Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

EarthNvstr1's port - Belgische (dividend)aandelen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
77 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

Re: EarthNvstr1's port - Belgische (dividend)aandelen

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 10 oktober 2021, 20:44

molenveld schreef: ↑10 oktober 2021, 20:19
EarthNvstr1 schreef: ↑10 oktober 2021, 19:52 Daarnaast lijkt het mij dat er vaak/meestal zal worden aangekocht nadat de koers gestegen is of verkocht nadat de koers gedaald is.
Voor een strategie die (naast dividendgroei) op dividendrendement gebaseerd is, geldt net het omgekeerde.
Hm... ja, ik denk ik snap wat je wil zeggen... de meesten blijven continue in de port wellicht.

Zijn alles details van die strategie ergens beschikbaar ?

Afrodiziak
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Afrodiziak
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Afrodiziak » 10 oktober 2021, 21:32

EarthNvstr1 schreef: ↑10 oktober 2021, 13:49
De bedoeling was (en is nog steeds) een "buy-and-hold" port op te bouwen waar ik steeds minder naar om moet kijken.
Op lange termijn zou ik daar dus nog weinig transacties in doen en reken ik gewoon op een dividendstroom en koersstijging.
Enkel de dividenden herinvesteren indien ik een opportuniteit zie, anders verhuizen de dividenden naar een andere port.
Er zijn nog enkele dingen die ik niet snap wat betreft je aanpak.

- Je zegt dat je wil kunnen afwijken vd index om te kunnen profiteren van gedaalde koersen om bij te kopen, en gestegen koersen om te verkopen. Wat dus actief beheer inhoudt. Anderzijds zeg je dat het de bedoeling is dat het een portefeuille wordt waar je niet naar moet omkijken. Passief beheer dus. Maar dan verlies je ook het voordeel van aan markttiming te kunnen doen voor individuele posities. Verlies je, met wat je op langere termijn van plan bent, niet een groot voordeel dat je nu hebt en toepast ?

- Je noemt het je dividendportefeuille. Maar "dividendaandeel" is een vlag die vele ladingen dekt.
* Streef je naar dividendgroei? Dat is de Zeezout-aanpak, met dien verstande dat dividend binnen die strategie geen doel op zich is, slechts een barometer om te weten wanneer te kopen of te verkopen.
Het zijn zeker niet allemaal dividendgroeiers die je in port. hebt.
* Streek je naar dividendrendement? Het zijn ook niet persé de aandelen met het hoogste dividendrendement die je in port. hebt.
* Ze keren zelfs niet allemaal dividend uit, zoals Inclusio (vanaf volgend jaar wel), Ekopak, Crescent, Accentis, vroeger Tigenix. Dus in sommige gevallen neem je ook niet-dividendbetalers op. Waarom delibereer je die dan? En wat doe je als een dividend wordt geschrapt of verlaagd. Er zitten er een aantal tussen die op dat vlak zeker geen vlekkeloos trackrecord hebben.

- Je geeft aan de ontwikkelaars niet op te nemen omdat je vreest dat het vastgoedsprookje niet eeuwig zal blijven duren. Anderzijds zitten er wel 13 (12 GVV's + Accentis) vastgoed aandelen in je port (op een totaal van +/- 40). Hoe rijm je dat?

- "VGP altijd te duur".
Binnen logistiek was VGP enkele jaren geleden net zeer goedkoop voor het consistent behaald rendement (op bedrijfsniveau).
De andere ontwikkelaars (Atenor, Immobel, beide niet-logistiek) zijn wisselvalliger in hun resultaten. Maar daar wordt wel aan gewerkt, bij beide.

- Je geeft aan oog te hebben voor risico. Er zitten verscheidene "koppeltjes" in je portefeuille, waarbij je dus - los van het bedrijfsspecifiek risico - hetzelfde sectorrisico loopt. Dit terwijl er, zoals eerder aangegeven, nog enkele sectoren ondervertegenwoordigd zijn.

Let wel, dit is allemaal geen kritiek hé. Je lijkt zeer transparant te willen zijn en zelfs feedback te vragen/te appreciëren.
Iedereen moet vooral doen waar ze zich zelf goed bij voelen. Maar soms kan een andere insteek ook tot andere inzichten leiden, al dan niet na verloop van tijd.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt

Divi
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Divi
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Divi » 10 oktober 2021, 21:44

Heel eenvoudige strategie. Je selecteert uit alle belgische dividendbetalers met min. 2% dividendrendement de 20 beste op het gebied van dividendgroei en die hou je voor altijd in portfolio. Komt er 1 jaar geen dividendverhoging,geen probleem. 2 opeenvolgende jaren geen dividendverhoging,zonder pardon eruit. Een dividendverlaging zonder pardon eruit.Wordt er een nieuwe naam gezocht.

Enfin,alles zal je veel duidelijker worden als je de topic : "zeezoutjes versus de bel 20" opzoekt.
Daar post forumlid "zeezout" ook die 20 namen! Je hoeft dus zelf niet ééns het werk te doen...
Bovendien geeft hij om de 6 maanden een update met rendement erbij. Een aanrader !!

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 10 oktober 2021, 22:42

Afrodiziak schreef: ↑10 oktober 2021, 21:32 - Je zegt dat je wil kunnen afwijken vd index om te kunnen profiteren van gedaalde koersen om bij te kopen, en gestegen koersen om te verkopen. Wat dus actief beheer inhoudt. Anderzijds zeg je dat het de bedoeling is dat het een portefeuille wordt waar je niet naar moet omkijken. Passief beheer dus. Maar dan verlies je ook het voordeel van aan markttiming te kunnen doen voor individuele posities. Verlies je, met wat je op langere termijn van plan bent, niet een groot voordeel dat je nu hebt en toepast ?
Ik verkoop wel enkel bij gestegen koersen indien het aankoopgewicht te groot is geworden.
Anders zou het "hold" gedeelte komen te vervallen, of dat is voor mij toch wat "hold" inhoudt.
Als ik op termijn niet veel meer zou bijkopen, dan valt er ook niets meer te verkopen.
Het kan ook zijn dat ik toch zal blijven bijkopen, bv. als mijn andere ports zouden tegenvallen.
Afrodiziak schreef: ↑10 oktober 2021, 21:32 - Je noemt het je dividendportefeuille. Maar "dividendaandeel" is een vlag die vele ladingen dekt.
* Streef je naar dividendgroei? Dat is de Zeezout-aanpak, met dien verstande dat dividend binnen die strategie geen doel op zich is, slechts een barometer om te weten wanneer te kopen of te verkopen.
Het zijn zeker niet allemaal dividendgroeiers die je in port. hebt.
* Streek je naar dividendrendement? Het zijn ook niet persé de aandelen met het hoogste dividendrendement die je in port. hebt.
* Ze keren zelfs niet allemaal dividend uit, zoals Inclusio (vanaf volgend jaar wel), Ekopak, Crescent, Accentis, vroeger Tigenix. Dus in sommige gevallen neem je ook niet-dividendbetalers op. Waarom delibereer je die dan? En wat doe je als een dividend wordt geschrapt of verlaagd. Er zitten er een aantal tussen die op dat vlak zeker geen vlekkeloos trackrecord hebben.
Daarom zet ik dividend tussen haakjes (als ik het niet vergeet). Het zijn vrnl. maar niet uitsluitend dividendaandelen.
Reden om vooral dividendaandelen te selecteren is eerder omdat die verondersteld worden winstgevend te zijn. Huidig dividendrendement doet er niet zo veel toe, dividendgroei vind ik dan belangrijker maar is ook niet de prioriteit.
Inclusio (1,24% van port) heb ik gekocht omdat dit een niche speler op de vastgoed markt zou moeten zijn en inderdaad dividend gaat uitkeren.
Ekopak (1,20% van port) heb ik gekocht omdat ik geloof in het verhaal.
Crescent (0,36% van port) en Accentis (0,57% van port) zijn "gokkertjes".
Tigenix was samen met UCB één van mijn eerste aandelen eind 2017. Was toen serieus gedaald en was toen een gokkertje. Heb die na 2 maanden terug verkocht. Jammer, want iets later ging de koers spectaculair omhoog door uitkoop.
In het begin wou ik te snel winst nemen (omdat ik niet graag verlies heb). Heb eruit geleerd.

Verlaging of schrapping van dividend reageer ik niet op.
Als de koers daardoor ver genoeg daalt (edit: en ik "geloof" in het bedrijf op lange termijn), dan koop ik bij en wacht ik op een ommekeer.
Edit: in het geval van Ontex en Bpost is het wel lang wachten op een ommekeer ;)
Afrodiziak schreef: ↑10 oktober 2021, 21:32 - Je geeft aan de ontwikkelaars niet op te nemen omdat je vreest dat het vastgoedsprookje niet eeuwig zal blijven duren. Anderzijds zitten er wel 13 (12 GVV's + Accentis) vastgoed aandelen in je port (op een totaal van +/- 40). Hoe rijm je dat?
Het aantal (alsook het relatief bedrag) qua vastgoed is door de GVV's inderdaad al aan de hoge kant, vandaar dat ik niet direct extra vastgoed wil opnemen. Maar voor hetzelfde geld zaten Atenor en Immobel wel in mijn port en bv. WDP en Montea niet.
Afrodiziak schreef: ↑10 oktober 2021, 21:32 - "VGP altijd te duur".
Binnen logistiek was VGP enkele jaren geleden net zeer goedkoop voor het consistent behaald rendement (op bedrijfsniveau).
De andere ontwikkelaars (Atenor, Immobel, beide niet-logistiek) zijn wisselvalliger in hun resultaten. Maar daar wordt wel aan gewerkt, bij beide.
Ok.
Ik spreid mijn inzet van kapitaal ook over de tijd. Als ik dus al genoeg heb ingelegd in andere dingen in een bepaalde periode, kan het inderdaad zijn dat ik een andere kans aan mij voorbij laat gaan.
Daarnaast wist ik enkele jaren geleden nog niet veel over het vastgoed aandelen spectrum.
Afrodiziak schreef: ↑10 oktober 2021, 21:32 - Je geeft aan oog te hebben voor risico. Er zitten verscheidene "koppeltjes" in je portefeuille, waarbij je dus - los van het bedrijfsspecifiek risico - hetzelfde sectorrisico loopt. Dit terwijl er, zoals eerder aangegeven, nog enkele sectoren ondervertegenwoordigd zijn.
Ja, die koppeltjes zijn bewust. Ik ga ervanuit dat een bepaald bedrijf gewoon eens een tegenslag kan hebben.
Dit is dus weer vooral om risico te verlagen. Ja, het rendement is dan ook maar het gemiddelde van het koppeltje.
Soms koop ik die ook bewust samen aan.
Afrodiziak schreef: ↑10 oktober 2021, 21:32 Let wel, dit is allemaal geen kritiek hé. Je lijkt zeer transparant te willen zijn en zelfs feedback te vragen/te appreciëren.
Iedereen moet vooral doen waar ze zich zelf goed bij voelen. Maar soms kan een andere insteek ook tot andere inzichten leiden, al dan niet na verloop van tijd.
Ja, het is voor reacties zoals die van jou, dat ik mijn lijstje gepost heb. Waarvoor dank.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 11 oktober 2021, 00:45, 3 keer totaal gewijzigd.

borgie
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer borgie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door borgie » 10 oktober 2021, 23:02

Ik weet niet of je het al hebt maar als je wat meer een leidraad zou willen hebben, kan ik je aanraden om een IPS (investment policy statement; een investeringsplan) op te stellen.

Daarin kan je oa vastleggen wat de regels zijn om een aandeel te (ver)kopen. Bij twijfel kan je er dan steeds op terugvallen en een beslissing nemen die overeenstemt met de opgestelde regels. Dat maakt een beslissing weer net wat minder emotioneel wat bij beleggen vaak beter is.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 10 oktober 2021, 23:07

Divi schreef: ↑10 oktober 2021, 21:44 Heel eenvoudige strategie. Je selecteert uit alle belgische dividendbetalers met min. 2% dividendrendement de 20 beste op het gebied van dividendgroei en die hou je voor altijd in portfolio. Komt er 1 jaar geen dividendverhoging,geen probleem. 2 opeenvolgende jaren geen dividendverhoging,zonder pardon eruit. Een dividendverlaging zonder pardon eruit.Wordt er een nieuwe naam gezocht.
Dat is dus niet "voor altijd" ... ik snap de strategie, maar ik ben er niet voor.
Bovendien wil ook niet zomaar iemand anders volgen na de feiten en wil ik ook verder kunnen als zeezout er niet meer zou zijn.
Divi schreef: ↑10 oktober 2021, 21:44 Enfin,alles zal je veel duidelijker worden als je de topic : "zeezoutjes versus de bel 20" opzoekt.
Daar post forumlid "zeezout" ook die 20 namen! Je hoeft dus zelf niet ééns het werk te doen...
Bovendien geeft hij om de 6 maanden een update met rendement erbij. Een aanrader !!
Ja, dat topic heb ik al meermaals bekeken.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 10 oktober 2021, 23:21

borgie schreef: ↑10 oktober 2021, 23:02 Ik weet niet of je het al hebt maar als je wat meer een leidraad zou willen hebben, kan ik je aanraden om een IPS (investment policy statement; een investeringsplan) op te stellen.

Daarin kan je oa vastleggen wat de regels zijn om een aandeel te (ver)kopen. Bij twijfel kan je er dan steeds op terugvallen en een beslissing nemen die overeenstemt met de opgestelde regels. Dat maakt een beslissing weer net wat minder emotioneel wat bij beleggen vaak beter is.
Ja, dat heb ik "in mijn hoofd".
Wil daar echter ook niet te rigide in zijn. Zo heb ik bv. op een bepaald moment mijn aankoopschijf gehalveerd omdat ik vaststelde dat ik te snel extra kapitaal moest inleggen.

Maar het is wel goed dat je mij eraan herinnert om niet teveel te gaan experimenteren met dingen zoals Accentis en Crescent ;)
Edit: ook trouwens dat ik niet over mijn max 5% aankoopgewicht ga, wat ik wel heb gedaan met Bpost (5,98%) en Ontex (5,91%)

Divi
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Divi
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Divi » 11 oktober 2021, 17:08

Wat is je bedoeling? Beter doen dan de BEL20? Of wat zakgeld voor een extra pintje met de dividenden?
Ik wens je veel beleggingssucces en blijf je bevindingen en uiteraard het rendement hier posten!
(Vind de bijdragen van forumleden die hun portfolio openbaar maken inclusief het rendement het leerzaamst en het leukst).

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 11 oktober 2021, 21:11

Divi schreef: ↑11 oktober 2021, 17:08 Wat is je bedoeling? Beter doen dan de BEL20? Of wat zakgeld voor een extra pintje met de dividenden?
Ik wens je veel beleggingssucces en blijf je bevindingen en uiteraard het rendement hier posten!
(Vind de bijdragen van forumleden die hun portfolio openbaar maken inclusief het rendement het leerzaamst en het leukst).
De bedoeling is een mooi rendement met beperkt risico.
Alsook de beleggingswereld leren kennen en zo goed als mogelijk doorgronden.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 11 oktober 2021, 21:14

Heb nu ook even mijn historische rendementen berekend.
Had dit tot nu toe nog nooit gedaan, maar lijkt wel nuttig om zicht op te hebben.

Code: Selecteer alles

Year	XIRR					Weight YE			
	Total	Cash	Funds	Stocks	Other	Cash	Funds	Stocks	Other
YTD	5,32%	0,55%	9,40%	11,26%	4,05%	35,33%	10,77%	31,87%	22,03%
2020	0,97%	0,52%	5,87%	-3,83%	4,00%	37,65%	12,15%	23,97%	26,23%
2019	4,20%	0,52%	9,45%	12,63%	2,31%	48,63%	8,95%	18,94%	23,48%
2018	-5,40%	0,56%	-11,44%	-21,61%	2,03%	52,91%	9,42%	23,62%	14,05%
2017						80,01%	2,59%	16,11%	1,29%
(2017 staat erbij zodat je kan zien vanwaar ik kom, rendement berekening ontbreekt omdat ik toen niet veel bijhield, ben gestart met beleggen in september 2017, en 2018 was meteen een goed "leerjaar")

Edit: voor de opmerkzame lezers: de stocks YTD is iets lager dan eerder gezegd in dit topic, doordat hier ook mijn werkgevers aandelenplan mee in zit (dat het voorlopig dus niet goed heeft gedaan), de YTD in de eerdere post was enkel mijn actief beheerde aandelen port, waarover dit topic gaat

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 12 oktober 2021, 16:17

EarthNvstr1 schreef: ↑11 oktober 2021, 21:11
Divi schreef: ↑11 oktober 2021, 17:08 Wat is je bedoeling?
De bedoeling is een mooi rendement met beperkt risico.
Alsook de beleggingswereld leren kennen en zo goed als mogelijk doorgronden.
En haal je deze drie doelstellingen vandaag?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 12 oktober 2021, 16:29

Uit een andere thread:
EarthNvstr1 schreef: ↑10 oktober 2021, 12:56 Zo heb ik "België" als small haystack gekozen dan, alleen zoek ik niet naar de needle ;)
Uiteraard geen "diversificatie omwille van de diversificatie", voor mij wel om risico te beperken.
Ik wel ook bewust afwijken van een index, of toch voor een deel van mijn volledig belegbaar vermogen.
Waarom denk je dat het Belgische deel van de haystack (0,3% van de wereldmarkt) "voldoende" zal zijn om jouw doel te bereiken? (zeker als je dan nog farma en financials uitsluit)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 12 oktober 2021, 17:27

B7H4long schreef: ↑12 oktober 2021, 16:17 En haal je deze drie doelstellingen vandaag?
Het zijn voor mij drie eeuwigdurende doelstellingen... ik ben op weg, maar de weg is ongetwijfeld nog lang... ;)

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 12 oktober 2021, 17:29

B7H4long schreef: ↑12 oktober 2021, 16:29 Waarom denk je dat het Belgische deel van de haystack (0,3% van de wereldmarkt) "voldoende" zal zijn om jouw doel te bereiken? (zeker als je dan nog farma en financials uitsluit)
Waarom denk je dat ik dat denk ?
Het feit dat ik 4 jaar geleden begonnen ben met beleggen, is al een prestatie op zich voor mij ;)

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 12 oktober 2021, 18:10

EarthNvstr1 schreef: ↑12 oktober 2021, 17:27
B7H4long schreef: ↑12 oktober 2021, 16:17
En haal je deze drie doelstellingen vandaag?
Het zijn voor mij drie eeuwigdurende doelstellingen... ik ben op weg, maar de weg is ongetwijfeld nog lang... ;)
Hoe definieer jij risico? of misschien makkelijker; welke risico's wil je beperken?
En wat is voor jou een "mooi rendement"?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

77 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy