bijlenen of niet om te kopen
TIP
bijlenen of niet om te kopen
Hallo,
zit met een vraagstukje, hopelijk kan ik het duidelijk genoeg schetsen:
voor de aankoop van een nieuwe woning heb ik genoeg kapitaal in beleggingen.
ik heb ook nog een lopende hypotheek waarop ik geld zou kunnen bij lenen en zo nog van oude woonbonus kan genieten, voor de aankoop van die nieuwe woning, na verkoop oude woning.
Op die wijze hoef ik niet al mn beleggingen aan te spreken en kan een deel er van verder aangroeien.
Maandelijks betaal ik dan wel geld aan de bank af, dat ik anders, zonder nieuwe lening, in nieuwe beleggingen zou kunnen steken.
Wat lijkt jullie het beste ?
1) alle beleggingen verkopen en nieuwe woning volledig zelf betalen ?
2) of nieuwe lening nemen via bestaande hypotheek en nieuwe woning kopen met deel v beleggingen + lening ?
zit met een vraagstukje, hopelijk kan ik het duidelijk genoeg schetsen:
voor de aankoop van een nieuwe woning heb ik genoeg kapitaal in beleggingen.
ik heb ook nog een lopende hypotheek waarop ik geld zou kunnen bij lenen en zo nog van oude woonbonus kan genieten, voor de aankoop van die nieuwe woning, na verkoop oude woning.
Op die wijze hoef ik niet al mn beleggingen aan te spreken en kan een deel er van verder aangroeien.
Maandelijks betaal ik dan wel geld aan de bank af, dat ik anders, zonder nieuwe lening, in nieuwe beleggingen zou kunnen steken.
Wat lijkt jullie het beste ?
1) alle beleggingen verkopen en nieuwe woning volledig zelf betalen ?
2) of nieuwe lening nemen via bestaande hypotheek en nieuwe woning kopen met deel v beleggingen + lening ?
Re: bijlenen of niet om te kopen
Met de huidige rentevoeten ben je quasi sowieso beter om te lenen. Het verwachte rendement op je beleggingen is waarschijnlijk groter dan de interestvoet op je lening. Dit is echter geen garantie, de markt kan op ieder moment crashen, en kan er jaren over doen om terug tot op hetzelfde niveau te staan.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
dat was inderdaad ook mijn gedacht
Dat werkt niet: zowel heropnames als verlenging afbetalingstermijn worden niet meer aanvaard voor woonbonus sinds 1 jan 2020 (uitgezonderd automatische accordeonformule)
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Wat Lirec zegt, bij pandwissel of herfinanciering kan je de woonbonus meenemen. Bij wederopname helaas niet.
RGiskard volg ik hierin 100%. Ik zou kijken hoe het past in mijn strategie en kiezen op basis van de risico's. Maar koude harde cijfers zeggen waarschijnlijk leen de max (zonder "extra" woonbonus).
RGiskard volg ik hierin 100%. Ik zou kijken hoe het past in mijn strategie en kiezen op basis van de risico's. Maar koude harde cijfers zeggen waarschijnlijk leen de max (zonder "extra" woonbonus).
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
misschien proberen een stuk met behoud v woonbonus, en een stuk zonder woonbonus lenen.
Aan de andere kant zijn er op dit forum blijkbaar toch een reeks leden die cash achter-de-hand/aan-de-zijlijn houden.RGiskard schreef: ↑6 december 2021, 15:43 Met de huidige rentevoeten ben je quasi sowieso beter om te lenen. Het verwachte rendement op je beleggingen is waarschijnlijk groter dan de interestvoet op je lening. Dit is echter geen garantie, de markt kan op ieder moment crashen, en kan er jaren over doen om terug tot op hetzelfde niveau te staan.
Het lijkt me geen goed idee om te gaan lenen om dat dan als cash bij te houden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hangt ervan af hoe lang je die cash achter de hand wil houden. Als je binnen enkele maanden verwacht in te stappen, bv. omdat je een correctie van de beurzen verwacht op korte termijn, is het nuttig om te lenen. Als je jarenlang op je geleende cash blijft zitten, is het uiteraard nutteloos.
Hadden we maar een glazen bol
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Sommigen lenen om een reis te maken, om hun inboedel te vernieuwen, en weet ik wat nog allemaal.
Lenen is gewoon een tool om een toekomstige aankoop te vervroegen in de tijd.
Zo kan lenen om te beleggen voor iemand ook een reden zijn.
Je zou zelfs kunnen stellen dat lenen om te beleggen beter is dan lenen voor een reis, puur financiëel gezien.
Die reis is na de reis niets meer waard, beleggingen zijn normaal gezien altijd nog wel wat waard, als je niet zot gaat doen.
Mocht je dus in de problemen komen, dan kan je (edited) mogelijks je beleggingen nog verkopen om de lening (eventueel deels) terug te betalen. Die reis niet.
En lenen om een verhuurpand te kopen en te verhuren als belegging, is ook gewoon lenen om te beleggen.
Het lijkt mij vooral belangrijk dat je binnen je financiële draagkracht blijft als je leent, eender voor wat.
Persoonlijk ben ik echter niet geneigd te lenen om te beleggen op de beurs, maar nog veel minder om bv. een reis te maken.
Je zou zelfs kunnen stellen dat lenen om te beleggen beter is dan lenen voor een reis, puur financiëel gezien.
Die reis is na de reis niets meer waard, beleggingen zijn normaal gezien altijd nog wel wat waard, als je niet zot gaat doen.
Mocht je dus in de problemen komen, dan kan je (edited) mogelijks je beleggingen nog verkopen om de lening (eventueel deels) terug te betalen. Die reis niet.
En lenen om een verhuurpand te kopen en te verhuren als belegging, is ook gewoon lenen om te beleggen.
Het lijkt mij vooral belangrijk dat je binnen je financiële draagkracht blijft als je leent, eender voor wat.
Persoonlijk ben ik echter niet geneigd te lenen om te beleggen op de beurs, maar nog veel minder om bv. een reis te maken.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 7 december 2021, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat is incorrect. Niets garandeert dat je beleggingen winst maken. Zonder winst kan je de lening niet terugbetalen.EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2021, 14:31 Mocht je dus in de problemen komen, dan kan je je beleggingen nog verkopen om de lening terug te betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Bij mevrouw Leemans zaliger kan je waarschijnlijk wel lenen om te beleggen of om broodbeleg te kopen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat hangt volledig van je situatie en je eigen inzichten af natuurlijk.
Je kan het eventueel zo bekijken:
Stel dat je die beleggingen niet hebt, hoeveel zou je dan (extra) lenen voor de aankoop van een woning ?
Dat stuk leen je, de rest financier je met de verkoop van een deel van je beleggingen.
EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2021, 14:31 Sommigen lenen om een reis te maken, om hun inboedel te vernieuwen, en weet ik wat nog allemaal.
Wij lenen geld uit é via Mozzeno aan mensen die op reis willen gaan