijn.NS2SN schreef: ↑3 september 2021, 13:48De schatting kan wel een invloed hebben op de quotiteit van je lening. Indien jij een woning hebt aangekocht voor 300K en de schatter schat deze woning op 250K dan moet jij 50K extra eigen middelen hebben omdat je nooit meer dan 100% mag lenen.
Buiten de schatting moet je voor de bank nog voldoende inkomsten hebben om de lening terug te betalen..Geje15 schreef: ↑3 september 2021, 14:47Deze is echt duidelijk voor mij! In onze omgeving zegt iedereen(en wij zelf) dat de prijs van het huis echt wel hoger ligt dan dat wij het hebben gekocht. Hebben ook aan een lager bod gekocht door scheiding van vorige eigenaars. Dus ik kan al wat geruster zijn.NS2SN schreef: ↑3 september 2021, 13:48
De schatting kan wel een invloed hebben op de quotiteit van je lening. Indien jij een woning hebt aangekocht voor 300K en de schatter schat deze woning op 250K dan moet jij 50K extra eigen middelen hebben omdat je nooit meer dan 100% mag lenen.
Maar als je op voorhand je huiswerk hebt gedaan, zal de bank wel gezegd hebben tot welk bedrag ze bereid waren je geld te lenen....
Ja dat was allemaal al in orde voor de bank alleen het verslag van de schatter wat nog tot volgende week zal duren. Vandaar dat ik mij afvroeg of dat de lening toch nog zou kunnen veranderen. Maar moet normaal dan wel goed komen.ludo schreef: ↑3 september 2021, 16:42Buiten de schatting moet je voor de bank nog voldoende inkomsten hebben om de lening terug te betalen..Geje15 schreef: ↑3 september 2021, 14:47
Deze is echt duidelijk voor mij! In onze omgeving zegt iedereen(en wij zelf) dat de prijs van het huis echt wel hoger ligt dan dat wij het hebben gekocht. Hebben ook aan een lager bod gekocht door scheiding van vorige eigenaars. Dus ik kan al wat geruster zijn.
Maar als je op voorhand je huiswerk hebt gedaan, zal de bank wel gezegd hebben tot welk bedrag ze bereid waren je geld te lenen....
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Uiteraard wel!
Edit: "dat het wat sneller gaat" => heb je dat onderhandeld ? stond dat ergens in de voorwaarden ? ...
De bank heeft je een voorstel gedaan op basis van een "assumptie" en dus wellicht met voorwaarden. De schatter zal over die "assumptie" duidelijkheid scheppen.
Heb je een concreet voorstel van de bank, ongeacht wat de schatter gaat schatten ? Nee, anders zou er geen schatter nodig zijn ...
Is het waarschijnlijk dat de schatting van de schatter geen verschil zal maken ? Mogelijks, dat hangt af van wat je juist hebt gekocht en wat je gaat lenen.
Heb je ook met je bank onderhandeld dat als de schatter de waarde van het pand veel hoger schat, dat je dan betere voorwaarden krijgt ? Wellicht niet... de bank wil zich gewoon indekken... wat normaal is... en wat afhangt van jouw dossier.
Bij welke bank is dit trouwens ?
Mogelijks zal men bij de ene bank *altijd* een schatter inschakelen en bij de andere bank *enkel als er twijfel is* over de waarde van het pand t.o.v. het bedrag van de lening, vandaar mijn vraag ... jij kan wel vinden dat je een "goede koop" hebt gedaan, blijkbaar wil de bank daar toch meer zekerheid over
Een bank geeft opdracht aan een schatter om een pand te schatten, maar de bank gaat nooit info meedelen aan de schatter hoeveel de client mogelijks zal gaan lenen. Dit is in strijd met de privacy,
Zo, nooit geweten. En wat is eigenlijk de reden dat dit niet mag?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Waarom zou de schatter moeten weten voor hoeveel jij het pand koopt of hoeveel jij gaat lenen ?
De schatter heeft daar helemaal niets mee te maken... die moet enkel en alleen de waarde van het pand schatten, en dat is het.