De crash van 2022
TIP
Re: De crash van 2022
zelfs correcties van 5 a 10 procent komen er niet, enkel bij een oorlog in Oekraïne dan wel,maar ben toch wel gematigd positief voor aandelen in 2022Kevva schreef: ↑24 december 2021, 15:29 Ik weet het allemaal niet meer.
1. Er is geen alternatief voor beleggen (spaarboekjes brengen niets meer op en onder je bed bewaren is te riskant)
2. Na corona zit de politiek/Europa wat angstvallig op het puntje van de stoel (want er mogen absoluut niet massaal ontslagen gaan vallen).
- > Europa zal dus in de bres springen bij een hevige crash (zoals in 2008) met een bazooka aan steunmaatregelen.
Correcties van 5% à 10% gaan we wel zien, maar ik zie het zeker geen 60% à 70% terug zakken. Zo wel, dan neem ik de popcorn ter hand en kijk ik uit naar de solden op de markt terwijl mijn vrouw kijkt naar de schoenen in de solden![]()
Q1 toch nog war cspx inslaan.
Voor de rest afwachten.
Voor de rest afwachten.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Altijd toch die wens voor een crash. Waarom zou je een barrel willen kopen waarbij je maar moet hopen dat hij weer door de keuring komt op een dag. De beurs staat niet hoog hij staat wat hij waard is aan de waardering van vandaag. 80% staat hij dicht bij zijn all-time high en als hij naar beneden duikt doet hij dit omdat iedereen achter zijn computer zit te rillen als een rietje. Kan nog makkelijk x 2 for all we know
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
WarrenBullett
- Newbie

- Contacteer:
En dan een crash?
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Zal er ooit een jaar komen waarin de grote Europese indexen de VS gaan verslaan?
Ik was van mening dat dit in 2021 ging gebeuren want Covid sloeg later toe in de VS, hun gezondheidssysteem is minderwaardig ten aanzien van West Europa en de waarderingen zijn er hoger. Het jaar is voorbeeld en Europa likt haar wonden.
Ik was van mening dat dit in 2021 ging gebeuren want Covid sloeg later toe in de VS, hun gezondheidssysteem is minderwaardig ten aanzien van West Europa en de waarderingen zijn er hoger. Het jaar is voorbeeld en Europa likt haar wonden.
Veel zal afhangen van de politiek. Momenteel ziet het er niet naar uit maar het is niet uitgesloten dat Europa ooit opnieuw een wereldmacht wordt. Dan zal het wel eerst zijn problemen zoals migratie en extremisme moeten aanpakken en een eigen defensie op poten zetten. Voor de VS daarentegen ziet het er niet goed uit. Samenleving en politiek zijn verdeeld en gepolariseerd. Als Trump in 2024 terug aan de macht komt zal de democratie verder uitgehold worden en gaan ze daar richting dictatuur en burgeroorlog. Dat zal zijn weerslag hebben op de Amerikaanse beurs.
De beurzen hebben het nog nooit zo goed gedaan in de periode dat trump aan de macht was .Yaris schreef: ↑27 december 2021, 19:10 Veel zal afhangen van de politiek. Momenteel ziet het er niet naar uit maar het is niet uitgesloten dat Europa ooit opnieuw een wereldmacht wordt. Dan zal het wel eerst zijn problemen zoals migratie en extremisme moeten aanpakken en een eigen defensie op poten zetten. Voor de VS daarentegen ziet het er niet goed uit. Samenleving en politiek zijn verdeeld en gepolariseerd. Als Trump in 2024 terug aan de macht komt zal de democratie verder uitgehold worden en gaan ze daar richting dictatuur en burgeroorlog. Dat zal zijn weerslag hebben op de Amerikaanse beurs.
Belastingen werden verlaagd en binnenlandse economie gestimuleerd .
Als je dat bestempeld als slecht voor de economie
Hij had een grote mond maar aan de andere kant speelde hij het spelletje veel slimmer dan Obama .
Je moet durven bluffen om iets gedaan te krijgen , Europa kan hiervan nog veel leren met hun maatregelen dat ze opleggen aan sommigen maken ze hun zelf belachelijk .
Europa is afhankelijk voor alles wat zullen ze doen tegen landen dat ze nodig hebben zoals Rusland ?
Zonder Rusland ligt heel Europa plat ,zitten we zonder stroom en zonder verwarming .
Europa is het kneusje van de wereld trek uw ogen open .
Wereldmacht en Europa in 1 zin gebruiken
Ik heb ook de indruk dat de VS mogelijks in lastig vaarwater komt.
Het is nog steeds het land van de 'working poor'.
Of er een crash komt? ik weet het niet.
Maar als ik zie hoe de Tech sector extreem gegroeid is dankzij de Corona pandemie dan heb ik de indruk dat er wel een correctie moet komen. Natuurlijk heeft niemand een glazen bol.
Her en der lees ik wel stemmen die zeggen dat 2022 wel eens een mooi jaar voor de Emerging Markets kan worden.
Uiteindelijk vind je overal wel steekhoudende argumenten die één van de prognoses ondersteunen.
Ik ben nu exact één jaar bezig met beleggen, ik probeer veel te lezen en de actualiteit te volgen. Maar uiteindelijk lijden we allemaal wel aan de 'confirmation bias' waarbij we die info meenemen die ons eigen geloof of mening onderschrijft.
Persoonlijk denk ik dat een afkoeling van de Nasqaq100 en S&P500 en een vooruitgang bij de Emerging Markets wel tot de mogelijkheden behoort voor 2022. Een echte crash? Ik denk het niet. Be fearful when others are greedy and be greedy when others are fearful. Ik denk dat ik vooral mijn eigen strategie blijf volgen en geen (al te) zotte dingen doe.
Alvast een fijn eindejaar gewenst aan alle leden hier. En een dikke merci om deze beginnende belegger wat op gang te helpen.
Het is nog steeds het land van de 'working poor'.
Of er een crash komt? ik weet het niet.
Maar als ik zie hoe de Tech sector extreem gegroeid is dankzij de Corona pandemie dan heb ik de indruk dat er wel een correctie moet komen. Natuurlijk heeft niemand een glazen bol.
Her en der lees ik wel stemmen die zeggen dat 2022 wel eens een mooi jaar voor de Emerging Markets kan worden.
Uiteindelijk vind je overal wel steekhoudende argumenten die één van de prognoses ondersteunen.
Ik ben nu exact één jaar bezig met beleggen, ik probeer veel te lezen en de actualiteit te volgen. Maar uiteindelijk lijden we allemaal wel aan de 'confirmation bias' waarbij we die info meenemen die ons eigen geloof of mening onderschrijft.
Persoonlijk denk ik dat een afkoeling van de Nasqaq100 en S&P500 en een vooruitgang bij de Emerging Markets wel tot de mogelijkheden behoort voor 2022. Een echte crash? Ik denk het niet. Be fearful when others are greedy and be greedy when others are fearful. Ik denk dat ik vooral mijn eigen strategie blijf volgen en geen (al te) zotte dingen doe.
Alvast een fijn eindejaar gewenst aan alle leden hier. En een dikke merci om deze beginnende belegger wat op gang te helpen.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Goed gezegd! Een echte belegger volgt het nieuws in de éérste plaats omdat hij/zij wil kunnen meepraten op café of op fora zoals deze. Dat is het eigenlijk.
Voor de rest is het nieuws of het verloop van een beleggersjaar volstrekt onbelangrijk. Gewoon je pot geld in de markt steken; decennia lang zoveel mogelijk toevoegen; en vooral.. er afblijven. See you in 30 years!
Voor de rest is het nieuws of het verloop van een beleggersjaar volstrekt onbelangrijk. Gewoon je pot geld in de markt steken; decennia lang zoveel mogelijk toevoegen; en vooral.. er afblijven. See you in 30 years!
Als beginnend belegger heb je al één van de belangrijkste lessen geleerd:
het is niet omdat je met logische argumenten een bepaald scenario vooropstelt, dat dit scenario waarheid zal worden. Je kan met 'logische' argumenten honderd verschillende scenario's voor de toekomst uitschrijven. En uiteindelijk wordt het dan toch nog iets anders.
Een analist/expert/goeroe kan je vandaag perfect onderbouwd uitleggen waarom morgen zich scenario A zal afspelen, en morgen zal hij je met een even serieuze smoel komen uitleggen waarom het scenario B is geworden.
Ik zou zeggen: volg de actualiteit maar niet van al te dichtbij op. Het kan soms moeilijk zijn om te weerstaan aan de waan van de dag.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Europa is nog steeds de grootste markt van de wereld. Het blijft bovendien dé plek bij uitstek om te leven en te werken (je moet maar eens kanker krijgen in de USA!). Men durft dat nog al eens vergeten.
Ondanks de tal-lo-ze problemen met Europa mogen we best wat meer trots tonen over wie we zijn en over onze waarden.
Europeanen zijn veel te bescheiden.
Als Rusland de gaskraan toedraait, doet het zichzelf veel meer pijn dan Europa. Hun economie is ca. half zo groot als die van Frankrijk. Zij zijn enorm afhankelijk van de export van gas en olie.
Denk dat Rusland zonder probleem enkele maanden die inkomsten kan missen .
Europa kan moeilijk enkele maanden in het donker zitten en in de kou.
Wie is er meest afhankelijk dan ?
Zonder Rusland ligt Europa plat binnen de week de russen zullen in die tijd niet veel hinder ondervinden .
Europa stelt niks voor , is een grote grap dat is de realiteit .
-
verbanneling
- Jr. Member

- Contacteer:
Rusland gaat de gaskraan niet dichtdraaien, zoiets kan enkel in een oorlogsscenario plaatsvinden. Nee, Poetin doet Europa veel meer pijn doen door hetgeen nu gebeurt, de gasleveringen een klein beetje beperken zodat de prijs explodeert zonder dat er echt tekorten ontstaan. Voor Europa gaat dat sowieso een zware economische impact hebben, enerzijds door de hogere productiekost hier en anderzijds door de afnemende koopkracht door inflatie en hogere energie rekeningen. Ondertussen verdient Rusland meer dan het dubbele aan hun gasleveringen. Dus ja, Poetin heeft Europa kort aangelijnd, niet de positie om hoog van de toren te blazen.
De 'actualiteit' is vaak ook maar de waan van de dag, ik zou er niet té veel belang aan hechten voor je investeringsbeslissingen. Vandaag is het de groei in China, morgen de gasprijzen, overmorgen weer iets anders. Wat een stukje kan helpen is uitzoeken wat de grote trends zijn en daar eventueel op inspelen zoals (in het verleden) elektrische wagens, extreme groei in elektronica (chips), etc. Probleem daar is dat veel mensen dit proberen doen en dit zijn vaak mensen met heel veel kennis en heel veel mogelijkheden.Tarbo schreef: ↑29 december 2021, 20:22 Uiteindelijk vind je overal wel steekhoudende argumenten die één van de prognoses ondersteunen.