Aankoop appartement als investering
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Aankoop appartement als investering
Bedankt voor jullie meningen.Nefertari schreef: ↑12 september 2021, 11:57@Earth
Topic-opener heeft naar onze meningen gevraagd en ik heb mijn mening gegeven, aangevuld met mijn eigen ervaringen.
De term "Geld lenen kost ook geld" komt niet van mijzelf, maar staat de laatste jaren (verplicht) bij elk commercieel voorstel voor leningen.
Het staat uiteraard vrij om daar een andere mening over te hebben.![]()
Mijn mening is dat als je iets koopt en het betaald en je al uw kosten op die aankoop netjes betaald, elk jaar netjes de belastingen en kosten op tijd betaald er toch geen probleem kan of mag zijn met de fiscus?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, doe gerust, ik geef ook gewoon mijn "mening" hé ... ;-)
Ja, maar neemt niet weg dat geld lenen ook geld kan uitsparen.
Lijkt mij geen mening.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 12:02 Mijn mening is dat als je iets koopt en het betaald en je al uw kosten op die aankoop netjes betaald, elk jaar netjes de belastingen en kosten op tijd betaald er toch geen probleem kan of mag zijn met de fiscus?
En het maakt daarbij niet uit of je een appartement of kasteel koopt, of je 0 of 20 of 40 jaar heb gewerkt en of je 0% of 100% leent.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ken jouw volledig situatie en plannen niet, dus je moet zelf beslissen wat je doet.
Ik geef alleen maar aan dat je beter wat breder kijkt volgens mij.
Bv.:
Je bent 50 jaar, je 1ste woning is afbetaald, je hebt stabiel werk voor minstens nog 10 jaar.
Je maakt nog geen gebruik van het federaal lange termijnsparen.
Dan zou je zelfs als je het niet nodig hebt en niet weet wat te doen met de rest van je spaargeld een lening kunnen nemen enkel en alleen om gebruik te maken van het federaal langetermijnsparen. Je krijgt dan veel meer terug via je belastingen dan wat je betaalt aan intrest... je bank kan dat allemaal uitrekenen voor jou wat daarvoor het optimaal te lenen bedrag is.
Bv.:
Je bent 50 jaar, je 1ste woning is afbetaald, je hebt stabiel werk voor minstens nog 10 jaar.
Dan zou je zelfs als je het niet nodig hebt en niet weet wat te doen met de rest van je spaargeld een lening kunnen nemen enkel en alleen om gebruik te maken van het federaal langetermijnsparen. Je krijgt dan veel meer terug via je belastingen dan wat je betaalt aan intrest... je bank kan dat allemaal uitrekenen voor jou wat daarvoor het optimaal te lenen bedrag is.
-
- Full Member
- Contacteer:
Langetermijnsparen fiscaal doe ik al een haal tijdje voor de volle pot(2350 eur) per jaar dus een lening kan ik niet fiscaal aftrekkenEarthNvstr1 schreef: ↑12 september 2021, 12:59 Ik ken jouw volledig situatie en plannen niet, dus je moet zelf beslissen wat je doet.
Bv.:
da kan allemaal wel goed zijn. Maar houdt er rekening mee dat de fiscus je altijd kan vragen met welk geld je iets betaald hebt;.. Kan je dat aantonen, is er niets aan de hand. Kan je dat niet, heb je een dik financieel probleem met de fiscus...Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 10:58Beste Ludo,ludo schreef: ↑12 september 2021, 10:48 De fiscus zal uiteraard je inkomsten in overweging nemen over een periode.
Indien daaruit blijkt dat je een grote som geld welke je besteed hebt, (rekening houdende met je levenstandaard) niet kan bijeengespaard hebben,of een andere anomalie of een erfenis of dergelijke hebt ontvangen,, gaat de fiscus je vragen stellen en je van " ambtswege " een aanslagbiljet sturen.
Je hebt dan de mogelijkheid om je uitgave te verantwoorden. Indien dit aanvaard wordt vervalt de aanslag.
Ik spreek uit ondervinding, heb het voorgehad.
Na 30 jaar gewerkt te hebben(heb nog andere eigendom die al 5jaar afbetaald is) denk ik niet dat de fiscus nog komt aankloppen. Ik koop geen kasteel hè. Een bescheiden appartementje. Of neem ik toch beter een lening van 75K?
Ni meer ni minder..
