Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Kroeg
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Rentenieren~vervroeg op pensioen

Alle off-topic onderwerpen kunnen hier komen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
CarpeDiem1
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer CarpeDiem1
Verstuur privébericht

Rentenieren~vervroeg op pensioen

• Citeer

Bericht door CarpeDiem1 » 25 augustus 2021, 19:52

Wil hier even mijn verhaal schetsen om tips te krijgen van mensen die mogelijk hetzelfde proberen op te bouwen.

Ik werk zeer veel en hard, met als doel te kunnen stoppen met werken. (Mentale vrijheid,vrijwilligerswerk,een boek schrijven,whatever)

Het zogenaamde Fire verhaal, dergelijk maar dan iets luxueuzer.

Ik ben 35 mijn woning is afbetaald. (Waarde 400K, we zijn hier perfect gelukkig en blijven hier eeuwig wonen) vrouw+1 zoontje

Woning 1 die ik verhuur 900€/maand (Waarde 280K). Openstaande schuld 170K (nog 17 jaar)
Woning 2 die ik verhuur 900€/maand. (Waarde 240K) Openstaande schuld 100K (nog 14 jaar)

Geen aandelen meer omdat al mijn centen in het vastgoed zijn gekropen, van de woningen ben ik zeer zeker van mijn huurinkomsten, woningen zijn ook zeer goed in orde.
Deze 1800€ Inkomsten per maand bekijk ik als mooi inkomen eenmaal ze afgelost zijn.

Meest logische stap voor opbouw kapitaal is nu terug in aandelen in te stappen. (Geen spaarcenten meer) wel 2000€ spaarcapaciteit/maand. Wat ik wil opbouwen in een 20 tal aandelen die ik begrijp. (Geen etf liefhebber)

Langs de ene kant sta ik mijlenver voorop op de gemiddelde werkende mens, maar tegelijk duurt het nog 10 jaar voor ik volgens mijn berekeningen echt op ‘pensioen’ kan.

Heb een loon van 4000 + bedrijfswagen. (Daar staat een loodzware job~verantwoordelijkheid tegenover). Vrouw werkt part time. (Inkomen verwaarloosbaar) zij zorgt ook voor het huishouden.

Vind nergens een klankbord om mijn situatie zomaar even mee te bespreken, terwijl ik hier al wel 15 jaar voor aan het knokken ben. Alle feedback is welkom.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

Re: Rentenieren~vervroeg op pensioen

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 27 augustus 2021, 20:59

CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Wil hier even mijn verhaal schetsen om tips te krijgen van mensen die mogelijk hetzelfde proberen op te bouwen.
Leuk... dat komt hier wel vaker voor en dat vinden we altijd interessant.
CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Ik werk zeer veel en hard, met als doel te kunnen stoppen met werken. (Mentale vrijheid,vrijwilligerswerk,een boek schrijven,whatever)

Na hard werken, is het inderdaad begrijpelijk dat je het iets luxueuzer ziet.
CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Ik ben 35 mijn woning is afbetaald. (Waarde 400K, we zijn hier perfect gelukkig en blijven hier eeuwig wonen) vrouw+1 zoontje

Woning 1 die ik verhuur 900€/maand (Waarde 280K). Openstaande schuld 170K (nog 17 jaar)
Woning 2 die ik verhuur 900€/maand. (Waarde 240K) Openstaande schuld 100K (nog 14 jaar)

Geen aandelen meer omdat al mijn centen in het vastgoed zijn gekropen, van de woningen ben ik zeer zeker van mijn huurinkomsten, woningen zijn ook zeer goed in orde.
Deze 1800€ Inkomsten per maand bekijk ik als mooi inkomen eenmaal ze afgelost zijn.
Mooi als je dat kan zeggen! Goed gedaan!
CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Meest logische stap voor opbouw kapitaal is nu terug in aandelen in te stappen. (Geen spaarcenten meer) wel 2000€ spaarcapaciteit/maand. Wat ik wil opbouwen in een 20 tal aandelen die ik begrijp. (Geen etf liefhebber)
Ok. Succes daarmee.
CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Langs de ene kant sta ik mijlenver voorop op de gemiddelde werkende mens, maar tegelijk duurt het nog 10 jaar voor ik volgens mijn berekeningen echt op ‘pensioen’ kan.

Heb een loon van 4000 + bedrijfswagen. (Daar staat een loodzware job~verantwoordelijkheid tegenover). Vrouw werkt part time. (Inkomen verwaarloosbaar) zij zorgt ook voor het huishouden.
Bwa... zó "ver" is dat nu ook weer niet.
Maar dat had je wellicht al door, vermits het volgens je berekeningen nog 10 jaar duurt voor je op 'pensioen' kan.
Leuk dat vrouw part-time werkt, dan heb je af en toe toch ook eens wat tijd voor jezelf hé.
CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Vind nergens een klankbord om mijn situatie zomaar even mee te bespreken, terwijl ik hier al wel 15 jaar voor aan het knokken ben. Alle feedback is welkom.
Tja... de maatschappij gaat precies meer en meer richting individualisme.
Iedereen is m.a.w. op zoek naar een klankbord voor diens probleem, maar eens luisteren/kijken naar het probleem van een ander, daar is uiteraard geen tijd voor. (om een "d" te typen overigens precies ook niet)

Ik zou zeggen in jouw (toch niet zo slechte) situatie: "pluk de dag" (of alternatief: "pluk de nacht")

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 28 augustus 2021, 01:21

CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Wil hier even mijn verhaal schetsen om tips te krijgen van mensen die mogelijk hetzelfde proberen op te bouwen.

Ik werk zeer veel en hard, met als doel te kunnen stoppen met werken. (Mentale vrijheid,vrijwilligerswerk,een boek schrijven,whatever)

Ik ben 35 mijn woning is afbetaald. (Waarde 400K, we zijn hier perfect gelukkig en blijven hier eeuwig wonen) vrouw+1 zoontje

Meest logische stap voor opbouw kapitaal is nu terug in aandelen in te stappen. (Geen spaarcenten meer) wel 2000€ spaarcapaciteit/maand. Wat ik wil opbouwen in een 20 tal aandelen die ik begrijp. (Geen etf liefhebber)

Langs de ene kant sta ik mijlenver voorop op de gemiddelde werkende mens, maar tegelijk duurt het nog 10 jaar voor ik volgens mijn berekeningen echt op ‘pensioen’ kan.

Vind nergens een klankbord om mijn situatie zomaar even mee te bespreken, terwijl ik hier al wel 15 jaar voor aan het knokken ben. Alle feedback is welkom.
Zolang je nog die afbetalingen hebt ( 14+17 jaar) zou ik nog niet aan rentenieren denken.
Termijn is nog lang, tussentijd kan er veel veranderen in je persoonlijke situatie.
Je mogelijke toekomstige vooruitzichten liggen dus goed, maar nu al plannen maken heeft totaal geen enkel zin.

Nientje
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Nientje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nientje » 28 augustus 2021, 08:45

Goed bezig, maar ik ben het met vorige commentaar eens: zolang de zware afbetalingen lopen, is FIRE nog niet aan de orde.
Misschien de huidige 2 verhuurde panden verkopen (winst pakken) en met dat geld 2 andere, goedkopere panden zoeken zodat je zonder de leningen verder kan?
Wij hebben een tijdje geleden dit gedaan: goedkoopste panden die we konden vinden/betalen gekocht, opgeknapt, verhuurd en dat een aantal keer na elkaar. Afbetaling voor ons eigen huis plus 2 verhuurpanden samen is minder dan de gemiddelde hypotheek voor 1 huis.
Er zijn altijd koopjes te doen op de vastgoedmarkt.

Andere optie is om 1 huurpand te houden, 1 te verkopen en het geld van de verkoop direct in de beurs te steken. Dan zo snel mogelijk die ene hypotheek op een laag niveau brengen, en je bent al dicht bij je doel.

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 28 augustus 2021, 09:05

Het oogt allemaal mooi met verhuurpanden.
Tot ze in Brussel aan de opbrengsten gaan morrelen.
Dus op termijn mooi op orde heden.
Je denkt hier ook blijkbaar ziekte, een ongeval is niet aan ons besteed dat is alleen voor een ander.
Succes in de toekomst.
Estate Guru believer.

kingsfan
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer kingsfan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door kingsfan » 28 augustus 2021, 09:17

Akkoord met nientje, verkoop 1 eigendom, steek dat in afbetalen ander of beurs, snellere weg tot doel.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 28 augustus 2021, 10:48

Niet akkoord met Nientje :D Die verhuurpanden zijn met de "zekere" opbrengst heel goeie beleggingen, die moet je gewoon houden, de huur betaalt de hypotheek. Zoals je van plan bent de spaarcapaciteit aan het werk zetten, je hebt nog meer dan genoeg jaren om vol in aandelen te gaan, het vastgoed vormt sowieso voldoende risico buffer. Hou er ook rekening mee dat wanneer je stopt op pakweg 45 je veel meer zult uitgeven per jaar dan nu het geval is, je gaat eenmaal gestopt met werken veel meer tijd hebben om geld uit te geven. Met andere woorden, gewoon voortdoen, de verwachting die je nu hebt kunnen over enkele jaren nog wijzigen maar dat zie je dan wel. En vergeet niet om ook nu te leven en tijd te maken voor het gezin, kies op termijn desnoods voor een minder belastende job, liever een paar jaar langer werken dan een burnout of een echtscheiding.

Jintro
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Jintro
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jintro » 28 augustus 2021, 11:14

Volledig akkoord met Vortex.
In dit geval zou ik 4/5 of 1/2 beginnen werken.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 28 augustus 2021, 13:09

CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Het zogenaamde Fire verhaal, dergelijk maar dan iets luxueuzer.

[]

Heb je een idee van je leef-kosten?
Hoeveel hiervan is reeds gedekt door je passieve inkomsten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

the_bishop
Tijdelijk Verbannen
Tijdelijk Verbannen
Contacteer:
Contacteer the_bishop
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door the_bishop » 29 augustus 2021, 03:58

B7H4long schreef: ↑28 augustus 2021, 13:09
CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52
Heb je een idee van je leef-kosten?
Hoeveel hiervan is reeds gedekt door je passieve inkomsten?
Passieve inkomsten zijn er nog niet lijkt me, die gaan naar de afbetalingen voor de 2 huizen.
De leefkosten worden betaald van het salaris.

Hij kan beide huizen wel verkopen. Dan heeft hij met pakweg 300k netto en een afbetaald huis van 400k een net worth van 700k. Niet slecht op je 35.
Als alleenstaande met nog 10 jaar werken en een spaarcapaciteit van meer dan 2000/maand zou ik zeggen... ja, over 10 jaar FIRE, als je kapitaal opgesoepeerd mag worden.
Maar met vrouw (met weinig eigen inkomen) en (voorlopig) 1 kind zal dat eerder 10 jaar langer worden.
Hoe kun je anders van 45 tot 67 jaar, dat is 22 jaar, met zijn 3 zonder inkomen overbruggen ?
Ja, hij zal dan nog 10 jaar aan 2000 euro/maand kunnen sparen hebben. Mits belegd zal dat gegroeid zijn. En de huur van de 2 al wat oudere huizen dan (onderhoudskosten!) zal ook wel netto binnenkomen. Maar dan nog, een vetpot zal het niet zijn met 22 jaar tot een gehalveerd pensioen voor de boeg.

joshua41
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer joshua41
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door joshua41 » 25 november 2021, 14:02

Mocht uw vrouw het zien zitten, zou ze tijdelijk ook full time kunnen werken. Zo kunnen jullie jullie doel sneller bereiken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Kroeg”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy