Invaliditeitsuitkering en boek uitbrengen
Invaliditeitsuitkering en boek uitbrengen
Dag allemaal
Ik weet niet goed of ik hier op de juiste plek ben, maar ik probeer het gewoon.
Ik ben een alleenstaande moeder met 2 schoolgaande kinderen. Op dit moment leef ik van een invaliditeitsuitkering en er is voorlopig geen uitzicht op herstel.
Ik heb de afgelopen jaren een traumatisch ervaring uit het verleden op papier gezet. Na veel positieve reacties van anderen wil ik mijn verhaal uitbrengen.
Ik heb maar één inkomen en huur op de privemarkt. Alle kosten komen op mij neer daar de vader al 10 jaar geen contact heeft gezocht met zijn kinderen en maar minimaal bijdraagt.
Ik zou zo graag mijn verhaal in eigen beheer willen uitgeven en evt wat het op zou leveren opzij willen zetten voor de kinderen. Het zou een klein extraatje kunnen zijn wat ik goed zou kunnen gebruiken.
Maar hoe zit het financieel als ik het in eigen beheer uitgeef?
-Wordt het van mijn invaliditeitsuitkering afgetrokken (dan heb ik er niet veel aan)?
-Moet ik sociale bijdragen betalen als ik er maar 3 a 4 uurtjes per week mee bezig ben? Dan heb ik er ook niet veel aan.
- Hoe zit het met de belastingen?
Kortom ik weet even niet wat ik moet doen en of het de moeite waard is.
Ik zou zo graag iets meer financiële ruimte willen, vooral nu de kinderen groeien en ik met één inkomen op de privé huur.
Weet iemand hier een en ander van?
Mijn dank is zéér groot!
Groetjes Hanaa
Ik weet niet goed of ik hier op de juiste plek ben, maar ik probeer het gewoon.
Ik ben een alleenstaande moeder met 2 schoolgaande kinderen. Op dit moment leef ik van een invaliditeitsuitkering en er is voorlopig geen uitzicht op herstel.
Ik heb de afgelopen jaren een traumatisch ervaring uit het verleden op papier gezet. Na veel positieve reacties van anderen wil ik mijn verhaal uitbrengen.
Ik heb maar één inkomen en huur op de privemarkt. Alle kosten komen op mij neer daar de vader al 10 jaar geen contact heeft gezocht met zijn kinderen en maar minimaal bijdraagt.
Ik zou zo graag mijn verhaal in eigen beheer willen uitgeven en evt wat het op zou leveren opzij willen zetten voor de kinderen. Het zou een klein extraatje kunnen zijn wat ik goed zou kunnen gebruiken.
Maar hoe zit het financieel als ik het in eigen beheer uitgeef?
-Wordt het van mijn invaliditeitsuitkering afgetrokken (dan heb ik er niet veel aan)?
-Moet ik sociale bijdragen betalen als ik er maar 3 a 4 uurtjes per week mee bezig ben? Dan heb ik er ook niet veel aan.
- Hoe zit het met de belastingen?
Kortom ik weet even niet wat ik moet doen en of het de moeite waard is.
Ik zou zo graag iets meer financiële ruimte willen, vooral nu de kinderen groeien en ik met één inkomen op de privé huur.
Weet iemand hier een en ander van?
Mijn dank is zéér groot!
Groetjes Hanaa
Re: Invaliditeitsuitkering en boek uitbrengen
De wet is een beetje de wet. Als je een invaliditeitsuitkering ontvangt mag je niet (of misschien zeer beperkt) werken. https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arb ... -werk.aspx
Hoe zeer ik het ook wel oneens ben met die wet (en blijkbaar de overheid ook want nog maar recent is men fel aan het debatteren over hoe men langdurig zieken terug zou kunnen activeren), veel ruimte voor interpretatie is er niet.
Nu niemand houdt je tegen om je boek te schrijven. Het kan helpen om alles een plaats te geven. Daarnaast kan je uiteraard eens laten nalezen door familie, vrienden,... en misschien belangrijker, een neutraal persoon om te zien of het "wel iets is".
Niet dat ik wil twijfelen aan je kwaliteiten maar sta ook stil bij het feit dat het een moeilijke doelgroep is. Ik ken de wereld van de lectuur niet, maar verhalen over iemand zijn / haar slechte jeugd of moeilijk leven zijn toch wel niche boeken (tenzij je misschien een of andere popster bent). Het is al een verdomd harde wereld die een zware concurrentie ondervindt van de vele Facebook, Instagram,... blogs / verhalen.
Hoe zeer ik het ook wel oneens ben met die wet (en blijkbaar de overheid ook want nog maar recent is men fel aan het debatteren over hoe men langdurig zieken terug zou kunnen activeren), veel ruimte voor interpretatie is er niet.
Nu niemand houdt je tegen om je boek te schrijven. Het kan helpen om alles een plaats te geven. Daarnaast kan je uiteraard eens laten nalezen door familie, vrienden,... en misschien belangrijker, een neutraal persoon om te zien of het "wel iets is".
Niet dat ik wil twijfelen aan je kwaliteiten maar sta ook stil bij het feit dat het een moeilijke doelgroep is. Ik ken de wereld van de lectuur niet, maar verhalen over iemand zijn / haar slechte jeugd of moeilijk leven zijn toch wel niche boeken (tenzij je misschien een of andere popster bent). Het is al een verdomd harde wereld die een zware concurrentie ondervindt van de vele Facebook, Instagram,... blogs / verhalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Tenzij je het laat copieren en inbinden naargelang de vraag, denk ik niet dat je er zoveel kan verkopen dat het het risco waard is als je er reklame voor gaat maken via internet of dergelijke en ze betrappen je..
Denk dat de verkoopprijs van dat boek amper de kosten ervan gaat dekken...
Om het te laten drukken bij een uitgeverij of drukkerij in kleine oplage ( per 100) bv.) is onbetaalbaar.
Je kan een uitgeverij zoeken die je boek wil uitgeven onder hun beheer, en je ontvangt dan per verkocht exemplaaar. Is niet veel, maar zo blijf je er vantussen.
Ander mogelijkheid in eigen beheer, is lid worden en dan via een bestaande VZW die je kent, en je vergoed als " onkosten vergoeding "
Om het te laten drukken bij een uitgeverij of drukkerij in kleine oplage ( per 100) bv.) is onbetaalbaar.
Je kan een uitgeverij zoeken die je boek wil uitgeven onder hun beheer, en je ontvangt dan per verkocht exemplaaar. Is niet veel, maar zo blijf je er vantussen.
Ander mogelijkheid in eigen beheer, is lid worden en dan via een bestaande VZW die je kent, en je vergoed als " onkosten vergoeding "
Het is zo dat ik eerst ben begonnen om wat te schrijven op social media voor een bepaalde doelgroep, vandaaruit kwamen oproepen dat ze het verhaal/boek heel graag wilden bestellen en kopen. Het is mijn eigen verhaal maar dan in roman-vorm. Ik had niet verwacht dat mensen het écht willen bestellen en hun geld ervoor over hebben.
Toen bedacht ik me dat ik het opzij kan zetten voor de kinderen, maar ja als ik weer gekort ga worden op mijn uitkering, wat heb ik eraan? Zo zonde, aangezien er de komende jaren geen verbetering is in mijn medische situatie
Toen bedacht ik me dat ik het opzij kan zetten voor de kinderen, maar ja als ik weer gekort ga worden op mijn uitkering, wat heb ik eraan? Zo zonde, aangezien er de komende jaren geen verbetering is in mijn medische situatie
Ik wilde het zelf in eigen beheer uitgeven. Dus eerst iemand laten bestellen en betalen en dan pas de bestelling bij de drukkerij laten gebeuren. Via een uitgeverij is de opbrengst verwaarloosbaar (2 euro per boek ofzo). In eigen beheer zou ik 10 euro per verkocht boek kunnen houden. Ook niet heel véél, maar stel dat ik er 100 kan verkopen over een heel jaar of 2 jaar, dan is dat toch wel 1000 euro dat ik opzij kan zetten. Klinkt niet veel voor de gemiddelde spaarder hier, maar voor mij zou het ruimte geven om net wat extra te kunnen doen voor de kinderen.ludo schreef: ↑25 september 2021, 03:27 Tenzij je het laat copieren en inbinden naargelang de vraag, denk ik niet dat je er zoveel kan verkopen dat het het risco waard is als je er reklame voor gaat maken via internet of dergelijke en ze betrappen je..
Maar ik vraag me af of iemand die 100 boeken verspreid over een jaar of 2 verkoopt ook ineens rsz-bijdragen moet betalen of zijn uitkering kam verliezen.
ik ben van mening dat als kleinschalig is geen problemen met sociale zekerheid bestaan. Nu bestaan in Belgie en nederland bedrijven die 'printen on demand.' Gij kunt op internet schrijven en opslagen in een 'document' en sturen naar drukkerij en gij betaald alleen per boek dat ze printen. Daarna geeft gij de 'link' aan de geïnteresseerde. Het is de goedkoopste. Gij kunt ook op en USB stick opladen en naar een drukkerij nemen, voor een kleine oplage van bv. 250 ex. kost ongeveer 1000 euro.
https://www.quantes.nl/printing-on-demand/
gij kunt in een bepaalde programma boek schrijven en plaatsen in 'documenten'.
digitaal sturen naar een 'print on demand' bedrijf.
Nu bestaan veel mogelijkheden zoals :
Prijzen › eigen boek uitgeven › print on demand. Bereken het eenvoudig op Pumbo.nl.
Het is een bepaalde contract en gij hebt weinig onkosten maar verdient weinig bij elke verkocht boek.
Voor de auteursrechten moet gij een exemplaar naar de koninklijke bibliotheek sturen.
Gij kunt ook een ISBN nummer vragen, wat geld kost...
Prijzen › eigen boek uitgeven › print on demand. Bereken het eenvoudig op Pumbo.nl.
Het is een bepaalde contract en gij hebt weinig onkosten maar verdient weinig bij elke verkocht boek.
Voor de auteursrechten moet gij een exemplaar naar de koninklijke bibliotheek sturen.
Voor 250 ex. op 80 gr wit papier A5 formaat kom je direkt aan 2000 euro hoor..janu schreef: ↑25 september 2021, 09:35 ik ben van mening dat als kleinschalig is geen problemen met sociale zekerheid bestaan. Nu bestaan in Belgie en nederland bedrijven die 'printen on demand.' Gij kunt op internet schrijven en opslagen in een 'document' en sturen naar drukkerij en gij betaald alleen per boek dat ze printen. Daarna geeft gij de 'link' aan de geïnteresseerde. Het is de goedkoopste. Gij kunt ook op en USB stick opladen en naar een drukkerij nemen, voor een kleine oplage van bv. 250 ex. kost ongeveer 1000 euro.
Dag Hanaa,
Zeer terechte vraag die je stelt. Het is wel een moeilijke vraag denk ik. Ik stelde mij diezelfde vraag toen Christian De Coninck een boek uitgaf terwijl hij ziek thuis zat. "Oei, en zijn uitkering dan", dacht ik. https://boekenkastweb.wordpress.com/201 ... e-coninck/
Auteursrechten zijn geen beroepsinkomsten tot 62.090 euro per jaar. https://www.vlaio.be/nl/subsidies-finan ... ge-rechten
Misschien is er daarom geen probleem voor je uitkering, maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Laat je niet afschrikken door sommige reacties hier. Er zijn zeker mensen geïnteresseerd in het lezen over mensen met een trauma en wat ze doormaken. Begin met een kleine oplage en dan zie je wel.
Kijk zeker eens op deze website: https://www.cultuurloket.be/kennisbank/ ... ursrechten
Veel succes in ieder geval!
Zeer terechte vraag die je stelt. Het is wel een moeilijke vraag denk ik. Ik stelde mij diezelfde vraag toen Christian De Coninck een boek uitgaf terwijl hij ziek thuis zat. "Oei, en zijn uitkering dan", dacht ik. https://boekenkastweb.wordpress.com/201 ... e-coninck/
Auteursrechten zijn geen beroepsinkomsten tot 62.090 euro per jaar. https://www.vlaio.be/nl/subsidies-finan ... ge-rechten
Misschien is er daarom geen probleem voor je uitkering, maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Laat je niet afschrikken door sommige reacties hier. Er zijn zeker mensen geïnteresseerd in het lezen over mensen met een trauma en wat ze doormaken. Begin met een kleine oplage en dan zie je wel.
Kijk zeker eens op deze website: https://www.cultuurloket.be/kennisbank/ ... ursrechten
Veel succes in ieder geval!
-
- Full Member
- Contacteer:
Ooit al van Kindle Direct Publishing gehoord? Kan je gratis je boek op al hun markplaatsen verkopen in ebook, paperback & hardcover. Aan jouw de keuze.
Verder heb je ook het Google Play platform, iTunes Connect, het Kobo & Barnes & Noble platform. Deze (behalve B&N), hebben ook markplaatsen over heel de wereld, zoals, Nederland en/of Belgë. Allemaal gratis.
Cover, editing, minimalistisch marktonderzoek (voor bepalen van titel, etc), gaat wel een cent kosten. Voor iets van een €300 - €1500 moet je wel rondkomen. Bepaal je echter voor een groot deel zelf. Je kan freelancers vinden op Upwork of Fiverr. Dat terugverdienen kan een ander paar mouwen worden, te zien de grote van de mark, de taal, u insteek in die markt, etc.
Voor meer info omtrent self publishing, zoek forums uit, etc. Blijf schrijven na u eerste boek, zou ik zeggen.
Verder heb je ook het Google Play platform, iTunes Connect, het Kobo & Barnes & Noble platform. Deze (behalve B&N), hebben ook markplaatsen over heel de wereld, zoals, Nederland en/of Belgë. Allemaal gratis.
Cover, editing, minimalistisch marktonderzoek (voor bepalen van titel, etc), gaat wel een cent kosten. Voor iets van een €300 - €1500 moet je wel rondkomen. Bepaal je echter voor een groot deel zelf. Je kan freelancers vinden op Upwork of Fiverr. Dat terugverdienen kan een ander paar mouwen worden, te zien de grote van de mark, de taal, u insteek in die markt, etc.
Voor meer info omtrent self publishing, zoek forums uit, etc. Blijf schrijven na u eerste boek, zou ik zeggen.

Ik zou heel graag willen blijven schrijven, maar alleen als het wat oplevert, anders vind ik het zonde.
Stel dat ik door een paar bestellingen ineens sociale bijdragen moet betalen.
Stel dat ik door een paar bestellingen ineens sociale bijdragen moet betalen.
Bravenewbooks is ook een interessant platform om zelf een boek/ebook te publiceren.
Als ze er weet van krijgen, ga je alles moeten terugbetalen wat je ontvangen hebt + een ferm boete, en mogelijks uitsluiting.
Je gaat ook achterstallige sociale bijdragen als zelfstandige moeten betalen, + een boete.
Bovenop ga je inkomstenbelasting betalen op je uitkering en de (geschatte )verkoop van je boek.
Je gaat ook achterstallige sociale bijdragen als zelfstandige moeten betalen, + een boete.
Bovenop ga je inkomstenbelasting betalen op je uitkering en de (geschatte )verkoop van je boek.