Rentenieren~vervroeg op pensioen
-
- Newbie
- Contacteer:
Rentenieren~vervroeg op pensioen
Wil hier even mijn verhaal schetsen om tips te krijgen van mensen die mogelijk hetzelfde proberen op te bouwen.
Ik werk zeer veel en hard, met als doel te kunnen stoppen met werken. (Mentale vrijheid,vrijwilligerswerk,een boek schrijven,whatever)
Het zogenaamde Fire verhaal, dergelijk maar dan iets luxueuzer.
Ik ben 35 mijn woning is afbetaald. (Waarde 400K, we zijn hier perfect gelukkig en blijven hier eeuwig wonen) vrouw+1 zoontje
Woning 1 die ik verhuur 900€/maand (Waarde 280K). Openstaande schuld 170K (nog 17 jaar)
Woning 2 die ik verhuur 900€/maand. (Waarde 240K) Openstaande schuld 100K (nog 14 jaar)
Geen aandelen meer omdat al mijn centen in het vastgoed zijn gekropen, van de woningen ben ik zeer zeker van mijn huurinkomsten, woningen zijn ook zeer goed in orde.
Deze 1800€ Inkomsten per maand bekijk ik als mooi inkomen eenmaal ze afgelost zijn.
Meest logische stap voor opbouw kapitaal is nu terug in aandelen in te stappen. (Geen spaarcenten meer) wel 2000€ spaarcapaciteit/maand. Wat ik wil opbouwen in een 20 tal aandelen die ik begrijp. (Geen etf liefhebber)
Langs de ene kant sta ik mijlenver voorop op de gemiddelde werkende mens, maar tegelijk duurt het nog 10 jaar voor ik volgens mijn berekeningen echt op ‘pensioen’ kan.
Heb een loon van 4000 + bedrijfswagen. (Daar staat een loodzware job~verantwoordelijkheid tegenover). Vrouw werkt part time. (Inkomen verwaarloosbaar) zij zorgt ook voor het huishouden.
Vind nergens een klankbord om mijn situatie zomaar even mee te bespreken, terwijl ik hier al wel 15 jaar voor aan het knokken ben. Alle feedback is welkom.
Ik werk zeer veel en hard, met als doel te kunnen stoppen met werken. (Mentale vrijheid,vrijwilligerswerk,een boek schrijven,whatever)
Ik ben 35 mijn woning is afbetaald. (Waarde 400K, we zijn hier perfect gelukkig en blijven hier eeuwig wonen) vrouw+1 zoontje
Woning 1 die ik verhuur 900€/maand (Waarde 280K). Openstaande schuld 170K (nog 17 jaar)
Woning 2 die ik verhuur 900€/maand. (Waarde 240K) Openstaande schuld 100K (nog 14 jaar)
Geen aandelen meer omdat al mijn centen in het vastgoed zijn gekropen, van de woningen ben ik zeer zeker van mijn huurinkomsten, woningen zijn ook zeer goed in orde.
Deze 1800€ Inkomsten per maand bekijk ik als mooi inkomen eenmaal ze afgelost zijn.
Meest logische stap voor opbouw kapitaal is nu terug in aandelen in te stappen. (Geen spaarcenten meer) wel 2000€ spaarcapaciteit/maand. Wat ik wil opbouwen in een 20 tal aandelen die ik begrijp. (Geen etf liefhebber)
Langs de ene kant sta ik mijlenver voorop op de gemiddelde werkende mens, maar tegelijk duurt het nog 10 jaar voor ik volgens mijn berekeningen echt op ‘pensioen’ kan.
Heb een loon van 4000 + bedrijfswagen. (Daar staat een loodzware job~verantwoordelijkheid tegenover). Vrouw werkt part time. (Inkomen verwaarloosbaar) zij zorgt ook voor het huishouden.
Vind nergens een klankbord om mijn situatie zomaar even mee te bespreken, terwijl ik hier al wel 15 jaar voor aan het knokken ben. Alle feedback is welkom.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Rentenieren~vervroeg op pensioen
Leuk... dat komt hier wel vaker voor en dat vinden we altijd interessant.CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Wil hier even mijn verhaal schetsen om tips te krijgen van mensen die mogelijk hetzelfde proberen op te bouwen.
Na hard werken, is het inderdaad begrijpelijk dat je het iets luxueuzer ziet.CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Ik werk zeer veel en hard, met als doel te kunnen stoppen met werken. (Mentale vrijheid,vrijwilligerswerk,een boek schrijven,whatever)
Mooi als je dat kan zeggen! Goed gedaan!CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Ik ben 35 mijn woning is afbetaald. (Waarde 400K, we zijn hier perfect gelukkig en blijven hier eeuwig wonen) vrouw+1 zoontje
Ok. Succes daarmee.CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Meest logische stap voor opbouw kapitaal is nu terug in aandelen in te stappen. (Geen spaarcenten meer) wel 2000€ spaarcapaciteit/maand. Wat ik wil opbouwen in een 20 tal aandelen die ik begrijp. (Geen etf liefhebber)
Bwa... zó "ver" is dat nu ook weer niet.CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Langs de ene kant sta ik mijlenver voorop op de gemiddelde werkende mens, maar tegelijk duurt het nog 10 jaar voor ik volgens mijn berekeningen echt op ‘pensioen’ kan.
Maar dat had je wellicht al door, vermits het volgens je berekeningen nog 10 jaar duurt voor je op 'pensioen' kan.
Leuk dat vrouw part-time werkt, dan heb je af en toe toch ook eens wat tijd voor jezelf hé.
Tja... de maatschappij gaat precies meer en meer richting individualisme.CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Vind nergens een klankbord om mijn situatie zomaar even mee te bespreken, terwijl ik hier al wel 15 jaar voor aan het knokken ben. Alle feedback is welkom.
Iedereen is m.a.w. op zoek naar een klankbord voor diens probleem, maar eens luisteren/kijken naar het probleem van een ander, daar is uiteraard geen tijd voor. (om een "d" te typen overigens precies ook niet)
Ik zou zeggen in jouw (toch niet zo slechte) situatie: "pluk de dag" (of alternatief: "pluk de nacht")
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zolang je nog die afbetalingen hebt ( 14+17 jaar) zou ik nog niet aan rentenieren denken.CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Wil hier even mijn verhaal schetsen om tips te krijgen van mensen die mogelijk hetzelfde proberen op te bouwen.
Termijn is nog lang, tussentijd kan er veel veranderen in je persoonlijke situatie.
Je mogelijke toekomstige vooruitzichten liggen dus goed, maar nu al plannen maken heeft totaal geen enkel zin.
Goed bezig, maar ik ben het met vorige commentaar eens: zolang de zware afbetalingen lopen, is FIRE nog niet aan de orde.
Misschien de huidige 2 verhuurde panden verkopen (winst pakken) en met dat geld 2 andere, goedkopere panden zoeken zodat je zonder de leningen verder kan?
Wij hebben een tijdje geleden dit gedaan: goedkoopste panden die we konden vinden/betalen gekocht, opgeknapt, verhuurd en dat een aantal keer na elkaar. Afbetaling voor ons eigen huis plus 2 verhuurpanden samen is minder dan de gemiddelde hypotheek voor 1 huis.
Er zijn altijd koopjes te doen op de vastgoedmarkt.
Andere optie is om 1 huurpand te houden, 1 te verkopen en het geld van de verkoop direct in de beurs te steken. Dan zo snel mogelijk die ene hypotheek op een laag niveau brengen, en je bent al dicht bij je doel.
Misschien de huidige 2 verhuurde panden verkopen (winst pakken) en met dat geld 2 andere, goedkopere panden zoeken zodat je zonder de leningen verder kan?
Wij hebben een tijdje geleden dit gedaan: goedkoopste panden die we konden vinden/betalen gekocht, opgeknapt, verhuurd en dat een aantal keer na elkaar. Afbetaling voor ons eigen huis plus 2 verhuurpanden samen is minder dan de gemiddelde hypotheek voor 1 huis.
