Roerende voorheffing 45% duurder
Re: Roerende voorheffing 45% duurder
1200 euro louter als OV voor een bouwgrond van 400 m² kan niet.
Zou het niet het totaal zijn van zijn woning + die bouwgrond?
In principe komt dit als 1 rekening in de bus.
Zou het niet het totaal zijn van zijn woning + die bouwgrond?

Heeft niks met OV of gemeentelijke opcentiemen te maken maar is een gemeentebelasting op niet-bebouwde percelen (een activeringsheffing). Deze dient om te voorkomen dat bouwgronden jarenlang onbenut en onbebouwd blijven terwijl er schaarste is aan bouwgrond.lop schreef: ↑20 oktober 2021, 19:19onbebouwde percelen is het minimum te betalen belastingen 1200 € Stad Izegem
https://www.izegem.be/sites/izegem/file ... 78276_.pdf
De heffing bedraagt inderdaad 1200 euro … als je al minstens 12 jaar lang een perceel bouwgrond onbebouwd in bezit hebt.
Ja maar belastingen heffen op grond dat niet kan verkocht worden en waar er nog kosten aan zijn qua onderhoud is in mijn ogen nog slechter dan belastingen verhogen op een woonhuis of dergelijke .m-peeters schreef: ↑20 oktober 2021, 19:37Heeft niks met OV of gemeentelijke opcentiemen te maken maar is een gemeentebelasting op niet-bebouwde percelen (een activeringsheffing). Deze dient om te voorkomen dat bouwgronden jarenlang onbenut en onbebouwd blijven terwijl er schaarste is aan bouwgrond.lop schreef: ↑20 oktober 2021, 19:19
onbebouwde percelen is het minimum te betalen belastingen 1200 € Stad Izegem
https://www.izegem.be/sites/izegem/file ... 78276_.pdf
De heffing bedraagt inderdaad 1200 euro … als je al minstens 12 jaar lang een perceel bouwgrond onbebouwd in bezit hebt.
Dat ze 1200€ aanrekenen aan iemand die 94 jaar oud met 1200€ pensioen , die de grond niet eens kan verkopen door onverdeeldheid gaat voor mij een brug te ver en is schandalige .
Die erfenis kwestie zit nu al 10 jaar voor de rechtbank en is dus volledig geblokkeerd.
Als het nog 10 jaar duurt dan zullen de kosten hoger geweest zijn dan de waarde van de grond in kwestie
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dan weet je dat jij en/of je ouders en/of andere erfgenamen best de erfenis weigeren...lop schreef: ↑21 oktober 2021, 01:10 Ja maar belastingen heffen op grond dat niet kan verkocht worden en waar er nog kosten aan zijn qua onderhoud is in mijn ogen nog slechter dan belastingen verhogen op een woonhuis of dergelijke .
Dat ze 1200€ aanrekenen aan iemand die 94 jaar oud met 1200€ pensioen , die de grond niet eens kan verkopen door onverdeeldheid gaat voor mij een brug te ver en is schandalige .
Die erfenis kwestie zit nu al 10 jaar voor de rechtbank en is dus volledig geblokkeerd.
Als het nog 10 jaar duurt dan zullen de kosten hoger geweest zijn dan de waarde van de grond in kwestie

Is mijn moeder die overleden is , maar was hertrouwd had ik maar geweigerd destijds . Mijn zusters en kinderen van stiefvader die ook al overleden is intussen blijven maar elkaar betwisten . Van mij mogen ze alles hebben .EarthNvstr1 schreef: ↑21 oktober 2021, 01:19Dan weet je dat jij en/of je ouders en/of andere erfgenamen best de erfenis weigeren...lop schreef: ↑21 oktober 2021, 01:10 Ja maar belastingen heffen op grond dat niet kan verkocht worden en waar er nog kosten aan zijn qua onderhoud is in mijn ogen nog slechter dan belastingen verhogen op een woonhuis of dergelijke .
Als het nog 10 jaar duurt dan zullen de kosten hoger geweest zijn dan de waarde van de grond in kwestie![]()
Maar trek er me niet meer van aan ga zelfs niet meer naar het vredegerecht als ik voor de zoveelste keer een brief krijg .
Het is een groot probleemgeval , Grootmoeder eerst overleden erfenis grootmoeder gaat naar mijn moeder maar groots beschikbaar deel is voor mijn grootvader , mijn moeder overlijd 6 maand later door kanker, Groots beschikbaar gedeelte gaat naar m'n stiefvader zogezegd maar hij maakt 1 maand na het overlijden van m'n moeder er een eind aan . Dus komt dit deel ook terug naar alle kinderen . Maar de eerdere overlijdens waren nog niet verdeeld .Denk dat ze niet meer weten wat naar wie gaat en zo blijven de advocaten en notarissen gelukkig

Trieste situatie.
Maar die onverdeeldheid is er nog geen 10 jaar. En een deftige advocaat maakt dat zulk een kwestie op maximaal een jaar uit de voeten is. Desnoods laat je de vrederechter een uitspraak doen en ga je daarna naar Eerste Aanleg. Daar gaat het sneller.
Maar die onverdeeldheid is er nog geen 10 jaar. En een deftige advocaat maakt dat zulk een kwestie op maximaal een jaar uit de voeten is. Desnoods laat je de vrederechter een uitspraak doen en ga je daarna naar Eerste Aanleg. Daar gaat het sneller.
Men mag zomaar niet willekeurig een rechtbank kiezen, dat is allemaal strikt bepaald of men voor bepaalde zaken al dan niet naar de vrederechter kan
Kloppt natuurlijk, maar een uitspraak van de vrederechter kan je aanvechten in eerste aanleg. En de ervaring leert mij dat zaken daar sneller afgehandeld worden.
blijft nog : de keuze ( van rechtbank ) om iets sneller te laten afhandelen bestaat niet