Lening Hypocitaire Lening 25 jaar
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Lening Hypocitaire Lening 25 jaar
Hey,
Ik ben eens naar de bank gegaan om te luisteren en ze kwamen af met een voorstel.
inkomen +/- 2100€ netto
Lening op 25 jaar 1.73% rente kwam dit op een 1000€ aflossen per maand wat volgens de bank mogelijk was.
Dit was voor een lening van 250k
Het appartement had een aankoopwaarde van 341K met alle kosten inbegrepen
wel ik heb een bedrijfswagen met tankkarrt
Ook 8€ maaltijdchecques per dag
Gsm abbonement van het werk
Groepsverzekering & hospitalisatieverzekering van het werk
Nu doe ik ook aan pensioensparen 82.5€ de maand.
Blijft er dan nog genoeg over om te leven? want volgens de bank is een lening van 1000€ ok
Ik ben eens naar de bank gegaan om te luisteren en ze kwamen af met een voorstel.
inkomen +/- 2100€ netto
Lening op 25 jaar 1.73% rente kwam dit op een 1000€ aflossen per maand wat volgens de bank mogelijk was.
wel ik heb een bedrijfswagen met tankkarrt
Ook 8€ maaltijdchecques per dag
Gsm abbonement van het werk
Groepsverzekering & hospitalisatieverzekering van het werk
Blijft er dan nog genoeg over om te leven? want volgens de bank is een lening van 1000€ ok
Laatst gewijzigd door rambomambo op 26 januari 2022, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lening Hypocitaire Lening 25 jaar
Mijn persoonlijke mening: neen.
€1000 af betalen / maand als alleenstaande is véél.
Zelfs met een loon van €2100 netto.
Feit dat het dan nog een appartement is en je naast je woonlening ook nog andere maandelijkse verplichte kosten zal moeten ophoesten voor u appartementsgebouw: elektriciteit van lift, verlichting in de gemeenschappelijke ruimtes, maandelijkse bedrage aan de 'pot van het appartement'.
+1,73% rente (vast op 25j) is hoog.
Even een simulatie:
€2100 netto inkomen
- €1000 afbetaling lening
- €100 internet, tv en gsm
- €83 aan pensioensparen (om het enige belastingvoordeel te kunnen nemen, die je als alleenstaande nu nog kan hebben)
- maandelijkse kost appartementgebouw
- brand verzekering
- 100% ssv afbetaling / maand
- verzekering auto
...
En dan moet je nog je eten, elektriciteit & gas betalen (alsook je vervoerskosten naar je werk/hobby's).
Je zou bijna 50% van je loon afstaan aan een lening.
Ik zou die 'dat is goed mogelijk om dit af te betalen met je loon' toch met een korreltje zout nemen.
€1000 af betalen / maand als alleenstaande is véél.
Zelfs met een loon van €2100 netto.
Feit dat het dan nog een appartement is en je naast je woonlening ook nog andere maandelijkse verplichte kosten zal moeten ophoesten voor u appartementsgebouw: elektriciteit van lift, verlichting in de gemeenschappelijke ruimtes, maandelijkse bedrage aan de 'pot van het appartement'.
+1,73% rente (vast op 25j) is hoog.
Even een simulatie:
€2100 netto inkomen
- €1000 afbetaling lening
- €100 internet, tv en gsm
- €83 aan pensioensparen (om het enige belastingvoordeel te kunnen nemen, die je als alleenstaande nu nog kan hebben)
- maandelijkse kost appartementgebouw
- brand verzekering
- 100% ssv afbetaling / maand
- verzekering auto
...
En dan moet je nog je eten, elektriciteit & gas betalen (alsook je vervoerskosten naar je werk/hobby's).
Je zou bijna 50% van je loon afstaan aan een lening.
Ik zou die 'dat is goed mogelijk om dit af te betalen met je loon' toch met een korreltje zout nemen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat is je exacte situatie? Je loon is niet het enige dat in rekening kan gehouden worden:
Bedrijfswagen, vakantiegeld, 13de maand, maaltijdcheques, stabiele job met nog wat doorgroeimogelijkheden of een job waar je gemakkelijk snel ander werk kan vinden moest het noodlot toeslaan, heb je een vangnet (familie moest het toch allemaal mislopen), je leeftijd...
Ben je zelf een big spender, is het een nieuwbouw (of bijna nieuwbouw) met dus geen dak of liftkabels die misschien vervangen moeten worden, hoe is de isolatie, wat is de gemeenschappelijke pot van de blok,...
Allemaal argumenten die in je voor- of nadeel spelen.
Als ik het naar mijn situatie reflecteer, zou ik het het haalbaar vinden. Maar dat is met mijn uitgaven in mijn achterhoofd en eenvoud om ander werk te vinden.
Is dit overigens je eerste aankoop? Woon je nog thuis?
€341K is zeer veel geld. Als iemand waarbij mijn eerste koop wel een miskoop was (maar gelukkig voor mij goed terug kunnen verkopen) zou ik niet te overhaast meer kopen (zeker niet in de markt die zeer hoog staat).
Vandaag is je situatie als alleenstaande of je job op locatie X, maar is dit morgen ook nog? Soms is huren voor een jaar (om gewoon te weten wat je wel en niet zoekt) geen slecht idee.
Misschien ook nog handig om te weten: https://wonenvlaanderen.be/www.wonenvla ... orgd-wonen
Bedrijfswagen, vakantiegeld, 13de maand, maaltijdcheques, stabiele job met nog wat doorgroeimogelijkheden of een job waar je gemakkelijk snel ander werk kan vinden moest het noodlot toeslaan, heb je een vangnet (familie moest het toch allemaal mislopen), je leeftijd...
Ben je zelf een big spender, is het een nieuwbouw (of bijna nieuwbouw) met dus geen dak of liftkabels die misschien vervangen moeten worden, hoe is de isolatie, wat is de gemeenschappelijke pot van de blok,...
Allemaal argumenten die in je voor- of nadeel spelen.
Als ik het naar mijn situatie reflecteer, zou ik het het haalbaar vinden. Maar dat is met mijn uitgaven in mijn achterhoofd en eenvoud om ander werk te vinden.
Is dit overigens je eerste aankoop? Woon je nog thuis?
€341K is zeer veel geld. Als iemand waarbij mijn eerste koop wel een miskoop was (maar gelukkig voor mij goed terug kunnen verkopen) zou ik niet te overhaast meer kopen (zeker niet in de markt die zeer hoog staat).
Vandaag is je situatie als alleenstaande of je job op locatie X, maar is dit morgen ook nog? Soms is huren voor een jaar (om gewoon te weten wat je wel en niet zoekt) geen slecht idee.
Misschien ook nog handig om te weten: https://wonenvlaanderen.be/www.wonenvla ... orgd-wonen
Laatst gewijzigd door SMGGM op 26 januari 2022, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alleen jij kan dat bepalen.rambomambo schreef: ↑26 januari 2022, 10:18 Hey,
inkomen +/- 2100€ netto
Voor een starter wordt meestal 1/3 van het nettoloon als maandelijkse afbetaling van de lening gehanteerd als "ok".
Met een nettoloon van 2.100 EUR zou dat dus max 700 EUR /mnd betekenen.
Jij zit daar een heel stuk boven én bovendien op 25 jaar, dat is een heel lange looptijd.
Maar nogmaals: wij kennen uw situatie niet ...
Best ook zo snel mogelijk een goede buffer aanleggen als je ervoor zou gaan, zodat je niet in de problemen zit bij de minste tegenslag.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb het aangepast in mijn oorspronkelijk bericht want heb idd wel een bedrijfswagen & een maaltijdkaart.
Maar 1000€ vond ik toch ook wel pittig.
Blijkbaar stijgt de rente en had mijn thuisbank een simulatie laten lopen en kwam dit uit op een rente van 1.73 op 25 jaar.
Maar 1000€ vond ik toch ook wel pittig.
Blijkbaar stijgt de rente en had mijn thuisbank een simulatie laten lopen en kwam dit uit op een rente van 1.73 op 25 jaar.
-
- Newbie
- Contacteer:
ik zou dat persoonlijk niet doen, maar wie ben ik?
Ik verschiet er telkens van dat de banken dit heel normaal vinden.
De regel van 1/3 zou ik toch eerder als richtlijn aanhouden.
Als ik rondom mij de bedragen hoor die sommige betalen
Denk dat er bij veel mensen op het einde van hun loon, nog een stuk maand over schiet...
Ik verschiet er telkens van dat de banken dit heel normaal vinden.
De regel van 1/3 zou ik toch eerder als richtlijn aanhouden.
Als ik rondom mij de bedragen hoor die sommige betalen

Denk dat er bij veel mensen op het einde van hun loon, nog een stuk maand over schiet...
Uw inkomen toch maar een mager beestje.
En daar dan de lening af.
Aan de andere kant gaan huren zal ook al rap 600 a 700 € zijn.
En daar dan de lening af.
Aan de andere kant gaan huren zal ook al rap 600 a 700 € zijn.
Estate Guru believer.
Mijn bank wilde me destijds latenl enen tot ik nog 900 euro netto over hield (als alleenstaande, appartement, bedrijfswagen, tankkaart, laptop, gsm, verzekeringen, ...).
Mijn loon toen was rond de 1700 euro netto. Ze wilden me dus 800 per maand laten afbetalen. (op 25 jaar)
Ik ben uiteindelijk voor een lening van 620 per maand gegaan, en had dus nog een 1080 euro over per maand.
Heel gelijkaardig aan wat jij wil doen dus.
Ik heb dat enkel gedaan omdat ik wist dat mijn loon de komende jaren zeer snel zou stijgen, waardoor die lening een veel kleinere last zou zijn.
Ik ga er niet flauw over doen: het eerste jaar was niet eenvoudig. Iedere euro twee keer omdraaien, niet teveel op vakantie gaan, ...
Inmiddels een paar jaar en een paar opslagen verder, en ik kom ruimschoots rond, met een mooie spaarbuffer.
Het is dus mogelijk, maar enkel als je weet dat het tijdelijk zal zijn.
Mijn schuldsaldoverzekering heb ik via éénmalige premie betaald, om deze zo in te brengen in de korf van de woonbonus. (let op: fiscaal nadelig bij overlijden!!!)
Om je een idee te geven van de kosten in zo een nieuwbouw-appartement:
* Syndicus 70/maand
* Gas-elektriciteit-water 65/maand (Voor de recente prijsstijgingen!!!)
* Internet 60/maand. Geen TV/telefonie.
* Branddverzekering 10/maand
* Kadastraal inkomen 75/maand.
Dan blijft er nog een dikke 700 over om van te leven. Maar ook om dat kale appartement dat je gekocht hebt wat in te richten. Om eens te gaan eten. Om op reis te gaan. Om te sparen. Om een hobby uit te oefenen. Om die onverwachtse herstelling in je nieuwbouw-appartement uit te voeren. ...
Haalbaar, maar krap.
Ik vind de prijs van het appartement trouwens ook erg duur. Voor die prijs mag je een ruim appartement op een toplocatie verwachten. Geen typische starterswoning dus.
Mijn loon toen was rond de 1700 euro netto. Ze wilden me dus 800 per maand laten afbetalen. (op 25 jaar)
Ik ben uiteindelijk voor een lening van 620 per maand gegaan, en had dus nog een 1080 euro over per maand.
Heel gelijkaardig aan wat jij wil doen dus.
Ik heb dat enkel gedaan omdat ik wist dat mijn loon de komende jaren zeer snel zou stijgen, waardoor die lening een veel kleinere last zou zijn.
Ik ga er niet flauw over doen: het eerste jaar was niet eenvoudig. Iedere euro twee keer omdraaien, niet teveel op vakantie gaan, ...
Inmiddels een paar jaar en een paar opslagen verder, en ik kom ruimschoots rond, met een mooie spaarbuffer.
Het is dus mogelijk, maar enkel als je weet dat het tijdelijk zal zijn.
Mijn schuldsaldoverzekering heb ik via éénmalige premie betaald, om deze zo in te brengen in de korf van de woonbonus. (let op: fiscaal nadelig bij overlijden!!!)
Om je een idee te geven van de kosten in zo een nieuwbouw-appartement:
* Syndicus 70/maand
* Gas-elektriciteit-water 65/maand (Voor de recente prijsstijgingen!!!)
* Internet 60/maand. Geen TV/telefonie.
* Branddverzekering 10/maand
* Kadastraal inkomen 75/maand.
Dan blijft er nog een dikke 700 over om van te leven. Maar ook om dat kale appartement dat je gekocht hebt wat in te richten. Om eens te gaan eten. Om op reis te gaan. Om te sparen. Om een hobby uit te oefenen. Om die onverwachtse herstelling in je nieuwbouw-appartement uit te voeren. ...
Haalbaar, maar krap.
Ik vind de prijs van het appartement trouwens ook erg duur. Voor die prijs mag je een ruim appartement op een toplocatie verwachten. Geen typische starterswoning dus.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Hoeveel heb je de laatste jaren uitgegeven.rambomambo schreef: ↑26 januari 2022, 10:18 Blijft er dan nog genoeg over om te leven? want volgens de bank is een lening van 1000€ ok
Heb je de laatste maanden aan huur+sparen meer of minder dan 1000 per maand uitegegeven?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Of dit doenbaar is heb je zelf voor een groot deel in de hand. Wat mij betreft ja.
Misschien kan je bij de bank eens luisteren voor een degressieve lening, of een deel degressief. Dan betaal je in het begin wat meer af, maar daalt je aflossing elke maand een beetje.
Als je er vandaag graten in ziet, en je zet de tering naar de nering, dan wordt je aflossing elke maand iets minder zwaar.
Of zelf een simuleren: https://www.eclecticsite.be/amorti/verg ... ossing.htm
Misschien kan je bij de bank eens luisteren voor een degressieve lening, of een deel degressief. Dan betaal je in het begin wat meer af, maar daalt je aflossing elke maand een beetje.
Als je er vandaag graten in ziet, en je zet de tering naar de nering, dan wordt je aflossing elke maand iets minder zwaar.
Of zelf een simuleren: https://www.eclecticsite.be/amorti/verg ... ossing.htm
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een lening met mensualiteit wordt ook elke maand iets minder zwaar door de inflatie.veje schreef: ↑26 januari 2022, 15:58 Misschien kan je bij de bank eens luisteren voor een degressieve lening, of een deel degressief. Dan betaal je in het begin wat meer af, maar daalt je aflossing elke maand een beetje.
Met een degressieve is dat effect groter, maar het belangrijkste voordeel is dat je sneller kapitaal terugbetaald.
Echter... als TS al met een afbetaling van 50% nettoloon zit met een lening met mensualiteit en looptijd 25 jaar, dan vrees ik dat een degressieve geen optie zal zijn.
Veel hangt ook af van jouw maandelijkse uitgaven (ga je uit, op restaurant, regelmatig een reisje, ...) en de kosten die je moet maken na de aankoop (moet je nog meubels kopen, ...).
1.000 euro is pittig, maar nu ook niet onhaalbaar.
Wat je ook doet, voorzie altijd (zeker het eerste jaar) dat je voldoende reserve hebt voor onverwachte kosten.
1.000 euro is pittig, maar nu ook niet onhaalbaar.
Wat je ook doet, voorzie altijd (zeker het eerste jaar) dat je voldoende reserve hebt voor onverwachte kosten.
Vinden jullie 1500€ een haalbaar bedrag vr een alleenstaande?
Afgelopen 2 jaar ben ik toegekomen met €400 gemiddeld per maand.
Zonder onverwachte kosten, geen auto te moeten onderhoud of brandstof en zonder reizen.
Prima te doen maar voor mij was het vanwege Corona en niet van moeten. Ik kan men wel inbeelden dat dit zeer stressvol kan zijn als dit je effectief budget is. Zonder buffer is ieder onverwacht factuur zeer pijnlijk. Dat hou je geen jaren vol.
Zonder onverwachte kosten, geen auto te moeten onderhoud of brandstof en zonder reizen.
Prima te doen maar voor mij was het vanwege Corona en niet van moeten. Ik kan men wel inbeelden dat dit zeer stressvol kan zijn als dit je effectief budget is. Zonder buffer is ieder onverwacht factuur zeer pijnlijk. Dat hou je geen jaren vol.