Er zijn altijd koopjes te doen op de vastgoedmarkt.
Andere optie is om 1 huurpand te houden, 1 te verkopen en het geld van de verkoop direct in de beurs te steken. Dan zo snel mogelijk die ene hypotheek op een laag niveau brengen, en je bent al dicht bij je doel.
Het oogt allemaal mooi met verhuurpanden.
Tot ze in Brussel aan de opbrengsten gaan morrelen.
Dus op termijn mooi op orde heden.
Je denkt hier ook blijkbaar ziekte, een ongeval is niet aan ons besteed dat is alleen voor een ander.
Succes in de toekomst.
Tot ze in Brussel aan de opbrengsten gaan morrelen.
Dus op termijn mooi op orde heden.
Je denkt hier ook blijkbaar ziekte, een ongeval is niet aan ons besteed dat is alleen voor een ander.
Succes in de toekomst.
Estate Guru believer.
Akkoord met nientje, verkoop 1 eigendom, steek dat in afbetalen ander of beurs, snellere weg tot doel.
Niet akkoord met Nientje
Die verhuurpanden zijn met de "zekere" opbrengst heel goeie beleggingen, die moet je gewoon houden, de huur betaalt de hypotheek. Zoals je van plan bent de spaarcapaciteit aan het werk zetten, je hebt nog meer dan genoeg jaren om vol in aandelen te gaan, het vastgoed vormt sowieso voldoende risico buffer. Hou er ook rekening mee dat wanneer je stopt op pakweg 45 je veel meer zult uitgeven per jaar dan nu het geval is, je gaat eenmaal gestopt met werken veel meer tijd hebben om geld uit te geven. Met andere woorden, gewoon voortdoen, de verwachting die je nu hebt kunnen over enkele jaren nog wijzigen maar dat zie je dan wel. En vergeet niet om ook nu te leven en tijd te maken voor het gezin, kies op termijn desnoods voor een minder belastende job, liever een paar jaar langer werken dan een burnout of een echtscheiding.

Volledig akkoord met Vortex.
In dit geval zou ik 4/5 of 1/2 beginnen werken.
In dit geval zou ik 4/5 of 1/2 beginnen werken.
Heb je een idee van je leef-kosten?CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Het zogenaamde Fire verhaal, dergelijk maar dan iets luxueuzer.
[]
Hoeveel hiervan is reeds gedekt door je passieve inkomsten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Tijdelijk Verbannen
- Contacteer:
Passieve inkomsten zijn er nog niet lijkt me, die gaan naar de afbetalingen voor de 2 huizen.
De leefkosten worden betaald van het salaris.
Hij kan beide huizen wel verkopen. Dan heeft hij met pakweg 300k netto en een afbetaald huis van 400k een net worth van 700k. Niet slecht op je 35.
Als alleenstaande met nog 10 jaar werken en een spaarcapaciteit van meer dan 2000/maand zou ik zeggen... ja, over 10 jaar FIRE, als je kapitaal opgesoepeerd mag worden.
Maar met vrouw (met weinig eigen inkomen) en (voorlopig) 1 kind zal dat eerder 10 jaar langer worden.
Hoe kun je anders van 45 tot 67 jaar, dat is 22 jaar, met zijn 3 zonder inkomen overbruggen ?
Ja, hij zal dan nog 10 jaar aan 2000 euro/maand kunnen sparen hebben. Mits belegd zal dat gegroeid zijn. En de huur van de 2 al wat oudere huizen dan (onderhoudskosten!) zal ook wel netto binnenkomen. Maar dan nog, een vetpot zal het niet zijn met 22 jaar tot een gehalveerd pensioen voor de boeg.
Mocht uw vrouw het zien zitten, zou ze tijdelijk ook full time kunnen werken. Zo kunnen jullie jullie doel sneller bereiken.CarpeDiem1 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:52 Wil hier even mijn verhaal schetsen om tips te krijgen van mensen die mogelijk hetzelfde proberen op te bouwen.