Kans op hyperinflatie in België
Kans op hyperinflatie in België
Dag financiële kenners,
Laatst had ik een discussie met een vriend over hyperinflatie. Natuurlijk heeft niemand een glazen bol, maar als je een percentage moét plakken op de kans op hyperinflatie in België, hoeveel zou dat dan zijn?
Alvast bedankt voor de inzichten / antwoorden
Laatst had ik een discussie met een vriend over hyperinflatie. Natuurlijk heeft niemand een glazen bol, maar als je een percentage moét plakken op de kans op hyperinflatie in België, hoeveel zou dat dan zijn?
Alvast bedankt voor de inzichten / antwoorden
Re: Kans op hyperinflatie in België
0,05% ?
by the way, je kan geen hyperinflatie hebben in Belgie, je kan dit enkel in de eurozone hebben.
Dus met andere woorden: als alleen wij het verknoeien, is dat niet genoeg, heel de EU moet het verknoeien
En in sommige van de andere landen heeft men gelukkig wel degelijke leiders, dus dat helpt.
by the way, je kan geen hyperinflatie hebben in Belgie, je kan dit enkel in de eurozone hebben.
Dus met andere woorden: als alleen wij het verknoeien, is dat niet genoeg, heel de EU moet het verknoeien
En in sommige van de andere landen heeft men gelukkig wel degelijke leiders, dus dat helpt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
U vindt de heer De Croo dus niet bekwaam ? Ik veronderstel dat u het over de Vlaamse regering heeft .?
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Daar ben ik het niet volledig mee eens. In theorie zou je dat inderdaad alleen in de eurozone kunnen hebben maar de omstandigheden zijn niet gelijk in alle landen…
Zolang we geen budgettaire en fiscale unie hebben, zal de eurozone niet gelijk zijn en is er een (kleine) kans dat we hyperinflatie krijgen in een deel van de unie.
De euro heeft ook nadelen. Vroeger was het probleem in het zuiden opgelost met een devaluatie van de munt, kan nu niet meer…
Klopt, maar stel dat je echt hyperinflatie hebt hier, als een brood 1000 € kost, dan rij je toch gewoon naar Nederland/duitsland/Frankrijk om een brood, als dat daar dan 1€ kost?Sebastiaan1985 schreef: ↑31 december 2021, 12:24
Daar ben ik het niet volledig mee eens. In theorie zou je dat inderdaad alleen in de eurozone kunnen hebben maar de omstandigheden zijn niet gelijk in alle landen…
Dus die mogelijkheid zorgt ervoor dat ofwel de prijs in de buurlanden mee zal moeten stijgen (en dan in de buurlanden van die buurlanden etc) ofwel dat de prijs in Belgie weer zal dalen tot niveau van de buurlanden).
Dus ik denk dat we in de praktijk echt wel aan elkaar zijn gebonden
-
verbanneling
- Jr. Member

- Contacteer:
Er moet inderdaad een onderscheid gemaakt worden tussen muntontwaarding en koopkracht verlies door hogere consumptie prijzen, beiden zijn inflatie maar kunnen een andere oorzaak hebben. Muntontwaarding is bv het gevolg van geldcreatie of van vertrouwensverlies in de kredietwaardigheid van een land of regio, dit zou voor gans de eurozone gelijk zijn. Hogere consumptieprijzen kunnen bv veroorzaakt worden door schaarste of door gestegen vraag, dit kan wel per land verschillen. Zo is het bv goed mogelijk dat Belgen in de nabije toekomst veel meer voor elektriciteit moeten betalen dan de buurlanden en dat daardoor prijzen van diensten en hier geproduceerde goederen sterker stijgen dan elders.Sebastiaan1985 schreef: ↑31 december 2021, 12:24Daar ben ik het niet volledig mee eens. In theorie zou je dat inderdaad alleen in de eurozone kunnen hebben maar de omstandigheden zijn niet gelijk in alle landen…
Serieuze inflatie en zeker hyperinflatie, muntontwaarding, is steevast het gevolg van tekorten op de lopende rekening, in hoofdzaak dus de handelsbalans.
Dan gaat het dus over te weinig kunnen exporteren om de import te betalen
Het euro-gebied heeft een overschot op lopende rekening,
zolang dat niet structureel verandert, is de kans op hyperinflatie 0.
Dan gaat het dus over te weinig kunnen exporteren om de import te betalen
Het euro-gebied heeft een overschot op lopende rekening,
zolang dat niet structureel verandert, is de kans op hyperinflatie 0.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
In theorie klopt dit. Maar het houdt geen rekening met externe kosten (bv. brandstof om naar het buurland te rijden). De meeste mensen in Europa wonen niet kort bij een grens... In België en Nederland relatief gezien korter dan de meeste andere Europese landen en dan krijg je een tsunami van Hollanders bij een lockdown of aan een tankstation of Belgen die pampers en cola gaan halen in NederlandAerolla schreef: ↑31 december 2021, 12:35
Klopt, maar stel dat je echt hyperinflatie hebt hier, als een brood 1000 € kost, dan rij je toch gewoon naar Nederland/duitsland/Frankrijk om een brood, als dat daar dan 1€ kost?
Dus die mogelijkheid zorgt ervoor dat ofwel de prijs in de buurlanden mee zal moeten stijgen (en dan in de buurlanden van die buurlanden etc) ofwel dat de prijs in Belgie weer zal dalen tot niveau van de buurlanden).
Dus ik denk dat we in de praktijk echt wel aan elkaar zijn gebonden