pensioensparen tak21 BNP
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen tak21 BNP
Hallo, Ik heb een vraag over pensioensparen.
Mijn vriendin doet aan TAK21 pensioensparen bij BNP, in de eerste jaren bracht dit ergens 4% op, nu zit dit rond de 1%.
Contract loopt al ergens van in 1996 of zo (moet ik juist nakijken). Huidige waarde zit op 23.000€.
Ikzelf doe aan pensioensparen via een belleggingsfonds, gestart in 2005, waarde is nu ook ergens een 23.000€, ondanks dat ik 10 jaar later begonnen ben.
Is die TAK21 nog een goede keuze, zouden we niet beter overstappen nu in januari naar een ander systeem? Die TAK21 lijkt me totaal niet interessant meer.
Kunnen we deze gewoon premievrij zetten?
Bijkomende vraag: de enige reden waarom we nog een rekening lopen hebben, met de bijhorende kosten, is dat pensioensparen. Ik neem aan dat als we dit pensioensparen premievrij laten zetten dat we dan die rekening kunnen stopzetten en ook van die kosten vanaf zijn.
Iemand advies?
Mijn vriendin doet aan TAK21 pensioensparen bij BNP, in de eerste jaren bracht dit ergens 4% op, nu zit dit rond de 1%.
Contract loopt al ergens van in 1996 of zo (moet ik juist nakijken). Huidige waarde zit op 23.000€.
Ikzelf doe aan pensioensparen via een belleggingsfonds, gestart in 2005, waarde is nu ook ergens een 23.000€, ondanks dat ik 10 jaar later begonnen ben.
Is die TAK21 nog een goede keuze, zouden we niet beter overstappen nu in januari naar een ander systeem? Die TAK21 lijkt me totaal niet interessant meer.
Bijkomende vraag: de enige reden waarom we nog een rekening lopen hebben, met de bijhorende kosten, is dat pensioensparen. Ik neem aan dat als we dit pensioensparen premievrij laten zetten dat we dan die rekening kunnen stopzetten en ook van die kosten vanaf zijn.
Iemand advies?
Re: pensioensparen tak21 BNP
Je kan geen switch doen van een pensioenspaarverzekering naar een pensioenspaarfonds. Wil je dit afkopen, dan betaal je er 30% (of is het meer ?) taksen op.
Ik heb zelf vroeger ook altijd een Tak21 gehad hiervoor, omdat ik niet beter wist.
De enige mogelijkheid die ik zie (en wat ik trouwens ook gedaan heb), is dat je vriendin de Tak21 laat voor wat het is, en vanaf 2022 een pensioenspaarfonds opent en daar de komende jaren van koopt.
Ik heb zelf vroeger ook altijd een Tak21 gehad hiervoor, omdat ik niet beter wist.
De enige mogelijkheid die ik zie (en wat ik trouwens ook gedaan heb), is dat je vriendin de Tak21 laat voor wat het is, en vanaf 2022 een pensioenspaarfonds opent en daar de komende jaren van koopt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gewoon vanaf januari niet meer storten in tak 21.
Je zult wel jaarlijks nog een vraag ontvangen om te storten in die tak 21.
Dus vanaf januari starten in een pensioen spaarfonds.
Als rekening bij Bnp schakel eventueel over naar Hello bank bij Bnp is gratis rekening.
Je zult wel jaarlijks nog een vraag ontvangen om te storten in die tak 21.
Dus vanaf januari starten in een pensioen spaarfonds.
Als rekening bij Bnp schakel eventueel over naar Hello bank bij Bnp is gratis rekening.
Estate Guru believer.
Tak21 en fondsen zijn moeilijke te vergelijken.shuttle schreef: ↑18 december 2021, 15:18 Hallo, Ik heb een vraag over pensioensparen.
Iemand advies?
Fondsen nemen meer risico, zijn volatieler, gaan op en neer, en brengen doorgaans op lange termijn een hoger rendement op.
Tak21 is stabiel, je bent altijd zeker van je kapitaal. Omdat je minder risico neemt zal je minder rendmeent halen.
Een goede portefeuille is opgebouwd met een deel voor de groei en een deel voor de stabiliteit. De proporties zijn persoonlijk en worden dikwijls conservatiever naarmate men ouder wordt.
Voor iemand die in het laatste deel van zijn carrière is, kan tak21 een onevenaarbare opbrengst geven voor het stabiele gedeelte van de portefeuille. Bvb een storting die je op je 54ste doet en afhaalt op je 65ste zal na een jaar 30% opbrengen en dan op het einde nog iets van een 12%. Je vindt geen andere stabiele beleggingen die zo'n opbrengst geven.
Let op; na je 54ste kan je het bedrag niet meer verhogen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je het tak21-fonds omzet naar een tak23-fonds dan betaal je daar 33% belasting op.shuttle schreef: ↑18 december 2021, 15:18 Hallo, Ik heb een vraag over pensioensparen.
Iemand advies?
Het is dus beter om het huidige tak21-fonds te behouden en een tak23-fonds op te starten en de volgende jaren daar geld in te storten. Zo'n tak23-fonds is wel veel volatieler dan een tak21-fonds (het kan stijgen, maar het kan ook dalen). Maar over een termijn van 10 jaar is het rendement bijna altijd positief.
op de 60ste verjaardag wordt een belasting van 8% geheven. Bij het tak21-fonds is dat op de belegde bedragen + het gegarandeerd rendement (zonder de winstuitkering). Bij het tak23-fonds is dat op het belegde bedragen + een theoretisch jaarlijks rendement van 4,75%.
Waarom een Tak-23 fonds verkiezen ?
Eens je de switch wilt maken is het beter om voor pensioenspaarfondsen te kiezen, zoals bv. dat van Argenta of BNP.
Eens je de switch wilt maken is het beter om voor pensioenspaarfondsen te kiezen, zoals bv. dat van Argenta of BNP.
Het pensioenspaarfonds kan je na je 65ste laten doorlopen. De pensioenspaarverzekering (tak-21, 23) wordt dan doorgaans uitgekeerd tenzij je nog een hebt tot uw 99ste.
Pensioenspaarverzekering = vaste vervaldag
Pensioenspaarfonds = vrije vervaldag na 65ste verjaardag
Pensioenspaarverzekering = vaste vervaldag
Pensioenspaarfonds = vrije vervaldag na 65ste verjaardag
Laatst gewijzigd door Tycoon op 19 december 2021, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Het plan was idd deze premievrij zetten en een pensioenspaarfonds openen bij Argenta.
Bij de vervaldag van de tak 21 wordt dan gewoon het tot nu gespaarde bedrag + de povere opbrengst uitgekeerd.
Het pensioenspaarfonds wordt uitgekeerd op een datum naar keuze na je 65.
het enige interessante aan de tak21 is de 4% 'winst' dit je krijgt bij overlijden.
Bij de vervaldag van de tak 21 wordt dan gewoon het tot nu gespaarde bedrag + de povere opbrengst uitgekeerd.
Het pensioenspaarfonds wordt uitgekeerd op een datum naar keuze na je 65.
het enige interessante aan de tak21 is de 4% 'winst' dit je krijgt bij overlijden.