Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Energieprijzen

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
274 berichten
  • Pagina 3 van 19
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 19
  • Volgende
Zwiertje
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Zwiertje
Verstuur privébericht

Re: Energieprijzen

• Citeer

Bericht door Zwiertje » 6 oktober 2021, 21:50

Heb je daar ergens cijfers over? Of baseer je je ergens op eigen ervaringen?

Mijn installatie (lucht/lucht) heeft een SCOP van 4,3. (COP 4,2 dus bij 7°C)
Uiteraard een 'opgegeven' cijfer, en ik wil best aannemen dat het in de realiteit wat lager is, maar 2,5 is toch wel héél weinig ???
Er is niet zoveel te vinden over COP in functie van de buitentemperatuur, maar als ik er iets over vind, is het toch eerder dat het al goed moet vriezen eer je onder de 3 zakt.
Voor te zakken naar 2,5 moet het al -15°C zijn, of zoiets.

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 7 oktober 2021, 00:16

odbc schreef: ↑6 oktober 2021, 21:18 Gemiddelde over volledige stookseizoen is bij Lucht/lucht warmtepomp COP 2,5.
Een COP van 2,5 is haalbaar bij -10 graden. Een COP van 2,5 over een "volledig stookseizoen" lijkt mij zeer laag.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaat_van_Belgi%C3%AB
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.

It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 7 oktober 2021, 09:12

Op de camping betalen we 3,5 € per m3 voor propaan.
Op andere campings betalen ze 7 € voor een m3 propaan.
DE elec op de 2 is 0,375 € per kw.
Volgens een mobiele watt meter verbruikt de airco als buiten rond de 5° ongeveer een 14 kw van 8 u 30 tot 23 uur. (5,3 € per dag)
Dus airco of gas verwarmen meten is weten.
En het is niet omdat de airco 10 minuten stopt met werken als buiten koud, hij de rest van de dag niet meer werkt.
Het uitvallen steeds na de opstart (vol vermogen) daarna blijft hij gewoon in werking.
Met een gaskachel is de keuze heel snel gemaakt. Airco Airco
Mijn vb is dan nog bij slecht geïsoleerde te verwarmen ruimte.
Zibro kamin is ook een slecht ruikende oplossing, als ik hoor hoeveel liter er op een dag er doorgaat of dat goedkoper is.
Estate Guru believer.

haelewyn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door haelewyn » 7 oktober 2021, 09:29

Hier mag ik de airco niet gebruiken rond de 0 graden.
Uit eigen ondervinding : niet onder de 8 a 10 graden ... Het is een Daikin van een jaar of zes oud.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 7 oktober 2021, 10:13

haelewyn schreef: ↑6 oktober 2021, 18:52 Dat zijn moeilijke vraagstukken hoor. Ik zou het niet weten.

Zelf verwarm ik mijn huis op dit moment een beetje bij met elektriciteit (airco) en dat kan ik eventueel blijven doen zolang de buitentemperatuur niet onder 0 gaat.
Geen CV verlies hier want ik verwarm nog met een gaskachel. Geen idee of die maar een verlies van 10 procent heeft van gas tov warmte. Eerder meer dan dat ?
Je kan het verwarmingsrendement (COP) van die airco wel ergens terug vinden op het naamplaatje of in de meegeleverde documenten of desnoods op internet via type nr. COP kan erg verschillend zijn, afhankelijk of de installatie expliciet voor verwarmen en koelen is gebouwd of vooral dient om te koelen met bijverwarming als extra toevoegsel (de goedkopere airco's). Voor de gaskachel neem je gewoon het gasverbruik van het voorgaande jaar (bv 8000kWh), van dat getal trek je 15% schouwverlies af en deel dan door het COP (bv 3), dat geeft bv: 2266kWh vervolgens beide ingeven op de V-test en je ziet dat bij een COP van 3 gas nog net iets goedkoper uitkomt al is het verschil bijna verwaarloosbaar. Natuurlijk kan het zijn dat je op dit moment nog niet de huidige tarieven betaalt, hangt er van af wanneer je leverancier zijn tarief aanpast (doorgaans een keer per trimester). Dus als je COP gelijk of kleiner is dan 3 gewoon op gas blijven stoken, indien hoger dan 3,5 eventueel overschakelen op elektriciteit, indien je nog een vast contract hebt van een maand of meer geleden, zonder twijfel op gas blijven stoken. Wie zonnepanelen met terugdraaiende teller heeft gebruikt uiteraard de airco of elektrische kachel tot de meter op nul jaarverbruik staat. Kortom zal voor iedereen verschillend zijn, dus zelf rekenen met eigen cijfers ;)

odbc

• Citeer

Bericht door odbc » 7 oktober 2021, 10:28

Als wilt dat je een goed rendement haalt met Lucht/Lucht WP (airco) moet je een laten samenstellen, die nu verkocht worden werken best op koelen en minder op verwarmen.
Beste is een overgedimensioneerde die in stillemodus op deellast kan draaien, dan werkt die op iets lagere gasdruk terwijl een kleinere op volle gasdruk moet werken voor zelfde output energie en ook meer geluid van Binnen fan.
Hoe hoger de gasdruk die vrijkomt in buiten verdamper hoe lager de temperatuur erin, terwijl bij lage gasdruk door smoorklep in buitenverdamper komt de temperatuur iets hoger blijft wat rendement te goede komt. Is een natuurkundig wet van gas.
Kan er een boek over schrijven omdat ik zelf een L/L WP heb laten samenstellen met een zware PV installatie die ik zelf heb gelegd.
Maar staat nu af en ben terug met aardgas aan het verwarmen. Geen terug draaiende meter meer.

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 7 oktober 2021, 10:37

haelewyn schreef: ↑7 oktober 2021, 09:29 Hier mag ik de airco niet gebruiken rond de 0 graden.
Uit eigen ondervinding : niet onder de 8 a 10 graden ... Het is een Daikin van een jaar of zes oud.
Om ook te verwarmen heb je een inverter nodig. Heb net een Inverter Airco gekocht met een COP van 4,4 (Scop/Seer 5,1/8,51), 4 kilowatt, 2500 euro geplaatst. Niet goedkoop maar een gasinstallatie was geen optie. Hoe dan ook, bye bye Poetin.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."

Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.

It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.

odbc

• Citeer

Bericht door odbc » 7 oktober 2021, 11:06

Inverter betekend omvormer, voor airco is dat niet meer dan omzetten naar koelen of verwarmen, wat ze praktisch allemaal kunnen.
4,4 op papier, in praktijk ?? Ja bij 15 Gr buiten

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 7 oktober 2021, 11:54

odbc schreef: ↑7 oktober 2021, 11:06 Inverter betekend omvormer, voor airco is dat niet meer dan omzetten naar koelen of verwarmen, wat ze praktisch allemaal kunnen.
4,4 op papier, in praktijk ?? Ja bij 15 Gr buiten
Uiteraard niet bij -10, zoals ik al aangaf. Een airco is niet noodzakelijk een inverter...

odbc

• Citeer

Bericht door odbc » 7 oktober 2021, 12:02

Spaarplan schreef: ↑7 oktober 2021, 11:54 Uiteraard niet bij -10, zoals ik al aangaf. Een airco is niet noodzakelijk een inverter...
Een zeer klein % kan enkel koelen en daar zit minder electronica en technische componenten in.
Inverter word verkeerd gebruikt in airco termen, ze bedoelen dat inverter =modulerend of in deellast werken is. Totaal verkeerde woordkeuze.
Inverter is een omvormer en als ze bedoelen omzetten naar koelen of verwarmen klopt die term, maar niet voor modulered of deellast werking.
Mijn L/L WP 7kw (2200 euro) heb ik een premie (480euro)voor gekregen via DNB, moest wel een document tonen dat koelfunctie af stond. Dat was buiten mijn technische achtergrond gerekend, heb die terug geprogrammeerd.

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 7 oktober 2021, 12:13

Voor wie niet (meer) kan volgen:
https://welke-kiezen-kopen.nl/aircondit ... cop-waarde

odbc

• Citeer

Bericht door odbc » 7 oktober 2021, 13:10

Voor iemand die er één wilt aanschaffen, koop een iets grotere van vermogen zodat je kan verwarmen op stand 1 of stille modus. De binnen fan is vervelend op hogere standen.
Eén die in deellast kan werken, compressor zal minder druk opbouwen als de temperatuur in woning is bereikt, inplaats van één die elke keer op en af te springt en daardoor meer verbruikt.
Laat je niets alles aansmeren is de boodschap en zoek forums af naar nuttige info van gebruikers zelf.

Zwiertje
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Zwiertje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Zwiertje » 7 oktober 2021, 14:57

odbc schreef: ↑7 oktober 2021, 11:06 4,4 op papier, in praktijk ?? Ja bij 15 Gr buiten
De COP wordt standaard bepaald bij buitentemp = 7 en binnentemp =20.

Ik wil je niet per se tegenspreken, hoor, daarvoor ken ik er te weinig van.
Maar ik zou wel graag weten waarop jij je baseert om te zeggen dat die COP zoveel lager zou zijn in de praktijk. Heb je weet van een praktijkstudie ergens? Dan ben ik erg geïnteresseerd!
Of heb je zelf ervaring met gevallen waarbij de verwachte elektriciteitsbesparing tegenvalt?

haelewyn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door haelewyn » 7 oktober 2021, 17:03

Ik denk dat hij bedoelt : als de buitentemperatuur daalt, daalt ook je mogelijkheid en efficientie om binnen te verwarmen met de airco.

Een cijfer is iets... maar als het dan een koude winternacht is, dan haal je dat vooropgesteld rendement niet.

Net zoals een auto meer verbruikt op de Duitse autobahn bij 180 met een volgeladen porte bagage tov standaardverbruik in de folder.

Mijn dank aan eenieder die zijn duit in het zakje deed na wat ik schreef maar voor mij blijft het nog altijd redelijk onduidelijk. Ik zal eens op het dak moeten gaan zien wat er op de buitenunit staat. Als ik me niet vergis mag ik niet afgaan op de binnenunit want die is toch bruikbaar met meerdere installaties en vermogens (?).

Ik ken dus nog maar enkel het merk (Daikin) en dat het geplaatst is in 2014..
COP onbekend, staat niet op de faktuur want daar staat : volgens offerte. Je raadt het ! Die offerte heb ik niet meer :)

Als verwarming heel het jaar door kan ik de mijne niet gebruiken want rond 0 tot 3 graden geeft dat ding een minuutje warmte waarna hij weer de condensor ontdooit (vermoed ik toch want dan stopt hij met warme lucht blazen).
Ik vermoed dat het bij 7 graden nog lukt maar dan mag het niet veel kouder worden.
Al bij al blijf ik verwarmen zolang de installatie het goed kan trekken, met elektriciteit,.. En jaag ik er pas gas door als het niet meer anders kan.
Eén positief punt in de rekening die achteraf komt (nee, 2 zelfs) is dat ik sociaal tarief heb tot nieuwjaar (als het niet verlengd wordt) en ik heb zelf mijn voorschotten voorlopig gevoelig verhoogd zonder dat mijn leverancier Luminus daar om vroeg. Al bij al kom ik er wel... Het is tegen mijn natuur om eerst veel te verbruiken en dan vast te stellen dat ik de rekening niet kan betalen. Dat gaat zeker niet gebeuren.
Daarvoor hou ik ook maandelijks mijn verbruik van gas en elektriciteit in de gaten.

Nog een truc voor de winter die ik al eerder postte : ga in de winter al eens ergens anders jezelf zitten warmen ipv thuis. Beste besparing die er te vinden is. :)

Spaarplan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spaarplan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spaarplan » 7 oktober 2021, 17:26

haelewyn schreef: ↑7 oktober 2021, 17:03 Ik denk dat hij bedoelt : als de buitentemperatuur daalt, daalt ook je mogelijkheid en efficientie om binnen te verwarmen met de airco.
Inderdaad. Bij een temperatuurverschil van 30 graden (binnen 20 en buiten -10) is het verwarmingsvermogen maximaal 3,8 kilowatt. Mocht de stroom uitvallen heb ik nog steeds een andere verwarming waar ik op kan terugvallen (werkt de gasketel dan ook nog ;) ). Bij een extreme winter (https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Frost_of_1709) ook.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

274 berichten
  • Pagina 3 van 19
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 19
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy