ondertekende offertes
TIP
ondertekende offertes
Wij gaan bouwen vanaf april 2022, daarvoor hebben we al een getekende offerte met een aannemer.
Voor de rest (dakwerken, ramen/deuren, afwerking, ...) hebben wij nog geen offertes.
Onze bank heeft ons al verzekerd dat de lening die we zouden aanvragen (ergens in januari/februari) zal toegestaan worden.
Nu is mijn vraag: voor de definitieve goedkeuring van de lening, moet de bank effectief getekende offertes hebben, of is een raming van onze architect voldoende? Normaal zullen we tegen dan wel voldoende getekende offertes hebben, maar je weet nooit met die prijsstijgingen tegenwoordig dat we voordeel halen uit langer wachten met tekenen van offertes.
Voor de rest (dakwerken, ramen/deuren, afwerking, ...) hebben wij nog geen offertes.
Onze bank heeft ons al verzekerd dat de lening die we zouden aanvragen (ergens in januari/februari) zal toegestaan worden.
Nu is mijn vraag: voor de definitieve goedkeuring van de lening, moet de bank effectief getekende offertes hebben, of is een raming van onze architect voldoende? Normaal zullen we tegen dan wel voldoende getekende offertes hebben, maar je weet nooit met die prijsstijgingen tegenwoordig dat we voordeel halen uit langer wachten met tekenen van offertes.
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: ondertekende offertes
Wel dubieus... de bank vraagt getekende offertes... maar aannemers werken met dagprijzen. Zou op je offerte laten zetten dat als ze met dagprijzen werken, je op die dag zelf wel toezeggen zult en dat je een schatting wil van kost en niet een bindende offerte.Rendinho schreef: ↑23 oktober 2021, 00:06 Wij gaan bouwen vanaf april 2022, daarvoor hebben we al een getekende offerte met een aannemer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij ons was raming architect genoeg. Argenta.
Helpt wel als uw Q niet te hoog is.
Helpt wel als uw Q niet te hoog is.
dank voor je antwoord.
Wij zullen werken met een overbruggingskrediet, aangevuld met een nieuwe hypotheek.
Iets van 75% zal van de overbrugging komen (90% van de waarde van onze huidige woning), 25% van de nieuwe lening.
Ik denk dat ze dan rekenen op 25% quotiteit, wat eigenlijk redelijk weinig is.
We hebben ook nog heel veel marge op onze maandelijkse afbetalingscapaciteit, en daardoor zei onze bankmakelaar al dat dit voor ons geen probleem zou zijn.
Enkel die offertes waren dus wel een twijfelgeval. Wij hebben een raming van onze architect dus hopelijk is dit voor ons ook voldoende.
Ik snap eigenlijk ook wel waarom dit voldoende zou zijn, want als wij expres te veel zouden lenen, kun je enkel maar lenen waar je facturen voor binnen brengt, en moet je extra kosten betalen bij de notaris.
Dus maw we zouden enkel maar in ons eigen vel snijden.
Bij ons was een eigen schatting van de verbouwingskosten voldoende maar wij hebben Q=60% op onze verbouwingen.
De architect ging niet tijdig zijn raming hebben en offertes hadden we al helemaal niet maar dat was dus geen enkel probleem als ik zelf ongeveer een schatting van elke post kon maken.
De architect ging niet tijdig zijn raming hebben en offertes hadden we al helemaal niet maar dat was dus geen enkel probleem als ik zelf ongeveer een schatting van elke post kon maken.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Meestal is een raming door de architect voldoende, zeker bij zo'n quotiteit.
Wij zijn zelf in een laatste fase voor het tekenen met een gelijkaardige quotiteit (<20%). Raming (10-tal lijnen: grondwerk/riolering/ruwbouw/dak...) was altijd voldoende bij de banken waar ik mee sprak. Dat het van onze architect kwam was precies het belangrijkste (alhoewel mijn schatting nog geen procent van die onze architect afweek).
Ik heb altijd gevraagd of bank in kwestie de meetstaat wou (detail-excel met 100+ lijnen) maar die wou niemand zien. Ook duidelijk aangegeven dat die meetstaat een levend/veranderend document is: afwerking staat b.v. nog totaal niet vast, hoe kan ik nu weten wat de vloertegels gaan kosten die eind volgend jaar/begin 2022 geplaats worden.
Wij zijn zelf in een laatste fase voor het tekenen met een gelijkaardige quotiteit (<20%). Raming (10-tal lijnen: grondwerk/riolering/ruwbouw/dak...) was altijd voldoende bij de banken waar ik mee sprak. Dat het van onze architect kwam was precies het belangrijkste (alhoewel mijn schatting nog geen procent van die onze architect afweek).
Ik heb altijd gevraagd of bank in kwestie de meetstaat wou (detail-excel met 100+ lijnen) maar die wou niemand zien. Ook duidelijk aangegeven dat die meetstaat een levend/veranderend document is: afwerking staat b.v. nog totaal niet vast, hoe kan ik nu weten wat de vloertegels gaan kosten die eind volgend jaar/begin 2022 geplaats worden.
De meetstaat is idd veranderend, zeker nog eens extra in deze tijden ook qua kostprijs van materialen. Normaal zal het meeste wel al vast liggen tegen dat wij effectief de lening gaan tekenen.Oudere Jongere schreef: ↑23 oktober 2021, 20:41 Meestal is een raming door de architect voldoende, zeker bij zo'n quotiteit.
Maar ik heb uit het verleden (wij hebben 11 jaar geleden al eens gebouwd via SOD) geleerd dat wij beter te veel lenen dan te weinig.
Stel we hebben 100.000€ lening nodig ongeveer (de rest is via overbruggingskrediet en eigen spaargeld), dan ga ik liever een lening aan van 120.000€, dan kunnen wij facturen binnen brengen om die lening te gebruiken, maar als je plots door prijsstijgingen niet toekomt met die 100.000€ moet je van je eigen spaargeld gaan nemen, terwijl je dit spaargeld al voor iets anders gereserveerd had.
Anderzijds kan je ook de lening 'vastzetten' op 100.000€ en die 20.000€ niet meer gebruiken zodat je een kleinere aflossing hebt.
Nuja zolang ik weet dat een raming voldoende is ben ik er gerust op