Registratiekosten dalen
TIP
Registratiekosten dalen
De meeste zullen het misschien wel al gehoord/gelezen hebben. De registratiekosten zullen dalen ik ons geval van 6 naar 3%.
Heeeel zuur aangezien wij deze week gaan tekenen voor de lening. Is het slim om nu te tekenen of zou dit juist heel dom zijn? Zou dit aangepast kunnen worden of valt er niets meer aan te doen?
Heeeel zuur aangezien wij deze week gaan tekenen voor de lening. Is het slim om nu te tekenen of zou dit juist heel dom zijn? Zou dit aangepast kunnen worden of valt er niets meer aan te doen?
Re: Registratiekosten dalen
Er staat nog geen datum op de daling. Wachten zal niet lukken.
Je kan enkel hopen dat ze de maatregel invoeren met een terugwerkende kracht van enkele maanden. Maar ik vrees dat het Godot zal worden.
Mijn laatste ondertekening dateert ook van 03.07.2021... Zuur.
Je kan enkel hopen dat ze de maatregel invoeren met een terugwerkende kracht van enkele maanden. Maar ik vrees dat het Godot zal worden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Registratiekosten op een lening gaan niet dalen. Als je bedoelt dat je ook gaat tekenen voor de aankoop van de woning, moet je kijken hoe lang je de akte nog kan uitstellen. Normaal kan dit maar tot 4 maanden na ondertekening van de compromis. Let ook op dat dit nog maar een voorstel is en meestal niet onmiddellijk ingaat. Dus de kans is klein dat dit nog van toepassing gaat zijn op jou, tenzij enige vorm van retroactiviteit gaan inbouwen.
Klopt ik was al op zoek naar de datum.pukkie007 schreef: ↑27 september 2021, 10:25 Er staat nog geen datum op de daling. Wachten zal niet lukken.
03/07 is ook helemaal niet zo lang geleden :/
Registratierechen zijn uiterlijk 4 maanden na overeenkomst te betalen.
Overeenkomst is er feitelijk al bij akkoord over de prijs en de zaak via sms/mail/mondeling/...
Het zal er vanaf hangen hoe de regeling in de wet word uitgewerkt:
-vanaf datum x
-datum die telt? (overeenkomst/geschreven compromis/verleiden akte/...)
-zullen er extra randvoorwaarden tellen?
-blijft meeneembaarheid registratierechten behouden?
-....
Mij lijkt de kans zeer klein dat het retro-actief of snel zal ingevoerd worden.
=> ik zou er niet wakker van liggen als ik jou was. Je ging akkoord met de prijs en het belastingsysteem. Ga je nu ongelukkig worden omdat het belastingsysteem misschien een tikje beter had gekunnen met veel chance?
Als ze het slim (minder martkverstorend) willen aanpakken spreiden ze de invoering een beetje:
-datum op basis van verleiden akte (kan niet mee gespeeld worden)
-0,1 % per maand lager elke maand vanaf 01/06/2022 => op 01/12/2024 pas zit je aan 3%
Overeenkomst is er feitelijk al bij akkoord over de prijs en de zaak via sms/mail/mondeling/...
-vanaf datum x
-....
=> ik zou er niet wakker van liggen als ik jou was. Je ging akkoord met de prijs en het belastingsysteem. Ga je nu ongelukkig worden omdat het belastingsysteem misschien een tikje beter had gekunnen met veel chance?
Als ze het slim (minder martkverstorend) willen aanpakken spreiden ze de invoering een beetje:
-0,1 % per maand lager elke maand vanaf 01/06/2022 => op 01/12/2024 pas zit je aan 3%
De akte moeten wij nog tekenen. Hebben tijd tot de december dan zijn de 4 maanden om. Ik dacht dat ik bij de bank moest zijn om er eens achter te horen.zubke schreef: ↑27 september 2021, 10:28 Registratiekosten op een lening gaan niet dalen. Als je bedoelt dat je ook gaat tekenen voor de aankoop van de woning, moet je kijken hoe lang je de akte nog kan uitstellen. Normaal kan dit maar tot 4 maanden na ondertekening van de compromis. Let ook op dat dit nog maar een voorstel is en meestal niet onmiddellijk ingaat. Dus de kans is klein dat dit nog van toepassing gaat zijn op jou, tenzij enige vorm van retroactiviteit gaan inbouwen.
Dankjewel voor de uitleg!Lirec schreef: ↑27 september 2021, 10:35 Registratierechen zijn uiterlijk 4 maanden na overeenkomst te betalen.
-vanaf datum x
-....
En heel eerlijk? Ja, is het toch een pak geld voor ons dat heel wat minder zal worden nu. Denk dat iedereen wel wat baalt nu. Maar het is wat het is.

Bij de vorige wijziging van registratierechten werd er soms een omweg gevonden: men deed dan een "aankoopbelofte"
Als:
- jij, noch de verkoper, gehaast zijn (en er zit geen makelaar in het spel die zijn commisie uiteraard reeds wil)
- de regeling die gaat komen word snel duidelijk
- je vertrouwd erop dat de wetgeving effectief zo zal zijn
- je rekent erop dat zulke "aankoopbelofte" niet word afgestraft in de wetgeving
Dan kan men mogelijk alsnog proberen te profiteren van de toekomstige regeling.
Het zijn wel zeer veel als-en....
Als:
- jij, noch de verkoper, gehaast zijn (en er zit geen makelaar in het spel die zijn commisie uiteraard reeds wil)
- de regeling die gaat komen word snel duidelijk
- je vertrouwd erop dat de wetgeving effectief zo zal zijn
- je rekent erop dat zulke "aankoopbelofte" niet word afgestraft in de wetgeving
Dan kan men mogelijk alsnog proberen te profiteren van de toekomstige regeling.
Het zijn wel zeer veel als-en....
Vooral bij je notaris horen om de afspraak uit te stellen tot het laatste moment. Zij maken normaal gezien de verder afspraken met de verkoper en de bank (die zijn praktisch nooit fysiek aanwezig, ze geven volmacht aan de notaris).
Ik lees dit op tijd.be :
"Voor andere woningen gaat het tarief van 10 naar 12 procent. Wie dus in het Vlaams Gewest een tweede verblijf koopt of een huis om te verhuren, zal meer registratierechten moeten betalen".
Wij hebben de bedoeling om binnenkort een seniorflat te kopen en daar te gaan wonen. Als wij volledig geïnstalleerd zijn daar zouden wij later ons huis verkopen.
Die seniorflat zou dan als tweede woning onderhevig zijn aan 12% of telt dit niet voor een seniorflat ?
"Voor andere woningen gaat het tarief van 10 naar 12 procent. Wie dus in het Vlaams Gewest een tweede verblijf koopt of een huis om te verhuren, zal meer registratierechten moeten betalen".
Wij hebben de bedoeling om binnenkort een seniorflat te kopen en daar te gaan wonen. Als wij volledig geïnstalleerd zijn daar zouden wij later ons huis verkopen.
Die seniorflat zou dan als tweede woning onderhevig zijn aan 12% of telt dit niet voor een seniorflat ?
Als je na de aankoop van je service flat je eerste woning verkoopt, heb je recht op " teruggave registratie belasting ""van je eerste woning. "" daar is niets aan gewijzigd..kaohsiung schreef: ↑27 september 2021, 11:38 Ik lees dit op tijd.be :
-
- VIP member
- Contacteer:
Nou dat leest lekker weg,
geen woonbonus en nu een mooie verlaging van registratierechten. Konden het niet slechter timen
geen woonbonus en nu een mooie verlaging van registratierechten. Konden het niet slechter timen

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Lagere registratierechten, maar meeneembaarheid verdwijnt
Wij verliezen de meeneembaarheid, we gaan een nieuwbouw woning bouwen, maar daar verandert de registratiekost niet!
Dus we zijn genaaid!
Dus, gaat onze verkoopprijs met 3% omhoog en gaan wij dat geld in onze zak steken!
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 34821.html
Wij verliezen de meeneembaarheid, we gaan een nieuwbouw woning bouwen, maar daar verandert de registratiekost niet!
Dus we zijn genaaid!
Dus, gaat onze verkoopprijs met 3% omhoog en gaan wij dat geld in onze zak steken!
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 34821.html
Ik ben benieuwd vanaf wanneer dit alles in zal gaan. Toen de registratierechten daalde van 10 naar 6% duurde het ook nog enkele maanden voordat dit "actief" werd.
Ik zit immers ook midden in een verkoop en aankoop van een bouwgrond. Verkoopovereenkomst om mijn woning te verkopen is getekend (aktedatum 2 december), verkoopovereenkomst aankoop bouwgrond nog niet getekend maar wel bij notaris.
Ik had gepland om de registratierechten mee te nemen zodat ik €0 registratierechten moet betalen. Als dit grapje nog actief wordt voor de aktedatum van mijn aankoop ben ik ook dik in het zak gezet.
Ik kon al niet lachen bij de aankoop van mijn woning want doen liep ik net die 6% mis en nu "kan" het mogelijk weer gebeuren. Ik kan alleen maar hopen op de traagheid van de overheid en de snelheid van de notaris (en na het telefoontje net raak ik niet bepaald gerustgesteld gezien die "overrompeld is met werk" en met deze bekendmaking zal het niet beter worden). Spannende tijden dus waardoor dit grapje mij behoorlijk duur kan uitkomen (een budget dat ik liever in mijn bouw stop ipv de overheid financieren).
Ik zit immers ook midden in een verkoop en aankoop van een bouwgrond. Verkoopovereenkomst om mijn woning te verkopen is getekend (aktedatum 2 december), verkoopovereenkomst aankoop bouwgrond nog niet getekend maar wel bij notaris.
Ik had gepland om de registratierechten mee te nemen zodat ik €0 registratierechten moet betalen. Als dit grapje nog actief wordt voor de aktedatum van mijn aankoop ben ik ook dik in het zak gezet.
Ik kon al niet lachen bij de aankoop van mijn woning want doen liep ik net die 6% mis en nu "kan" het mogelijk weer gebeuren. Ik kan alleen maar hopen op de traagheid van de overheid en de snelheid van de notaris (en na het telefoontje net raak ik niet bepaald gerustgesteld gezien die "overrompeld is met werk" en met deze bekendmaking zal het niet beter worden). Spannende tijden dus waardoor dit grapje mij behoorlijk duur kan uitkomen (een budget dat ik liever in mijn bouw stop ipv de overheid financieren).
Toch een belangrijke update die binnen is gekomen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/27 ... partement/
De koper van mijn woning zal wel even kwaad worden, want het verschil tussen 3% en 6% is best wel hoog (en ik had vernomen dat die nu geen eigen woning hebben).
Het is dus pas tegen 2024 dat de stekker uit de meeneembaarheid gaat. Wie dus net in de overgang zit van een bouwgrond te kopen ontspringt even de dans.Tegelijkertijd wordt de meeneembaarheid van registratierechten geleidelijk afgeschaft tegen 2024. Veel jonge gezinnen kopen een kleine eerste woning om die na enkele jaren te verkopen en een grotere woning aan te kopen. Tot nog toe kun je een deel van je registratierechten meenemen. Binnenkort betaal je dus opnieuw de volle pot.
Er komt wel een tussentijdse oplossing. Tot 1 januari 2024 zul je kunnen kiezen tussen het voordeel van de meeneembaarheid of de verlaagde registratierechten.
De koper van mijn woning zal wel even kwaad worden, want het verschil tussen 3% en 6% is best wel hoog (en ik had vernomen dat die nu geen eigen woning hebben).