Dit lijkt serieus overdreven.ludo schreef: ↑12 september 2021, 09:59 Als je 260.000 euro betaald voor een woning zonder een lening of zonder de verkoop van een andere woning, gaat de fiscus je 100% zeker vragen waar je dit geld vandaan hebt..
Alléé, vragen, ze sturen je gewoon een aanslagbiljet met niet aangegeven inkomsten, te betalen binnen 14 dagen, verhoogd met 50%, je kan dan met bewijzen bezwaar indienen.. ( zo zetten ze druk op de ketel ) heb het ooit voorgehad.. Je zal dan moeten aantonen waar dat geld vandaan komt.. ( erfenis, opgebouwd spaargeld over de periode heen, rekening houdende met je inkomsten en je levenstandaard enz. enz. )
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok. Als je tevreden bent van wat je daarvoor gebruikt en dat gaat verderzetten, dan kan je inderdaad geen fiscaal voordeel doen met een lening voor je 2de woning.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 13:21 Langetermijnsparen fiscaal doe ik al een haal tijdje voor de volle pot(2350 eur) per jaar dus een lening kan ik niet fiscaal aftrekken
Ik heb zo de indruk dat uw originele vraag wel/niet lening puur i.v.m. de mogelijke vragen van de fiscus was.
Als dat je enige vraag was, dan is die volgens mij beantwoord.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 12 september 2021, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als de fiscus het verdacht vindt, (abnomalie ) gaan ze vragen stellen.B7H4long schreef: ↑12 september 2021, 14:23Dit lijkt serieus overdreven.ludo schreef: ↑12 september 2021, 09:59 Als je 260.000 euro betaald voor een woning zonder een lening of zonder de verkoop van een andere woning, gaat de fiscus je 100% zeker vragen waar je dit geld vandaan hebt..
Alléé, vragen, ze sturen je gewoon een aanslagbiljet met niet aangegeven inkomsten, te betalen binnen 14 dagen, verhoogd met 50%, je kan dan met bewijzen bezwaar indienen.. ( zo zetten ze druk op de ketel ) heb het ooit voorgehad.. Je zal dan moeten aantonen waar dat geld vandaan komt.. ( erfenis, opgebouwd spaargeld over de periode heen, rekening houdende met je inkomsten en je levenstandaard enz. enz. )
Spreek uit persoonlijke ondervinding..
Als je dus een aankoop van 250.000 euro aan onroerend besteed met al dan niet een deel zwart geld zonder dat er een lening tegenover staat, hou er dan maar best rekening mee dat ze aan je deur kunnen komen kloppen... Ni meer , ni minder
Laatst gewijzigd door ludo op 12 september 2021, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je geld leent, weten ze waar het geld voor die aankoop vandaan komt. Ze zullen dan niet aan je deur komen.EarthNvstr1 schreef: ↑12 september 2021, 14:38Ja, maar dat staat los van het feit of je wel of niet leent voor de aankoop van vastgoed.
In het andere geval loop je wel het risico dat ze aan je deur kunnen komen met enkele ""vraagjes ""
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, als er twijfel is over de herkomst van *het geld dat je niet leent*, dan zal men inderdaad vragen stellen.
Maar dat staat dus los van het feit of je wel/niet leent.
Snap die zin en bedoeling niet en wat dat ertoe doet ( los van het feit of je al/niet leent)EarthNvstr1 schreef: ↑12 september 2021, 14:51Ja, als er twijfel is over de herkomst van *het geld dat je niet leent*, dan zal men inderdaad vragen stellen.
Maar dat staat dus los van het feit of je wel/niet leent.
Als ze de uitgave verdacht (abnomalie) vinden, en ze hebben ni direkt een herkomst van de gelden, kunnen ze vragen stellen.
ni meer,ni minder.. Toch??
-
- Full Member
- Contacteer:
InderdaadEarthNvstr1 schreef: ↑12 september 2021, 14:28Ok. Als je tevreden bent van wat je daarvoor gebruikt en dat gaat verderzetten, dan kan je inderdaad geen fiscaal voordeel doen met een lening voor je 2de woning.Matroos1958 schreef: ↑12 september 2021, 13:21 Langetermijnsparen fiscaal doe ik al een haal tijdje voor de volle pot(2350 eur) per jaar dus een lening kan ik niet fiscaal aftrekken
Ik heb zo de indruk dat uw originele vraag wel/niet lening puur i.v.m. de mogelijke vragen van de fiscus was.
Als dat je enige vraag was, dan is die volgens mij beantwoord.
Kopen en betalen die handel